Estimering av fiskestørrelse før fangst på pelagiske arter
Kunnskap om fiskestørrelse er avgjørende for fiskere, da det gir større verdi på fangsten og gjør det mulig å unngå områder med forbudt eller lavverdig småfisk. Nåværende akustiske metoder for størrelsesbestemmelse av fisk mangler tilstrekkelig nøyaktighet, derfor ble prosjekt 901795 iverksatt i 2022.
Målet er å bruke en kombinasjon av en smal akustisk stråle og bredbånds ekkoloddsignal – moderne metoder – til å oppdage enkeltfisk innenfor en operasjonell rekkevidde som er egnet for not- eller overflatepelagisk tråling. I 2024 ble et EK80-ekkoloddsystem montert på senkekjølen til FV Libas under kommersielt makrellfiske i britiske farvann. Resultatene inkluderte bredbåndsdata av enkeltmakrell registrert opptil 100 meter fra fiskefartøyet, noe som oppfylte prosjektets opprinnelige mål.
Alternative metoder for størrelsesbestemmelse ble utforsket, hvor forholdet mellom målstyrke og svømmevinkel ga de mest lovende resultatene. Likevel oppnådde ikke størrelsesestimatene det forventede presisjonsnivået, og robuste metoder for sporing av fisk samt beregning av målstyrke fra bredbåndsdata vil være nødvendig.
Reduksjon og håndtering av plastbruk
I 2024 ble det iverksatt en rekke prosjekter som vil bidra til å redusere, erstatte og håndtere bruk av plast i fiskeriene. Prosjekt 901952 har som mål å etablere en kommersielt tilgjengelig resirkuleringsmulighet for snurrevadtau. Prosjekt 901951 utvikler, tester og modifiserer snurrevadtau for å redusere plastutslipp forårsaket av slitasje mot havbunnen og under håndtering. Prosjekt 902010 ser på utvikling, testing og modifisering av alternative plastmaterialer til forsyn i konvensjonelt kystfiske (stampline) og autolinefiske. Prosjekt 902007 har som mål å utrede hvordan en panteordning for teiner kan innføres og hvilken konsekvenser den kan ha for fiskerinæringen. Prosjekt 902006 utreder hvordan beste praksis for mottaksløsninger i havner kan utformes og tilrettelegges, inkludert løsninger som ivaretar krav til rapportering og datainnsamling. Det skal også legges til rette for resirkulering av gjenvinnbart oppfisket avfall i henhold til kravene i Forurensningsforskriftens kapittel 20 og det kommende produsentansvaret.
Seleksjon og bifangstreduksjon i hvitfisktråling
Prosjekt 901633 ble avsluttet i 2024 og har dokumentert at rist kan erstattes med maskeseleksjon. Kunnskapen vil være til stor nytte for trålflåten i dialogen med myndigheten, der en ønsker fleksibilitet for å optimalisere fisket innen det enkelte fiskeri (sei, hyse, torsk og annen bunnfisk).
Seleksjon og bifangstreduksjon i industritrålfiske
Prosjekt 901950 er et pågående prosjekt som i 2024 har utviklet et seleksjonssystem som er bedre enn dagens sorteringsrist for å redusere bifangst av uønskede arter i tråling etter øyepål. Resultatene ble presentert i referansegruppemøtet i desember 2024, og sluttrapporten er under arbeid.
Fangst og levendelagring av flatfisk
Innenfor fjordlinjen langs norskekysten finnes det flere flatfiskarter, for eksempel rødspette og lomre, som per i dag er lite utnyttet. Det er flere utfordringer knyttet til beskatningen som må løses for å kunne utvikle et bærekraftig fiskeri – først og fremst utvikling av fiskeredskap med god seleksjon og et lønnsomt fiske.
Resultatene fra prosjekt 901717, som ble avsluttet i 2024, viser at flyndre kan fanges effektivt med minimal innblanding av torskefisk ved bruk av en forholdsvis liten snurrevad. Vingene kan imidlertid ikke være for korte for å opprettholde tilstrekkelig fangsteffektivitet. Dette er en relativt kostnadseffektiv metode med lave redskapskostnader og lavt drivstofforbruk.
Bærekraftig fangst og levendelagring av makrellstørje
I prosjekt 901755 fikk man bekreftet at makrellstørje fisket med ringnot slik det utføres i dag, har lav lønnsomhet og at levendelagring kan være et alternativ for å gjøre fisket mer verdifullt. Men for at levendelagring av størje skal kunne etableres lønnsomt i Norge, må flere utfordringer løses. Dette gjelder blant annet fangst og kontroll av fangsten, mer effektive overføringer med bedre fiskevelferd, utvikling av humane slaktemetoder, samt krav til fôring og temperaturterskler for merdlagret makrellstørje. Det vil også kreve etablering av nødvendig infrastruktur og logistikk knyttet til levendelagring av makrellstørje.
Bifangst av sjøfugl i kystnær notfiske
Notfiske kan føre til interaksjoner mellom fugl og fiskeri fordi store mengder fisk blir tilgjengelige for fugler når nota presser fisken opp til overflaten. De siste årene har flere studier dokumentert at bifangst av sjøfugl kan forekomme i notfisket. Gjennom prosjekt 901751 ble det i 2024 utviklet ny kunnskap som er grunnlag for tiltak for å unngå denne bifangsten.
Det ble blant annet dokumentert at risikoen for bifangst av måker er størst i sluttfasen av notkastet, rett før pumping av fangst, når nota dras opp til ripa på fiskebåten. Det er viktig å unngå at fuglene samler seg i nota helt på slutten av fiskeoperasjonen, samt å skremme fuglene ut før nota snurpes sammen. Lydsignaler har en kortvarig, men effektiv skremmeeffekt på måkene som kan være nok til å holde dem borte fra nota i de kritiske periodene. Et effektivt tiltak for å forebygge bifangst kan være å åpne nota og skremme ut fugler som har blitt fanget inne.
Metoder for å redusere interaksjoner mellom fiskeri og hval
En stor del av ringnotfisket etter norsk vårgytende (NVG) sild foregår i kystnære farvann i Troms, og til dels i trange fjorder. Dette har ført til interaksjoner mellom ringnotfisket og knølhval og spekkhoggere som følger silda inn i fjordene. Slike interaksjoner har resultert i skade og død for hvalene, tapt fangst og skader på redskap for fiskerne. For å hindre slike interaksjoner er det blitt utviklet flere typer akustiske alarmer (også kalt “hvalskremmere”) for å holde sjøpattedyr unna fiskebruk og oppdrettsanlegg.
Prosjekt 901681, som ble avsluttet i 2024, har kartlagt effekten av slike installasjoner i forsøk utført i andre land. Det konkluderes blant annet med at “Acoustic Startle Response” (ASR) er den anbefalte metoden for å utvikle alarmer som kan holde større hvaler, som spekkhoggere og knølhval, unna. Teknologien er fleksibel, lydsignalene kan tilpasses ulike arter og den ser ikke ut til å føre til tilvenning eller være skadelig for hvalene. Feltforsøk under kommersielt fiske viser en reduksjon i registrering av spekkhogger på 85 % innenfor området eksponert for TAST-signalene.
Beslutningsstøtte i fiskeriene
Gjennom prosjekt Datafangst (901803) er det utviklet et veikart for bedre datadeling og beslutningsstøtte for fiskeriene. Fiskere er generelt positive til datadeling, men stiller krav til formål, sikkerhet og kontroll over egne data. De er også positive til teknologi, men de legger samtidig stor vekt på egen robust drift. Prosjektet har samarbeidet med Fiskeridirektoratet og Råfisklaget, og det er konkludert med behov for forenkling av rapportering, utnyttelse av eksisterende datakilder, samt etablering av en felles “Fiskeriplattform” integrert med FiskInfo.
Automatisering av fangsthåndtering
Gjennom prosjekt 901888 har FOLLA sløye- og kappemaskin blitt tilpasset for bruk i havfiskefartøy, hvor bevegelsene i båten utgjør en utfordring. Feilkutt i fisken forekommer nå hovedsakelig i kverken på større torsk med slunken mage, samt enkelte ganger ved unøyaktig innmating av fisk i maskinen.
Tøffe omgivelser for utsatte elektriske komponenter har vært en driftsutfordring, og flere forbedringer har vært nødvendig for å minimere uønskede produksjonsstopp. Det ble i 2024 etablert et oppfølgingsprosjekt for ytterligere marinisering og implementering av FOLLA om bord i autolinebåten Veidar (901992).
Mating av maskiner ved filetproduksjon er fortsatt i liten grad automatisert og innebærer tungt, repetitivt arbeid som gir HMS-utfordringer. FHF har derfor tidligere gjennomført prosjekt 901699 der målet var å utvikle løsninger for automatisk mating av rund hvitfisk til grader.
Et pågående prosjekt (901713) skal utvikle teknologi for singulering og mating for bedre logistikk av fiskeråstoff i fiskefartøy og vil levere resultater i 2025. I 2024 ble prosjekt 901991 igangsatt med mål om å utvikle et simuleringsverktøy rettet mot singulering av torsk og hyse for mating av grader.
Kvalitet på stor snurrevadtorsk
Kvalitetsutfordring på snurrevadfisk er godt kjent både i næring og forskning. Problemene har vært knyttet til store enkelthal (20–100 tonn) som har resultert i fisk med mye skader, lavere kvalitet og høyere dødelighet, sammenlignet med mindre fangster. Samtidig er snurrevad det redskapet som er best egnet for fangst av levende fisk om bord eller til levendelagring på land. Flere fiskemottak har rapportert skader og blodflekker i fiskekjøttet, særlig hos stor torsk (+8 kg) fanget med snurrevad. Stor snurrevadfisk har flere skader enn mindre fisk, jo større fisken er, desto større er sannsynligheten for nedklassing som saltfisk.
I prosjekt 901659, som ble avsluttet i 2024, er det utviklet ny kunnskap om årsaker til skader og blod i fiskekjøttet hos stor snurrevadtorsk over 8 kg. Funnene viser at utforming og diameter på rørene som benyttes til pumping er viktig: 12-toms rør kan knekke ryggen på torsk over 8 kilo, og forårsake blødninger og muskelskader dersom fisken er i live. Er fisken død når den pumpes, kan ryggen knekke uten at det oppstår blødninger, men ryggknekk kan føre til feil skjæring i flekkemaskin og dermed kreve manuelt etterarbeid. Sprenging av svømmeblæren kan gi blødninger i muskelen og nedgradering til saltfisk.
Treningssimulator for ringnot
Fiske med ringnot er en energieffektiv fiskemetode som er skånsom mot havbunnen og har lite bifangst. Operasjonen i seg selv er kompleks, og feil gir fare for alvorlig personskade, ødelagt utstyr og tap av fisk. En god simulator kan bidra til å effektivisere operasjonen og øke sikkerheten gjennom trening på de rutinemessige elementene under operasjon, men også i farlige situasjoner – for eksempel som følge av værforhold eller operasjon ved redusert teknisk funksjonalitet på fartøyet.
I prosjekt 901423 er det utviklet en simulator spesialtilpasset for snurpenotfiske, som gir elever muligheten til å bli opplært i beslutningstaking gjennom de ulike stadiene av ringnotoperasjonen.
Reduksjon av CO₂-utslipp fra fiskeflåten
Fiskeflåten drives i stor grad av diesel og bidrar dermed til CO2-utslipp. Målet er å redusere utslippet, og i prosjekt 901773 er det utarbeidet kunnskapsgrunnlag for reduksjon av CO₂-utslipp fra fiskeflåten på kort (2030) og lang (2050) sikt. Prosjektet består av fem delrapporter som beskriver ulike problemstillinger og mulige tiltak for å redusere utslippene.
Rapportene vil bidra til å dra i gang diskusjoner og beslutninger som kan øke hastigheten mot det grønne skiftet. Diesel vil fortsatt være det dominerende drivstoffet for flåten på kort sikt, men biodrivstoff vil gradvis blandes inn i økende grad.