Prosjektnummer
901730
Utvikling og testing av RSW-tanker med fokus på effektiv sirkulasjon, hygienisk design og effektiv lossing
Siden 2010 har det vært gjennomført flere prosjekt som har avdekket potensielle forbedringer, men næringen har i all hovedsak kommet med
eller tatt i bruk konvensjonell teknologi og utforming. Forprosjektet
“Optimalisering av lasteromssystemer i den pelagiske fiskeflåten: Forprosjekt” (FHF-900513) fra 2010
utarbeidet av INAQ og hovedprosjektet “Optimal kjøling av pelagisk fisk i nedkjølt sjøvann (RSW) ombord: Hovedprosjekt” (FHF-901373) på Selvåg Senior har pekt på at det kan være
gevinster å hente på ny og forbedret utforming av RSW-tanker. Egne
erfaringer fra rederiet sin side gjør også at man ser behovet og
muligheten til forbedringer. Ny utforming med hovedvekt på hygienisk design, med rettere flater og
avrundede hjørner vil kunne gi bedre fiskekvalitet, lønnsomhet og
forbedre HMS for mannskapet. En slik utforming kan også kombineres
med et ombordtakingssystem basert på undertrykk fremfor det
konvensjonelle med sentrifugalpumpe, som i større grad skader fisken.
Kanskje kan kombinasjonen utløse enda større gevinster sammen.
Hovedmål
Å utvikle og teste RSW-tanker med fokus på effektiv sirkulasjon, hygienisk design og effektiv lossing.
Delmål
1. Å konkretisere forslag til design av RSW-tank.2. Å forbedre kjøling, raskere og jevnere nedkjøling.
3. Å forbedre sirkulasjon, spesielt ved høy fyllingsgrad.
4. Å forbedre hygiene/renhold og redusere fare for listeria-kontaminering.
5. Å oppnå mer effektiv og skånsom lossing, også ved trykksetting av tank.
6. Å forenkle vasking av RSW-tank, spare tid, vann og ressurser.
7. Å forbedre HMS, tryggere arbeidsflyt, mindre eksponering av og bedre håndtering av eddiksyre.
8. Å redusere energiforbruk.
9. Å øke lønnsomheten gjennom økt pris/og eller reduserte kostnader.
10. Å bygge og teste prototype, småskala og fullskala.
Å utvikle og teste RSW-tanker med fokus på effektiv sirkulasjon, hygienisk design og effektiv lossing.
Delmål
1. Å konkretisere forslag til design av RSW-tank.2. Å forbedre kjøling, raskere og jevnere nedkjøling.
3. Å forbedre sirkulasjon, spesielt ved høy fyllingsgrad.
4. Å forbedre hygiene/renhold og redusere fare for listeria-kontaminering.
5. Å oppnå mer effektiv og skånsom lossing, også ved trykksetting av tank.
6. Å forenkle vasking av RSW-tank, spare tid, vann og ressurser.
7. Å forbedre HMS, tryggere arbeidsflyt, mindre eksponering av og bedre håndtering av eddiksyre.
8. Å redusere energiforbruk.
9. Å øke lønnsomheten gjennom økt pris/og eller reduserte kostnader.
10. Å bygge og teste prototype, småskala og fullskala.
Mer effektiv og skånsom lasting og lossing vil kunne gi bedre kvalitet på fisken og det gir
bedre pris. Redusert utkast og nedklassing som følge
av mer skånsom håndtering av fisken, øker andelen som går til
konsum. Det gir mindre utslag på miljøet samtidig som det er
mer lønnsomt. Den nye teknologien gir bedre arbeidsflyt for dem som er
om bord og kan bidra til automatisert vasking av tankene. Slik
utsettes mannskapet mindre for eddiksyre og HMS bedres. Den
nye teknologien kan fremme nybygging da det gir utsikter til
bedre lønnsomhet. Det bidrar positivt på mange områder,
moderne skip, reduserte utslipp og gir i tillegg bedre arbeidsforhold for
mannskapet. Nybygg gir også høyere aktivitet i verft og
leverandørindustri, som gir eller bevarer norske arbeidsplasser.
Gjennomføringen skjer i 5 faser:
Fase 1: Det skal utarbeides spesifikasjoner og alternative design. Idéene her er basert på tidligere prosjekt i regi av FHF og egne erfaringer, nevnt under bakgrunn for prosjektet. Grovsortering av idéene med mål om å fokusere utviklingsprosjektet rundt de mest lovende idéene. Disse vil bli utviklet videre som input til fase 2.
Fase 2: De ulike utkastene skal simuleres i CFD (computational fluid dynamics) og evalueres basert på delmålene. Idéene og design vil videreutvikles og tilpasses for å se om de kan brukes i nybygg. Kostnader og nytte vil vurderes for videreføring.
Fase 3: Spissing av design og idéer. Detaljerte 3D-modell utvikles og optimalisering gjøres på nytt ved hjelp av CFD-simuleringer.
Fase 4: Utarbeide en seriøs kost/nytte-analyse før man skal avgjøre om man skal bygge det utviklede designet inn i nybygg.
Fase 5: Fullskala implementering og deretter testing i nybygg (dersom utviklingsprosjektet gir gode nok resultater).
Fase 1: Det skal utarbeides spesifikasjoner og alternative design. Idéene her er basert på tidligere prosjekt i regi av FHF og egne erfaringer, nevnt under bakgrunn for prosjektet. Grovsortering av idéene med mål om å fokusere utviklingsprosjektet rundt de mest lovende idéene. Disse vil bli utviklet videre som input til fase 2.
Fase 2: De ulike utkastene skal simuleres i CFD (computational fluid dynamics) og evalueres basert på delmålene. Idéene og design vil videreutvikles og tilpasses for å se om de kan brukes i nybygg. Kostnader og nytte vil vurderes for videreføring.
Fase 3: Spissing av design og idéer. Detaljerte 3D-modell utvikles og optimalisering gjøres på nytt ved hjelp av CFD-simuleringer.
Fase 4: Utarbeide en seriøs kost/nytte-analyse før man skal avgjøre om man skal bygge det utviklede designet inn i nybygg.
Fase 5: Fullskala implementering og deretter testing i nybygg (dersom utviklingsprosjektet gir gode nok resultater).
Det skal deles funn av allmenn interesse, men informasjon om
bedriftsinterne forhold og intellektuell eiendom vil tilbakeholdes. Produkter og tjenester som utvikles underveis av
aktørene vil de kunne markedsføre på egne
kommunikasjonskanaler.
Funnene vil bli forsøkt publisert i relevant fagpresse. Noe vil også
publiseres på nett og da promoteres i sosiale medier, som
Facebook® og LinkedIn®. Resultat og sluttrapport vil også legges ut
på FHF sine nettsider.