Til innholdet

Prosjektnummer

900643

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900643
Status: Avsluttet
Startdato: 01.05.2011
Sluttdato: 31.01.2012

Optimal kjøling av pelagisk fisk i nedkjølt sjøvann (RSW) ombord: Del 1 (forprosjekt)

Prosjektet har gjennomført 3 delprosjekter med mål om å fremskaffe grunnlag for del 2 av prosjektet hvor målet er å bidra til forbedret kjøling av pelagisk fangst ombord ved å se på hvilke driftsrutiner og strømningsmønster som gir optimal kjøling for dagens og fremtidig pelagiske flåtegruppe.

Arbeidsnotater og rapport fra prosjektets del 1 er syntetisert i et prosjektnotat med et forslag for videreføring (Del 2) hvor følgende delprosjekter er foreslått:

1. Fartøy, redskapsbruk, fiskehandtering og tankutforming
Mål
: Å identifisere og anbefale beste håndtering og kjøleløsninger for fartøyene i pelagisk fiskeri og utarbeide en anbefaling for drift, renhold og hygiene.

2. Fiskeslagenes egenskaper og oppførsel i tankene
Mål
: Å utvikle kunnskap om flyteegenskapene til aktuelle fiskeslag og finne tiltak, system og teknologi som sikrer gjennomstrømning og sikker kjøling og temperaturstyring.

3. Kuldeanlegg og systemer om bord
Mål
: Å utarbeide retningslinjer og anbefalinger om kuldeløsninger og ytelsesbehov ved RSW- anlegg med hovedvekt på drift, temperaturforhold og energiforbruk.

4. Modellering og dimensjonering av dagens tanker og fremtidens tanker
Mål: Å gi forslag til endringer i eksisterende tanker gjennom modellering og simulering, for å forbedre strømningsmønsteret samt utvikle den optimale tankutforming med hensyn til strømningsforhold.

5. Fremtidens RSW-fartøy
Mål: Å utarbeide anbefalinger om valg av systemer og driftsopplegg for nye kulde- og systemløsninger for kjøling og lagring av pelagisk fisk i sjø eller ferskvann.

Prosjektresultatene baserer seg på opplysninger fra styringsgruppen, andre sentrale aktører i næringen og forskere med kompetanse innenfor flere relevante fagfelt. Prosjektgruppen mener at det er essensielt for en god videreføring at flåten og FoU miljøene klarer å legge en god strategi for videreføring slik at arbeidet som legges i prosjektet videre kan komme den pelagiske flåten til gode så snart som mulig. Dette vil kunne løses med hovedvekt på eksisterende og nye løsninger samtidig som man forsøker å tilegne seg mer kunnskap på de forskjellige fagfeltene.

Prosjektet er en videreføring av forprosjektet “Optimalisering av lasteromssystemer i pelagisk fiskeflåte” (FHF-prosjekt 900513) som ble utarbeidet av INAQ for FHF. En av konklusjonene i rapporten fra dette forprosjektet var en anbefaling av et prosjekttema benevnt “Sirkulasjon/Gjennomstrømming”. Det omhandler gjennomstrømming og sirkulasjon av nedkjølt sjøvann (RSW) i lasterom. I rapporten foreslåes det at man kartlegger hvorledes ulike lasteromsdesign påvirker gjennomstrømming ved å sammenligne eksisterende fartøy.

Som en tilbakemelding på prosjektskissen ble det arrangert et telefonmøte med FHF, en representant for næringen og SINTEF.  Konklusjonen fra møtet var at man deler opp arbeidet i to prosjekter. Del 1 skal bestå av informasjonsinnhenting om dagens strømmingsmønster og driftsrutiner. Det vil danne grunnlaget for enkle tester for å belyse utfordringen med ”strømmingsfrie lommer” i tanken avhengig av fiskeslag og fyllingsgrad. Fra dette arbeidet vil man komme frem til hypoteser for hvordan strømming i tank bør være. Videreføringen, del 2 av prosjektet, vil bestå av uttesting og modellering av disse hypotesene.

Å fremskaffe grunnlag for del 2 av prosjektet hvor målet er å bidra til forbedret kjøling av pelagisk fangst ombord ved å se på hvilke driftsrutiner og strømmingsmønster som gir optimal kjøling for dagens og fremtidig pelagiske flåtegruppe.

Delmål
• Å gjennomgå tidligere rapporter og litteratur om strømmingsmønster i RSW-tanker
• Å innhente driftsrutiner fra dagens pelagiske flåte og fremskaffe hypoteser for forbedringstiltak
• Å vurdere og vise hvorledes strømmingsmønster kan brytes og fremskaffe hypoteser for hvorledes strømmingsmønsteret bør være for å unngå “lommer” i tankene.
• Å gjennomføre arbeidsmøter med pelagisk flåte og beskrive videreføring av arbeidet.

I rapporten “Optimalisering av lasteromssystemer i pelagisk fiskeflåte” utarbeidet av INAQ for FHF ble det konkludert med at temaet “Gjennomstrømning i lasteromsystemer for pelagisk flåte” var et av temaene som det burde arbeides med. Det vil være til nytte for næringen og dessuten være et arbeid som er relevant for fellesskapet, og ikke kun for enkeltaktører. Arbeidet vil kartlegge hvilke tiltak som er relevant for å forbedre kjøling ombord i pelagiske båter. Det vil kunne gi mer forutsigbar kvalitet på lasten som landes som igjen kan føre til bedre priser for båtsiden.
Arbeidet deles inn i 4 arbeidspakker:
 
AP1: Teknologistatus (State-of-the art) på området
Gjennomgang av tidligere utført FoU-arbeid, relevante prosjekter og litteratur. Man vil blant annet skaffe tilveie erfaringene som ble gjort i forbindelse med forsøkskjøring på Marintek med strømmingsmønster i tanker samt erfaringer fra utvikling av brønnbåter. I tillegg vil arbeidspakken sørge for koordinering med pågående prosjekt om pelagisk flåte. Disse vil bli listet opp senere i dokumentet. Leveransen fra arbeidspakken vil være en rapport som beskriver dagens teknologiske løsninger innenfor området samt litteraturgjennomgang.

AP2: Driftserfaringer
Det vil bli gjennomført et arbeidsmøte i mai–juni hvor erfaringer fra strømming i tanker vil være temaet. Gjennom møtet skal ulike utfordringer belyses og erfaringer kartlegges. Forskjellige fiskeslag, årstid, fisketetthet og ulike fyllingsrutiners betydning for temperaturutvikling i lasten vil diskuteres. I etterkant av møtet vil representanter (fiskere) fra noen utvalgte båter bli intervjuet for å kontrollere omfanget av utfordringene. Det vil bli utarbeidet hypoteser for hvorfor noen situasjoner, tanker og fiskelag gir problemer med jevn strømming i tankene. Basert på dette vil det bli utarbeidet forslag til løsninger, (f.eks. luftinnblåsning for å bryte opp strømming).

Her vil en viktig aktivitet være kjølesystemets egenskaper, operative valg (når det gjelder kjøling, fangsting, lasting og lossing) og fisketemperatur. Følgende prosesser vil være sentrale:
a) Inntak av vann, kjøling og magasinering av kulde i vann.
b) Lasting av fisk, lensing av vann, kjøling og påfølgende temperaturutvikling i vann og fisk.
c) Kjøling av fisk, evt lasting av mer fisk og påfølgende temperaturutvikling i vann og fisk.

I prosjektet “Bruk av CO2 som kuldemedium i anlegg for nedkjøling av sjøvann (RSW) om bord på fiskefartøy” (FHF-prosjekt 900242) vil kuldeanlegget i “Båragutt” instrumenteres for å overvåke viktige driftsparametre. For å øke verdien av disse målingene vil også tankene instrumenteres for temperatur og strømmingsmålinger.
 
AP3: Hypotesetesting
Basert på arbeidet i AP2 vil det blir gjennomført forsøk for å prøve ut de ulike løsningene for oppbrytning av strømmingsmønster. Det vil bli opparbeidet en forsøksrigg bestående av kar, pumpe og målutstyr.  Denne vil bli plassert ved et pelagisk mottaksanlegg for utprøvning av strømmingsmønster med fisk. Hypoteser for oppbrytning av strømmingsmønster testes ut samt ulike pumpesykler, vanninnblåsning, inn- og utløpsplassering. Registrering av temperaturutvikling i vann og fisk samt strømmingsmønster vil bli gjennomført for ulike sammensetninger. Data fra disse forsøkene vil være med på å gi raske svar til næringen på hva som fungerer og ikke, samt gi verdifulle input til fremtidig verifisering av modeller.

AP4: Prosjektledelse
Prosjektledelsen vil forestå administrasjon av prosjektet med løpende rapportering til FHF. Den vil også planlegging og gjennomføre et arbeidsmøte (workshop) for pelagiske fartøy og relevante utstyrsleverandører med sikte på å presentere resultater og diskusjon av prosjektets del 2. I etterkant av møtet vil en utarbeidelse av prosjektforslag til del 2 av prosjektet bli gjennomført.
Resultatene vil bli formidlet gjennom to arbeidsmøter med den pelagiske flåten samt informasjonsskriv på FHFs nettside.
keyboard_arrow_up