Her finner du en sammenstilling av resultater fra alle prosjekter som er avsluttet i 1. kvartal 2024 innen villfiskområdet.
Du kan enkelt klikke deg videre til det enkelte prosjekts egen nettside der du finner fyllestgjørende informasjon om bakgrunn og målsetting med prosjektet, deltakere og budsjett, samt faglig sluttrapport og andre leveranser i prosjektet.
Villfisk
Fiskeri- og fartøyteknologi
Prosjekt: 901659
FHF-ansvarlig: Roar Pedersen
Prosjektleder: Torbjørn Tobiassen
Ansvarlig organisasjon: Nofima AS
Resultatmål
Å finne årsakene til skader og mye blod i fiskekjøttet for stor snurrevadtorsk 8+ kg.
Delmål
• Å utarbeide kunnskapsstatus basert på tidligere forskning som gjelder kvalitet i snurrevadfisk, spesielt stor torsk over 8 kg, inkludert fangst og håndteringsmetodikk ved levendefangst.
• Å utføre systematisk variasjon av fangst- og håndteringsparametere, for å avdekke hva som er god og dårlig praksis hos fartøy og fiskemottak, gjennom fullskalaforsøk.
• Å foreslå, iverksette og dokumentere tiltak som gjennom forsøk har vist seg å virke.
Forventet nytteverdi
Hovedfunn
• Stor snurrevadfisk (>8 kg) har mer skader enn mindre fisk, jo større den store fisken er, jo større er sannsynligheten for nedklassing som saltfisk.
• Utforming og diameter på rørene som benyttes til pumping er viktig. 12 toms rør kan knekke ryggen på torsk over 8 kilo, og kan medføre blødninger og skader på muskelen hvis fisken er i live. Er fisken død når den pumpes kan ryggen knekkes uten at det oppstår blødninger, men ryggknekk kan medføre feil skjæring i flekkemaskin og dermed manuelt etterarbeid.
• Sprenging av svømmeblæren, kan gi blødninger i muskelen og nedgradering som saltfisk. Hos torsk er det følgende andel av fisken som har blødninger knyttet til sprenging av svømmeblæren avhengig av størrelse. Dette er andel fisk som har fått karakter 1 eller 2 på svømmeblære bedømt på flekket fisk.
• Torsk over 8 kilo har ca. 60 % skader.
• Torsk mellom 6–8 kilo har ca. 25 % skader.
• Torsk mellom 4–6 kilo har ca.10 % skader
• Redusert hivehastighet på snurrevaden har gitt positive indikasjoner i form av å kunne øke andelen primeira på torsk over 8 kilo sløyd vekt. Resultatene er usikre og nye forsøk bør gjøres for å få et sikrere tallmateriale.
• Ved nybygging av fartøy som skal pumpe fisk er det veldig viktig å ta hensyn til den største torsken. Utforming og konstruksjon av pumpesystemet bør ta høyde for at stor fisk skal kunne gå uskadd gjennom systemet
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
• presentasjoner på FHFs hvitfiskseminar, Nor-Fishing eller Torskefiskkonferansen
• medieoppslag og sosiale media-oppdateringer
• videoblogg
Prosjekt: 901773
FHF-ansvarlig: Eduardo Grimaldo
Prosjektleder: Anders Valland
Ansvarlig organisasjon: SINTEF Ocean AS
Resultatmål
Å utarbeide kunnskapsgrunnlag for reduksjon av CO₂-utslipp fra fiskeflåten på kort (2030) og lang (2050) sikt.
Delmål
1. Å kvantifisere mulig/sannsynlig reduksjon i CO₂-utslipp fra ulike teknologiske tiltak ved fornying og oppgradering av flåten, inkludert teknologi som kompenserer eller erstatter valg av større installert motoreffekt enn i fartøy som skal skiftes ut. Kvantifisert og prioritert liste etter kost-nytte.
2. Å dokumentere sannsynlig tilgjengelighet og prisnivå på bærekraftig biodrivstoff på kort sikt fra 2022 til 2030 og på lengre sikt fra 2030–2050. Dokumentere eventuelle kostnader ved konvertering fra diesel til biodrivstoff på eksisterende motorer.
3. Å lage et grovt scenario for utvikling (grønt skifte) i fiskeflåten frem mot 2030. Utrede krav til infrastruktur i utvalgte fiskerihavner i forhold til forventet utvikling. Dette dreier seg om tilgang og kapasitet på landstrøm, LNG, biodrivstoff, hydrogen og ammoniakk (dersom behov før 2030).
4. Å utvikle og etablere modell for måling/registrering/utregning av CO₂-utslipp i fiskeflåten der ilandføring av restråstoff blir kreditert (kg olje/kg ilandført råstoff).
5. Dokumentere effekt på CO₂-utslipp ved ulike myndighetskrav, samt foreslå hvordan krav og rammer kan endres for reduksjon av utslipp.
Forventet nytteverdi
Rapporten vil også være et nyttig verktøy for å endre lovgiving og reguleringer slik at disse åpner for mer effektiv og lønnsom bruk av energi- og utslippsreduserende tiltak om bord.
Hovedfunn
YouTube®: Om resultater i prosjektet: Hvordan redusere CO2-utslipp fra fiskeflåten på kort og lang sikt.
AP1: Teknologier for CO2-reduksjon i fiskeflåten
• Mulige energibesparende og utslippsreduserende tiltak er tett knyttet til fartøyets driftsprofil. Det finnes ingen gylden løsning som passer overalt.
• Hybrid drift kan gi vesentlig reduksjon av drivstoff-forbruk. Veldig mange fartøy har installert stor hovedmotor for å ha nok reserve for ekstreme værsituasjoner. Optimalisering av hovedmotorstørrelse i kombinasjon med batterier kan gi mulighet for lavere totalt forbruk.
• Lengdebegrensninger på skrog, typisk for fartøy under 21 meter, er ikke forenlig med energieffektivisering og utslippsreduksjon fra fiskeflåten. Det er viktig at regelverk endres for å komme i takt med behovet for utslippsreduksjoner slik at man kan utforme effektive skrog- og propulsjonsløsninger.
• Alternative drivstoff kan gi betydelige utslippskutt, gitt at de er fremstilt med lav- eller nullutslippsenergi. Biodrivstoff kan i mange tilfeller benyttes direkte i eksisterende maskineri, men foreløpig krever dette en avklaring med motorleverandør for å sikre at garanti opprettholdes.
• LNG er et kjent drivstoff i skipsfarten generelt, men har foreløpig liten utbredelse blant fiskefartøyer. Hovedårsaken er at løsningen krever mer plass om bord enn konvensjonelt maskineri med diesel. LNG vil gi utslippskutt i forhold til diesel, og kan på sikt erstattes med flytende biometan.
• Tiltak som mottar støtte via offentlige programmer må pålegges å rapportere faktiske utslippsreduksjoner og faktisk energibesparelse.
AP2: Bærekraftig biodrivstoff til fiskeflåten
• I dag finnes to typer biodrivstoff i markedet: FAME – Fatty Acid Methyl Ester som er fremstilt fra vegetabilske oljer, og hydrogenbehandlet vegetabilsk olje (HVO) som også er basert på vegetabilske oljer, men med en prosess som øker hydrogeninnholdet.
• Biodrivstoff er blant de enkleste tiltak som kan tas i bruk for fiskeflåten. Drivstoffene kan i stor grad tas i bruk i eksisterende tanker, drivstoff-system og maskineri. Det må imidlertid avklares med leverandør for å sikre at garantier opprettholdes.
• Ammoniakk og hydrogen er mulige fremtidige drivstoffer, men disse har betydelige sikkerhetsutfordringer og for hydrogen tilkommer også utfordringer knyttet til plassbehov om bord.
• Biodrivstoff må fremstilles på riktig måte for å gi reelle bidrag til utslippskutt av klimagasser. Tilgang på råstoffer er foreløpig begrensende faktorer, men framskrivinger viser at tilgang på avanserte biodrivstoff vil vokse raskt mellom 2030 og 2050.
• Markedet for biodrivstoff er i stor utvikling. EU har vedtatt konkrete innblandingskrav for luftfarten og krav til utslippsreduksjoner for maritim transport. Endringer i transportsektoren vil påvirke etterspørsel etter avanserte biodrivstoff og dermed prisen på drivstoff. Det er ikke mulig å spå utviklingen, men det antas at avanserte biodrivstoff vil være en knapphetsressurs i lang tid, noe som vil gi høy markedspris.
• Det er svært viktig at man etablerer presise virkemidler for reduksjon av utslipp fra norsk fiskeflåte. Per i dag finnes ingen kommersielle markedsmessige insentiver for en fiskebåtreder til å velge klimavennlige løsninger. Markedet for flåten er internasjonalt og dermed svært påvirket av klimapolitikken som føres i landene rundt oss. Det er viktig at man unngår store forskjeller i krav og virkemidler som gir ensidig negativ markedseffekt for norsk fiskeri.
AP3: Grønne scenarier for fiskeflåten
• Det er utarbeidet et optimeringsbasert analyseverktøy kalt FiSceMod – Fiskerinæringens ScenarioModell. Verktøyet kan analysere tiltak for fiskerinæringen basert på scenarier for fremtidig utvikling. I dette prosjektet er verktøyet benyttet for analyse av mulige tiltak for å redusere CO2-utslipp på kort (2030) og lang sikt (2050). Verktøyet ser både på omstilling av selve fiskeflåten og på utvikling av infrastruktur for å støtte omstillingen.
• Det er utviklet fire scenarier for fremtidig utvikling, i tråd med Norges forpliktelser mot Paris-avtalen, avtalen mot EUs Fit-for-55 samt ambisjonene uttrykt av Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO). To av scenariene bygger på en gitt profil for prosentvise utslippsreduksjoner, mens to scenarier tar utgangspunkt i mulig utvikling av CO2-avgifter.
• Moderat drivstoffbeskatning vil i liten grad gi insentiver for endring i fiskeflåten. Overgang til alternative drivstoff er antatt å primært gjelde metanol, syntetisk diesel eller biodiesel. Opptak av alternative drivstoff er også sterkt påvirket av den lange levetiden til fiskefartøy.
• I de mest ambisiøse scenariene vil 114 av 1760 fartøy i 2050 benytte alternative drivstoff. I det minst ambisiøse scenariet er det 26 fartøyer som benytter alternative drivstoff i 2050.
• Det er stor usikkerhet knyttet til prisutvikling for alternative drivstoff og energibesparende tiltak. Dette gjør at analyseresultatene som foreligger nå ikke kan tolkes som konkrete svar på den fremtidige utviklingen av norsk fiskeriflåte. Verktøyet er imidlertid godt egnet for å analysere fremtidig utvikling når det oppdateres med ny informasjon.
• Behovet for utvikling av landbasert infrastruktur for alternative drivstoff er begrenset innenfor rammene av den forventede utviklingen i klima- og miljøkrav til fiskerisektoren.
AP4: Utvikle og etablere modell for måling/registrering/utregning av CO2-utslipp i fiskeflåten der ilandføring av restråstoff blir kreditert
• Det finnes fire offentlige kilder til informasjon som kan knyttes til klimagassutslipp fra fiskeflåten i Norge. Kildene er imidlertid laget med fokus på andre ting enn klimagassutslipp og energieffektivitet, og kan således kun benyttes for å estimere utslipp av klimagasser.
• Det eksisterer ikke en helhetlig og konsekvent innsamling av data om drivstoff-forbruk i norsk fiskeriflåte.
• Ivaretakelse av restråstoff krever nødvendig infrastruktur installert om bord på havgående fartøy hvor potensialet for økt utnyttelse og mulig verdiskaping er størst. Verdien av restråstoffet er i dag ikke stor nok til at det gir insentiver til bygging av nye fartøy tilpasset utnyttelse av dette råstoffet.
• Flåtesegmentene innen torsketrål og krabbefiske er de som har størst potensiale for utnyttelse av restråstoff. Analyser viser at drivstoffbruksintensiteten for disse segmentene kan reduseres med inntil 38 %
• Økning i bruk av restråstoff oppnås gjennom økt bearbeiding i Norge, samt fortsatt fokus på forskning for å øke potensialet i utnyttelse av restråstoff. Ved bygging av nye fartøy bør det insentiver på plass for å sikre at nødvendig infrastruktur for ivaretakelse av restråstoff sikre.
AP5: Effekt på utslipp av CO2 og andre klimagasser ved ulike myndighetskrav
• Friere redskapsvalg kan øke fangsteffektiviteten og redusere forbruket av drivstoff. Fiske med pelagisk trål gir også redusert bifangst, bedre kvalitet på fisk, mindre bunnkontakt og slitasje på trålbruk, spesielt for trålerflåten som fisker torsk, hyse og sei mv. osv.
• Et mere fleksibelt kvoteregime for kortsiktige transaksjoner (utveksling) av kvoter mellom fartøy, kan rasjonalisere fisket og redusere forbruket av drivstoff.
• Kystflåten er regulert etter strenge lengdegrenser. Regulering etter lasteromsvolum gir grunnlag for optimal fartøyutforming og bedre vilkår for å ta i bruk mere plasskrevende grønne teknologier som batteripakker, elektromotorer osv.
• Strukturelle effekter av et mere liberalt kvoteregime bør vurderes nærmere, spesielt for kystflåten.
• Fiskeriforvaltningen bør gjennomgås for å sikre at regelverk tar hensyn til behovet for energieffektive løsninger og reduksjon av klimagassutslipp.
• Den lave utskiftingstakten i fiskeflåten gjør at effekten av ny teknologi og tiltak vil komme nærmere 2050, og vil fortsette etter dette tidspunktet.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
1. nå ut til sentrale aktørene i bransjen
2. gjøre resultatene lett tilgjengelige og forståelige
3. løfte problemstillingen, prosjektets mål og prosjektets hovedfunn
Rapporten skal som vanlig for FHF-leveranser suppleres med en kortere versjon og en presentasjon, og populærvitenskaplige kronikker/innlegg i media.
Det er viktig at funnene og tematikken er lett forståelig uavhengig av leserens akademiske bakgrunn. Derfor vil det legges stor vekt på å lage et kortfattet og godt forklart sammendrag av rapporten. Rapporten kan suppleres med infografisk materiell, som også kan skreddersys mot viktige interessenter som f.eks. redere eller kystkommuner.
Prosjekt: 901753
FHF-ansvarlig: Rita Naustvik
Prosjektleder: Wenche Emblem Larssen
Ansvarlig organisasjon: Møreforsking AS
Resultatmål
• Å utvikle kunnskap som kan bidra til å utvikle et kommersielt og bærekraftig fiskeri for pukkellaks. Lykkes en med å utvikle et økonomisk attraktivt fiske etter pukkellaks, vil dette både redusere belastningen på elvemiljøet og på den atlantiske villaksbestanden. Det forutsetter skånsomme og selektive redskaper som kan minimere fangsten av og sortere ut levende atlantisk laks, sjøørret og sjørøye. Målet er å identifisere hvor og hvordan et slikt fiske kan utvikles med hensyn til praktisk gjennomføring, effektivitet, volum og miljø.
• Å kartlegge foredlings- og prosesseringsmuligheter, bruksområder og overordene markedsstrategier i et verdikjedeperspektiv.
Forventet nytteverdi
Et etablert fiske av pukkellaks kan ha ringvirkninger på flere områder av norsk næringsliv, gjennom etablering av et kommersielt fiskeri og fisketurisme. Videre vil lokal foredlingsindustri har stor nytte av et nytt råstoff i en periode med lav aktivitet ellers. Utvikling av ny kunnskap om bearbeiding og kvalitet på råvarene for best mulig utnyttelse, vil kunne optimalisere pris og inntjening.
Hovedfunn
• Maskestørrelsen i tradisjonelle kilenøter er for store og påfører pukkellaksen store, kvalitetsnedsettende skader.
• Pukkellaks som fanges levende har høyere filetkvalitet sammenlignet med pukkellaks fanget død. Pukkellaks som sløyes pre rigor har en høyere kvalitet sammenlignet med fisk som fileteres post rigor.
• Pukkellaks som fryses sløyd har en høyere kvalitet sammenlignet med pukkellaks som fryses og lagres rund.
• Fangstmetoder som legger til rette for ombordtaking av levende fangst eller levendelagring er interessante spor det må jobbes videre med, jf. prosjektet “Ny kunnskap og teknologi for bærekraftig fangst av pukkellaks (Stillehavslaks 2.0)” (FHF-901865).
• Vakuumpakket pukkellaksfilet opprettholder restaurantkvalitet etter 4 måneders fryselagring.
• Pukkellaks har et høyere proteininnhold enn oppdrettet- og villfanget atlantisk laks.
• Norsk pukkellaks har et høyere protein og fettinnhold sammenlignet med kanadisk pukkellaks.
• Standardisering av fangstbehandling og videre prosessering av pukkellaks vil være avgjørende for å sikre god introduksjon av arten til markedet.
• Det finnes stor interesse blant fiskere, mottaksstrukturer og marked for økt ressursutnyttelse av pukkellaks.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
1. markedsføring av prosjektet på prosjektpartnernes hjemmesider og Facebook®-sider
Industri, fersk/fryst torskefisk
Prosjekt: 901699
FHF-ansvarlig: Frank Jakobsen
Prosjektleder: Andrés Ögmundsson
Ansvarlig organisasjon: Valka AS
Resultatmål
To receive whole fish in bulk and deliver each fish one-by-one at the correct rate, e.g. 30 fishes/minute, and with the correct orientation where that is needed, to a machine. Originally the plan is a feeding system for graders and gutting machines.
Sub-objectives
Based on a conceptual design for a salmon system that Valka is working on developing, the following objectives are defined:
◦ Build a prototype.
◦ Test and error correct the sub-system prototype.
• To regulate the infeed stream:
◦ Modifications in the conceptual design to handle whitefish.
◦ Build a prototype.
◦ Test and error correct the sub-system prototype.
• To find a solution for an unnaturally shaped post-rigour whitefish:
◦ Automated quality evaluation from a vision system.
• To build a prototype for the complete system:
◦ Test and error correct the prototype of complete system.
• To test and error correction of the complete system in a processing line.
Forventet nytteverdi
1. To make the process of receiving whole fish in bulk and deliver it as a single stream to a grader or a gutting machine.
a. Less human handle of each fish: Higher quality.
b. Less accumulation of whole fish in a pile in front of the gutting machine: Higher quality.
c. More steady flow resulting in less time spent in the fish processing factory atmosphere, i.e., outside of iced water or cold stores: Higher quality.
d. The specialized in-feed workers could be replaced by the automated system: Lower salary cost.
e. Less risk of accidents: Decreased insurance.
3. The solution will increase automation in the whitefish industry. Increased automation is highly beneficial as it will limit the human handling of the raw material and thus ensure the high quality. Additionally, the increased automation will save labour cost. As a result, the solution is well worth the budget spent in this project.
Hovedfunn
• Hovedutfordringen er å minimere fotavtrykket til løsningen.
• Kamera kan erstatte optiske sensorer.
• Fisk med avvikende form (“bananfisk”) forblir en utfordring.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Industri, konvensjonell
Prosjekt: 901668
FHF-ansvarlig: Frank Jakobsen
Prosjektleder: Jens Petter Wold
Ansvarlig organisasjon: Nofima AS
Resultatmål
Å utvikle og teste et håndholdt instrument for måling av vanninnhold i klippfisk.
Delmål
1) Å evaluere og sammenligne ulike teknologialternativer for måling av vanninnhold i klippfisk.
2) Å videreutvikle og kalibrere den mest egnede metoden.
3) Å verifisere bruk og nøyaktighet under industrielle forhold.
Forventet nytteverdi
• Prosesstyring: fisk som ikke er tørr nok kan tørkes mer. Man kan effektivt lære mer om optimale tørkeprosesser.
• Kvalitetssortering: Man kan sørge for optimal sortering av produkter til ulike kunder og markeder i henhold til de ulike krav og spesifikasjoner som finnes. Dette kan gjøres mer effektivt og nøyaktig enn det som er mulig i dag.
• Kvalitetskontroll: Vanninnhold kan kontrolleres før eksport slik at man unngår reklamasjoner og straffetoll.
Både en industriell skanner som effektivt kan måle store kvanta med tilhørende automatisk sortering og et håndholdt instrument for stikkprøver og målinger rundt i prosess kan være nyttige og muligens også utfylle hverandre i brukernytte.
Hovedfunn
• Video (YouTube®): Engelsk tekst: (172) Utvikling, kalibrering og verifisering av håndholdt vannmåler for klippfisk og saltfisk.
• Det er utviklet en fungerende prototype, med komponenter som er egnet til et håndholdt NIRS-instrument til måling av vanninnhold i klippfisk. Instrumentet er demonstrert for næringen, men er ennå ikke et kommersielt produkt.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Industri, skalldyr
Prosjekt: 901791
FHF-ansvarlig: Frank Jakobsen
Prosjektleder: Oddvar Husby
Ansvarlig organisasjon: Maritech Systems AS
Resultatmål
Forventet nytteverdi
Hovedfunn
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Rammebetingelser (villfisk)
Prosjekt: 901824
FHF-ansvarlig: Rita Naustvik
Prosjektleder: Jahn Petter Johnsen
Ansvarlig organisasjon: Universitetet i Tromsø (UiT) / Norges fiskerihøgskole (NFH)
Resultatmål
Forventet nytteverdi
• bidra til tidsserie for rekrutteringen til fiskeflåten gjennom 15 år
• ny kunnskap om hvordan fiskere rekrutteres
• ny kunnskap om kompetansebehov i fiskeflåten
• ny kunnskap om rekruttering av kvinner til fiskeflåten
• ny kunnskap om hvordan fiskere ser på framtiden
• ny kunnskap om fiskeres holdninger til tapte fiskeredskaper
• kunnskap som vil bidra til informerte diskusjoner og beslutninger om rekruttering, kompetanse og tapte redskaper
• resultater fra undersøkelsen som vil kunne spilles inn til arbeidet med ny kvotemelding
Hovedfunn
• Antallet kvinner registrert på fiskermanntallets blad B har i samme periode økt fra 260 til 436.
• Antallet kvinner under 30 har har økt fra 62 i 2015 til 132 i 2022.
• Fiskerne har gode inntekter i de fleste flåtegrupper.
• Ingen flåtegrupper opplever store rekrutteringsproblemer.
• Undersøkelsen i 2023 viser også at det fortsatt er optimisme i fiskeflåten og at de som er inne vil anbefale yrket til andre.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
• rapport som kan legges ut på FHF sine sider. Rapporten vil ha samme form som de tidligere rapportene:
◦ rapport nr 1 https://ruralis.no/wp-content/uploads/2017/05/148d0fbc36eca8-1.pdf
◦ rapport nr 2: https://ruralis.no/wp-content/uploads/2017/05/158c68a083e6f2.pdf
• foredrag for næringsorganisasjonene, løpende ved behov
• to artikler/kronikker i fagtidsskrift
• datamaterialet vil også bli brukt til vitenskapelig publisering etter prosjektavslutning
• masteroppgave om rekruttering og likestilling som bruker deler av datasettet
• vitenskapelig foredrag på Mare-konferansen i juli 2023
Felles satsingsområder
Marint restråstoff
Prosjekt: 901619
FHF-ansvarlig: Frank Jakobsen
Prosjektleder: Åge Oterhals
Ansvarlig organisasjon: Nofima AS
Resultatmål
Forventet nytteverdi
Mulige markeder for hvitfiskemel er hovedsakelig ingredienser inn mot humankonsum, petfood (hund eller katt) eller fiskefôr, hvor ulike markeder har ulike preferanser. Standardisering og kvalitetssikring av hvitfiskmel inn mot høyere betalende markeder vil gi økt inntjening og være et insentiv for økt anvendelse av restråstoff ombord på hvitfisktrålerne. Mel til petfood eller det asiatiske fôrmarkedet med protein >67 % vil kunne oppnå en merpris på kr 5000 per tonn. Omregnet til dagens produksjonsvolum for presskakemel (ca. 4000 tonn) tilsvarer dette 20 millioner kr. Dersom dagens ikke-utnyttede restråstoff (122 000 tonn) anvendes, vil dette tilsvare en økt produksjon av presskakemel på ca. 23 000 tonn og en verdiskapning på >275 millioner kr. Inkludering av limvannfraksjonen vil kunne øke dette med ytterligere 20–25 %.
Hovedfunn
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Nofima har tidligere vært med på å utarbeide undervisningsmateriell for opplæring av prosessoperatører i fiskemelindustrien. I tillegg har Nofima utviklet kurs og opplæringsmateriale til mange ulike grupper innen matproduksjon i Norge. Gjennom mangeårig kontakt med industrien har det vært uttrykt ønske om å utvikle et kurshefte med tilknyttet undervisningsmateriell for bedre skolering av prosessoperatører innen fiskemelindustrien med hensyn på forståelse av og kvalitetssikring av prosesshygiene og mikrobiologisk kvalitet på sluttproduktet. Det vil i prosjektet bli utarbeidet et kurshefte tilpasset behov for utvikling av kompetanse hos prosessoperatører i næringen. Nofima har i flere år gjennomført korte kurs innen prosesshygiene og mikrobiologisk kvalitet til landbasert fiskemelindustri og vil kunne tilby tilsvarende rettet undervisning mot operatører i hvitfisksektoren.
Øvrige (fellesområder)
Prosjekt: 901669
FHF-ansvarlig: Rita Naustvik
Prosjektleder: Anja Alvestad
Ansvarlig organisasjon: SINTEF Ocean AS
Resultatmål
Forventet nytteverdi
For fiskerinæringen er det et mål å redusere plastforsøpling og forurensing av det marine miljøet. Næringen, i fellesskap med forskningsinstitusjoner, vil i dette prosjektet utvikle og dokumentere effekten av alternative materialer og løsninger til plast, særlig for slitematter og snurrevadtau. Man vil dessuten foreslå tiltak og løsninger som kan iverksettes raskt.
Hovedfunn
• Kuskinn viste seg svært slitesterk som beskyttelse for sabben under snurrevadfiske.
• Treplanker brukt som slitematter i snurrevad viste seg å fungere som de var tiltenkt, den viste seg derimot svært vanskelig å håndtere om bord, spesielt ved utsetting. Treklossabb kombinert med kjettingskjørt fungerte ikke som tiltenkt. Til tross for dette, kan man konkludere med at helt naturlig, rent, ubearbeidedet trevirke har potensiale for bruk i noen slitekomponenter i fiskeredskaper, hvor en ellers ville anvendt plastmateriale.
• Forsøk på snurrevad viste at alle fire materialer brukt i forsøket utviste relativ lavt tap av materiale, med spesielt tydelig mindre slitasje på autoline. Testmaterialene viste også svært ulik evne til å absorbere sediment.
• Resultatene fra forsøket på labbetuss indikerer at både Senbis biopolyester og polyester linerigg kan potensielt bidra til å redusere mengden mikroplast som tilføres havet under fiske, sammenlignet med standard PE/PP/PET labbetuss. Utfordringer med innfestningen av biopolyester gjør det derimot vanskelig å trekke noen endelige konklusjoner. Dette må utbedres om materialet skal tas i bruk.
• Ser man på vektreduksjon på standard PE/PET/PP labbetuss etter forsøk i november og februar ser man jevnt lave verdier på rundt 1 %. Dette kan tyde på at forsøkets varighet ikke er tilstrekkelig lengde for å kunne gjøre en god vurdering på slitasje etter bruk. Til fremtidige forsøk kan det være hensiktsmessig å planlegge for lengre forsøk i felt.