Her finner du en sammenstilling av resultater fra alle prosjekter som er avsluttet i 4. kvartal 2021 innen havbruksområdet.
Du kan enkelt klikke deg videre til det enkelte prosjekts egen nettside der du finner fyllestgjørende informasjon om bakgrunn og målsetting med prosjektet, deltakere og budsjett, samt faglig sluttrapport og andre leveranser i prosjektet.
Villfisk
Fiskeri- og fartøyteknologi
Prosjekt: 901350
FHF-ansvarlig: Rita Naustvik
Prosjektleder: Lars Tande Kyllingstad
Ansvarlig organisasjon: SINTEF Ocean AS
Resultatmål
Delmål
• Å utvikle applikasjon som benyttes om bord under fangst for å visualisere stim/biomasse og notgeometri.
• Å utvikle effektiv akustisk fangstovervåking (instrumenter og metoder).
• Å utvikle metoder for å beskrive art / størrelse og atferd av fisk i kommersielt ringnotfiske.
• Å utvikle indikatorer for stress og potensiell overlevelse i kommersielt ringnotfiske for å bidra til å definere grenseverdier for slipp av uønsket fangst.
Forventet nytteverdi
Hovedfunn
• Det er utviklet en forståelse for hvordan fiskens atferd og de akustiske omgivelsene påvirker akustisk fangstovervåking i notfiske. Denne kunnskapen er blitt brukt til å foreslå og teste nye måter for fangstovervåking i not.
• Det er utviklet en rekke instrumenter for å overvåke individuell fiskeatferd og miljøvariabler under fiskeoperasjoner. Disse har blitt brukt med hell i mer enn 50 snurpenotkast. Blant disse instrumentene var et stereokamerasystem, utviklet i samarbeid med Mohn Technology AS, for å karakterisere artssammensetning og størrelsesfordeling i pelagiske fiskestimer før og under fangst i kommersielt fiskeri. Dette systemet var i stand til å estimere gjennomsnittlig fiskelengde i stimer med mindre enn 10 % feil for alle estimater, og mindre enn 5 % feil for flertallet.
• Prosjektet har forbedret forståelsen av stressresponsene til makrell og sild under fangst i snurpenot. Man har brukt denne kunnskapen til å utvikle indikatorer for overvåking av stress og velferd. Ved å overvåke disse indikatorene under fangstprosessen i kommersielt fiskeri identifiserte man tre kritiske faser (slipping, pumping og RSW-lagring) der det er potensielt høy risiko for dårlig velferd som kan påvirke overlevelsen av frigitt uønsket fangst og kvaliteten på den beholdte fangsten.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Et seminar vil bli avholdt siste året. Resultatene fra prosjektet vil bli presentert for næringen og utstyrsleverandørene. Seminaret vil være åpen for alle interesserte. Prosjektets styringsgruppe skal aktivt trekkes med.
Prosjekt: 901578
FHF-ansvarlig: Roar Pedersen
Prosjektleder: Astrid Bjørgum
Ansvarlig organisasjon: SINTEF AS
Resultatmål
Å identifisere ulike former for korrosjon på fiskefartøy, kartlegge årsakene og foreslå tiltak for å unngå/redusere korrosjon både på nybygg og gjennom utbedringer og periodisk vedlikehold på eksisterende fartøy.
Delmål
• Å utarbeide tiltak for å unngå/redusere omfanget av korrosjon som skal foreslås for hver kategori.
• Å utarbeide løsninger for avisolering mellom materialer med ulik plassering i spenningsrekka.
Forventet nytteverdi
For Skipsteknisk AS som skipsdesigner med en stor markedsandel på fiskefartøy, vil økt forståelse av korrosjon ha stor nytteverdi. Korrosjon er et sammensatt problem, og det er i dag utfordrende å forutse konsekvensene av de valg som gjøres underveis i et prosjekt. Målet er å øke forståelsen og finne de beste tiltakene som kan forhindre korrosjon. Det er videre ønskelig å identifisere spesifikke løsninger og materialkombinasjoner som hindrer korrosjon, og implementere dette i designfasen av nye prosjekt.
For Optimar er det viktig å i større grad forstå problemet, årsakene til og hvilke tiltak som må gjøres for å redusere korrosjonsproblemene. Det er mange meninger knyttet til korrosjon og målet må være å få fakta på bordet og fastslå reelle årsaker til at det oppstår. Selv om hovedårsaken for Optimar er korrosjonsproblemer knyttet til egne produkter og områdene der disse står, er det å forstå hvordan ulike deler av båten påvirker hverandre noe de håper å få vite mer om.
De tre bedriftene i konsortiet representerer eierne, designerne og utstyrsleverandører, som er de tre viktigste interessentene når det gjelder korrosjon og korrosjonsbeskyttelse i fiskeflåten. Det er rimelig å anta at nytteverdien av prosjektet som de har beskrevet over vil gjelde for andre tilsvarende aktører i bransjen.
Hovedfunn
• Galvanisk korrosjon er viktigste årsaken, og skjer spesielt der rustfritt stål og kobberlegeringer er koblet direkte til karbonstål.
• Utilstrekkelig katodisk beskyttelse eller skader i påtrykt strømanlegg (som feil på referanseelektroden).
• Uheldig materialvalg.
Tiltak for å unngå/redusere korrosjon
• Fabrikkdekk i rustfritt stål fungerer godt, men fabrikkdekk i karbonstål kan også fungere bra dersom arealet av rustfritt stål koblet direkte mot dekket minimeres. Både dekket og nedre del av utstyrsbein i rustfritt stål må males!
• I områder på båten som er skjermet for katodisk beskyttelse fra påtrykt spenningsanlegg må det monteres inn anoder. Sørg for god elektrisk kontakt!
• Sinkanoder må benyttes i lukkede/trange rom med liten utskifting av vann. Der det er god vannutskifting kan også aluminiumanoder benyttes.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Basert på resultater fra prosjektet utarbeides et dokument (håndbok) som vil være egnet til bruk av konsulenter, verft, rederier og underleverandører innenfor fiskeri og havbruk og som gir økt forståelse for problemer knyttet til korrosjon, og tiltak for å forebygge disse.
Prosjekt: 901640
FHF-ansvarlig: Roar Pedersen
Prosjektleder: Sepideh Jafarzadeh
Ansvarlig organisasjon: SINTEF Ocean AS
Resultatmål
Å utvikle/utrede en godkjennbar systemløsning for et 13 m kystfiskefartøy med hybrid framdrift basert på batterier og brenselceller, både for hydrogen og ammoniakk som drivstoff.
Delmål
1. Å vurdere sikkerhet/HMS ved bruk av batterier, brenselceller, hydrogen og ammoniakk og hvilke grunnleggende krav som stilles til tekniske løsninger, derunder bunkring og lagring av hydrogen og ammoniakk om bord i fartøyet.
2. Å videreutvikle utkast til generalarrangement, inkludert batterier, brenselceller og tanker for lagring av hydrogen og ammoniakk, i samarbeid med en fartøyprodusent og teknologileverandører. SINTEF vil som ledd i dette, vurdere PEMFC vs. SOFC som brenselcelleteknologi ved bruk av ammoniakk som drivstoff (systemkompleksitet, størrelse, effektivitet, pris, etc.).
3. Å vurdere om fartøyet må ha en dieselgenerator for strømproduksjon for å kunne gå lengre distanser.
4. Å vurdere om det får konsekvenser for fartøyets hoveddimensjoner når utgangspunktet er at det utslippsfrie fartøyet skal ha godkjent stabilitet og samme lastekapasitet som det konvensjonelle fartøyet. Her inngår å sammenlikne spesifikasjoner for tradisjonelt design med nytt og utslippsfritt (lavutslipp) design.
5. Å sammenlikne spesifikasjoner for tradisjonelt design med nytt og utslippsfritt design.
6. Å beregne merkostnader for det utslippsfrie fartøyet, både for den første prototypen og for et større antall fartøy med samme design/størrelse.
7. Å beregne forskjell i driftskostnader mellom utslippsfritt og konvensjonelt fartøy. SINTEF vil også estimere de potensielle utslippsreduksjonene av en større innfasing av hydrogen- og ammoniakkdrevne fiskefartøyer.
8. Å beregne fremtidig strømkapasitet for lading av batterier og produksjon av hydrogen for 3 utvalgte fiskerihavner og sammenligne med dagens kapasitet.
Forventet nytteverdi
Ser man bort fra verdikjeder med lufttransport er det utslippene fra flåten som står for det største klimaavtrykket innenfor fiskeriene. Dette prosjektet bidrar til å øke kunnskapen om bruk av hydrogen og ammoniakk for å redusere utslipp fra fiskefartøyer, som er i tråd med nasjonale og internasjonale mål for å redusere utslipp. Resultatene kan brukes i fremtidige beslutninger for grønne investeringer i fiskerinæringen.
Hovedfunn
• Generelt ser man at bruk av ammoniakk fører til betydelig større sikkerhetssoner enn hydrogen. Beregningene som er gjort viser at det er lite sikkerhetskonflikter ved bruk av hydrogen og ammoniakk med aktiviteter og bebyggelse i og rundt de aktuelle havnene.
• Diskonterte merkostnader for et kystfiskefartøy med hydrogenbasert hybridløsning (dvs. hydrogen, batteri og diesel) vil kunne ligge mellom 45 % og 81 %, avhengig av drivstoffpris og profil, med storskala mellom 15 % og 32 %, i forhold til konvensjonelt kystfiskefartøy. Dette som følge av både en høyere investeringskostnad knyttet til selve teknologien samt behovet for redundans. Tilsvarende vil en ammoniakk-basert hybridløsning være 65–124 % mer kostbar (med storskala fra -6 til 34 %) avhengig av drivstoffpris og driftsprofil. På den andre siden, vil en økning i marin dieselpris til 20 kr/kg (16,8 kr/l), eventuelt en økning i CO2-avgiften til 3344 kr/tonn, kunne utligne kostnadsforskjellen mellom hydrogenbasert hybridløsning og det konvensjonelle kystfiskefartøyet (12 timers profil og 50 kr/kg H2).
• Bruk av hydrogen og ammoniakk som drivstoff på et fiskefartøy på 13 meter kan bidra til å redusere CO2-utslippene betydelig. For hydrogen er reduksjonen ikke mer enn 57 % dersom arbeidsprofilen varer 46,5 timer, mens ammoniakk tillater å oppnå 95 % reduksjon. For lengre arbeidsprofiler blir denne reduksjonen mindre. Mer detaljert forbruksdata trenges for å kunne estimere reduksjonen i tilfeller med flere typer arbeidsprofiler i året. Antatt en 46,5 timers profil og drivstofforbruk for 2019 fra Garantikassen kan man forvente en utslippsreduksjon på henholdsvis 18,9 og 14 % med hydrogen, og 29, 15 og 24 % med ammoniakkløsningen for havnene i henholdsvis Berlevåg, Bodø og Flakstad.
• Infrastrukturkrav for både hydrogen og ammoniakk er overkommelige med dagens teknologi.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Prosjektet Zero kyst, som skal bygge Norges første kystfiskefartøy med brenselcelle og hydrogen som drivstoff, har direkte nytte av resultatene i dette prosjektet. Nærmere informasjon om prosjektet finnes her: ZeroKyst skal gjøre fartøy i sjømatnæringen 100 % utslippsfri – RENERGY – Renewable Energy Cluster (renergycluster.no).
Formidlingsplan
• populærvitenskapelig artikkel
• faktaark
• presentasjon av prosjektet under FHFs fagsamling etter avtale
• faglig sluttrapport
Prosjekt: 901716
FHF-ansvarlig: Roar Pedersen
Prosjektleder: Svein Thompson
Ansvarlig organisasjon: Stakeholder AS
Resultatmål
Å finne en realistisk måte å redusere klimagassutslippene fra den norske fiskeflåten uten at det går ut over de overordnede fiskeripolitiske målsettinger (jf. Havressursloven § 1):
• bærekraftig utnyttelse av marine ressurser
• samfunnsøkonomisk lønnsomhet
• distriktspolitiske hensyn
Delmål
1. Å beskrive fiskeribransjen.
2. Å beregne og vurdere hva faktiske klimagassutslipp er, basert på fire relevante kilder:
3. Å beskrive relevante klimapolitiske forhold:
4. Å gjøre en gjennomgang av ulike klimatiltak:
5. Gjøre framskrivninger av klimagassutslipp frem til 2030, gitt ulike tiltak.
6. Betydning av klimagassutslipp fra flåten for markedsføring av fisk i forhold til “PEFRC Marine Fish” (produktkategoriregler for marin fisk).
7. Bidra til spredning av kunnskap.
Forventet nytteverdi
Utfordringen er å kombinere utslippsreduksjoner i fiskerisektoren med de tre andre fiskeripolitiske mål nedfelt i Havressursloven: bærekraftig utnyttelse av marine ressurser, samfunnsøkonomisk lønnsomhet og distriktspolitiske hensyn.
Hvis rapporten klarer å bidra til et opplyst ordskifte om hvordan klimamålene kan forenes med de fiskeripolitiske målene, vil det ha stor nytteverdi for næringen og samfunnet som helhet.
Tiltak for å redusere klimagassutslipp innebærer også en mulighet til å fornye og effektivisere fiskeflåten og dermed redusere kostnadene og sikre lønnsomheten i bransjen.
Ved å spre kunnskap om disse forholdene vil både næringens aktører og andre interessenter kunne tilpasse seg de klimamessige utfordringer på en bedre måte.
Det vil styrke markedsarbeidet og lette tilgangen på kvalifisert arbeidskraft og kapital til næringen.
Gevinstpotensialet for fiskeflåten av en vellykket håndtering av klimautfordringen overgår langt kostnadene ved dette prosjektet.
Hovedfunn
• Det er ingen nullutslippsløsninger for fiskeflåten som både er teknisk og økonomisk lønnsomme i dag. Den delen som er nærmest dette er mindre fartøy, som kan kombinere batteridrift på feltet med forbrenningsmotor til og fra fiskefeltet.
• En videreføring av dagens klimapolitikk overfor fiskeflåten vil føre til en vesentlig lekkasje ved at de som kan, vil fylle drivstoff utenfor norsk avgiftsområde. Det kan komme til å gi vesentlige næringsmessige tap langs kysten, samtidig som de reelle klimagassutslipp vil vokse grunn av lengre transportetapper.
• En omlegging av klimapolitikken fra en CO2-avgift med en kompensasjonsordning til et krav om innblanding av biodrivstoff med en varig kompensasjonsordning vil være et treffsikkert klimatiltak. Det vil både gi en direkte klimaeffekt og gi næringen et langsiktig prissignal om å prioritere energieffektivitet. Dette vil også senke terskelen for når nullutslippsteknologi blir lønnsomt.
• Med et innblandingskrav tilsvarende en CO2-avgift på 2000 kroner per tonn CO2 vil fiskeflåten redusere sitt CO2-utslipp med minst 38 prosent i 2030, ifølge beregningene i prosjektet.
• Fordi fiskeflåten er del av konkurranseutsatt sektor vil det beste tiltaket vil være å innføre denne ordningen i hele EØS-området og for tilstøtende 3. land. Dette bør være et overordnet politisk mål.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Industri, konvensjonell
Prosjekt: 901602
FHF-ansvarlig: Lorena Gallart Jornet
Prosjektleder: Jannicke Fugledal Remme
Ansvarlig organisasjon: SINTEF Ocean AS
Resultatmål
Å produsere et kommersielt hydrolysat fra torskehoder i stor skala.
Delmål
1. Produksjon av minst 150 kg proteinhydrolysat fra ferske torskehoder, med samme betingelser som i Heads up prosjektene.
2. Sikre høy kvalitet og utbytte i produksjonsprosessen.
3. Stabilisere hydrolysat rett etter produksjon nært produksjonssted.
4. Videreutvikle teknologi for hydrolyse av torskehoder.
5. Vurdere alternativer for totalutnyttelse av alle fraksjoner som oppstår under hydrolyse av torskehoder (hydrolysat, grakse, bein).
6. Kartlegge driftskostnader for hydrolyseprosessen (energiforbruk, vannforbruk, enzym, investeringer).
Forventet nytteverdi
Hovedfunn
• Membranfiltrering gir økt kvalitet på proteinproduktet, men kapasiteten over membranfiltrene reduseres når hydrolysen er ufullstendig.
• Kapasitet på membranfiltrering må tilpasses kapasitet i hydrolyse, da nyprodusert hydrolysat har kort holdbarhet.
• Bein- og restfraksjonen kan brukes som ingredienser i petfood og dyrefôr.
Video
En video om prosjektet er tilgjengelig på YouTube® her: Førsteklasses proteinpulver fra torskehoder.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Industri, pelagisk
Prosjekt: 901223
FHF-ansvarlig: Lars R. Lovund
Prosjektleder: Urban Härd
Ansvarlig organisasjon: Arenco AB / VMK
Resultatmål
• Å tilpasse den nye utrustningen til eksisterende produksjonslinje for norsk pelagisk industri.
• Å håndtere “frosset” makrell gjennom hele VMK-linjen, (VMK52/VMK31/VMK16/VMK11) inkl. automatisk innmating.
• Enheten for filet skal kunne monteres på eksisterende VMK11-filetmaskin.
• Enheten skal være mekanisk.
• Enheten for filet skal kunne demonteres slik at produksjon av “Euro-cut”-filet kan utføres i samme maskin.
• Enheten skal ha en produksjonskapasitet på 150 fisk per minutt.
• Enhetens design tilpasses enkelt og effektivt renhold og hygiene.
• Restråstoff, som slog og innmat, transporteres ut sammen med ryggbein.
• Snittflaten skal tilfredsstille markedets krav og spesifikasjoner.
• Enhet for kontroll og etterrensking av fileter skal inngå (som en separat anordning).
Forventet nytteverdi
Hovedfunn
• Effektiviteten til innmater er avhengig av form på fisk og størrelse.
• Automatisk innmating gjør at en kan legge mer vekt på kvalitet og fjerning av skadet fisk før filetering.
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Industri, skalldyr
Prosjekt: 901399
FHF-ansvarlig: Rita Naustvik
Prosjektleder: Terje Reitan Bolli
Ansvarlig organisasjon: Optimar AS
Resultatmål
Å utvikle en depalleteringsmaskin for paller med hel eller halv blokker med sekk og fjerne sekken.
Delmål
• Å designe maskinen for å kunne mates med truck.
• Å designe automatisk henting av rekeblokker fra pall.
• Å lage system for automatisk fjerning av emballasjen rundt rekeblokken.
• Å lage for å føre rekeblokkene inn i en tinemaskin.
• Å lage system som bringer løse reker inn i maskinen.
• Å lage oppsamlingssystem for sekker fjernet fra blokkene.
Løsningen skal tilpasses eksisterende produksjonslinje for tining av reker hos Coldwater Prawns Production AS. Maskinen skal ha en kapasitet på 6 tonn reker per time. Hver blokk veier ca. 20 kg.
Forventet nytteverdi
Det vil utarbeides en kostnadnytte-analyse før igangsetting av fase 2.
Hovedfunn
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
• på Optimars nettsider
• på messer hvor Optimar er tilstede
Ved vellykket implementering kan det ble aktuelt å utarbeide en profesjonell video som kan benyttes av FHF, Coldwater Prawns Production og Optimar.
Prosjekt: 901612
FHF-ansvarlig: Rita Naustvik
Prosjektleder: Anne Christine Utne Palm
Ansvarlig organisasjon: Havforskningsinstituttet
Resultatmål
Delmål
• Å bestemme optimal bredde av seildukspanel i kalve for å hindre småkrabber i å ta seg inn i teina.
• Å finne en funksjonell tokammerløsning for effektiv utsortering av småkrabber på fiskedypet.
Forventet nytteverdi
Hovedfunn
• Feltforsøkene viser at glatt seildukspanel rundt inngangene (kalvene) fører til nedgang i fangst av små krabber, uten større tap av kommersiell krabbe.
• Teine type 2: Forsøkene i tank viste at fluktåpninger i bunnen ned mot et nedre bunnløst kammer med agn fungerer for utsortering av undermålskrabbe.
• Feltforsøkene viste at 1 av 4 undermåls hanner og 1 av 3 undermåls hunner gikk ned i nedre kammer i tokammer teinen – og at svært få hanner over minstemål tok seg ned (< 0.013 %).
FHFs vurdering av resultater og næringsnytte
Formidlingsplan
Felles satsingsområder
Marked og samfunn
Prosjekt: 901703
FHF-ansvarlig: Hans Petter Næs
Prosjektleder: Ulf Johansen
Ansvarlig organisasjon: SINTEF Ocean AS
Resultatmål
Forventet nytteverdi
Hovedfunn
• Legger man i tillegg til at foredlingsindustrien i EU skaper ringvirkninger til annet næringsliv i EU, har man en forventet tilleggseffekt på 20 500 årsverk til øvrig industri i EU.
• I sum kan man derfor si at norsk fiskeråstoff i 2018 sto for 41 000 årsverk i EU.