Prosjektnummer
902016
Kunnskap og tiltak for å redusere risiko for personell i havbruksnæringen (Personsikkerhet)
I perioden 2012–2022 omkom 10 ansatte i havbruksnæringen. Vedlikeholdsrelaterte operasjoner og løfteoperasjoner som involverte arbeidsbåt peker seg ut for hendelser med arbeidsskadedødsfall (Holmen & Holen, 2023). Når det gjelder arbeidsrelatert fravær og bekymring hos ansatte oppgis særlig belastningsplager og akutte skader som årsak. En rekke forhold, inkludert organisatoriske, kan ligge bak uønskede hendelser. Flere mener for eksempel at hensynet til produksjonen går foran hensynet til sikkerhet.
Tidligere undersøkelser knyttet til sikkerhet i havbruksnæringen har i liten grad sett på sikkerhetsutfordringer i grensesnittet mellom organisasjoner. Fra andre bransjer vet man imidlertid at det er flere sikkerhetsutfordringer relatert til tjenesteutsetting, for eksempel knyttet til økonomisk press, økt kompleksitet og utvanning av viktig kompetanse. Ulike regelverk gjelder for ansatte i rederier og på oppdrettsanlegg, og resultater fra helse, miljø og sikkerhet (HMS)-undersøkelsen i havbruk 2023 synliggjorde at ansatte som har sitt arbeidssted i selvstendige rederier og hos leverandører opplever utfordringer i forholdet til oppdrettselskapene.
Det er behov for å bedre forstå hvordan selskap samarbeider i dag og hvilke risikofaktorer som finnes for å kunne foreslå tiltak som kan gi positiv endring på sikt. Erfaringsdeling på tvers av selskap for å lære av hendelser som skjer, er et eksempel på et konkret tiltak som kan være verdifullt for å redusere risiko i næringen.
Tidligere undersøkelser knyttet til sikkerhet i havbruksnæringen har i liten grad sett på sikkerhetsutfordringer i grensesnittet mellom organisasjoner. Fra andre bransjer vet man imidlertid at det er flere sikkerhetsutfordringer relatert til tjenesteutsetting, for eksempel knyttet til økonomisk press, økt kompleksitet og utvanning av viktig kompetanse. Ulike regelverk gjelder for ansatte i rederier og på oppdrettsanlegg, og resultater fra helse, miljø og sikkerhet (HMS)-undersøkelsen i havbruk 2023 synliggjorde at ansatte som har sitt arbeidssted i selvstendige rederier og hos leverandører opplever utfordringer i forholdet til oppdrettselskapene.
Det er behov for å bedre forstå hvordan selskap samarbeider i dag og hvilke risikofaktorer som finnes for å kunne foreslå tiltak som kan gi positiv endring på sikt. Erfaringsdeling på tvers av selskap for å lære av hendelser som skjer, er et eksempel på et konkret tiltak som kan være verdifullt for å redusere risiko i næringen.
Hovedmål
Å utvikle ny kunnskap og foreslå tiltak som kan fjerne eller redusere risiko for personell i havbruksoperasjoner.
Delmål
1. Å dokumentere risikofaktorer og hvordan samarbeid og samhandlingsprosesser mellom ulike aktører påvirker risiko for personell i havbruksoperasjoner.
2. Å foreslå tiltak som kan virke på tvers av ulike aktører og bidra til å fjerne eller redusere risiko for personell i havbruksoperasjoner.
3. Å formidle foreslåtte tiltak og arbeidsprosesser i hensiktsmessige format.
4. Å utarbeide en hensiktsmessig og omforent prosess for deling av hendelser og felles læring som er tilgjengelig for hele næringen.
Å utvikle ny kunnskap og foreslå tiltak som kan fjerne eller redusere risiko for personell i havbruksoperasjoner.
Delmål
1. Å dokumentere risikofaktorer og hvordan samarbeid og samhandlingsprosesser mellom ulike aktører påvirker risiko for personell i havbruksoperasjoner.
2. Å foreslå tiltak som kan virke på tvers av ulike aktører og bidra til å fjerne eller redusere risiko for personell i havbruksoperasjoner.
3. Å formidle foreslåtte tiltak og arbeidsprosesser i hensiktsmessige format.
4. Å utarbeide en hensiktsmessig og omforent prosess for deling av hendelser og felles læring som er tilgjengelig for hele næringen.
Kunnskap og tiltak som kan redusere risiko for personell i havbruksnæringen dreier seg om å unngå alvorlige konsekvenser som arbeidsrelatert sykefravær og yrkesdød. Prosjektets mål er direkte koblet til arbeidstakeres rett til et forsvarlig arbeidsmiljø, som er fundert i Arbeidsmiljøloven og Skipssikkerhetsloven. Prosjektet bidrar også til den nasjonale visjonen for null omkomne og hardt skadde til sjøs.
Bærekraft i lakseoppdrett innebærer i praksis en rekke miljømessige, sosiale og økonomiske forhold og prosjektet vil særlig bidra til styrket sosial bærekraft.
Bærekraft i lakseoppdrett innebærer i praksis en rekke miljømessige, sosiale og økonomiske forhold og prosjektet vil særlig bidra til styrket sosial bærekraft.
Prosjektet er organisert i fire faglige arbeidspakker (AP-er) som er koblet til prosjektets delmål, og dem femte ivaretar prosjektledelse, kvalitetssikring, formidling og kommunikasjon.
AP2: Samarbeid og læring av hendelser
Ansvarlige: SINTEF Ocean and NCE Aquaculture
Sentrale aktiviteter/metoder
• Etablere en mal/prosess for deling av hendelser som kan gi læring på tvers av selskap i havbruksnæringen
• Gjennomføre en pilot for deling av hendelser
• Evaluere pilot og etablere plan for videre drift av en løsning som er tilgjengelig for hele næringen
AP3: Status for HMS, sikkerhetsklima og samarbeid
Ansvarlige: NTNU Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) og SINTEF Ocean
Sentrale aktiviteter/metoder
Spørreundersøkelse blant ansatte i havbruksnæringen (“HMS-undersøkelsen” i havbruk 2026). Oppfølging av undersøkelse fra 2023
AP4: Tiltak for å redusere risiko
Ansvarlig: SINTEF Ocean
Sentrale aktiviteter
• Sammenstillende analyse og tiltaksarbeid
• Åpent seminar
Institusjonell organisering
SINTEF Ocean er prosjektleder og ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet. NTNU Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) deltar i AP1 og AP3. NCE Aquaculture og Wiersholm deltar i AP2.
AP1: Risikofaktorer, samarbeid og samhandlingsprosesser
Ansvarlig: SINTEF Ocean
Sentrale aktiviteter/metoder
• Intervjuundersøkelse som gir kunnskap om risikofaktorer og hvordan samarbeid og samhandling mellom ulike aktører foregår i dag, samt behov for forbedringer
• Observasjon av utvalgte arbeidsoperasjoner
• Studie av prosedyrer og praksis
Ansvarlig: SINTEF Ocean
Sentrale aktiviteter/metoder
• Intervjuundersøkelse som gir kunnskap om risikofaktorer og hvordan samarbeid og samhandling mellom ulike aktører foregår i dag, samt behov for forbedringer
• Observasjon av utvalgte arbeidsoperasjoner
• Studie av prosedyrer og praksis
AP2: Samarbeid og læring av hendelser
Ansvarlige: SINTEF Ocean and NCE Aquaculture
Sentrale aktiviteter/metoder
• Etablere en mal/prosess for deling av hendelser som kan gi læring på tvers av selskap i havbruksnæringen
• Gjennomføre en pilot for deling av hendelser
• Evaluere pilot og etablere plan for videre drift av en løsning som er tilgjengelig for hele næringen
AP3: Status for HMS, sikkerhetsklima og samarbeid
Ansvarlige: NTNU Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) og SINTEF Ocean
Sentrale aktiviteter/metoder
Spørreundersøkelse blant ansatte i havbruksnæringen (“HMS-undersøkelsen” i havbruk 2026). Oppfølging av undersøkelse fra 2023
AP4: Tiltak for å redusere risiko
Ansvarlig: SINTEF Ocean
Sentrale aktiviteter
• Sammenstillende analyse og tiltaksarbeid
• Åpent seminar
Institusjonell organisering
SINTEF Ocean er prosjektleder og ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet. NTNU Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) deltar i AP1 og AP3. NCE Aquaculture og Wiersholm deltar i AP2.
Resultatene fra prosjektet publiseres i
åpne forskningsrapporter og en vitenskapelig publikasjon. De tilgjengeliggjøres på www.hmsihavbruk.no og formidles via pressemeldinger, nyhetssaker, sosiale medier, podcast og foredrag på relevante arenaer. En detaljert kommunikasjonsplan vil etableres ved oppstart av prosjektet og oppdateres jevnlig.