Prosjektnummer
901997
Fiskernes sikkerhet – “Kom hjem igjen”
Over 80 fiskere har omkommet på havet siden 2010. Dødsraten for sjøfarten generelt, og fiskeri spesielt, er betydelig høyere enn for yrker på land. Tendensen fortsetter. Tall fra Sjøfartsdirektoratet viser at fem personer omkom om bord i fiskefartøy i 2023 og flere enn 220 ble skadd i ulykker. På bakgrunn av statistikk og noen svært tragiske ulykker, etablerte Stortinget i 2023 nullvisjon for dødsfall og hardt skadde til havs. Sjøfartsdirektoratet fikk oppgaven med å utarbeide en handlingsplan for visjonen. Handlingsplanen skal gjøres gjeldende fra starten av 2025.
Norges Fiskarlag, Gjensidige, sjøtrygdelagene og Norseye AS er alle aktører som jobber for det samme målet, dvs. økt sikkerhet for alle dem som har havet som arbeidsplass. De er aktører som på ulikt vis tilrettelegger for at fiskeren skal ha en tryggere arbeidshverdag, og som har stort nytte av å jobbe tett sammen. Gjennom dette prosjektsamarbeidet vil de bidra til samfunnets målrettede arbeid for nullvisjonen.
Norges Fiskarlag fremmer fiskernes faglige, økonomiske, sosiale og kulturelle interesser. Gjensidige, som et ledende forsikringsselskap, tilbyr skreddersydde forsikringsløsninger som gir fiskerne økonomisk trygghet i tilfelle uventede hendelser eller skader. Sjøtrygdelagene er spesialister på sjøforsikring og gir ekstra beskyttelse til både fiskere og deres fartøyer. Norseye med sin ekspertise innen sjøsikkerhet og maritim teknologi, er eneste aktør i Norge som har utviklet et produkt som kombinerer beredskap og sikkerhetsstyring som en sømløs digital løsning for fiskere.
Dette partnerskapet utgjør et viktig nettverk som nå jobber i fellesskap for å redusere risikoene knyttet til fiskeriyrket. Det gjør man ved å iverksette dette samarbeidsprosjektet hvor konkrete tiltak, tilbud på risikoreduserende tiltak og holdningsskapende kampanjer over tid skal lede til økt sikkerhet for fiskerne.
Hovedmål
Å øke effektiv bruk av sikkerhetsstyringssystem om bord i fiskefartøy.
Delmål
Delmål
1. Å skape en metodikk for, og gjennomføre minst to målinger av holdningene til sikkerhet i bransjen, samt bruke resultatene fra disse målingene til å bedre holdninger knyttet til fiskernes sikkerhet.
2. Å avdekke hvordan fiskernes nærmeste pårørende og ungdom som vurderer fiskeri som yrkesvalg, påvirkes av næringens sikkerhetskultur og ulykkestall.
3. Å gi fiskere og redere økt kunnskap om effektene av seriøs bruk av sikkerhetsstyring ombord.
4. Å øke andelen fiskere som uttaler at de ønsker å arbeide konstruktivt med egen og andres sikkerhet ombord.
5. Å arbeide målrettet for å skape grunnlaget for en kultur hvor sikkert arbeid på havet er en del av yrkesstoltheten til
fiskeriflåten.
Prosjektet skal jobbe spisset mot fiskerinæringen for å vise hvordan det er enkelt og tilgjengelig å arbeide konstruktivt med sikkerhetsstyring om bord. Det er en ønsket effekt å skape grunnlaget for en bedre sikkerhetskultur i hele næringen. Dersom prosjektet lykkes, vil man kunne se klart færre alvorlige konsekvenser etter uønskede hendelser og redusert skadeomfang i slike. Resultatet vil til slutt bidra til økt sikkerhet, redusere kostnader for fiskeren og vises positivt på den samfunnsøkonomiske bunnlinjen. Ved at Norges Fiskarlag, Norseye og forsikringsbransjen gjennom dette prosjektet tar et aktivt grep for å styrke sikkerhetsarbeid for fiskere, trappes samtidig næringens bidrag opp for å nå nullvisjonen.
Prosjektet er delt i 5 arbeidspakker (AP-er):
AP1: Etablere metodikk for å måle endrede holdninger hos fiskerne og deres pårørende
Ansvarlig: Prosjektledelsen
A1.1: Utforme kvalitative og/eller kvantitative spørreundersøkelser (holdningsundersøkelser) rettet mot 1) Aktive fiskere 2) Pårørende av fiskere og 3) Ungdom i alderen 15–18 år som retter interesse inn mot fiskeri som fremtidig yrkesvalg.
A1.2: Utforme kvantitative spørreundersøkelser rettet mot 1) Aktive fiskere) Pårørende av fiskere og 3) Ungdom i alderen 15–18 år som retter interesse inn mot fiskeri som fremtidig yrkesvalg.
A1.3: Utforme oppsett for uformelle intervju eller kvalitative spørreundersøkelser rettet mot pilotfiskere.
Leveranser: Spørreundersøkelser, intervjuoppsett og utvalg for respondenter.
Leveranser: Spørreundersøkelser, intervjuoppsett og utvalg for respondenter.
AP2: Skape gode holdninger til fiskerens egen sikkerhet og beredskap
Ansvarlig: Prosjektteamet og prosjektledelsen
Ansvarlig: Prosjektteamet og prosjektledelsen
A2.1: Gjennomføre kvalitative og/eller kvantitative spørreundersøkelser basert på arbeidet i AP1. Undersøkelsene skal gjennomføres i faste intervall igjennom hele prosjektperioden og resultatene offentliggjøres i løpet av 1. kvartal hvert prosjektår.
A2.2: Bruke funn fra spørreundersøkelser og intervju av pilotfiskerne samt funn fra tidligere relevant forskning til aktivt å påvirke fiskerens adferd i sikkerhetsarbeidet på sjøen. Kanaler for slik påvirkning er først og fremst den nasjonale holdningskampanjen, men kan også være i andre direkte og oppdaterte fremstøt i SoMe, media, møter, kurs m.m.
A2.3: Sørge for å inkludere kunnskap fra andre deler av prosjektet samt andre relevante prosjekter som omhandler fiskernes HMS-arbeid i prosjektets faktagrunnlag.
A2.4: Systematiskere erfaringsdeling mellom fiskere. Emneknagger “beste praksis”, “gode tips fra fisker til fisker” og “hva jeg lærte av ulykken” i det digitale beredskap- og sikkerhetsstyringssystemet eller via andre kanaler til fiskere som ikke bruker medlemssystemet.
Leveranser: Fagrapporter, statistikk basert på eventuelle holdningsendringer, målrettede erfaringsdelinger fra fisker til fisker, nettsaker som viser “god praksis” rundt bruk av sikkerhetsstyringssystem.
Leveranser: Fagrapporter, statistikk basert på eventuelle holdningsendringer, målrettede erfaringsdelinger fra fisker til fisker, nettsaker som viser “god praksis” rundt bruk av sikkerhetsstyringssystem.
AP3: Oppfordre til økt operativ bruk av sikkerhetsstyring som verktøy
Ansvarlig: Prosjektteamet og prosjektledelsen
Ansvarlig: Prosjektteamet og prosjektledelsen
A3.1: Tilby digital sikkerhetsstyring og beredskapstjeneste som medlemstilbud i Norges Fiskarlag. Dette gjøres igjennom et samarbeid med alle partene i prosjektet hvor Norseye står som leverandør av det faktiske beredskaps- og sikkerhetsstyringssystemet.
A3.2: Promotere bruken av beredskap- og sikkerhetsstyringssystem via kanalene til de ulike prosjektpartene. Denne promoteringen vil skje parallelt med den nasjonale holdningskampanjen, men vil ikke knytte seg direkte til den.
A3.3: Systematisere gode erfaringer før/etter effektiv bruk av sikkerhetsstyring i samarbeid med pilotfiskerne.
A3.4: Markedsføre det helhetlige prosjektet overfor relevante aktører, interessenter og politisk ledelse, for å synliggjøre økt og effektiv bruk av sikkerhetsstyringssystem som tiltak for å nå nullvisjonen.
Leveranser: Fagrapport hvor eventuelle endringer i holdninger samt erfaring ved økt effektiv bruk av sikkerhetsstyringssystem blir framvist.
Leveranser: Fagrapport hvor eventuelle endringer i holdninger samt erfaring ved økt effektiv bruk av sikkerhetsstyringssystem blir framvist.
AP4: Pilotfiskere
Ansvarlig: Norges Fiskarlag og prosjektledelsen
Ansvarlig: Norges Fiskarlag og prosjektledelsen
A4.1: Utvalg og onboarding av pilotfartøy/ pilotfiskere. Hentes fra medlemsbasen til Norges Fiskarlag. Det vil under prosjektperioden vurderes hvorvidt det blir nødvendig å hente pilotfiskere fra andre lignende fagorganisasjoner dersom det ikke er stor nok interesse blant Norges Fiskarlag sin medlemsbase.
A4.2: Utføre uformelle intervju basert på metodikk fra A1.3. Intervjuene skal gjøres med bestemte intervall for å kunne måle endring over prosjektets periode.
Leveranser: Rapport om eventuelle endringer i ulykkesstatistikken hos pilotflåten, nettsaker om pilotprosjektet.
Leveranser: Rapport om eventuelle endringer i ulykkesstatistikken hos pilotflåten, nettsaker om pilotprosjektet.
AP5: Nasjonal holdningskampanje
Ansvarlig: Prosjektledelsen i samarbeid med prosjektteamet og referansegruppen
Ansvarlig: Prosjektledelsen i samarbeid med prosjektteamet og referansegruppen
A5.1: Utarbeide materiell for en målrettet, nasjonal holdningskampanje. Drøfte utfordringer og prioriterte innsatsområder i prosjektteamet og med referansegruppen slik at dette ligger til grunn for kampanjene.
A5.2: Rulle ut holdningskampanjen i tråd med egen medieplan. Kampanjen oppdateres i samsvar med resultat og innsikt fra spørreundersøkelsene og andre relevante datainnsamlingen i løpet av prosjektperioden.
Leveranser: Nasjonal holdningskampanje som rulles ut via sosiale medierog til dels fysisk.
Prosjektorganisering
Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom Norges Fiskarlag (prosjekteier), Norseye (prosjektledelse) og forsikringsbransjen. Sistnevnte består av Gjensidige Forsikring ASA og sjøtrygdelagene Bud & Hustad Forsikring Gjensidig, Granne Forsikring, Favn Forsikring, Havtrygd Gjensidig Forsikring og Nordlys Forsikring Gjensidig.
Leveranser: Nasjonal holdningskampanje som rulles ut via sosiale medierog til dels fysisk.
Prosjektorganisering
Prosjektet gjennomføres som et samarbeid mellom Norges Fiskarlag (prosjekteier), Norseye (prosjektledelse) og forsikringsbransjen. Sistnevnte består av Gjensidige Forsikring ASA og sjøtrygdelagene Bud & Hustad Forsikring Gjensidig, Granne Forsikring, Favn Forsikring, Havtrygd Gjensidig Forsikring og Nordlys Forsikring Gjensidig.
Formidlingen av den nasjonale holdningskampanjen vil gjøres gjennom et profesjonelt medieaktør. Disse vil etter planen både utforme og formidle kampanjen.