Prosjektnummer
901994
Utvikle konkret veileder og malverk for rapportering iht. åpenhetsloven
Maler og konkret veiledning for at etterlevelse av åpenhetslovens krav blir enklest mulig for næringen
• Bransjen har behov for enkel og effektive rutiner for å imøtekomme kravene i åpenhetsloven.
• Det er mange som har sendt hverandre skjemaer uten å ha en klar mening om hvorfor. Det er nødvendig å ha verktøy for å jobbe med risikobasert prioritering av hvilke leverandører som skal følges opp.
• Bransjen har gode rutiner for å håndtere risiko for faktisk og potensiell negativ påvirkning på arbeidsforhold og menneskerettigheter i egen virksomhet.
• Krav til styringssystemer, tilsyn og kontroller har gjort at en bransje med høy risiko for de ansatte har satt risikoreduserende tiltak i system.
• Det er mange som har sendt hverandre skjemaer uten å ha en klar mening om hvorfor. Det er nødvendig å ha verktøy for å jobbe med risikobasert prioritering av hvilke leverandører som skal følges opp.
• Bransjen har gode rutiner for å håndtere risiko for faktisk og potensiell negativ påvirkning på arbeidsforhold og menneskerettigheter i egen virksomhet.
• Krav til styringssystemer, tilsyn og kontroller har gjort at en bransje med høy risiko for de ansatte har satt risikoreduserende tiltak i system.
Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapport
På bakgrunn av innspill fra bransjen vedrørende krav til rapportering i forhold til åpenhetsloven, har prosjektet gått gjennom sentrale spørsmål, hvilke behov og ønsker bransjen har for å rapportere på best mulig måte.
Bransjen opplever det som en utfordring at det er lite konkret veiledning om hvordan man, helt praktisk, skal jobbe med kravene i loven. Det er et ønske om effektive, enkle og oversiktlige løsninger som har effekt og som reduserer “skjemaveldet” der spørreskjemaer sendes hit og dit uten verken hensikt eller effekt på arbeidsvilkår.
Hovedutfordringen for bransjen synes å være at det er lite tid og ressurser til arbeidet med åpenhetsloven. Det er små administrasjoner, og den som har ansvar for loven har også mange andre administrative oppgaver. Det er samtidig en bransje som er rutinert i å jobbe systematisk med strenge og detaljerte lovkrav, og har et ønske om å imøtekomme lovens krav best mulig, på en effektiv måte.
Det er oppnådd en forståelse av bransjens behov, og basert på dette utviklet et malverk som kan brukes av ulike typer rederier, og føre til en bedre rutine, og mer effektivitet i arbeidet med åpenhetsloven. Det har vært dialog med Forbrukertilsynet og Sjøfartsdirektoratet for innspill, faglig veiledning og for å ha dialog om arbeidet med åpenhetsloven i norsk fiskeflåte.
Ut ifra dette er det i prosjektet produsert maler for etiske retningslinjer, redegjørelse og spørreskjema som kan brukes av norske rederier. Videre er det produsert et risikovurderingsverktøy for leverandører, i Excel. Her kan rederier legge inn leverandørnavn, produkt eller tjeneste som kjøpes inn fra gitt leverandør, hvilket produksjonsland som er viktigst for produktet eller tjenesten, og få en vurdering av iboende risiko, som hovedsakelig er knyttet til produksjonsland. Deretter kan de legge inn informasjon om hvorvidt leverandøren er omfattet av åpenhetsloven, om de har publisert en redegjørelse, om de beskriver sine rutiner for aktsomhetsvurderinger, om de har varslingskanal, som til sammen utgjør en risikovurdering av leverandørens rutiner. Deretter kan man bestemme om leverandøren prioriteres for videre oppfølging eller om risikoen vurderes som lav og leverandøren ikke trengs å følges opp videre. Det er også produsert en veileder, der bransjen kan følge en stegvis rutine for arbeidet med aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer og kravene i åpenhetsloven.
Prosjektet har nådd målsetningene og kunskapen er tatt i bruk. Neste steg er å forenkle rapporteringen gjennom sømløse digitale løsninger.
-
Faktaark: Kundekrav og spørsmål
Stakeholder. 28. mars 2025.
-
Notat: Aktsomhetsvurderinger steg for steg
Stakeholder. 28. mars 2025.
-
Notat: Mal etiske retningslinjer for selskaper
Stakeholder. 28. mars 2025.
-
Notat: Mal redegjørelse for åpenhetsloven for store fartøy
Stakeholder. 28. mars 2025.
-
Notat: Mal redegjørelse åpenhetsloven for mindre fartøy
Stakeholder. 28. mars 2025.
-
Notat: Risikokartleggingsverktøy
Stakeholder. 28. mars 2025.
-
Notat: Spørreskjema til leverandører
Stakeholder. 28. March 2025.
-
Note: Questions for suppliers
Stakeholder. 28 March 2025.
-
Note: Template Supplier Code of Conduct
Stakeholder. 28 March 2025.
-
Rapport: Bakgrunnsrapport om bransjens arbeid med åpenhetsloven
Stakeholder. 28. mars 2025. Av Kristin Holter (Stakeholder), Linnea Holter Thompson (Stakeholder) og Susanne Giske (Fiskebåt).
-
Sluttrapport: Utvikle konkret veileder og malverk for rapportering iht. åpenhetsloven
Stakeholder i samarbeid med Fiskebåt. 28. mars 2025. Av Kristin Holter (Stakeholder), Linnea Holter Thompson (Stakeholder) og Susanne Giske (Fiskebåt).
Åpenhetsloven krever at større norske virksomheter gjennomfører aktsomhetsvurderinger med hensyn på menneskerettigheter og arbeidsforhold både i egen virksomhet og leverandørkjede, rapporterer årlig om arbeidet, og svarer på spørsmål fra allmennheten. Metoden loven beskriver (aktsomhetsvurderinger) ble fremmet som frivillig “best practice” av OECD og FN allerede i 2011. Loven har skapt usikkerhet i bransjen, både knyttet til hvordan aktsomhetsvurderinger skal gjennomføres, hva de skal omfatte, og hvordan man skal rapportere. Hva er godt nok etter Forbrukertilsynets (som er tilsynsorgan) vurderinger?
Aktørene i bransjen har mange fellestrekk, både hva angår egen virksomhet og leverandørkjede, noe som gjør samarbeid om etterlevelse av åpenhetsloven fruktbart. Stakeholders rapport Risikoforhold i den norske fiskeflåten relatert til åpenhetsloven fra prosjektet “Utredning om risikoforhold i den norske fiskeflåten relatert til åpenhetsloven” (FHF-901920) beskriver typiske risikoforhold både i bransjens egen virksomhet og i leverandørkjeden, samt hvordan utfordringene møtes eller kan møtes av bransjens aktører. Rapporten inneholder også en trinn-for-trinn-veileder for hvordan informasjon i rapporten kan brukes i utarbeidelsen av styrets redegjørelse, et prioriteringsverktøy, og praktiske råd knyttet til etterlevelse av informasjonsplikten. Tilbakemeldingene på rapporten har vært gode, men også samstemte i at veiledning og malverk trenger å være mer detaljerte og tilpasset den konkrete arbeidshverdagen hos bedriftene.
For å utnytte grunnlaget som er lagt i Stakeholders rapport, og sikre at merarbeid og usikkerhet knyttet til åpenhetslovens krav fremover blir minst mulig for bransjens aktører, ønsket FHF å få utarbeidet et konkret malverk for aktsomhetsvurderinger og rapportering etter åpenhetsloven.
Hovedmål
Å utarbeide maler og konkret veiledning som sikrer at merarbeid og usikkerhet knyttet til etterlevelse av åpenhetslovens krav blir minst mulig for bransjens aktører.
Å utarbeide maler og konkret veiledning som sikrer at merarbeid og usikkerhet knyttet til etterlevelse av åpenhetslovens krav blir minst mulig for bransjens aktører.
Delmål
• Å utarbeide maler for rapporter som er på et nivå som er godkjent av Forbrukertilsynet.
• Å sikre at eksisterende relevante rapporteringskrav på andre områder inkorporeres i malen.
• Å sørge for at maler for rapporter tilfredsstiller kundekrav / markedets forventninger til rapportering på menneskerettigheter og arbeiderrettigheter.
• Å sikre at eksisterende relevante rapporteringskrav på andre områder inkorporeres i malen.
• Å sørge for at maler for rapporter tilfredsstiller kundekrav / markedets forventninger til rapportering på menneskerettigheter og arbeiderrettigheter.
Åpenhetsloven har skapt usikkerhet i bransjen, både knyttet til hvordan aktsomhetsvurderinger skal gjennomføres, hva de skal omfatte, og hvordan man skal rapportere. Hva er godt nok etter Forbrukertilsynets (som er tilsynsorgan) vurderinger? Hva krever viktige kunder, som bruker rapportene fra bransjen som input i sitt arbeid med åpenhetsloven? Manglende konkret veiledning på et tema som er ukjent for de fleste gjør at mange bruker unødvendig mye ressurser på å utarbeide rapporter. Det er også en risiko for at noen velger ikke å etterleve åpenhetslovens krav fordi det oppleves som for byrdefullt.
Målet er å lage veileder og malverk som skal lette bransjens arbeid med åpenhetsloven allerede for rapportene med frist 1. juli 2025.
Rapporten fra prosjektet “Utredning om risikoforhold i den norske fiskeflåten relatert til åpenhetsloven” (FHF-901920) beskriver typiske risikoforhold både i bransjens egen virksomhet og i leverandørkjeden, samt hvordan utfordringene møtes eller kan møtes av bransjens aktører.
Prosjektet vil bygge videre på dette arbeidet.
Planlagte aktiviteter
1. Kartlegge eksisterende rapporteringskrav som er delvis sammenfallende med åpenhetslovens krav og hva de innebærer i praksis for ulike typer redere.
2. Kartlegge hva bransjen allerede har gjort og utviklet i forbindelse med åpenhetsloven (for eksempel policy, Codes of Conduct, kartlegging, spørsmål til og svar fra leverandør etc.), det vil si en oversikt over hva som allerede er gjort av nøkkelaktører i bransjen, i forbindelse med rapporteringen som hadde frist 30. juni 2024.
3. Forstå hvordan ulike rederier (størrelse og organisering – samt kategoriene trål, autoline, pelagisk) i praksis organiserer, tilordner ansvar og gjennomfører arbeidet med rapportering – herunder åpenhetsloven.
4. Utarbeide konkret forslag til malverk (beste praksis) og teste og tilpasse det slik at det fungerer i hverdagen, i dialog og tett samarbeid med ulike rederier. Undersøke om én løsning passer for alle, eller om det må gjøres tilpasninger for å sikre anvendelighet for alle hovedkategorier brukere (for eksempel størrelse og/eller autoline, trål, pelagisk).
5. Arrangere (web-)møter for tilbakemelding fra et bredt utvalg potensielle brukere, for innspill til justeringer før ferdigstillelse
6. Utarbeide veileder/veiledere som skal følge malverket/malverkene, i dialog med rederier for å sikre at de riktige spørsmålene besvares og informasjon gis, på en forståelig måte.
7. Vise med konkrete eksempler hvordan informasjonen i Stakeholders rapport om risikoforhold i fiskeflåten kan utnyttes i arbeidet med åpenhetsloven.
8. Dialog med Forbrukertilsynet for å sikre at bruk av anbefalt malverk tilfredsstiller lovkrav.
9. Diskusjon med utvalgte toneangivende kunder for å sikre at anbefalinger tilsvarer sluttkundens forventninger.
10. Et åpent web-basert møte hvor løsningen presenteres. Invitasjoner foretas i samarbeid med bransjeforeningene.
11. Referansegruppemøter løpende dialog med referansegruppen etter behov og ønsker
2. Kartlegge hva bransjen allerede har gjort og utviklet i forbindelse med åpenhetsloven (for eksempel policy, Codes of Conduct, kartlegging, spørsmål til og svar fra leverandør etc.), det vil si en oversikt over hva som allerede er gjort av nøkkelaktører i bransjen, i forbindelse med rapporteringen som hadde frist 30. juni 2024.
3. Forstå hvordan ulike rederier (størrelse og organisering – samt kategoriene trål, autoline, pelagisk) i praksis organiserer, tilordner ansvar og gjennomfører arbeidet med rapportering – herunder åpenhetsloven.
4. Utarbeide konkret forslag til malverk (beste praksis) og teste og tilpasse det slik at det fungerer i hverdagen, i dialog og tett samarbeid med ulike rederier. Undersøke om én løsning passer for alle, eller om det må gjøres tilpasninger for å sikre anvendelighet for alle hovedkategorier brukere (for eksempel størrelse og/eller autoline, trål, pelagisk).
5. Arrangere (web-)møter for tilbakemelding fra et bredt utvalg potensielle brukere, for innspill til justeringer før ferdigstillelse
6. Utarbeide veileder/veiledere som skal følge malverket/malverkene, i dialog med rederier for å sikre at de riktige spørsmålene besvares og informasjon gis, på en forståelig måte.
7. Vise med konkrete eksempler hvordan informasjonen i Stakeholders rapport om risikoforhold i fiskeflåten kan utnyttes i arbeidet med åpenhetsloven.
8. Dialog med Forbrukertilsynet for å sikre at bruk av anbefalt malverk tilfredsstiller lovkrav.
9. Diskusjon med utvalgte toneangivende kunder for å sikre at anbefalinger tilsvarer sluttkundens forventninger.
10. Et åpent web-basert møte hvor løsningen presenteres. Invitasjoner foretas i samarbeid med bransjeforeningene.
11. Referansegruppemøter løpende dialog med referansegruppen etter behov og ønsker
Målgruppen for formidlingsarbeidet er bedrifter i bransjen som omfattes av åpenhetslovens krav. Formidlingsarbeidet vil ha to mål: Dialog med bransjen i arbeidet med malverk, for å hente innspill om behov for tilpasninger og informasjon om at malverket foreligger, når det er ferdig.
Bransjeforeningene vil være viktige samarbeidspartnere i å gjøre malverket kjent for bransjeaktørene.
-
Sluttrapport: Utvikle konkret veileder og malverk for rapportering iht. åpenhetsloven
Stakeholder i samarbeid med Fiskebåt. 28. mars 2025. Av Kristin Holter (Stakeholder), Linnea Holter Thompson (Stakeholder) og Susanne Giske (Fiskebåt).