Til innholdet

Prosjektnummer

901994

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901994
Status: Pågår
Startdato: 14.10.2024
Sluttdato: 28.03.2025

Utvikle konkret veileder og malverk for rapportering iht. åpenhetsloven

Åpenhetsloven krever at større norske virksomheter gjennomfører aktsomhetsvurderinger med hensyn på menneskerettigheter og arbeidsforhold både i egen virksomhet og leverandørkjede, rapporterer årlig om arbeidet, og svarer på spørsmål fra allmennheten. Metoden loven beskriver (aktsomhetsvurderinger) ble fremmet som frivillig “best practice” av OECD og FN allerede i 2011. Loven har skapt usikkerhet i bransjen, både knyttet til hvordan aktsomhetsvurderinger skal gjennomføres, hva de skal omfatte, og hvordan man skal rapportere. Hva er godt nok etter Forbrukertilsynets (som er tilsynsorgan) vurderinger?

Aktørene i bransjen har mange fellestrekk, både hva angår egen virksomhet og leverandørkjede, noe som gjør samarbeid om etterlevelse av åpenhetsloven fruktbart. Stakeholders rapport Risikoforhold i den norske fiskeflåten relatert til åpenhetsloven fra prosjektet Utredning om risikoforhold i den norske fiskeflåten relatert til åpenhetsloven” (FHF-901920) beskriver typiske risikoforhold både i bransjens egen virksomhet og i leverandørkjeden, samt hvordan utfordringene møtes eller kan møtes av bransjens aktører. Rapporten inneholder også en trinn-for-trinn-veileder for hvordan informasjon i rapporten kan brukes i utarbeidelsen av styrets redegjørelse, et prioriteringsverktøy, og praktiske råd knyttet til etterlevelse av informasjonsplikten. Tilbakemeldingene på rapporten har vært gode, men også samstemte i at veiledning og malverk trenger å være mer detaljerte og tilpasset den konkrete arbeidshverdagen hos bedriftene.

For å utnytte grunnlaget som er lagt i Stakeholders rapport, og sikre at merarbeid og usikkerhet knyttet til åpenhetslovens krav fremover blir minst mulig for bransjens aktører, ønsket FHF å få utarbeidet et konkret malverk for aktsomhetsvurderinger og rapportering etter åpenhetsloven.
Hovedmål
Å utarbeide maler og konkret veiledning som sikrer at merarbeid og usikkerhet knyttet til etterlevelse av åpenhetslovens krav blir minst mulig for bransjens aktører.

Delmål
• Å utarbeide maler for rapporter som er på et nivå som er godkjent av Forbrukertilsynet.
• Å sikre at eksisterende relevante rapporteringskrav på andre områder inkorporeres i malen.
• Å sørge for at maler for rapporter tilfredsstiller kundekrav / markedets forventninger til rapportering på menneskerettigheter og arbeiderrettigheter.
Åpenhetsloven har skapt usikkerhet i bransjen, både knyttet til hvordan aktsomhetsvurderinger skal gjennomføres, hva de skal omfatte, og hvordan man skal rapportere. Hva er godt nok etter Forbrukertilsynets (som er tilsynsorgan) vurderinger? Hva krever viktige kunder, som bruker rapportene fra bransjen som input i sitt arbeid med åpenhetsloven? Manglende konkret veiledning på et tema som er ukjent for de fleste gjør at mange bruker unødvendig mye ressurser på å utarbeide rapporter. Det er også en risiko for at noen velger ikke å etterleve åpenhetslovens krav fordi det oppleves som for byrdefullt.

Målet er å lage veileder og malverk som skal lette bransjens arbeid med åpenhetsloven allerede for rapportene med frist 1. juli 2025.
​Rapporten fra prosjektet “Utredning om risikoforhold i den norske fiskeflåten relatert til åpenhetsloven” (FHF-901920) beskriver typiske risikoforhold både i bransjens egen virksomhet og i leverandørkjeden, samt hvordan utfordringene møtes eller kan møtes av bransjens aktører.

Prosjektet vil bygge videre på dette arbeidet.

Planlagte aktiviteter
1. Kartlegge eksisterende rapporteringskrav som er delvis sammenfallende med åpenhetslovens krav og hva de innebærer i praksis for ulike typer redere.
2. Kartlegge hva bransjen allerede har gjort og utviklet i forbindelse med åpenhetsloven (for eksempel policy, Codes of Conduct, kartlegging, spørsmål til og svar fra leverandør etc.), det vil si en oversikt over hva som allerede er gjort av nøkkelaktører i bransjen, i forbindelse med rapporteringen som hadde frist 30. juni 2024.
3. Forstå hvordan ulike rederier (størrelse og organisering – samt kategoriene trål, autoline, pelagisk) i praksis organiserer, tilordner ansvar og gjennomfører arbeidet med rapportering  herunder åpenhetsloven.
4. Utarbeide konkret forslag til malverk (beste praksis) og teste og tilpasse det slik at det fungerer i hverdagen, i dialog og tett samarbeid med ulike rederier. Undersøke om én løsning passer for alle, eller om det må gjøres tilpasninger for å sikre anvendelighet for alle hovedkategorier brukere (for eksempel størrelse og/eller autoline, trål, pelagisk).
5. Arrangere (web-)møter for tilbakemelding fra et bredt utvalg potensielle brukere, for innspill til justeringer før ferdigstillelse
6. Utarbeide veileder/veiledere som skal følge malverket/malverkene, i dialog med rederier for å sikre at de riktige spørsmålene besvares og informasjon gis, på en forståelig måte.
7. Vise med konkrete eksempler hvordan informasjonen i Stakeholders rapport om risikoforhold i fiskeflåten kan utnyttes i arbeidet med åpenhetsloven.
8. Dialog med Forbrukertilsynet for å sikre at bruk av anbefalt malverk tilfredsstiller lovkrav.
9. Diskusjon med utvalgte toneangivende kunder for å sikre at anbefalinger tilsvarer sluttkundens forventninger.
10. Et åpent web-basert møte hvor løsningen presenteres. Invitasjoner foretas i samarbeid med bransjeforeningene.
11. Referansegruppemøter løpende dialog med referansegruppen etter behov og ønsker
​Målgruppen for formidlingsarbeidet er bedrifter i bransjen som omfattes av åpenhetslovens krav. Formidlingsarbeidet vil ha to mål: Dialog med bransjen i arbeidet med malverk, for å hente innspill om behov for tilpasninger og informasjon om at malverket foreligger, når det er ferdig.

Bransjeforeningene vil være viktige samarbeidspartnere i å gjøre malverket kjent for bransjeaktørene.
keyboard_arrow_up