Til innholdet

Prosjektnummer

901992

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901992
Status: Pågår
Startdato: 14.11.2024
Sluttdato: 23.12.2025

Marinisering og implementering av FOLLA sløyemaskin

Det har lenge vært behov for å kunne tilby en universell sløye- og kappemaskin som er skånsom og ivaretar rogn og lever til den havgående fiskeflåten. Dette vil øke verdigrunnlaget og utnyttelse av fangst. Det forutgående prosjektet “Marinisering av eksisterende sløye- og kappemaskin som er skånsom mot lever og rogn (FOLLA)” (FHF-901888) har hatt som mål å tilpasse og videreutvikle en landbasert sløyemaskin til bruk ombord i havgående fiskefartøy. Maskinen må fungere selv om det er dårlig vær med store bevegelser i båten. Den må være motstandsdyktig til kalde og salte omgivelser og kunne håndtere fiskefangster med stor variasjon i både arter og størrelser. Havfront AS sin sløyemaskin, Folla, ble derfor installert på M/S Veidar som fisker med autoline og garn. Dette maskinprinsippet er et teknologisk stort” fremskritt ved bruk av sensorer, for å ta et større spekter av art og størrelse på fisk. Det er ikke noe tilsvarende i markedet i dag. Skal behovet dekkes inn med andre fabrikat tilgjengelig i dag, må man minimum erstatte denne maskinen med to andre maskiner.
Hovedmål
Å videreutvikle og implementere FOLLA sløyemaskin om bord i havgående fartøy.

Delmål (med korresponderende faser)
1. Å utvikle driftssikkert desentralisert styresystem og optimalisere integrering i fabrikk (fase 1).
2. Å utvikle drivlinje med integrert sensor teknologi (fase 2).
3. Å optimalisere sensorsystemet (fase 3).
4. Å utvikle programvare med sikkerhetsbarrierer tilpasset drift på båt (fase 4).
​Følgende nytteverdi er forventet:
1. Mustad Autoline ser et stort potensial i en slik maskin, både for et norsk og internasjonalt marked. En suksess i dette prosjektet vil styrke selskapet som leverandør og øke verdiskapning i leverandørindustrien. Maskinen vil i sin helhet bli produsert i Norge, og legge grunnlag for videre automasjonsløft mot fiskerinæringen. Det globale markedet for en slik maskin vil være i størrelsesorden 1,2 milliarder kr. 10 % av det globale markedet er en realistisk målsetning, dvs. 120 millioner kr. For fiskebåter vil en kunne øke verdien av restråstoff, øke effektivitet ved å utnytte fleksibilitet på art og størrelse og redusere vedlikeholdskostnadene ved overgang fra mekanisk til digital automasjon (færre slitedeler).

2. Reduserte investeringskostnader, ved at maskinen er fleksibel på størrelse og art, kan gjøre at en klarer seg med færre maskiner. Det gir billigere vedlikehold, da mekanisk automasjon er bransjestandard i dag. Digital styring gir færre slitedeler og mindre medgått tid til vedlikehold. Det gir også økte inntekter ved høy kvalitet på innmat som gir økte salgsinntekter på biprodukter.

3. Follamaskinen har som konsept å sprette buk uten å skade rogn og lever. Disse produktene får da en kvalitet som gir potensial for høyere markedspris.

4. Fleksibilitet på en og samme maskin gjør at en slipper håndkutting av brosme og lange. I tillegg kan en operatør på en maskin ta alt som kommer forbi, i stedet for at en må bemanne to ulike maskiner, evt. la operatør rullere mellom maskiner. Dette resulterer i større effektivitet på fartøyet, som igjen gir økt bærekraft.

5. Det at flere arter kan sløyes maskinelt sparer belasting for mannskap.

6. Denne maskinen er 100 % elektrisk, og har et minimalt energibehov. Ivaretakelse av mer biprodukter til humant konsum fordeler klimautslippene på større produktmengde. CO2 per kilo mat går ned.
I dette prosjektet blir erfaringene fra M/S Veidar viktige. Havfront har satt om bord en maskin som er godt utprøvd i landindustrien og som funksjonelt, i sin beste kondisjon, representerer et løft for rederiet i form av økt fleksibilitet, brukervennlighet og optimalisert ivaretakelse av biprodukter sammenliknet med bransjestandard på båt i dag. Det bygges opp en prototyp på fabrikken til Mustad Autoline på Gjøvik som holdbart konsept (“proof of consept”), der løsninger testes i laboratorium før de overføres til båt for videre testing i reelt miljø. Utviklingsaktivitetene deles opp i fire faser som korresponderer med de fire delmålene i prosjektet.

Mustad Autoline har lang erfaring med utstyr til den havgående fiskeflåten og har god forutsetning for å vite hva som må til for å utvikle et produkt som fungerer om bord i et slikt fartøy.

Fase 1: Utvikle driftssikkert desentralisert styresystem og optimalisere integrering i fabrikk
• Gjøre endringer i fabrikken for å optimalisere plassingen av Folla og tihørende arbeidsflyt og effektivisering.
• Konstruere styreskap adskilt fra maskin som kan plasseres i tørre omgivelser i innredningen på båten. I dag er all elektronikk integrert i maskin på fabrikkdekk, her er det meget tøft klima med salttåke og harde vaskemidler/ høytrykksvask som er kritisk for elektronikk.
• Det må herunder utvikles løsninger for robust kommunikasjon fra terminaler på selve maskinen inn til kontrollsystem.
• Det må gjøres en grundig analyse av sårbarheter både fysisk og digitalt, og disse må adresseres i utviklingsprosessen.
• Løsningen må implementeres på M/S Veidar og testes over tid, gjennom både normal bruk og simulert stresstesting.

Fase 2: Utvikle drivlinje med integrert sensor teknologi
• Prosjektet har som målsetning å gå fra AC-motorer med ekstern enkoder til servomotorer IP 69K med all sensorikk integrert.
• Løsningen må fysisk integreres i maskin.
• Det må utvikles nytt PLS-program for motorstyring tilpasset nye motorer.
• Integrerte sensordata fra motor må integreres i styringssystem som erstatning fra eksterne sensorer/enkodere som blir overflødige.

Fase 3: Optimalisere sensorsystemet
• Gjennomgang av dagens sensornettverk, utarbeide kravspesiufikasjon for hver enkelt funksjon.
• Analysere hvorvidt sensortype er optimalisert for formålet, og risikovurdere sensortyper. Noen sensorer har mer innebygd funksjonalitet enn andre og flere sårbarhetområder. Kan disse byttes ut mot enklere løsninger med desentralisert logikk/funksjonalitet?
• Finne optimale sensorer for jobben, basert på type målinger og fabrikat.
• Optimalisere signalinnhenting fra sensornettverk. Utvikle en I/O linkbasert løsning der sensorkabler samles lokalt til IP 69 I/O link master med ID på hver enkelt sensor, og unik feilkodedetektering (f.eks. jordfeil) på hver enkelt komponent. Signaler går derfra til logisk enhet via datakabel.

Fase 4: Utvikle programvare med sikkerhetsbarrierer tilpasset drift på båt
• Folla ble opprinnelig utviklet for landindustri med sikkerhetssystemer baser på krav for dette. En del av sikkerhetssystemene som kreves for en landbasert maskin er ikke forenelig med miljøet på en fiskebåt. Det er en av grunnene til at fiskefartøy ikke er omfattet av maskindirektivet.  Mustad Autoline ser det som veldig viktig å tilpasse sikkehetssystemer for bruk ombord på en fiskebåt.
• Det gjøres en gjennomgang av generell sikkerhet og man ser på hva i programvaren som må endres for å tåle miljøkrav. Slår motorer ut ved bevegelse? Stopper maskinen ved en hver jordfeil, uansett spenning og alvorlighetsgrad? Det må bygges et nytt PLS-program som sikrer mer robust drift.
• Det må parallelt gjøres vurderinger om en slik ombygging krever fysisk ombygging eller nye barrierer for å optimalisere sikkerhet til båt og operatører.
​Prosjektet vil publisere resultater fortløpende på Mustad Autolines digitale plattformer, Kortere oppdateringer vil formidles på Facebook® og mer omfattende nyhetssaker på nettsiden.

Det legges opp til å holde foredrag på relevante konferanser og arbeidsmøter, slik som Ombordfryst, hvitfiskkonferansen osv., gjerne i samarbeid med FHF. Mustad Autoline vil invitere redere til et lukket arrangement på Gjøvik for å presentere teknologien når den er klar for omsetning. Dette gjøres med jevne mellomrom, og det er en populær arena. Her inviteres 20–40 personer fra potensielle kundegrupper på fullpensjon med presentasjon, demonstrasjon og sosialt samvær. Tradisjonelt har dette vært for autolineflåten. Nå vil det også inviteres representanter fra trålerflåten.

Produktet blir presentert på relevante messer. Første aktuelle messe er Fish Expo i Seattle i november 2025. Man tar også sikte på at prosjektet skal få en sentral plass på Nor-Fishing-messen i Trondheim i 2026. Det legges opp til å rigge maskinen opp på stand der.

I tillegg til faglig sluttrapport vil det utarbeides en video.
keyboard_arrow_up