Prosjektnummer
901975
Beslutningsstøtteplattform for pelagisk fiske i beitesesong
I prosjektet “Beslutningsstøtte for fiskefartøy basert på marine økosystemmodeller og fiskeridata” (FishGuider), finansiert av Norges forskningsråd (Forskningsrådets prosjektnr. 296321), jf. også rapporten “Capturing big fisheries data: Integrating fishers’ knowledge in a web-based decision support tool”, har North Atlantic Institute for Sustainable Fishing (heretter kalt NAIS) i samarbeid med SINTEF, NTNU og Universitetet i Bergen (UiB) utviklet en nettportal for beslutningsstøtte for fiskerne spesifikt for norsk vårgytende sild (NVG-sild) i gytesessongen. I portalen vises modell- og fiskeridata i sanntid i samme kartblad.
Fiskerne mener at dette er en god ressurs til å redusere letetid for fartøyene når de skal fangste.
NVG-sild og makrell vurderes av fiskerne som to av de viktigste artene for beslutningsstøtte. En stor del av disse fiskebestandene blir fangstet i høstsesongen når de beiter. Man ser derfor et stort behov for å videreutvikle beslutningsstøtten fra gytesesongen for NVG-sild til den delen av beitesesongen for både NVG-sild og makrell hvor den fangstes, dvs. for NVG-sildas del oktober til desember og for makrellen august og september. Denne beslutningsstøtten vil være basert på en estimert sammenheng mellom pelagisk art og konsentrasjon av fiskens byttedyr og havtemperatur, se f.eks. Bjørdal m.fl. (2022), The diet of juvenile Atlantic mackerel (Scomber scombrus) feeding in new northern nursery areas along the Norwegian coast. Observasjoner som har vært gjort av skippere i NAIS sine medlemsbedrifter bekrefter blant annet at raudåte befinner seg der det er makrell.
Det er viktig i dette prosjektarbeidet at utvalgte skippere og redere bidrar med en grunndig kartlegging for å avdekke deres tilnærming til beslutning om fiske fram til i dag. Både valg av søkeområde, tidspunkt for fiske og økosystemsammenhenger de har observert og lagt til grunn for sin fangststrategi er faktorer som edr nyttig for dette prosjektet til validering av resultatene. På denne måten vil beslutningsstøtten som dette prosjektet vil gi, være et viktig supplement til eksisterende erfart kunnskap som ligger til grunn for eksisterende beslutningsstøtte.
Prosjektet vil også bygge på prosjektene NAIS bærekraftskalkulator og Kompetanseplattform for drivstoffsbesparelser.
Hovedmål
• Å legge grunnlaget for en tjeneste for beslutningsstøtte til redusert letetid for pelagiske skippere og beskrive hva som kreves for å implementere denne i et sanntids web-basert system som skal brukes av skipperne.
• Å gi fiskerne ny og oppdatert informasjon om hva som foregår på havet under silde- og makrellfisket. Informasjonen skal i hovedsak baseres på sammenhenger mellom konsentrasjoner av dyreplankton, havtemperatur, og fangst av sild og makrell.
• Å gi fiskerne et beslutningsgrunnlag for mer effektivt søk ved å lete der man tror fisken med høyest kvalitet og størst mulig sannsynlighet befinner seg til enhver tid. Dermed vil også tiden og drivstofforbruket til leting reduseres.
Delmål
1. Å trene opp datadrevne modeller med historiske data for å påvise sammenhenger mellom dyreplankton, temperatur og fangst av NVG-sild og makrell i beitesessongen.
2. Å lage en pilot som demonstrerer varsling. Piloten skal vise et kart som varsler fiskens lokasjon for aktuell dag.
3. Å beskrive hva som kreves for å implementere en tjeneste for sanntids varsling i Barentswatch-FiskInfo som en videreutvikling fra prosjektet.
4. Å styrke kunnskapen om det pelagiske økosystemet i Nord-Atlanteren.
Prosjektet vil gi et forbedret beslutningsgrunnlag for mer effektivt fiske ved å lete der man tror fisken med høyest kvalitet befinner seg. Denne muligheten til vasling av forekomst av fisk vil utgjøre et betydelig moment for beslutningsstøtte for pelagisk fiske i norsk og internasjonal fiskerisammenheng. Selv om fokuset i dette prosjektet vil være NVG-sild og nordatlantisk makrell, er målsetningen samtidig å legge grunnlaget for en senere utvidelse til også å omfatte nordsjøsild og andre kommersielt interessante arter.
NAIS har som strategi å utvide observasjonskapasiteten gjennom flere deltagende rederier som driver kommersielt fiske i samme havområde. NAIS har også gode relasjoner med aktører i andre land som høster i Nord-Atlanteren. Nytten av flere aktører som bidrar, er økt nøyaktighet for beslutningsstøttesystemet, økt nytteverdi for flere bedrifter og og nytte for samfunnet som helhet.
Gjennom bruk av NAIS sin bærekraftskalkulator for tokt avdekkes drivstoffskostnad per dag under det aktuelle toktet. I tillegg avdekkes også CO2-avtrykket per kg fisket biomasse. Dette arkiveres slik at endringer fanges opp mellom tokt over tid slik at trender kan identifiseres. Spart lete- og transporttid vil bidra til økt lønnsomhet gjennom reduserte drivstoffkostnader.
Prosjektet har seks aktiviteter fordelt på innsamling av data, modellering og beslutningsstøtte. Modelleringen baseres på datadrevne modeller. Aktuelle modelltyper er regresjonsmodeller, neurale nettverk og klyngemodeller. Modellene skal trenes med fangstdata, og data for plankton og havtemperatur. Beslutningsstøtten inkluderer implementering av en pilot, kategorisering og synliggjøring av fartøysektoren som fisker etter NVG-sild og makrell, registrering av toktdata og synliggjøring av kilder til drivstoffbesparelse gjennom NAIS sin bærekraftskalkulator og kartlegging av skippernes tilnærming til beslutning om fiske frem til i dag.
Intervjuer og prosjektmøter skal avdekke deres kunnskap og erfaringer om valg av søkeområde, tidspunkt for fiske og økosystemsammenhenger de har observert og lagt til grunn for sin fangststrategi.
Det skal beskrives hvordan piloten kan integreres og tilgjengeliggjøres på ønsket plattform, slik som Barentswatch-FiskInfo, i en videreutvikling fra prosjektet.
Formidling vil bli gjort i møter med alle prosjektpartnerne gjennom prosjektperioden. I tillegg vil prosjektet bli presentert ved relevante møteplasser for næringen. En populærvitenskapelig presentasjon skal gis.