Prosjektnummer
901932
Harmonisering av RAS-kunnskap for høyere utdanning og norsk havbruksnæring (EduRAS)
Resirkulerende akvakultursystemer (RAS) spiller en nøkkelrolle i havbruksnæringen i Norge. RAS er komplekse systemer som krever tverrfaglig kompetanse for å sikre optimal drift. Forståelse og kunnskap om fire pilarer i RAS, i) produksjonsteknologi, ii) vannkjemi, iii) mikrobiologi og iv) fiskebiologi er nødvendig for å bygge kompetanse blant alle interessenter som arbeider med RAS. Med økende bruk av RAS for produksjon av laks i Norge er det et presserende og vidtrekkende behov for økt kompetanse i RAS for ansatte så vel som undervisning og opplæring av nye medarbeidere.
Det siste tiåret har RAS blitt godt integrert i studieprogrammene ved norske universiteter. En samling av den nyeste kunnskapen om de forskjellige ferdighetene som trengs, for eksempel en lærebok som tar for seg sentrale RAS-aspekter i spesifikke forhold til oppdrett og produksjon av atlantisk laks, eksisterer imidlertid ikke, og ulike universiteter har sin egen læreplan og anbefalte litteraturlister.
Dagens studenter får tilgang til kunnskap fra ulike kilder, inkludert fra nettet, og bruken av lærebøker i trykt form er avtagende. Derfor er det viktig å gi studentene pålitelig og tilgjengelig kunnskap via digitale plattformer og andre kommunikasjonskanaler. Gratis e-læringsinnhold som dekker alle de viktigste RAS-emnene er imidlertid ikke lett tilgjengelig og heller ikke samlokalisert på tvers av norsk høyere utdanningssektor og industri.
EduRAS skal samarbeide med prosjektet “EVU-kurs i resirkuleringsanlegg (RAS)” som etablerte etter- og videreutdanning (EVU)-kurs i RAS-biologi ved UiT – Norges arktiske universitet, finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, NCE Seafood Innovation-finansierte RAS-kurs for lærere og næring med NIVA (Norsk institutt for vannforskning), Måløy videregående skole og Ontec AS som partnere og det kapasitetsbyggende prosjektet “CandRAS – Kompetanse og utdanning innen landbasert produksjon av laks i resirkuleringsanlegg” (Forskningsrådets prosjektnr. 331892) som har utviklet kurs for livslang læring i RAS ved UiT.
Resultatene fra relevante forskningsprosjekter finansiert av nasjonale og internasjonale finansieringsorganer som partnerne er involvert i, vil også bli brukt aktivt til å lage læringsinnhold i dette prosjektet, som prosjektene:
• “Mikrobiota assosiert med atlantisk laks i overgangen fra ferskvann til sjøvann i RAS: Effekt av høy/lav partikkelbelastning og konsekvenser for fiskevelferd og -helse (MikroRAS)” (FHF-901735)
• “Biosikkerhet i RAS (resirkulerende akvakultursystemer) (BRAS)” (FHF-901792)
• “Patogendynamikk og desinfeksjon i resirkuleringsanlegg for laks (PathoRAS)” (FHF-901826)
• “Etablering av beste praksis for gjellehelse hos laks i en multifaktoriell verden – en balansegang/ Establishing the code of best practices for Atlantic salmon gill health in a multifactorial world – the balancing act (GillHealthAct)” (FHF-901911)
• “H2Salar – Prevalence and consequences of hydrogen sulphide in land-based Atlantic salmon production” (Forskningsrådets prosjektnr. 300825)
• “RAS 4.0 – The balancing act: Biologically driven rapid-response automation of production conditions in recirculating aquaculture systems (RAS)” (Forskningsrådets prosjektnr. 320717)
• “RASbiome RAS 4.0 – ERA-NET: Bluebio Microbial management in RAS for sustainable aquaculture production” (Forskningsrådets prosjektnr. 311886)
• “RASOPTA – Safeguarding future production of fish in aquaculture systems with water recirculation” (Forskningsrådets prosjektnr. 956481) (finansiert av EU).
Prosjektet vil også bygge på kunnskaps- og kommunikasjonsfordelene fra det tidligere prosjektet “Kunnskapssammenstilling om fiskevelferd for laks og regnbueørret i oppdrett (FISHWELL)” (FHF-901157) som produserte to håndbøker som ble godt mottatt av industrien og andre interessenter.
Det siste tiåret har RAS blitt godt integrert i studieprogrammene ved norske universiteter. En samling av den nyeste kunnskapen om de forskjellige ferdighetene som trengs, for eksempel en lærebok som tar for seg sentrale RAS-aspekter i spesifikke forhold til oppdrett og produksjon av atlantisk laks, eksisterer imidlertid ikke, og ulike universiteter har sin egen læreplan og anbefalte litteraturlister.
Dagens studenter får tilgang til kunnskap fra ulike kilder, inkludert fra nettet, og bruken av lærebøker i trykt form er avtagende. Derfor er det viktig å gi studentene pålitelig og tilgjengelig kunnskap via digitale plattformer og andre kommunikasjonskanaler. Gratis e-læringsinnhold som dekker alle de viktigste RAS-emnene er imidlertid ikke lett tilgjengelig og heller ikke samlokalisert på tvers av norsk høyere utdanningssektor og industri.
EduRAS skal samarbeide med prosjektet “EVU-kurs i resirkuleringsanlegg (RAS)” som etablerte etter- og videreutdanning (EVU)-kurs i RAS-biologi ved UiT – Norges arktiske universitet, finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, NCE Seafood Innovation-finansierte RAS-kurs for lærere og næring med NIVA (Norsk institutt for vannforskning), Måløy videregående skole og Ontec AS som partnere og det kapasitetsbyggende prosjektet “CandRAS – Kompetanse og utdanning innen landbasert produksjon av laks i resirkuleringsanlegg” (Forskningsrådets prosjektnr. 331892) som har utviklet kurs for livslang læring i RAS ved UiT.
Resultatene fra relevante forskningsprosjekter finansiert av nasjonale og internasjonale finansieringsorganer som partnerne er involvert i, vil også bli brukt aktivt til å lage læringsinnhold i dette prosjektet, som prosjektene:
• “Mikrobiota assosiert med atlantisk laks i overgangen fra ferskvann til sjøvann i RAS: Effekt av høy/lav partikkelbelastning og konsekvenser for fiskevelferd og -helse (MikroRAS)” (FHF-901735)
• “Biosikkerhet i RAS (resirkulerende akvakultursystemer) (BRAS)” (FHF-901792)
• “Patogendynamikk og desinfeksjon i resirkuleringsanlegg for laks (PathoRAS)” (FHF-901826)
• “Etablering av beste praksis for gjellehelse hos laks i en multifaktoriell verden – en balansegang/ Establishing the code of best practices for Atlantic salmon gill health in a multifactorial world – the balancing act (GillHealthAct)” (FHF-901911)
• “H2Salar – Prevalence and consequences of hydrogen sulphide in land-based Atlantic salmon production” (Forskningsrådets prosjektnr. 300825)
• “RAS 4.0 – The balancing act: Biologically driven rapid-response automation of production conditions in recirculating aquaculture systems (RAS)” (Forskningsrådets prosjektnr. 320717)
• “RASbiome RAS 4.0 – ERA-NET: Bluebio Microbial management in RAS for sustainable aquaculture production” (Forskningsrådets prosjektnr. 311886)
• “RASOPTA – Safeguarding future production of fish in aquaculture systems with water recirculation” (Forskningsrådets prosjektnr. 956481) (finansiert av EU).
Prosjektet vil også bygge på kunnskaps- og kommunikasjonsfordelene fra det tidligere prosjektet “Kunnskapssammenstilling om fiskevelferd for laks og regnbueørret i oppdrett (FISHWELL)” (FHF-901157) som produserte to håndbøker som ble godt mottatt av industrien og andre interessenter.
Resultatmål
• Å harmonisere RAS-relatert utdanning i Norge gjennom felles pedagogisk innhold til studenter på høyere nivå.
• Å gi grunnlag for relevant opplæring til ansatte i norsk havbruksnæring, slik at de kan oppdatere kunnskap, ferdigheter og kompetanse innenfor feltet.
• Å gi grunnlag for relevant opplæring til ansatte i norsk havbruksnæring, slik at de kan oppdatere kunnskap, ferdigheter og kompetanse innenfor feltet.
Delmål
• Å lage et tverrfaglig hefte om RAS til bruk i høyere utdanning.
• Å lage e-bok med åpen tilgang knyttet til 4 hovedpilarer for RAS (teknologi, vannkvalitet, mikrobiologi og biologi) som pedagogiske verktøy for bruk ved norske universiteter og høyskoler.
• Å lage et tverrfaglig RAS-hefte som undervisningsmateriell for livslang læring og opplæring i norsk havbruksnæring.
• Å lage en e-bok med åpen tilgang knyttet til 4 hovedpilarer for RAS (teknologi, vannkvalitet, mikrobiologi og biologi) som pedagogiske verktøy for livslang læring og opplæring i norsk havbruksnæring.
• Å etablere og administrere en digital plattform med åpen tilgang for eksisterende materiale knyttet til RAS.
EduRAS-prosjektet skal lage RAS-relatert undervisningsmateriell på norsk. Foreløpig finnes det ingen norske bøker om RAS og produksjon av atlantisk laks i RAS.
EduRAS skal utvikle skreddersydd innhold for høyere utdanning og norsk industri. Resultatene av dette prosjektet vil gjøre det mulig for norske studenter og industrien å ha lett tilgjengelig materiale som omhandler hovedtemaene knyttet til RAS-produksjon.
Prosjektet skal lage lærings- og undervisningsinnhold som skal brukes i utdanning ved norske universiteter, samt for å øke RAS-kompetansen i norsk havbruksnæring. Alle samarbeidsuniversiteter fra NMBU – Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i sør til UiT i nord vil kunne bruke det formålsrettede materialet til undervisning av bachelor-, master- og ph.d.-studenter i sine akvakulturkurs. I tillegg vil resultater fra dette prosjektet bli tilgjengelig for i eksisterende etter-og-videreutdanningskurs for norsk havbruksnæring.
EduRAS-prosjektet vil sikre at opprettet pedagogisk innhold er lett tilgjengelig og oppdateres regelmessig etter prosjektperiodens slutt. Alt opprettet materiale vil være offentlig tilgjengelig gratis via en digital plattform driftes av UiT. Utdanningsmateriell vil bli brukt på kurs arrangert av partnere i prosjektet og vil som sådan bli oppdatert årlig av partnere med ny kunnskap etter hvert som den blir tilgjengelig.
EduRAS skal utvikle skreddersydd innhold for høyere utdanning og norsk industri. Resultatene av dette prosjektet vil gjøre det mulig for norske studenter og industrien å ha lett tilgjengelig materiale som omhandler hovedtemaene knyttet til RAS-produksjon.
Prosjektet skal lage lærings- og undervisningsinnhold som skal brukes i utdanning ved norske universiteter, samt for å øke RAS-kompetansen i norsk havbruksnæring. Alle samarbeidsuniversiteter fra NMBU – Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i sør til UiT i nord vil kunne bruke det formålsrettede materialet til undervisning av bachelor-, master- og ph.d.-studenter i sine akvakulturkurs. I tillegg vil resultater fra dette prosjektet bli tilgjengelig for i eksisterende etter-og-videreutdanningskurs for norsk havbruksnæring.
EduRAS-prosjektet vil sikre at opprettet pedagogisk innhold er lett tilgjengelig og oppdateres regelmessig etter prosjektperiodens slutt. Alt opprettet materiale vil være offentlig tilgjengelig gratis via en digital plattform driftes av UiT. Utdanningsmateriell vil bli brukt på kurs arrangert av partnere i prosjektet og vil som sådan bli oppdatert årlig av partnere med ny kunnskap etter hvert som den blir tilgjengelig.
Prosjektet består av fem arbeidspakker (AP-er). Fire av AP-ene (AP1– AP4) er dedikert til å lage undervisningsmateriell, mens AP5 er dedikert til formidling og prosjektledelse.
I AP1 er målet å harmonisere RAS-utdanning ved å sammenligne læringsutbytte av eksisterende RAS-kurs og identifisere kompetansebehov og innhold. Dette skal gjennomføres i samarbeid med norsk næring for å legge til rette for læring både ved norske universiteter og for norsk havbruksnæring.
I AP2 er målet å utvikle et hefte og en visuell e-bok om RAS på norsk, rettet mot de som tar høyere utdanning på universitets- eller høyskolenivå i Norge.
AP3 vil være dedikert til å utvikle et hefte og e-bok for å hjelpe norsk industris behov for RAS-trening og kompetansebygging. Både AP2 og AP3 vil ta for seg fire hovedpilarer i RAS, i) produksjonsteknologi, ii) vannkjemi, iii) mikrobiologi og iv) fiskebiologi.
I AP4 er målet å skape en digital åpen plattform for RAS-relatert utdanningsinnhold, inkludert vitenskapelige artikler, populærvitenskapelige artikler, prosjektrapporter, MSc- og PhD-avhandlinger, forelesninger, presentasjoner, videoklipp, podkaster, bilder og animasjoner og e-læringsinnhold utviklet i dette prosjektet.
AP5 vil være dedikert til prosjektledelse og formidling av prosjektresultater og skal sikre aktiv og tett kommunikasjon mellom prosjektpartnerne, referansegruppen, prosjektgruppen og FHF.
I AP1 er målet å harmonisere RAS-utdanning ved å sammenligne læringsutbytte av eksisterende RAS-kurs og identifisere kompetansebehov og innhold. Dette skal gjennomføres i samarbeid med norsk næring for å legge til rette for læring både ved norske universiteter og for norsk havbruksnæring.
I AP2 er målet å utvikle et hefte og en visuell e-bok om RAS på norsk, rettet mot de som tar høyere utdanning på universitets- eller høyskolenivå i Norge.
AP3 vil være dedikert til å utvikle et hefte og e-bok for å hjelpe norsk industris behov for RAS-trening og kompetansebygging. Både AP2 og AP3 vil ta for seg fire hovedpilarer i RAS, i) produksjonsteknologi, ii) vannkjemi, iii) mikrobiologi og iv) fiskebiologi.
I AP4 er målet å skape en digital åpen plattform for RAS-relatert utdanningsinnhold, inkludert vitenskapelige artikler, populærvitenskapelige artikler, prosjektrapporter, MSc- og PhD-avhandlinger, forelesninger, presentasjoner, videoklipp, podkaster, bilder og animasjoner og e-læringsinnhold utviklet i dette prosjektet.
AP5 vil være dedikert til prosjektledelse og formidling av prosjektresultater og skal sikre aktiv og tett kommunikasjon mellom prosjektpartnerne, referansegruppen, prosjektgruppen og FHF.
Hovedmålgruppen for EduRAS-prosjektet er norsk havbruksnæring, studenter i høyere utdanning og livslang læring. Konkret er følgende målgruppe identifisert: i) studenter ved norske universiteter og høyskoler, ii) ansatte i norsk havbruksnæring, iii) lærere i havbruksrelaterte videregående skoler. Denne målgruppen inkluderer produsenter og leverandører av atlantisk laks, universiteter og forskningsinstitutter.
Formidlingsplanen vil inkludere:
1. Konferanser og workshop-presentasjoner: Prosjektdeltakerne vil delta på og presentere prosjektets hovedresultater på nasjonale konferanser rettet mot både den akademiske sektor og havbruksnæringen (f.eks. Aqua Nor 2025, Frisk Fisk 2024).
2. Akademisk utdanning: Studenter fra NMBU, UIT, NTNU og andre høyere utdanningsinstitusjoner vil dra nytte av prosjektets materiell og ressurser for sin utdanning og fremtidige karrierer.
3. Etter-og-videreutdanning: Deltakere vil bli opplært og utdannet i RAS hvert år gjennom livslang læringskurs organisert av universitets- og instituttpartnere.
4. RAS-webinar med landbaserte anlegg som produserer atlantisk laks. Målet er at prosjektdeltakerne skal dele hovedprosjektets resultater.
5. Tilknytning til pågående industribaserte prosjekter som NCE AQUATECH-klyngen som er en paraplyklynge av norsk havbruksteknologi, som fremmer styrkingen av klyngens kompetansebase. Andre relevante industribaserte prosjekter vil bli kontaktet for å vurdere deres interesse for å utnytte prosjektresultatene og resultatene.
Formidlingsplanen vil inkludere:
1. Konferanser og workshop-presentasjoner: Prosjektdeltakerne vil delta på og presentere prosjektets hovedresultater på nasjonale konferanser rettet mot både den akademiske sektor og havbruksnæringen (f.eks. Aqua Nor 2025, Frisk Fisk 2024).
2. Akademisk utdanning: Studenter fra NMBU, UIT, NTNU og andre høyere utdanningsinstitusjoner vil dra nytte av prosjektets materiell og ressurser for sin utdanning og fremtidige karrierer.
3. Etter-og-videreutdanning: Deltakere vil bli opplært og utdannet i RAS hvert år gjennom livslang læringskurs organisert av universitets- og instituttpartnere.
4. RAS-webinar med landbaserte anlegg som produserer atlantisk laks. Målet er at prosjektdeltakerne skal dele hovedprosjektets resultater.
5. Tilknytning til pågående industribaserte prosjekter som NCE AQUATECH-klyngen som er en paraplyklynge av norsk havbruksteknologi, som fremmer styrkingen av klyngens kompetansebase. Andre relevante industribaserte prosjekter vil bli kontaktet for å vurdere deres interesse for å utnytte prosjektresultatene og resultatene.