Til innholdet

Prosjektnummer

901919

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901919
Status: Pågår
Startdato: 29.04.2024
Sluttdato: 30.10.2026

Logistikkløsninger for bærekraftig lossing av levende snøkrabbe

​For at levende sjømat som næring skal vokse i Norge, må man identifisere hvordan verdikjeden for hver art kan tilpasses og optimaliseres. Enkelte markeder er villig til å betale en betydelig ekstrapris for levende sjømat som f.eks. kongekrabbe hvor ca. 70 prosent av den norske fangsten i 2022 ble eksportert levende (kilde: Norges sjømatråd). I pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet 18. desember 2023 ble det også besluttet at 10 prosent av totalkvoten fra 1. januar 2025 avsettes til levering av levende snøkrabbe på vilkår om avtale med landindustrien for å stimulere til mer aktivitet på land. Resultatene fra prosjektet, sammen med nytt fartøykvoteregime, vil kunne være avgjørende for om aktuelle rederier og utstyrsleverandører vil utvikle kommersielle løsninger spesielt tilpasset levering av levende snøkrabbe i det norske snøkrabbefisket.

Prosjektpartnerne gjennomfører samtidig prosjektene “Utarbeidelse av en ny og oppdatert håndbok for fangstbasert akvakultur (FBA) for snø- og kongekrabbe” (FHF-901805) og prosjektet “Utarbeidelse av en ny og oppdatert håndbok for fangstbasert akvakultur for hvitfisk” (FHF-901747). Disse prosjektene gir et viktig kunnskapsgrunnlag for utvikling av teknologi for effektiv og skånsom lossing av levende snøkrabbe.
Hovedmål
Å utvikle kunnskap og teknologi for effektiv og skånsom lossing av levende snøkrabbe.

Delmål
1. Å kartlegge mulige teknologier og metoder for skånsom og effektiv lossing av levende snøkrabbe.
2. Å teste ut 2–3 teknologiske løsninger.
3. Å registrere og analysere overlevelse og velferd ved ulike lossestrategier.
​Det norske snøkrabbefisket har hittil vært regulert som et olympisk fiske. Ifølge fiskerimyndighetene skal 2024 være det siste året med olympisk fiske før det i 2025 blir regulert med fartøykvoter. Fisket har vært meget godt i 2024 og totalkvoten ble tatt opp allerede i mars. En overgang til fartøykvoter i 2025 vil gi deltagende fartøy bedre tid til å sette søkelys på kvalitet, og til fiske på større og bedre betalt krabbe. Markedet for levende skalldyr foretrekker større individer av topp kvalitet og derfor vil overgang til en fartøykvoteregulering i seg selv stimulere til teknologiutvikling for leveranser av levende snøkrabbe.
​Prosjektet er organisert i 3 arbeidspakker:
1. Konseptutvikling for skånsom og effektiv lossing av snøkrabbe
2. Videreutvikling av konsepter
3. Overlevelse/velferd ved ulike lossestrategier.

Konseptene som er planlagt testet ut er overtrykkslossing fra RSW-tanker, bruk av sjøvannsfylte containere og bur med levende snøkrabbe mellomlagret i sjøvannstanker.

Prosjektorganisering
SINTEF Ocean vil lede prosjektet i nært samarbeid med Nofima. Rederiene Berg Fisk AS og Haraldson AS vil være med i prosjektet og det er også planlagt samarbeid med Cape Fish AS i Honningsvåg som bl.a. tar imot levende snøkrabbe. For overlevelse og velferd om bord kontrolleres synlige skader, dødelighet, vannutskifting, logging av temperatur og eventuelt andre parametere. Det er også aktuelt å samarbeide med andre utstyrsleverandører når det gjelder utvikling av konseptene.
​Det vil bli utarbeidet en kort videopresentasjon som oppsummerer prosjektet, samt at aktiviteter og resultater fra prosjektet vil bli formidlet til relevant fagpresse og arrangementer i FHFs regi. Resultater vil også bli formidlet gjennom SINTEF og Nofima sine nettsider.
keyboard_arrow_up