Prosjektnummer
901740
Resirkulerbar emballasje i sjømatnæringen for ombordfryst produksjon (Remsjø)
Emballasje er en viktig del av arbeidet i fiskeri og havbruksnæringene med “det grønne skiftet”, for å redusere klimaavtrykket og bidra til en sirkulær økonomi. I tråd med EU og Norge sin satsning på sirkulær økonomi skjerpes kravene til material gjenvinning eller resirkulering av brukt emballasje. Dog uten at dette skal gå på bekostning av matsvinn og ‐kvalitet.
Kravet om emballering av frosne fiskeblokkert kom på 1990-tallet. I dag pakkes ombordfryst HG fisk (hodekappet og sløyd) og reke i en sekk bestående av kartongfiber og plast, kalt “supersekk”. Brukte sekker er teknisk vanskelig å resirkulere. Når kvaliteten til resirkulert materiale er dårlig, vil ingen kjøpe det resirkulerte materialet. I dag havner gjerne brukte sekker for ombordfryst produksjon i forbrenning, og sjømatbedriftene må betale for avhending. Kun i Norge (hovedsakelig på Sunnmøre) genereres årlig om lag 3000 tonn emballsjeavfall fra sekkene.
Dette er bakgrunnen til at BEWI de siste årene har arbeidet med en ny sekk i rent plastmateriale (Nordic ECO Bag). Den er produsert i et plastmateriale og har et godt utgangspunkt for materialgjenvinning. Men før denne sekken kan implementeres i industrien må den testes. Sekken må ivareta kvaliteten på sjømaten under frysing. En sekk fylt med fisk eller reke veier mellom 25–75 kg, derfor er arbeidshverdagen til personell om bord i båter og på landanlegg avgjørende, spesielt helse, miljø og sikkerhet (HMS) om bord på båtene. En sekk som resirkuleres, og hvor det gjenvunnede materialet kan selges, vil være en miljøgevinst for næringen. Videre ønsker sjømatnæringen en vurdering av alternative materialer for denne typen emballasje, f.eks. biobaserte materialer, eller bruk av resirkulerbar plast.
En effektiv og god emballasje må fungere gjennom hele verdikjeden. Også for å sammenligne klimaavtrykket til de ulike emballasjeløsningene, vil miljøpåvirkning fra de ulike delene av verdikjeden vurderes (såkalt LCA). For å lykkes med utvikling og implementering av resirkulerbare emballasjeløsninger, trenger man informasjonsutveksling og samhandling på tvers av leddene i verdikjeden.
Kravet om emballering av frosne fiskeblokkert kom på 1990-tallet. I dag pakkes ombordfryst HG fisk (hodekappet og sløyd) og reke i en sekk bestående av kartongfiber og plast, kalt “supersekk”. Brukte sekker er teknisk vanskelig å resirkulere. Når kvaliteten til resirkulert materiale er dårlig, vil ingen kjøpe det resirkulerte materialet. I dag havner gjerne brukte sekker for ombordfryst produksjon i forbrenning, og sjømatbedriftene må betale for avhending. Kun i Norge (hovedsakelig på Sunnmøre) genereres årlig om lag 3000 tonn emballsjeavfall fra sekkene.
Dette er bakgrunnen til at BEWI de siste årene har arbeidet med en ny sekk i rent plastmateriale (Nordic ECO Bag). Den er produsert i et plastmateriale og har et godt utgangspunkt for materialgjenvinning. Men før denne sekken kan implementeres i industrien må den testes. Sekken må ivareta kvaliteten på sjømaten under frysing. En sekk fylt med fisk eller reke veier mellom 25–75 kg, derfor er arbeidshverdagen til personell om bord i båter og på landanlegg avgjørende, spesielt helse, miljø og sikkerhet (HMS) om bord på båtene. En sekk som resirkuleres, og hvor det gjenvunnede materialet kan selges, vil være en miljøgevinst for næringen. Videre ønsker sjømatnæringen en vurdering av alternative materialer for denne typen emballasje, f.eks. biobaserte materialer, eller bruk av resirkulerbar plast.
En effektiv og god emballasje må fungere gjennom hele verdikjeden. Også for å sammenligne klimaavtrykket til de ulike emballasjeløsningene, vil miljøpåvirkning fra de ulike delene av verdikjeden vurderes (såkalt LCA). For å lykkes med utvikling og implementering av resirkulerbare emballasjeløsninger, trenger man informasjonsutveksling og samhandling på tvers av leddene i verdikjeden.
Prosjektutvidelse oktober 2023
I løpet av prosjektperioden har Atlantic Viking pakket deler av fangsten (hvitfisk) i ECO Bag på flere av sine turer. Foreløpige resultater for fryselagring av hvitfisk i ECO Bag er lovende, og fisken har tilsvarende kvalitet som dagens emballasje (Nordic Bag).
Industripartnere og referansegruppen ønsker å utvide prosjektet til å vurdere om andre sjømatprodukter, spesifikt reke, kan pakkes i ECO Bag. Bruk av ECO Bag krever ombygging av pakkelinjen. Per dags dato er det kun Atlantic Viking som har gjennomført denne tilpasningen. Atlantic Viking er partner i prosjektet og har stilt seg positiv til å fiske reker og emballere i ECO Bag for gjennomføring av lagringsstudien. Frosne reker stiller strengere krav til emballasjen enn HG fisk når det gjelder lysgjennomtrening.
Industripartnere og referansegruppen ønsker å utvide prosjektet til å vurdere om andre sjømatprodukter, spesifikt reke, kan pakkes i ECO Bag. Bruk av ECO Bag krever ombygging av pakkelinjen. Per dags dato er det kun Atlantic Viking som har gjennomført denne tilpasningen. Atlantic Viking er partner i prosjektet og har stilt seg positiv til å fiske reker og emballere i ECO Bag for gjennomføring av lagringsstudien. Frosne reker stiller strengere krav til emballasjen enn HG fisk når det gjelder lysgjennomtrening.
Prosjektet vil også vurdere kvalitet på emballasjematerialet etter pakking av frosne reker med hensyn til resirkulerbarhet.
Prosjektutvidelse juni 2024
BEWI har over flere år arbeidet med en resirkulerbar emballasje for ombordfryst sjømat med produktnavn ECO Bag. I dette prosjektet har et team med forskere i SINTEF i samarbeid med bedrifter fra hele verdikjeden testet ECO Bag.
ECO Bag er produsert av vevd polypropylen (PP). Den er resirkulerbar, fungerer under produksjon om bord og utpakking på land, og den ivaretar kvalitet på HG-fisk. Vevd PP er et emballasjemateriale som er meget sterkt, kostnadseffektivt og kan produseres i store nok størrelser til 25, 50 og 75 kilos blokker med frossen sjømat. En siste utfordring med ECO Bag var sikker lagring om bord i båt, fordi overflaten til ECO Bag er glattere enn papirfiber-utsiden til dagens standard Nordic bag (også kalt supersekk).
Flere løsninger for bedre friksjon mellom ECO Bags er vurdert og testet i løpet av Remsjø-prosjektet. Man har påført klister, smeltelim og vurdert friksjonsark og -filmer. Testene i laboratoriumog viser svært gode resultater og lovende løsninger har blitt testet på tre turer med båt høsten 2023, uten lastforskyvning i paller med ECO Bag. Man bestemte seg for å gjøre en siste test om bord i båt i januar 2024. På denne turen møtte båten orkanen Ingunn og da var ikke pallene med ECO Bag tilstrekkelig stabile.
Erfaring fra Remsjø viser at sikring av last ombord i fiskebåt er et svært viktig tema. Selv om Nordic Bag har vært bransjestandard i mange år, forteller båtene at lastforskyving også skjer med denne sekken, særlig knyttet til dårlig vær. En ny løsning må være like stabil ved lagring om bord i båt som dagens standardsekk.
Forskningsprosjektet finansiert av FHF skal bidra til utvikling og testing av løsninger for å stabilisere ECO Bag – fra testlaboratorium til test ombord i båt. For BEWI som emballasjeleverandør og for fiskeri- og sjømatnæringen er det viktig at emballasjeløsningene testes godt før de tas i bruk om bord i båt. Målet for BEWI er å ha et markedsklart produkt så snart som mulig.
Hovedmål
Å videreutvikle, teste og dokumentere alternative varianter av “supersekk”, brukt til ombord‐produksjon av frossen HG‐fisk og rekeblokker, som tilfredsstiller kravene til fullstendig resirkulering.
Delmål
1. Å vurdere hvorvidt/hvordan dagens “supersekk” kan resirkuleres.
2. Å teste og videreutvikle en løsning som er under utvikling av BEWI (Nordic ECO Bag).
3. Å kartlegge og vurdere alternative materialer.
De tre alternativene har ulike grad av modenhet og ulik usikkerhet mht. matkvalitet, HMS, og resirkulerbarhet. Industrien ønsker en emballasje som er bærekraftig med hensyn til økonomi (innkjøp, drift, avhending), klimapåvirkning (ivareta sjømaten, CO2-avtrykk) og sosiale forhold (spesielt HMS om bord på båt).
Se også prosjektutvidelse av arbeidspakke 1, under Gjennomføring.
Å videreutvikle, teste og dokumentere alternative varianter av “supersekk”, brukt til ombord‐produksjon av frossen HG‐fisk og rekeblokker, som tilfredsstiller kravene til fullstendig resirkulering.
Delmål
1. Å vurdere hvorvidt/hvordan dagens “supersekk” kan resirkuleres.
2. Å teste og videreutvikle en løsning som er under utvikling av BEWI (Nordic ECO Bag).
3. Å kartlegge og vurdere alternative materialer.
De tre alternativene har ulike grad av modenhet og ulik usikkerhet mht. matkvalitet, HMS, og resirkulerbarhet. Industrien ønsker en emballasje som er bærekraftig med hensyn til økonomi (innkjøp, drift, avhending), klimapåvirkning (ivareta sjømaten, CO2-avtrykk) og sosiale forhold (spesielt HMS om bord på båt).
Se også prosjektutvidelse av arbeidspakke 1, under Gjennomføring.
Resultatmål for prosjektutvidelse juni 2024
Hovedmål
Å utvikle og teste løsninger for å stabilisere ECO Bag slik at de kan stables sikkert på paller i fryserom om bord.
Delmål
• Å øke friksjonen til sekken i den form den leveres til fiskeflåten.
• Å finne løsninger som kan forbedre stabiliteten.
• Å teste sekker på paller i fryserom på land, før endelig uttesting ombor.
Prosjektet vil bidra til at sjømatnæringen har tilgang til emballasjeløsninger i tråd med skjerpede krav fra EU og Norge. Motivasjonen for sjømatbedriftene er reduserte avfallskostnader og redusert klimaavtrykk av emballasjen. Internasjonalt selger BEWI opp mot 20 millioner sekker hvert år. I 2020 ble om lag 250 000 tonn frossen torskefisk pakket i “supersekk” eller tilsvarende emballasje av norske fartøy. Av dette ble ca. 125 000 tonn videreforedlet i Norge, mesteparten av klippfiskindustrien, som ofte betaler mellom 1–2 kr/kg for å kvitte seg med emballasjeavfallet.
EUs taksonomi innfører insentiver for bruk av resirkulerte materialer, og markedet for resirkulerte råvarer er under utvikling. En resirkulerbar emballasjeløsning vil tilføre markedet en stabil resirkulert råvare med positiv markedsverdi.
EUs taksonomi innfører insentiver for bruk av resirkulerte materialer, og markedet for resirkulerte råvarer er under utvikling. En resirkulerbar emballasjeløsning vil tilføre markedet en stabil resirkulert råvare med positiv markedsverdi.
Forventet nytteverdi for prosjektutvidelse juni 2024
Resirkulerbare emballasjeløsninger er viktig for at fiskeri og landbasert næring kan vise at industrien tar miljø- og klimautfordringer på alvor. EU innfører en ny emballasjeforordning (Packaging and Packaging Waste Regulation). Dagens standardemballasje som er en fiber-armert sekk med plast på innsiden er ikke resirkulerbar og vil derfor ikke være godkjent for bruk etter 1. januar 2030.
Underveis i prosjektet er det gjennomført miljøanalyser (LCA). En endring fra dagens papirfiberarmerte sekk som må forbrennes, til en ECO Bag fra BEWI som kan materialgjenvinnes, kan potensielt redusere klimafotavtrykket med 40 %.
Foreløpige leveranser
Video
Medio 2023:
Resirkulerbar embalasje i sjømatnæringen for ombordfryst produksjon (Remsjø Ecobag emballering ombord)
Prosjektgjennomføring
Video
Følgende videoer er tilgjengelig på YouTube®:
Primo 2022:
Resirkulerbar embalasje i sjømatnæringen for ombordfryst produksjon (Remsjø) (Bærekraftig emballering – ombordfryst)
Primo 2022:
Resirkulerbar embalasje i sjømatnæringen for ombordfryst produksjon (Remsjø) (Bærekraftig emballering – ombordfryst)
Medio 2023:
Resirkulerbar embalasje i sjømatnæringen for ombordfryst produksjon (Remsjø Ecobag emballering ombord)
Prosjektgjennomføring
I fase 1 vil prosjektet evaluere de alternative emballasjeløsningene opp mot disse grunnleggende kravene og sammenligne klimapåvirkning. Dette vil utgjøre beslutningsgrunnlag for fase 2 hvor emballasjeløsningene og systemene rundt vil videreutvikles. Referansegruppen i prosjektet beslutter hvilke løsninger som skal prioriteres i fase 2.
Prosjektet er delt opp i tre arbeidspakker (AP-er):
AP1: Beskytte sjømat og folk
Arbeidspakken omfatter både beskyttelse av sjømaten og arbeidet til folkene som håndterer emballasjen. Vurderinger av emballasjeløsningene vil være en kombinasjon av samarbeid med industripartnere og testing på laboratorium.
Lagringsstabilitet og holdbarhet for sjømaten skal testes. Videre skal praktisk bruk og HMS testes om bord på båt og på landanlegg. De som håndterer emballasjeløsningene, vil intervjues og hvis praktisk mulig observeres. Materialegenskaper som friksjon og slitestyrke vil vurderes visuelt.
Prosjektet er delt opp i tre arbeidspakker (AP-er):
AP1: Beskytte sjømat og folk
Arbeidspakken omfatter både beskyttelse av sjømaten og arbeidet til folkene som håndterer emballasjen. Vurderinger av emballasjeløsningene vil være en kombinasjon av samarbeid med industripartnere og testing på laboratorium.
Lagringsstabilitet og holdbarhet for sjømaten skal testes. Videre skal praktisk bruk og HMS testes om bord på båt og på landanlegg. De som håndterer emballasjeløsningene, vil intervjues og hvis praktisk mulig observeres. Materialegenskaper som friksjon og slitestyrke vil vurderes visuelt.
Utvidelse av AP1: Lagringsstabilitet på rekebloker ved bruk av Eco Bag
• Å kartlegge lagringsstabilitet for industrireker pakket i ECO Bag sammenlignet med tradisjonell emballasje (Nordic Bag). Reker pakkes i 25 kg blokker og fryselagres i opptil ett år og tinnes. Flere parametrer blir målt (bl.a. fargeendringer, pillbarhet, grad av oksidasjon).
• Å vurdere kvalitet på emballasjematerialet etter pakking av frosne reker med hensyn til resirkulerbarhet.
AP2: Resirkulerbar emballasje
Arbeidspakken vil vurdere resirkulerbarheten til de ulike emballasjeløsningene og hvordan resirkulerbarheten eventuelt kan forbedres. Dagens “supersekk” er et sammensatt produkt av papirfiber og plast, som p.t. ikke kan separeres slik at materialene kan gjenvinnes. Prosjektet vil vurdere alternative limtyper for sammenføyning mellom de to materialene, samt metoder for å løse opp eller svekke limet. Den nye sekken i ren PP (polypropylen) har et godt utgangspunkt mht. resirkulering. Men resirkulerbarheten vil påvirkes av f.eks. rester av fisk/reke. Tester vil gjennomføres i laboratorium og ved behov i industrielle resirkuleringsanlegg. Prosjektet vil også se på muligheter for å videreutvikle emballasjeløsningene mht. resirkulering og etablere retningslinjer for industrien slik at sekkene blir materialgjenvunnet i størst mulig grad.
Arbeidspakken vil vurdere resirkulerbarheten til de ulike emballasjeløsningene og hvordan resirkulerbarheten eventuelt kan forbedres. Dagens “supersekk” er et sammensatt produkt av papirfiber og plast, som p.t. ikke kan separeres slik at materialene kan gjenvinnes. Prosjektet vil vurdere alternative limtyper for sammenføyning mellom de to materialene, samt metoder for å løse opp eller svekke limet. Den nye sekken i ren PP (polypropylen) har et godt utgangspunkt mht. resirkulering. Men resirkulerbarheten vil påvirkes av f.eks. rester av fisk/reke. Tester vil gjennomføres i laboratorium og ved behov i industrielle resirkuleringsanlegg. Prosjektet vil også se på muligheter for å videreutvikle emballasjeløsningene mht. resirkulering og etablere retningslinjer for industrien slik at sekkene blir materialgjenvunnet i størst mulig grad.
AP3: Klimapåvirkning i et verdikjedeperspektiv
Arbeidspakken vil beregne klimapåvirkningen av dagens emballasje (“supersekken”), den nye emballasjen som BEWI utvikler (Nordic ECO Bag), og alternative løsninger, fra et verdikjedeperspektiv. Klimapåvirkningen beregnes ved hjelp av livssyklusanalyse (LCA), hvor alle de ulike fasene av emballasjen inkluderes, fra produksjon via produksjon, bruk, til avhending og materialgjenvinning/resirkulering. Påliteligheten til resultatene i en LCA bestemmes i stor grad av kvaliteten på data. Derfor er samarbeide med aktører i verdikjeden viktig.
Arbeidspakken vil beregne klimapåvirkningen av dagens emballasje (“supersekken”), den nye emballasjen som BEWI utvikler (Nordic ECO Bag), og alternative løsninger, fra et verdikjedeperspektiv. Klimapåvirkningen beregnes ved hjelp av livssyklusanalyse (LCA), hvor alle de ulike fasene av emballasjen inkluderes, fra produksjon via produksjon, bruk, til avhending og materialgjenvinning/resirkulering. Påliteligheten til resultatene i en LCA bestemmes i stor grad av kvaliteten på data. Derfor er samarbeide med aktører i verdikjeden viktig.
Prosjektorganisering
Forskerprosjektet utføres av et tverrfaglig team med kompetanse på sjømatkvalitet og ‐produksjon, HMS om bord i fiskefartøy, material‐ og resirkuleringsteknologi samt miljøvurderinger og LCA. Kjersti Øverbø Schulte, seniorforsker SINTEF Manufacturing, vil lede prosjektet. Hun har lang erfaring som forsker og prosjektleder innen emballasjedesign, bærekraft og sirkulær økonomi i norsk industri. Andreas Erling Støbakkvik Austnes, forsker SINTEF Ålesund, vil koordinere industripartnerne. Han har erfaring fra sjømatproduksjon og klippfiskindustrien. Arbeidspakkene vil ledes av Solveig Uglem, forsker på matkvalitet i SINTEF Ocean, Erik Andreassen seniorforsker på materialteknologi i SINTEF Industri og Jon Halfdanarson forsker på miljøvurderinger og LCA i SINTEF Manufacturing.
Industripartnere fra hele verdikjeden bidrar med industriell erfaring og informasjon, evaluering, testing og videreutvikling av løsninger: BEWI AS, Giske Havfiske, Brødrene Sperre, Coldwater Prawns of Norway, Bingsa Gjenvinning og Norwegian Plastic Recycling.
Forskerprosjektet utføres av et tverrfaglig team med kompetanse på sjømatkvalitet og ‐produksjon, HMS om bord i fiskefartøy, material‐ og resirkuleringsteknologi samt miljøvurderinger og LCA. Kjersti Øverbø Schulte, seniorforsker SINTEF Manufacturing, vil lede prosjektet. Hun har lang erfaring som forsker og prosjektleder innen emballasjedesign, bærekraft og sirkulær økonomi i norsk industri. Andreas Erling Støbakkvik Austnes, forsker SINTEF Ålesund, vil koordinere industripartnerne. Han har erfaring fra sjømatproduksjon og klippfiskindustrien. Arbeidspakkene vil ledes av Solveig Uglem, forsker på matkvalitet i SINTEF Ocean, Erik Andreassen seniorforsker på materialteknologi i SINTEF Industri og Jon Halfdanarson forsker på miljøvurderinger og LCA i SINTEF Manufacturing.
Industripartnere fra hele verdikjeden bidrar med industriell erfaring og informasjon, evaluering, testing og videreutvikling av løsninger: BEWI AS, Giske Havfiske, Brødrene Sperre, Coldwater Prawns of Norway, Bingsa Gjenvinning og Norwegian Plastic Recycling.
Prosjektutvidelse juni 2024
For å utvikle løsninger som stabiliserer sekken og være sikker på at testingen som gjennomføres på land er representativ for forhold om bord i båt vil prosjektet:
• Avdekke kritiske faktorer for stabilitet til emballasje om bord i båt, f.eks. endringer i temperatur og fuktighet.
• Analysere forskjeller mellom dagens papirfiberarmerte sekk og ECO Bag, bl.a. størrelse på sekk og stivhet i materialet, i tillegg til friksjon som allerede er målt.
• Bredere screening av mulige løsninger. Tidligere har fokus vært på «quick fix» som påføres etter pakking og sveising.
• Det vil gjennomføres testing på tre nivåer. Friksjon mellom sekkeoverflater vil testes i lab. Prototyper av sekker stablet på pall vil testes i fryserom på land. Der vil ulike scenario simuleres. Løsning(er) som tilfredsstiller testkravene på land vil så testes om bord på båt.
• Løsningene for bedre stabilitet må også vurderes med hensyn til andre krav til emballasje for om bordfryst sjømat som kvalitet på sjømat og resirkulerbarhet.
Prosjektet er satt opp med mål om å få gjennomført testing om bord i båt vinteren 2025. En utfordring er å få ferdig produserte prototyper til testing.
BEWI sin interne produktutviklingsaktivitet vil være avgjørende for fremgangen i forskningsprosjektet. Det legges opp til følgende tilleggsaktiviteter:
• Markedsklar emballasje for ombordfryst (AP1) ledes av Sindre B. Standal i BEWI Foods. Aktiviteten fortsetter etter at forskningsprosjektet er avsluttet fram til markedsklar emballasje.
• Resirkulerbare løsninger med bedre stabilitet (AP2) ledes av Erik Andreassen i SINTEF Industri.
• Testing av prototyper i fryserom på land (AP3) ledes av Terje Moen i SINTEF Community.
• Sikker emballasje om bord i båt (AP4) ledes av Andreas Austnes i SINTEF Ålesund.
• Sjømatkvalitet og holdbarhet (AP5) ledes av Solveig Uglem i SINTEF Ocean.
• Prosjektledelse og kommunikasjon (AP6). Prosjektleder Kjersti Øverbø Schulte i SINTEF Manufacturing.
Industripartnere er BEWI Foods som utvikler ECO Bag og Giske Havfiske som via Atlantic Viking vil teste prototyper om bord.
Skjerpet krav til resirkulerbarhet og gjenvinning av emballasje vil påvirke innkjøp og drift i fiskeri‐ og sjømatnæringen. I tillegg vet man at håndtering av brukt emballasje; tømming, avhending og lagring, påvirker kvaliteten til det resirkulerte materialer. Prosjektgruppen ønsker å bidra til informasjon og holdninger rundt resirkulering av emballasje. Derfor vil det lages en film fra prosjektet som både formidler resultater og informerer om riktig avhending av brukt emballasje. Prosjekt kan følges på prosjekts side på sintef.no.
Generiske resultat vil distribueres gjennom presentasjoner i arbeidsmøter og seminarer i regi av FHF. Resultatene vil vurderes publisert i fagtidsskrift og populærvitenskapelige fora (Fiskeribladet, Gemini etc.). Det vil bli utarbeidet faktaark fra prosjektet som distribueres gjennom FHFs kanaler.
Generiske resultat vil distribueres gjennom presentasjoner i arbeidsmøter og seminarer i regi av FHF. Resultatene vil vurderes publisert i fagtidsskrift og populærvitenskapelige fora (Fiskeribladet, Gemini etc.). Det vil bli utarbeidet faktaark fra prosjektet som distribueres gjennom FHFs kanaler.
Formidlingsplan i forbindelse med prosjektutvidelse juni 2024
Resultatene fra prosjektet vil formidles i faktaark til næringen og filmsnutter som skal spres på sosiale media. Man vil også skrive en populærvitenskapelig artikkel. Det er viktig at hovedfunn fra prosjektet formidles uavhengig av resultat i prosjektet.
En resirkulerbar emballasje for ombordfryst er et viktig produkt for BEWI Foods. De vil benytte egne kanaler for å kommunisere gode løsninger for ombordfryst til kunder og andre kontakter.