Prosjektnummer
901720
Omsetningssystemet for fryst hvitfisk: Prøveordning med auksjonsplikt
Evaluering av prøveordningen med delvis auksjonsplikt for fryst hvitfisk
• Andelen fryst torsk og sei tilbudt i auksjonene til Råfisklaget og Surofi økte betraktelig i 2022 og 2023 sammenlignet med tidligere år. Dette betyr at hovedmålet med auksjonsplikten er nådd.
• I 2022 var konkurransen om fryst råstoff spesielt høy fra utenlandsk industri og det fryste råstoffet betydelig dyrere enn ferskt, noe som bidro til at industrien i Norge i større grad benyttet ferskt råstoff i sin produksjon.
• Andre forhold enn auksjonsplikten er trolig viktigere for konkurransen i auksjonene. Men referanseprisen som er en del av auksjonspliktreglementet kan spille en rolle. I et nedadgående marked vil referanseprisen bli høy, og dersom rederier setter start og akseptpris lik eller nær denne, vil det kunne påvirke konkurransen negativt.
• Det er eksempler på at hensikten med auksjonsplikten omgås uten at regelverket brytes, men som undergraver hensikten med regelverket.
• Justeringer av regelverket i prøveordningen vil trolig kunne bidra til at en høyere andel av tilbudt kvantum også blir solgt gjennom auksjonene.
• I 2022 var konkurransen om fryst råstoff spesielt høy fra utenlandsk industri og det fryste råstoffet betydelig dyrere enn ferskt, noe som bidro til at industrien i Norge i større grad benyttet ferskt råstoff i sin produksjon.
• Andre forhold enn auksjonsplikten er trolig viktigere for konkurransen i auksjonene. Men referanseprisen som er en del av auksjonspliktreglementet kan spille en rolle. I et nedadgående marked vil referanseprisen bli høy, og dersom rederier setter start og akseptpris lik eller nær denne, vil det kunne påvirke konkurransen negativt.
• Det er eksempler på at hensikten med auksjonsplikten omgås uten at regelverket brytes, men som undergraver hensikten med regelverket.
• Justeringer av regelverket i prøveordningen vil trolig kunne bidra til at en høyere andel av tilbudt kvantum også blir solgt gjennom auksjonene.
Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapport
Dette prosjektet evaluerer prøveordningen med delvis auksjonsplikt for fryst sløyd og hodekappet (HG) torsk og sei som ble igangsatt ved årsskiftet 2021/2022. Muligheten for å overta egen fangst ble også fjernet. Ordningen har sin bakgrunn i lav andel fryst HG hvitfisk solgt på auksjon gjennom de to største salgslagene for fryst hvitfisk, Norges Råfisklag og Sunnmøre og Romsdal Fiskesalgslag (Surofi).
Formålet med prøveordningen er derfor å sikre en mest mulig åpen konkurranse om råstoffet, herunder at industrien som bearbeider fisk i Norge får tilstrekkelig tilgang på råstoff til sin virksomhet. Evalueringen er basert på to hele år (2022 og 2023) med delvis auksjonsplikt. Resultatene viser at auksjonsplikten har fungert etter hensikten ved at andelen fryst råstoff av torsk og sei tilbudt i auksjonene til Råfisklaget og Surofi økte betraktelig i 2022 og 2023 sammenlignet med tidligere år. I 2022 var konkurransen om fryst råstoff spesielt høy fra utenlandsk industri og det fryste råstoffet betydelig dyrere enn ferskt, noe som bidro til at industrien i Norge i større grad benyttet ferskt råstoff i sin produksjon.
Videre finner man eksempler på at auksjonsplikten kan omgås ved at partier som tilbys i auksjonen legges ut med startpris satt lik aksept- og referansepris, noe som gir lav sannsynlighet for oppnådd salg i auksjonen, særlig i et nedadgående marked slik en hadde for sei i store deler av 2023. Partiet kan deretter kjøpes på kontrakt av selskap i eget konsern, noe som bidrar til at råstoffet blir mindre tilgjengelig i et åpent marked. Justeringer av regelverket vil trolig kunne bidra til at en høyere andel av tilbudt kvantum i auksjonen også blir solgt.
Dette prosjektet evaluerer prøveordningen med delvis auksjonsplikt for fryst sløyd og hodekappet (HG) torsk og sei som ble igangsatt ved årsskiftet 2021/2022. Muligheten for å overta egen fangst ble også fjernet. Ordningen har sin bakgrunn i lav andel fryst HG hvitfisk solgt på auksjon gjennom de to største salgslagene for fryst hvitfisk, Norges Råfisklag og Sunnmøre og Romsdal Fiskesalgslag (Surofi).
Formålet med prøveordningen er derfor å sikre en mest mulig åpen konkurranse om råstoffet, herunder at industrien som bearbeider fisk i Norge får tilstrekkelig tilgang på råstoff til sin virksomhet. Evalueringen er basert på to hele år (2022 og 2023) med delvis auksjonsplikt. Resultatene viser at auksjonsplikten har fungert etter hensikten ved at andelen fryst råstoff av torsk og sei tilbudt i auksjonene til Råfisklaget og Surofi økte betraktelig i 2022 og 2023 sammenlignet med tidligere år. I 2022 var konkurransen om fryst råstoff spesielt høy fra utenlandsk industri og det fryste råstoffet betydelig dyrere enn ferskt, noe som bidro til at industrien i Norge i større grad benyttet ferskt råstoff i sin produksjon.
Videre finner man eksempler på at auksjonsplikten kan omgås ved at partier som tilbys i auksjonen legges ut med startpris satt lik aksept- og referansepris, noe som gir lav sannsynlighet for oppnådd salg i auksjonen, særlig i et nedadgående marked slik en hadde for sei i store deler av 2023. Partiet kan deretter kjøpes på kontrakt av selskap i eget konsern, noe som bidrar til at råstoffet blir mindre tilgjengelig i et åpent marked. Justeringer av regelverket vil trolig kunne bidra til at en høyere andel av tilbudt kvantum i auksjonen også blir solgt.
Prosjektet har gjennomført en evaluering av prøveordningen med delvis auksjonsplikt for fryst hvitfisk.
Både knyttet til om ordningen ser ut til å fungere etter hensikten samt hvilke effekter den har og kan ha. En slik evaluering er av stor betydning for alle aktører som er involvert i problemstillingen, fiskeflåten, industrien, salgsorganisasjonene, næringsorganisasjonene og myndighetene. Arbeidet vil være et verdifullt bidrag til diskusjoner og vurderinger av fremtidige omsetningsformer i hvitfisksektoren.
Både knyttet til om ordningen ser ut til å fungere etter hensikten samt hvilke effekter den har og kan ha. En slik evaluering er av stor betydning for alle aktører som er involvert i problemstillingen, fiskeflåten, industrien, salgsorganisasjonene, næringsorganisasjonene og myndighetene. Arbeidet vil være et verdifullt bidrag til diskusjoner og vurderinger av fremtidige omsetningsformer i hvitfisksektoren.
-
Nyhet: Nå er det klart: Auksjonsplikten fungerer.
Kyst og Fjord. S. 12 og 13. 3. juli 2024. Redaksjonen.
-
Populærformidling: Betydelig økning i torsk og sei til auksjon etter innføring av auksjonsplikt.
Nofima. 20.06.2024. Av Anne-May Johansen.
-
Presentasjon: Har auksjonsplikten for fryst råstoff av torsk og sei fungert?
Nofima. Foredrag på Fiskerikonferanse Fiskebåt Vest, Ålesund, 6. september 2024. Av Geir Sogn-Grunnvåg.
-
Presentasjon: Har auksjonsplikten for fryst råstoff av torsk og sei fungert?
Nofima. Presentasjon for NFD 17.09.2024. Av Geir Sogn-Grundvåg.
-
Presentasjon: Har auksjonsplikten fungert?
Nofima. På årsmøte til Norges Råfisklag 2023. Av Geir Sogn-Grundvåg.
-
Presentasjon: Løypemelding etter 1 år med auksjonsplikt.
Nofima. Årsmøte til Surofi 2023. Av Geir Sogn-Grundvåg.
-
Rapport: Evaluering av auksjonsplikten for fryst torsk og sei. Delrapport 1.
Nofima. Rapport 13/2023. Juni 2023. Av Geir Sogn-Grundvåg, Bjørn Inge Bendiksen, Thomas Nyrud og Dengjun Zhang.
-
Scientific article: Commodities failing in auctions: The story of unsold cod in Norway
Article in Journal of Commodity Markets, 29 (2023) 100311. By Geir Sogn-Grundvåg (Norwegian Institute of Food, Fisheries and Aquaculture Research, Norway) og Dengjun Zhang (Norwegian Institute of Food, Fisheries and Aquaculture Research, Norway and Business School, University of Stavanger, Norway).
-
Sluttrapport: Evaluering av auksjonsplikten for fryst torsk og sei
Nofima. Rapport 14/2024. Utgitt juni 2024. Av Geir Sogn-Grundvåg, Bjørn Inge Bendiksen, Thomas Nyrud og Dengjun Zhang.
-
Vit. artikkel: Starting high or low in English auctions? The case of frozen saithe in Norway.
Artikkel i Journal of the Agricultural and Applied Economics Association. Accepted: 17 April 2024. Av Geir Sogn-Grundvåg, Dengjun Zhang og Frank Asche.
Igangsetting av en prøveordning med delvis auksjonsplikt for fryst hvitfisk
ved årsskiftet 2021/2022 har sin bakgrunn i synkende andel fryst hvitfisk
solgt på auksjon gjennom de to største salgslagene, Råfisklaget og
Sunnmøre og Romsdal Fiskesalgslag (Surofi). For å reversere denne
utviklingen foreslås det endringer som skal bidra til å øke andelen råstoff
som selges på auksjon. Fra 1. oktober 2021 er muligheten til overtakelse av
egen fangst fjernet for fryst hel sløyd fisk (HG) og fra 1. januar 2022 innføres en
prøveordning med delvis auksjonsplikt. Dette for å sikre mest mulig åpen
konkurranse om råstoffet, herunder at industrien som bearbeider fisk i
Norge får tilstrekkelig tilgang på råstoff til sin virksomhet. Ett av punktene som følger innføring av prøveordningen med delvis
auksjonsplikt, er å evaluere ordningen gjennom en prøveperiode for
torsk og sei.
Hovedmål
Å evaluere prøveordningen med delvis auksjonsplikt for fryst hvitfisk som igangsettes ved årsskiftet 2021/2022.
Delmål
• Å avklare hvordan en auksjonsplikt påvirker konkurransen om råstoffet.
• Å avklare om industrien får tilgang til og kjøper mer råstoff ved tvungen auksjon.
• Å avklare om mer råstoff dermed blir bearbeidet i Norge.
• Å avklare om den samlede verdiskapningen øker.
Å evaluere prøveordningen med delvis auksjonsplikt for fryst hvitfisk som igangsettes ved årsskiftet 2021/2022.
Delmål
• Å avklare hvordan en auksjonsplikt påvirker konkurransen om råstoffet.
• Å avklare om industrien får tilgang til og kjøper mer råstoff ved tvungen auksjon.
• Å avklare om mer råstoff dermed blir bearbeidet i Norge.
• Å avklare om den samlede verdiskapningen øker.
Prosjektet vil evaluere en prøveordning med delvis auksjonsplikt.
Resultatene av denne evalueringen vil derfor ha direkte nytte for de tre
salgslagene når det gjelder om ordningen skal videreføres. Det forventes
også at prosjektet vil gi detaljerte innspill til justeringer av ordningen,
inkludert hvordan ulike måter for fastsetting av akseptpris påvirker
konkurranse (antall aktive budgivere), omsatt kvantum og oppnådde
priser.
Mulighet for egenovertak av HG fisk ble fjernet 01. oktober 2021 og delvis
auksjonsplikt innføres fra 01. januar 2022. Fordi rederier kan tilpasse seg
auksjonsplikten på ulikt vis gjennom året er det nødvendig med data fra
hele 2022 før analyser av konkurranse i auksjonen, samt industriens
råstoffkjøp, bearbeiding og total verdiskapning gjennomføres. Prosjektet
planlegges gjennomført gjennom to arbeidspakker (AP-er) som vil jobbe
tett sammen. Det vil bli skrevet to vitenskapelige artikler og resultater vil
bli formidlet gjennom presentasjon til referansegruppen,
populærvitenskapelig artikler, infosaker og to videoblogger.
AP1 vil analysere auksjonsdata for 2022 fra Surofi og Råfisklaget og sammenligne med foregående år for å vurdere om konkurransen i auksjonen påvirkes av økt kvantum som følge av innføring av delvis auksjonsplikt og fjerning av egenovertak av HG fisk. Prisforskjeller mellom auksjon og direktesalg vil og blir undersøkt. Økonometriske metoder vil bli benyttet fordi slike metoder gjør det mulig å kontrollere for effekten av andre forhold som fiskestørrelse, fangstredskap, kvalitet, og sesong på pris.
AP2 vil analysere varestrømmer og bearbeidingsgrad før og etter innføring av delvis auksjonsplikt. Man vil benytte datasett som Nofima selv har bygd opp over tid, supplert med data fra salgslagene om fordeling mellom auksjon og direktesalg. Datamaterialet vil bli brukt til å klassifisere kjøpere i grupper (for eksempel klippfiskprodusenter, filetprodusenter og tradere) og en vil undersøke om disse kjøpergruppene kjøper mer råstoff med innføring av delvis auksjonsplikt i 2022, sammenlignet med tidligere år. Her vil man også undersøke hvilken type råstoff (fiskestørrelse, redskap og kvalitetsklasse) som kjøpes av de ulike kjøpergruppene. Prisforskjeller mellom kjøpergruppene vil også bli belyst. Analysen av bearbeidingsgrad vil sammenligne omsetning av fryst HG torsk/sei på første hånd med eksport av det samme produktet, korrigert for importert volum. En antar da at differansen vil være fisk som har gått til bearbeiding i Norge. Tall fra 2022 vil bli sammenlignet med tidligere år. Det vil bli gjennomført 8–10 dybdeintervjuer med representanter for produksjonsbedrifter innen både klippfisk- og filetindustrien. Gjennom disse intervjuene vil en forsøke å avdekke i hvilken grad industrien benytter fryst HG torsk og sei fra havfiskeflåten i sin produksjon og hvor mye råstoff de eventuelt videreselger. Man vil også forsøke å få innkjøps- og salgsdata og informasjon om kostnader (inkludert råstoffkjøp), inntekter ved bearbeiding og lønnsomhet. Dette for å styrke analysen av bearbeidingsgrad og total verdiskaping i næringen som følge av delvis auksjonsplikt.
AP1 vil analysere auksjonsdata for 2022 fra Surofi og Råfisklaget og sammenligne med foregående år for å vurdere om konkurransen i auksjonen påvirkes av økt kvantum som følge av innføring av delvis auksjonsplikt og fjerning av egenovertak av HG fisk. Prisforskjeller mellom auksjon og direktesalg vil og blir undersøkt. Økonometriske metoder vil bli benyttet fordi slike metoder gjør det mulig å kontrollere for effekten av andre forhold som fiskestørrelse, fangstredskap, kvalitet, og sesong på pris.
AP2 vil analysere varestrømmer og bearbeidingsgrad før og etter innføring av delvis auksjonsplikt. Man vil benytte datasett som Nofima selv har bygd opp over tid, supplert med data fra salgslagene om fordeling mellom auksjon og direktesalg. Datamaterialet vil bli brukt til å klassifisere kjøpere i grupper (for eksempel klippfiskprodusenter, filetprodusenter og tradere) og en vil undersøke om disse kjøpergruppene kjøper mer råstoff med innføring av delvis auksjonsplikt i 2022, sammenlignet med tidligere år. Her vil man også undersøke hvilken type råstoff (fiskestørrelse, redskap og kvalitetsklasse) som kjøpes av de ulike kjøpergruppene. Prisforskjeller mellom kjøpergruppene vil også bli belyst. Analysen av bearbeidingsgrad vil sammenligne omsetning av fryst HG torsk/sei på første hånd med eksport av det samme produktet, korrigert for importert volum. En antar da at differansen vil være fisk som har gått til bearbeiding i Norge. Tall fra 2022 vil bli sammenlignet med tidligere år. Det vil bli gjennomført 8–10 dybdeintervjuer med representanter for produksjonsbedrifter innen både klippfisk- og filetindustrien. Gjennom disse intervjuene vil en forsøke å avdekke i hvilken grad industrien benytter fryst HG torsk og sei fra havfiskeflåten i sin produksjon og hvor mye råstoff de eventuelt videreselger. Man vil også forsøke å få innkjøps- og salgsdata og informasjon om kostnader (inkludert råstoffkjøp), inntekter ved bearbeiding og lønnsomhet. Dette for å styrke analysen av bearbeidingsgrad og total verdiskaping i næringen som følge av delvis auksjonsplikt.
Prosjektforlengelse medio 2023: Omsetningssystem for fryst hvitfsk
FHF har besluttet å utvide prosjektet slik at det kan omfatte data for hele 2023. Mulighet for egenovertak av HG fisk ble fjernet 1.10.2021 og delvis auksjonsplikt innføres fra 1.01.2022. Fordi rederier kan tilpasse seg auksjonsplikten på ulikt vis gjennom året er det nødvendig med data fra 2022 og hele 2023 i prosjektforlengelsen før analyser av konkurranse i auksjonen, samt industriens råstoffkjøp, bearbeiding og total verdiskapning gjennomføres.
AP1 vil analysere auksjonsdata for 2022 og 2023 fra Surofi og Råfisklaget og sammenligne med foregående år for å vurdere om konkurransen i auksjonen påvirkes av økt kvantum som følge av innføring av delvis auksjonsplikt og fjerning av egenovertak av HG fisk. Prisforskjeller mellom auksjon og direktesalg vil og blir undersøkt. Økonometriske metoder vil bli benyttet fordi slike metoder gjør det mulig å kontrollere for effekten av andre forhold som fiskestørrelse, fangstredskap, kvalitet og sesong på pris.
AP2 vil analysere varestrømmer og bearbeidingsgrad før og etter innføring av delvis auksjonsplikt. Man vil benytte datasett som Nofima selv har bygd opp over tid, supplert med data fra salgslagene om fordeling mellom auksjon og direktesalg. Datamaterialet vil bli brukt til å klassifisere kjøpere i grupper (for eksempel, klippfiskprodusenter, filetprodusenter og tradere) og en vil undersøke om disse kjøpergruppene kjøper mer råstoff med innføring av delvis auksjonsplikt i 2022 og 2023, sammenlignet med tidligere år.
Analysen av bearbeidingsgrad vil sammenligne omsetning av fryst HG torsk/sei på første hånd med eksport av det samme produktet, korrigert for importert volum. Nofima antar da at differanse vil være fisk som har gått til bearbeiding i Norge. Tall fra 2022 og 2023 vil bli sammenlignet med tidligere år.
En viktig form for formidling vil være kontakten med referansegruppen som kan spre informasjon fra
prosjektet gjennom sine organisasjoner og nettverk. Presentasjoner på referansegruppemøter inngår
som leveranser og kan legges ut i prosjektbasen på FHFs nettside. Hovedresultater vil bli presentert i
populærvitenskapelig form i norske fiskeriaviser som Fiskeribladet og Kyst og Fjord, på nettsiden til FHF samt nyhetssaker på Nofima sine nettsider og sosiale medier. Resultater vil
og bli søkt formidlet gjennom presentasjon på konferansen “Ombordfryst”. Det vil også bli laget to
videoblogger fra prosjektet. Disse vil bli formidlet gjennom “Geirs videoblogg om sjømatkvalitet” på
forskning.no (https://blogg.forskning.no/geirs-videoblogg-om-sjomatkvalitet), Nofimas nettsider og som
spres gjennom Nofima sine kanaler på sosiale medier. Disse har god spredning og flere av
videobloggene har hatt mer enn 20 000 visninger på Facebook® og skapt mye diskusjon i
kommentarfeltene. Videoblogger kan også deles gjennom FHF sine kanaler.
-
Sluttrapport: Evaluering av auksjonsplikten for fryst torsk og sei
Nofima. Rapport 14/2024. Utgitt juni 2024. Av Geir Sogn-Grundvåg, Bjørn Inge Bendiksen, Thomas Nyrud og Dengjun Zhang.