Prosjektnummer
901618
Lønnsom utnyttelse av restråstoff om bord i havfiskeflåten: Torskelever – fra restråstoff til verdifull omega-3-kilde
Uttesting av ny teknologi for utsortering og lagring av lever om bord på havgående flåte
• En anretning som tenkt i dette prosjektet vil kreve forsortering, automatisk eller
manuell, for å oppnå tilfredsstillende funksjonalitet og kvalitet på råstoffet. Per i dag er
det ikke realistisk med manuell forsortering da det ikke vil skape lønnsom utnyttelse.
• Lønnsom utnyttelse av lever fra havfiskeflåten vil kreve en renere levermasse enn det en klarer å oppnå med rensemaskinen.
• Lønnsom utnyttelse av lever fra havfiskeflåten vil kreve ny teknologi for automatisk sortering om bord.
• Lønnsom utnyttelse av lever fra havfiskeflåten vil kreve en renere levermasse enn det en klarer å oppnå med rensemaskinen.
• Lønnsom utnyttelse av lever fra havfiskeflåten vil kreve ny teknologi for automatisk sortering om bord.
Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapport
Prosjektets hovedmål var å utvikle og implementere teknologi for utsortering og lagring av lever om bord på havgående flåte, ved å sortere ut og ensilere leverfraksjonen for økt råstofftilgang til tranproduksjon, uten ytterligere ressursuttak og miljøpåvirkning. Det ble utviklet en rensemaskin til dette formålet som ble testet med tanke på å kunne plassere om bord på havgående fartøy. Råstoffet ble imidlertid ikke sortert tilfredsstillende, og utbyttet ble for lavt til at prosjektet medførte lønnsomhet for prosjektdeltakerne. Dette medførte at prosjektet ble avsluttet uten oppnådd resultatmål, men man sitter igjen med viktig innsikt i hvilke begrensninger som finnes for lønnsom utnyttelse av lever fra havfiskeflåten som kan brukes som grunnlag for fremtidige utviklingsprosjekter.
Konklusjon
Bruk av rensemaskin vil per i dag kreve manuell forsortering. Om bord i en båt vil det blant annet ikke være praktisk mulig å skille råstoff fra ulike arter innenfor torskefiskfamilien. Dersom rensemaskinen skal kunne brukes om bord er det derfor viktig å finne en innstilling som fungerer tilfredsstillende selv ved ulike råstoffegenskaper. En standardisering av innstillinger er derfor svært viktig for at en slik maskin skal fungere ombord. Det er også nødvendig å verifisere maskinens rengjørings- og vedlikeholdsbehov. Forsortering vil redusere behovet for vedlikehold og rengjøring samt øke maskinens kapasitet. Oljeutbyttet vil også økes dersom forsorteringen er tilfredsstillende. Det ideelle er derfor om rensemaskinen kan brukes i kombinasjon med automatisk forsortering av sloget.
Da testing var gjennomført, viste det seg at rensemaskinen ikke fungerte tilfredsstillende, og at det ikke ville være mulig å skape lønnsomhet i prosjektet slik forutsetningene er i dag. Det vil være behov for utvikling av halvautomatisk sorteringsløsning som ivaretar råstoffkvalitet og sikrer oljeutbytte, og dette vil kreve intensiv innsats fra prosjektgruppen. Som følge av kapasitetsutfordringer og interne forhold hos prosjekteier og deltakere besluttet prosjektgruppen å avslutte prosjektet uten at prosjektets mål ble oppnådd.
Prosjektets hovedmål var å utvikle og implementere teknologi for utsortering og lagring av lever om bord på havgående flåte, ved å sortere ut og ensilere leverfraksjonen for økt råstofftilgang til tranproduksjon, uten ytterligere ressursuttak og miljøpåvirkning. Det ble utviklet en rensemaskin til dette formålet som ble testet med tanke på å kunne plassere om bord på havgående fartøy. Råstoffet ble imidlertid ikke sortert tilfredsstillende, og utbyttet ble for lavt til at prosjektet medførte lønnsomhet for prosjektdeltakerne. Dette medførte at prosjektet ble avsluttet uten oppnådd resultatmål, men man sitter igjen med viktig innsikt i hvilke begrensninger som finnes for lønnsom utnyttelse av lever fra havfiskeflåten som kan brukes som grunnlag for fremtidige utviklingsprosjekter.
Konklusjon
Bruk av rensemaskin vil per i dag kreve manuell forsortering. Om bord i en båt vil det blant annet ikke være praktisk mulig å skille råstoff fra ulike arter innenfor torskefiskfamilien. Dersom rensemaskinen skal kunne brukes om bord er det derfor viktig å finne en innstilling som fungerer tilfredsstillende selv ved ulike råstoffegenskaper. En standardisering av innstillinger er derfor svært viktig for at en slik maskin skal fungere ombord. Det er også nødvendig å verifisere maskinens rengjørings- og vedlikeholdsbehov. Forsortering vil redusere behovet for vedlikehold og rengjøring samt øke maskinens kapasitet. Oljeutbyttet vil også økes dersom forsorteringen er tilfredsstillende. Det ideelle er derfor om rensemaskinen kan brukes i kombinasjon med automatisk forsortering av sloget.
Da testing var gjennomført, viste det seg at rensemaskinen ikke fungerte tilfredsstillende, og at det ikke ville være mulig å skape lønnsomhet i prosjektet slik forutsetningene er i dag. Det vil være behov for utvikling av halvautomatisk sorteringsløsning som ivaretar råstoffkvalitet og sikrer oljeutbytte, og dette vil kreve intensiv innsats fra prosjektgruppen. Som følge av kapasitetsutfordringer og interne forhold hos prosjekteier og deltakere besluttet prosjektgruppen å avslutte prosjektet uten at prosjektets mål ble oppnådd.
Prosjektet ble avbrutt fordi målsettingene ikke kom til å bli innfridd med bruk av en rensemaskin som ble utviklet i prosjektet. Prosjektets ide´ om å ensilere lever for senere produksjon av tran kan gjenopptas når teknologi for effektiv utsortering av fraksjoner fra innmat er utviklet. Det er pågående prosjekter i FHF for å utvikle slik teknologi.
-
Populærformidling: Torskelever – fra restråstoff til verdifull omega-3-kilde
Vesterålen Marine Olje AS. 1. juli 2023. Av Stian Frivåg, Einar Roger Pettersen, Ronny vågsholm og Linn Therese Warem.
-
Sluttrapport: Torskelever fra restråstoff til verdifull omega-3-kilde
Vesterålen Marine Olje AS. 1. juli 2023. Av Stian Frivåg, Einar Roger Pettersen, Ronny Vågsholm og Linn Therese Warem.
For økt og lønnsom utnyttelse av restråstoff fra havgående flåte,
ønsker Vesterålen Marine Olje AS (VMO) å utvikle system for utsortering og ivaretakelse
av lever om bord. I dag er det ingen havgående fartøy som ensilerer lever til
humant konsum. En del trålere har i løpet av de siste årene investert i anlegg
for ensilering av samfengt restråstoff, men da av lavverdi som ikke er egnet
for humant konsum. Dette prosjektets overordnede idé er å sortere ut og
ensilere leverfraksjonen, for økt råstofftilgang til tranproduksjon, uten
ytterligere ressursuttak og miljøpåvirkning.
Vesterålen Marine Olje AS har siden 2015 gjennomført to forprosjekter som danner grunnlag for dette videre utviklingsarbeidet. Det første prosjektet; “Langtidslagring av lever”, ble gjennomført som følge av bedriftens behov for økt kvantum av høykvalitets råstoff fra landindustrien. For å få tilgang til råstoff også fra havgående flåte, ble forprosjektet “Langtidslagring av lever om bord i havfiskeflåten” gjennomført i 2019.
Det ble gjennom forprosjektene bevist at torskelever under egnede lagringsforhold (ingen eksponering for oksygen og lys), kan lagres i opptil 8 uker, med organisk syre som prosesshjelpemiddel, uten fare for emulsjon – ved lagring om bord.
Vesterålen Marine Olje AS har siden 2015 gjennomført to forprosjekter som danner grunnlag for dette videre utviklingsarbeidet. Det første prosjektet; “Langtidslagring av lever”, ble gjennomført som følge av bedriftens behov for økt kvantum av høykvalitets råstoff fra landindustrien. For å få tilgang til råstoff også fra havgående flåte, ble forprosjektet “Langtidslagring av lever om bord i havfiskeflåten” gjennomført i 2019.
Det ble gjennom forprosjektene bevist at torskelever under egnede lagringsforhold (ingen eksponering for oksygen og lys), kan lagres i opptil 8 uker, med organisk syre som prosesshjelpemiddel, uten fare for emulsjon – ved lagring om bord.
Prosjektet er forankret i FHFs handlingsplan, hvor utvikling og verifisering av prosesser som bidrar til økt utnyttelse og høyere verdi på restråstoff i fiskeflåten, er tatt inn som ny prioritering fra 2020.
Hovedmål
Å utvikle og implementere teknologi for utsortering og lagring av lever om bord på havgående flåte.
Å utvikle og implementere teknologi for utsortering og lagring av lever om bord på havgående flåte.
Delmål
• Å avklare prosjektets økonomiske forutsetninger.
• Å utvikle og teste ut teknologi for utsortering og rensing av lever (fase 1).
• Å utvikle og teste ut teknologi for lagring av lever om bord (fase 2).
• Å avklare prosjektets økonomiske forutsetninger.
• Å utvikle og teste ut teknologi for utsortering og rensing av lever (fase 1).
• Å utvikle og teste ut teknologi for lagring av lever om bord (fase 2).
Omega-3-rike oljer for
humant konsum er godt betalt, sammenlignet med ensilasjeprodukter til
produksjon av dyrefôr. Et godt betalt sluttprodukt, gir mulighet for økte
inntekter også for råstoffleverandør og råtranprodusent.
Per i dag er prisen på lever ca. 10 kr per kg. Med et årlig uutnyttet kvantum lever på 15 000 tonn, medfører dette 150 millioner kr i verdiskapingspotensiale for havgående flåte. 15 000 tonn lever gir om lag 8 500 tonn olje (råtran), om en beregner en utnyttelsesgrad mellom 55 og 60 %. Med økt dekningsbidrag på 2 kr per kg som følge av høyere volum, vil verdiskapingspotensialet for tranprodusent være på 17 millioner kr per år.
Med de automatiserte løsninger, som vil bli utviklet gjennom dette prosjektet, vil potensiell nytteverdi overgå ressursbruk for drift av systemet om bord. Prosjektet vil medføre økt verdiskapingspotensiale for flåteledd og tranprodusent. I tillegg vil det bidra til å løse flere samfunnsutfordringer: Det vil blant annet, gjennom reduksjon av matsvinn og økt lønnsomhet uten ytterligere miljøpåvirkning, ha en positiv bioøkonomisk effekt. Det vil også initiere et behov for økt sysselsetting, både om bord på trål og på land, samt bidra til økt tilgang på essensielle fettsyrer.
Per i dag er prisen på lever ca. 10 kr per kg. Med et årlig uutnyttet kvantum lever på 15 000 tonn, medfører dette 150 millioner kr i verdiskapingspotensiale for havgående flåte. 15 000 tonn lever gir om lag 8 500 tonn olje (råtran), om en beregner en utnyttelsesgrad mellom 55 og 60 %. Med økt dekningsbidrag på 2 kr per kg som følge av høyere volum, vil verdiskapingspotensialet for tranprodusent være på 17 millioner kr per år.
Med de automatiserte løsninger, som vil bli utviklet gjennom dette prosjektet, vil potensiell nytteverdi overgå ressursbruk for drift av systemet om bord. Prosjektet vil medføre økt verdiskapingspotensiale for flåteledd og tranprodusent. I tillegg vil det bidra til å løse flere samfunnsutfordringer: Det vil blant annet, gjennom reduksjon av matsvinn og økt lønnsomhet uten ytterligere miljøpåvirkning, ha en positiv bioøkonomisk effekt. Det vil også initiere et behov for økt sysselsetting, både om bord på trål og på land, samt bidra til økt tilgang på essensielle fettsyrer.
Prosjektet
er planlagt gjennomført i to faser. Gjennom fase 1 vil system for utsortering
og rensing utvikles og testes ut. Dersom prosjektets fase 1 lykkes, vil en gå
videre til fase 2, hvor system for lagring om bord vil bli utviklet og testet
ut. Alle systemer testes ut i pilotanlegg på land, før installasjon på fartøy
og uttesting i fullskala. Før oppstart av fase 1, vil det bli utført
lønnsomhetsanalyser, på administrativt nivå hos rederi og hos tranprodusent,
for å verifisere at prosjektet har potensiale for å lykkes.
Lønnsomhetsanalyser og fase 1 er tenkt gjennomført i 2020, mens fase 2 er tenkt gjennomført i 2021.
Prosjektdeltakere vil, i tillegg til Vesterålen Marine Olje AS, være:
Rederi/fartøy: Nordland Havfiske AS/Vesttind
Teknologileverandører: Melbu Systems AS, Pumpe og Maskinteknikk AS og Andersen Process Consulting AS.
Første fase av prosjektet gjennomføres av Melbu Systems AS og Nordland Havfiske AS/Vesttind. Melbu Systems skal levere løsning for sortering og rensing av lever, ut fra behov om bord på fartøy. Vesterålen Marine Olje AS vil bistå med teknisk kompetanse, da det vil være naturlig å dra veksel på erfaringer fra sortering og rensing på land.
I fase 2 vil også Pumpe og Maskinteknikk AS og Andersen Process Consulting AS bli koblet på prosjektet. Pumpe og Maskinteknikk vil prosjektere og installere system for pumping av lever inn og ut av tank, mens Andersen Process Consulting AS vil prosjektere og installere systemer for automatisk syretilsetning, kontroll og pH-justering.
Lønnsomhetsanalyser og fase 1 er tenkt gjennomført i 2020, mens fase 2 er tenkt gjennomført i 2021.
Prosjektdeltakere vil, i tillegg til Vesterålen Marine Olje AS, være:
Rederi/fartøy: Nordland Havfiske AS/Vesttind
Teknologileverandører: Melbu Systems AS, Pumpe og Maskinteknikk AS og Andersen Process Consulting AS.
Første fase av prosjektet gjennomføres av Melbu Systems AS og Nordland Havfiske AS/Vesttind. Melbu Systems skal levere løsning for sortering og rensing av lever, ut fra behov om bord på fartøy. Vesterålen Marine Olje AS vil bistå med teknisk kompetanse, da det vil være naturlig å dra veksel på erfaringer fra sortering og rensing på land.
I fase 2 vil også Pumpe og Maskinteknikk AS og Andersen Process Consulting AS bli koblet på prosjektet. Pumpe og Maskinteknikk vil prosjektere og installere system for pumping av lever inn og ut av tank, mens Andersen Process Consulting AS vil prosjektere og installere systemer for automatisk syretilsetning, kontroll og pH-justering.
Resultatet fra prosjektet legges frem i FHF-fora
for hvitfisk, flåte og industri, og eventuelt andre relevante samlinger. Resultatene
er også tenkt formidlet på nettstedet og nyhetsbrevet til Arena Torsk, samt i
partnerskapsmøter i Arena Torsk. I tillegg vil resultatet formidles gjennom
næringsrelevante medier.
-
Sluttrapport: Torskelever fra restråstoff til verdifull omega-3-kilde
Vesterålen Marine Olje AS. 1. juli 2023. Av Stian Frivåg, Einar Roger Pettersen, Ronny Vågsholm og Linn Therese Warem.