Til innholdet

Prosjektnummer

901407

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901407
Status: Avsluttet
Startdato: 27.03.2017
Sluttdato: 07.06.2017

Sett Sjøbein: Evaluering av Marin student-bootcamp

Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapport
Majoriteten (88,9 %) av deltagerne i undersøkelsen var totalt sett veldig fornøyde med marin student-bootcamp. Resterende var fornøyde (9,3 %) eller temmelig fornøyde (1,9 %). Deltagerne var i gjennomsnitt i stor – veldig stor grad fornøyde med de ulike delene av bootcampen, men bedriftsbesøkene og samarbeidet med deltagere fra andre studieretninger rangeres høyest. Med tanke på forbedringspotensial kommenterer flere at de hadde ønsket seg oppfølging i etterkant for å sikre videre tilknytning til næringen. Fagsamlinger, alumnitreff og en kanal for formidling av jobber og annen relevant informasjon foreslås som mulige tiltak. Det ble også poengtert at man bør unngå å legge bootcampene for tett opp til eksamen.

Gjennom undersøkelsen gir de tidligere deltagerne inntrykk av å være gode kunnskapsspredere med tanke på å dele opplevelsene fra bootcampen med andre, særlig venner, medstudenter og lærere, samt gjennom å oppfordre andre studenter om å delta.
 
Når det gjelder konkret bruk av erfaringene fra bootcampen oppgir over halvparten (56,6 %) av deltagerne at de har brukt sjømatnæringen som case i oppgaver og lignende. Det er stor spredning og ingen tydelig trend i forhold til hvilke studieretninger og utdanningsnivå disse tilhører. Dette kan være en konkret indikator på at deltagelse har gitt økt fokus på sjømatnæringen også i andre studieretninger enn de rent marine.

14,8 % av deltagerne i undersøkelsen har dessuten jobbet videre med forretningsidéen de utviklet under bootcampen. Nærmere halvparten av deltagerne (42,6 %) oppgir å ha hatt kontakt med sjømatmiljøene og bedriftene de møtte også i etterkant av deltagelse, og en stor andel (77,4 %) har opprettholdt kontakt med de andre bootcampdeltagerne.

48,1 % av deltagerne har jobbet, kortere eller lengre perioder, i sjømatnæringen i etterkant, og ni deltagere oppgir at de har nåværende fulltidsjobb i næringen. Enkelte har kommentert at deltagelse på marin student-bootcamp i stor grad har vært medvirkende til at de har fått jobb i næringen.

Når det gjelder andre effekter av bootcampen, er deltagerne i undersøkelsen gjennomsnitt enig – helt enig i at deltagelse har gitt økt kunnskap om sjømatnæringen, økt interesse for det som skjer i sjømatnæringen og økt motivasjon for å jobbe i sjømatnæringen.
 
De er også enige i, men i noe mindre grad, at deltagelse har gjort det enklere å få oversikt over relevante yrkesmuligheter i sjømatnæringen, gjort dem mer bevisst jobbmuligheter i nye deler av landet og til en viss grad også gitt økt villighet for å flytte for å få ønsket jobb.
Resultatene fra dette prosjektet har gitt sjømatnæringen et kunnskapsgrunnlag om effekten av marin student-bootcamp som rekrutterings- og kompetansetiltak. 

Undersøkelsen viser at studentene som deltok på bootcampene var spesielt fornøyd med bedriftsbesøkene, og at deltakelsen har gitt økt kunnskap om sjømatnæringen, økt interesse for det som skjer i sjømatnæringen og økt motivasjon for å jobbe i sjømatnæringen.
“Marin student-bootcamp” er et rekrutteringskonsept for studenter ved universiteter og høyskoler i Norge. Konseptet, som er utviklet på Færøyene, ble første gang utprøvd i Norge i 2014.
 
Målgruppen for tiltaket er studenter i sluttfasen av en bachelor- eller mastergrad, fra alle studieretninger, og målsetningen er å gi studentene innsikt i marin sektor, erfaring med tverrfaglig samarbeid og skape interesse for sjømatnæringen. Det er ikke et krav å kunne noe om hav eller fisk i forkant, men studentene må være motiverte for å lære og anvende egen kompetanse opp mot problemstillinger i sjømatnæringen. Opptak til å delta er basert på søknad, og inntil 20 deltakere får delta på hver bootcamp som varer i 6 dager.
 
Det har i perioden 2014–2016 vært gjennomført 5 bootcamper i ulike deler av landet med totalt 88 deltagere. Sett Sjøbein har siden 2015 vært ansvarlig for å organisere bootcampene, på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, og har for 2017 fått i oppdrag å arrangere flere bootcamper etter mal fra tidligere år. 
Å kartlegge hva tidligere bootcampdeltakere gjør i dag, og hvilken effekt deltagelse på Marin student-bootcamp har hatt for studentenes videre utdannings- og yrkesvalg.
Resultatene fra prosjektet vil gi grunnlag for å si noe om effektene av marin student-bootcamp som rekrutteringstiltak, og hvordan tiltaket kan forbedres.
Undersøkelsen gjennomføres av Møreforskning Ålesund AS som i tråd med gjeldende regler for personvern og datatrygghet skal:
• utarbeide en spørreundersøkelse
• distribuere spørreundersøkelsen
• sammenfatte resultatene i en rapport
Resultatene vil bli formidlet til fiskeripresse, fiskeriorganisasjonene og til Nærings- og fiskeridepartementet.
keyboard_arrow_up