Prosjektnummer
Sett Sjøbein: Marin student-bootcamp 2017 Villfisk
1) Bedriftsbesøk og informasjon om sjømatnæringen
2) Innføring i nyttige verktøy for løsing av gruppeoppgavene som verdikjedeanalyse og “Business Model Canvas”
3) Gruppearbeid med utarbeiding av forretningsplan eller markedsstrategi, veiledning av mentor underveis
4) Presentasjon for jury og bedømming av løsninger
5) Møte med sjømatorganisasjonenes ledelse
6) Deltakelse på Pelagisk Arena, presentasjon av vinnere, og “mingling” med næringslivsaktører.
Av 40 søkere var 26 kvinner og 14 menn, og av disse ble 12 kvinner og 8 menn utvalgt til å delta. På grunn av et forfall ble
-Utvikle et fysisk produkt, en programvareløsning, en markedsføringskampanje eller en ny tjeneste som fokuserer på sild eller makrell produsert i Norge.”
58 % deltok primært for å lære mer om sjømatnæringen.
25 % deltok primært for å skaffe seg nettverk.
4 % deltok primært for å øke karrieremulighetene.
100 % er mer interessert i sjømatnæringen etter å ha fullført bootcampen enn hva de var før bootcampen.
100 % lærte mye i løpet av bootcampen.
100 % ønsker en jobb i tilknytning til sjømatnæringen i fremtiden.
100 % vil anbefale venner å delta på en bootcamp.
100 % var fornøyd eller veldig fornøyd med programmet under bootcampen.
100 % var fornøyd eller veldig fornøyd med arbeidsforholdene under bootcampen.
78 % var fornøyd eller veldig fornøyd med oppgaven de skulle løse.
39 % var fornøyd eller veldig fornøyd med tilbakemelding fra juryen.
94 % var fornøyd eller veldig fornøyd med informasjonsflyten underveis i bootcampen.
100 % var fornøyd eller veldig fornøyd med “arbeidsverktøyene” de mottok fra Icelandic Startups.
100 % var fornøyd eller veldig fornøyd med veiledningen de fikk fra Icelandic Startups.
-
Sluttrapport: Marin student bootcamp 2017 Villfisk
Sett Sjøbein. 06.11.2017. Av Janita Arhaug.
Marin student-bootcamp er en metode for å bringe studenter nærmere næringen og rekruttere studenter, som ikke i utgangspunktet har valgt marine fag, til næringen.
Innovasjon Norge, FHF, og Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) samarbeidet om en første utprøving i tilknytning til Sjømatdagene på Hell i 2014. Bootcampen fikk svært gode tilbakemeldinger. Bakgrunn, metode og resultater er grundig beskrevet i prosjektet “Student Bootcamp – pilotprosjekt 2013–2014” (FHF-901009).
I 2015 og 2016 arrangerte FHF/Sett Sjøbein fire tilsvarende bootcamper på oppdrag fra NFD (FHF-901052, FHF-901109, FHF-901110 og FHF-901026).
Følgende målsetninger legges til grunn for arbeidet med Marin student-bootcamp 2017 Villfisk:
1. Å gi studentene erfaring med tverrfaglig samarbeid, arbeid under tidspress og informasjonsinnhenting fra ulike fagområder, noe som kan etterligne en arbeidsdag i næringslivet.
2. Å gi deltakende studenter en unik innsikt i norsk og internasjonal marin sektor.
3. Å skape interesse og forståelse for sjømatnæringen gjennom å utvide horisonten til deltakerne og inspirere dem til å søke arbeid i denne sektoren.
4. Å få flere studenter, og da særlig de som ikke har valgt typiske “marine studieretninger”, til å vurdere framtidig arbeid innen marin sektor.
5. Å øke bedrifter innen marin sektor sin oppmerksomhet rundt nytten av ulik kompetanse og bakgrunn, for på sikt å bedre rekruttering, øke kompetanse og bedre innovasjon og utvikling i sjømatnæringen.
6. Å bidra til økt oppmerksomhet om sjømatnæringen i studiemiljøene generelt gjennom oppmerksomhet i utlysningen, og ved at deltakende studentene deler sine erfaringer med medstudenter.
7. Å få økt oppmerksomhet om sjømatnæringens muligheter i media.
Bootcampen kan gi nye løsningsforslag på konkrete problemstillinger i sjømatnæringen.
Det knyttes en arbeidsgruppe til prosjektet som skal beslutte en utfordring som studentene skal jobbe med. Denne skal de i løpet av et avgrenset tidsrom finne en innovativ løsning på og presentere denne for en jury. Juryen bør være satt sammen av personer fra bedrifter innen marin sektor, FoU-institusjoner og organisasjoner tilknyttet næringen.
Det skal gjennomføres relevante bedriftsbesøk og presentasjoner.
Icelandic Startups fungerer som en moderator under arrangementet, og i tillegg har også gruppene mentorer, som fungerer som veiledere underveis i arbeidet.
Bootcampen gjennomføres i tilknytning til et større næringsarrangement for sjømatnæringen der vinner av bootcampen skal presenteres.
Kommunikasjon før, underveis og etter arrangementet er en viktig del av programmet.
-
Sluttrapport: Marin student bootcamp 2017 Villfisk
Sett Sjøbein. 06.11.2017. Av Janita Arhaug.