Til innholdet

Prosjektnummer

901267

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901267
Status: Avsluttet
Startdato: 04.03.2016
Sluttdato: 28.02.2017

Sett Sjøbein: Ringer av vann – Sjømat for fremtiden 2016

Prosjektet fikk navnet “Ringer av vann – sjømat for fremtiden” og ble planlagt og gjennomført som en totrinns konkurranse: Først innovasjonscamper i hvert fylke, og deretter gikk ett lag fra hvert fylke videre til en nasjonal finale.

Det ble utviklet 7 oppgaver med tilhørende materiell og ressurser som elevene/lærlingene skulle utfordres på. I utformingen av oppgavene ble det lagt vekt på å tilby så varierte oppgaver at alle studieretninger og skoler skulle finne noe som passet for deres elever uavhengig av fagbakgrunn.

Relevante næringsaktører ble benyttet til å holde foredrag, være veiledere eller delta i juryer både på de lokale campene og i den nasjonale finalen.

I løpet av høsten 2016 ble 41 Ringer av vann-innovasjonscamper avholdt i fylkene, og totalt 3300 elever deltok. Samlet har elevene levert over 700 løsningsforslag. En oppgave som omhandlet å øke sjømatkonsumet til barn og unge var spesielt populær og ble valgt oftere enn de andre oppgavene.

Fra hvert fylke ble det kåret et vinnerlag som fikk bli med videre til den nasjonale finalen som ble arrangert i tilknytning til Norske Sjømatbedrifters Landsforening sitt arrangement “Sjømatdagene 2017”, 17.–18.januar 2017 på Hell.

Fiskeriminister Per Sandberg møtte selv alle finalistene før han ga dem finaleoppdraget: å utvikle et produkt, konsept eller tjeneste som er med på å styrke omdømmet til norsk sjømatnæring.

Laget “Arctic Whitefish” fra Troms vant fordi de har en enkel og tydelig idé som juryen mente kan gi økt omdømme for norsk sjømat i Kina.

Prosjektet er trolig den mest omfattende oppmerksomheten sjømatnæringen noen gang har fått i skoleverket. Elevenes læring om entreprenørskap og økt kunnskap om sjømatnæringen ansees som hovedeffekten av tiltaket.

Prosjektet har gitt en unik mulighet til å spre kunnskap om sjømatnæringen til elever og lærere i videregående skoler, samtidig som elevene har fått benyttet sine evner og interesse til å tenke nytt og kreativt på vegne av sjømatnæringen.
Nærings- og fiskeridepartementet har gitt Sett Sjøbein i oppdrag å samarbeide med Ungt Entreprenørskap for å bidra til at det i 2016 avholdes marine konkurranser rettet mot elever og lærlinger på videregående skoler (alle fagretninger) i hele landet.

• Å fremme ønske om, samt styrke elevenes/lærlingenes evne til fremtidig entreprenørskap og gründervirksomhet i sjømatnæringen.
• Å bidra til at flere ungdommer skal kjenne til sjømatnæringen, erfare bredden og se mulighetene som ligger i næringen.

Det forventes at prosjektet vil:
• få sjømatnæringen på timeplanen i videregående skoler nasjonalt.
• inspirere elever og lærlinger til å tenke nytt og til å skape nye verdier for sjømatnæringen.

Det skal gjennomføres fylkesfinaler og en nasjonal finale for et vinnerlag fra hvert fylke.

Den nasjonale finalen skal gjennomføres i tilknytning til et arrangement med mange aktører fra sjømatnæringen til stede.
 
Ungt Entreprenørskap skal organisere den praktiske gjennomføringen av fylkeskonkurransene og den nasjonale finalen, herunder kontakten ut mot skoleverket.

Sett Sjøbein skal ordne oppgaver, informasjonsmateriell, organisere juryer, mentorer, bedriftspresentasjoner og eventuelle bedriftsbesøk i forbindelse med fylkeskonkurransene og den nasjonale finalen.
 
Målsettingen er at om lag 3000 elever/lærlinger skal delta i konkurransen.
 
Sett Sjøbein og Ungt Entreprenørskap skal dele kostnadene for tiltaket.
Sett Sjøbein/FHF og Ungt Entreprenørskap vil jobbe i fellesskap med formidling for å skape merverdi av arrangementene. Informasjon om arrangementene gjøres kjent gjennom pressemeldinger og bruk av sosiale media, og det vil bli jobbet med å få lokale og nasjonale tv-innslag.
 
Sett Sjøbein utarbeider en sluttrapport for prosjektet.
keyboard_arrow_up