Til innholdet

Prosjektnummer

901202

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 901202
Status: Avsluttet
Startdato: 10.01.2016
Sluttdato: 30.09.2016

Fiskeletende autonome overflatefarkoster: Forstudie

Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapport
Prinsippet med fiskeleting ved hjelp av en vinddreven autonom farkost er verifisert i dette prosjektet. Ekkolodd er montert på Seilbøyen, som er en vinddreven autonom farkost med lang utholdenhet. Seilbøyen med ekkolodd er testet ut gjennom flere felttester. Felttest i Tromsø viste at man kan identifisere sildestimer og enkeltfisk på dybder ned til 220 m. Sjøbunnen er observert under fiskestimene ned til 280 m.
Resultatene gir grunn til å tro at autonome farkoster à la Seilbøyen er spesielt egnet for fiskeleting etter pelagisk fisk. Det bør derfor gjennomføres et forsøk på å benytte autonome farkoster til leting og overvåking av enkeltarter, f.eks. sild, makrell eller hestemakrell i sesong. Når det gjelder for eksempel hestemakrell, som er fangstbar kun korte perioder på høsten, kan en slik farkost ha spesielt høy verdi ved at den kan varsle med det samme fisken blir tilgjengelig for fangst. Norge har fisket fra noen få tusen tonn til rundt 100.000 tonn. Hvis en fikk kontroll på når og hvor den ble tilgjengelig for fiske, kunne det bidra til betydelig større uttak av kvoten. Hvis en lykkes i slik overvåking vil en også kunne spare store summer i letekostnader og dermed også karbonutslipp.
Fiskerinæringen bruker årlig store ressurser på fiskeleting, både for å finne ut hvor et innsig slår til og for å finne gode og riktige fangster på feltene. Prosjektgruppen mener autonome overflatefarkoster med et lavt energiforbruk har et stort potensial i leting og overvåkning for fiskerinæringen, og vil kunne gi pålitelig sanntids beslutningsstøtte før fangst. Teknologiutviklingen har nådd et punkt hvor denne typen overflatefarkoster er utprøvd og kommersielt tilgjengelig.
 
“Fiskeletende” autonome overflatefarkoster vil kunne overvåke fiskefelt og detektere innsig av fisk ved hjelp av ekkolodd, og automatisk sende informasjon basert på målingene til land og/eller fartøy, som rederiene kan bruke for å ta beslutninger. Dette vil potensielt kutte letekostnader og øke inntjening ved bedre fangster. En slik løsning styrker dermed intensjonen i FHFs handlingsplan om å optimalisere fangstprosessen mht. art, størrelse og mengde slik at utøvelsen av fiskeriene skal være ressurs- og miljøvennlig.
 
I 2014 finansierte Christian Michelsen Research AS (CMR) selv en mulighetsstudie hvor et ekkolodd ble integrert i en Seilbøye (Simrad EK15 – 200 kHz) og et rammeverk for å prosessere og videresende data fra ekkolodd tilkoblet bøyen ble utviklet (“Remote Biomass Analyzer”). Mulighetsstudien viste potensialet til denne typen plattformer for fiskeleting. Den foreslåtte piloten vil demonstrere denne typen farkostteknologi anvendt mot pelagisk fiskeleting og danne grunnlag for et hovedprosjekt.

For mer informasjon om seilbøyen se www.sailbuoy.no.
Hovedmålet med pilotprosjektet er å demonstrere og skaffe erfaring med ekkolodd på autonome overflatefarkoster for pelagisk fiskeleting.
 
Delmål
• Å teste ytelsen av ekkolodd på autonome overflatefarkost for fiskeleting offshore og i fjorder og basert på felttestene beskrive:
  o hvordan påvirker bøyen og svingerens bevegelse deteksjon av stimer og evt. hvilke løsninger som kreves for å kompensere for denne bevegelse hvis det er behov for det, mekanisk og/eller i programvare.
  o hvor godt detekteres fiskestimer og hva er maksimal deteksjonsavstand basert på erfaringene i piloten.
• Å beskrive behov og nødvendige F&U- steg for å komme fram til komplette system for fiskeleting som møter næringas behov.
• Å beskrive et hovedprosjekt.
• Å presentere arbeidet i relevante fora.
Man ser for seg å kunne utstyre autonome måleplattformer med nødvendige sensorer og programvare for å kunne overvåke større områder enn hva en kan med stasjonære måleplattformer, og til en langt lavere kost (økonomisk og miljømessig) enn ved bruk av konvensjonelle fartøy. I ukene i forkant av fangstperiodene kan autonome plattformer lete opp og følge fiskestimer. Dette gir fiskeriene mulighet til å planlegge tid og sted for toktene i lenger tid på forhånd. F.eks. vil en flåte av fem seilbøyer i løpet av en måned kunne kartlegge flere tusen nautiske mil. Dette vil potensielt spare fiskeriene for dager eller uker med leting. Videre kan en eller flere seilbøyer benyttes til å overvåke og følge fiskestimer for å optimalisere i forhold til fangsttidspunktet, for eksempel for å avvente at fiskestimen kommer opp i rett dybde. Dette kan potensielt både spare drivstoff og gi mulighet for å ligge i le eller til kai i ventetiden.
Det tas utgangspunkt i en eksisterende seilbøye med et Simrad EK15 ekkolodd eid av CMR i pilotprosjektet. Seilbøyen vil bli oppgradert med ny ekkoloddsvinger og bevegelsessensor (MRU) for registrering av bøyens bevegelse.

Det vil bli gjennomføre felttester i Troms, nær Bergen og en offshore test. Testene nær Bergen og offshore utføres etter oppgradering, mens testen i Troms vil benytte den eksisterende seilbøyen uten bevegelsessensor og oppgradert ekkolottsvinger for å rekke utsetting før silda trekker ut av fjordene.

En programvare utviklet av CMR gjennom tidligere prosjekt blir benyttet på seilbøyen under testene for å fjernstyre ekkoloddet, lagre data og sende ekkogrammer til land eller fartøy via Iridium.
Basert på resultatene og innspill fra styringsgruppen vil nødvendig utvikling for et fiskeletesystem dokumenteres gjennom beskrivelse av et hovedprosjekt.
 
Følgende milepæler er planlagt i prosjektet:
M1: Uke 1 – Oppstartsmøte med styringsgruppe
M2: 15.01.2016 – Pilot i Troms gjennomført
M3: 15.02.2016 – Oppsummering/diskusjon med styringsgruppe
M4: 31.02.2016 – Seilbøye oppgradert
M5: 31.04.2016 – Felttester gjennomført
M6: 31.05.2016 – Oppsummering/diskusjon med styringsgruppe
M7: 30.09.2016 – Prosjekt, rapport og skisse til hovedprosjekt  ferdigstilt
 
Offshore Sensing AS vil stå for fysiske modifikasjoner av den eksisterende seilbøyen og vil være involvert i testing, vedlikehold og operasjoner under tokt. Offshore Sensing AS har de kommersielle rettighetene til Seilbøyen og videreutvikler og selger denne kommersielt.
 
Oppgradering / utvikling vil i tillegg til andre resultater fra prosjektet dokumenteres i prosjektets sluttrapport.
Det er ikke satt opp egen formidlingsplan for pilotprosjektet. Arbeidet i piloten vil bli gjort kjent for fiskerinæringen gjennom deltakelse i på FHFs pelagiske seminar i 2015 og gjennom styringsgruppens kontaktnett. Det vil vurderes underveis i prosjektet om det er relevante fora å presentere resultatene fra piloten i.
keyboard_arrow_up