Til innholdet

Prosjektnummer

900996

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900996
Status: Avsluttet
Startdato: 15.04.2014
Sluttdato: 30.09.2014

Anlegg for innfrysing av råstoff fra kystflåten: Forstudie

Målet med forstudien var å avklare sentrale tekniske og økonomiske forutsetninger for etablering og drift av anlegg for innfrysing på land av fangst fra kystflåten; - små anlegg for innfrysing fra 1-3 fartøy og større anlegg for frysing i en skala som kan avhjelpe kapasitetsproblem i mottaket under sesong-topper. Hypotesen var at slik innfrysing av fangst fra kystflåten kan bidra til:
• Bedre lønnsomhet ved at man oppnår høyere pris på fryst råstoff enn på ferskt/kjølt.
• Bedre avsetningsmuligheter for kystflåten, både lokalt og under sesongtopper.
• Jevne ut sesongtopper, noe som kan bidra til mindre press på markedsprisene når utbudet av ferskt/kjølt råstoff blir for stort.

Forstudien konkluderer med at det kan være økonomisk interessant å etablere små anlegg for frysing av råstoff fra lokal kystflåte. Gitt at prisforskjellene mellom kjølt og frosset råstoff av torsk og hyse vedvarer er det grunnlag for å anta at frysing kan være et lønnsomt alternativ til ferskpakking av torsk for anlegg som tar imot fisk fra lokale fiskere. Forutsetninger for dette er god kvalitet på råstoffet, rask innfrysing i vertikale platefrysere og fryselagring ved lav temperatur frem til skiping.

Det er også en forutsetning at anlegget har tilgang på tilstrekkelige kvanta av aktuelle fiskeslag og størrelser til å være en interessant leverandør. Da kan man oppnå konkurransedyktige priser.

Det er ikke økonomisk realistisk å etablere store landbaserte fryseanlegg for å jevne ut sesongtopper og lette presset i markeder for ferskpakket råstoff. Utnyttelsen over året av store landbaserte anlegg blir dårlig dersom frysekapasiteten dimensjoneres for å ta unna kvantum av betydning i en toppsesong som varer 2 til 3 mnd.

En løsning med “mobile” fryseanlegg (frysetrålere) for å avhjelpe kapasitetsproblem i mottaket er kanskje et mer nærliggende alternativ. Det kan imidlertid være interessant å etablere frysing av råstoff på land i mindre skala, som et supplement til ferskpakking, også i sentrale sesongfiskevær.
 
Også små, lokale fryseanlegg må håndtere en omfattende prosessflyt, fra mottak av usløyd fisk og videre gjennom sløying, vasking, veging, kjøling/bufferlagring, sortering, frysing, pakking, merking, palletering, lagring og skiping. Fryseteknologien må i hovedsak baseres på hurtig kontaktfrysing i vertikale platefrysere, supplert med luftfrysing av stor fisk og ukurante arter i frysetunnel. Særlig i anlegg som skal håndtere fete fiskeslag, som blåkveite og makrell, må det stilles krav til effektivitet og lave temperaturer i innfrysing, fryselagring og distribusjon.
 
For å sikre konkurransedyktig kvalitet på landfrosset fisk må det stilles strenge krav til råstoff-kvaliteten, særlig med hensyn til sesongvariasjon (filétspalting i åte-fisk), redskaper som ikke påfører fisken skader/kvalitetsfeil og ferskhet på råstoffet ved innfrysing. Både mager og feit fisk bør fryses inn før rigor for å sikre topp kvalitet etter frysing/tining. Det kan være vanskelig ved frysing på land.
Resultatene viser at det kan være lønnsomt å etablere små fryseanlegg for lokal flåte. Under gitte forutsetninger vil det kunne bidra til bedre pris og kvalitet. Etablering av slike små fryseri vil også kunne gi grunnlag for lokal flåte å drive hjemmefiske. 
Det er fra flere hold tatt initiativ til å få utredet mulig innfrysing på land av fisk som leveres fra kystflåten. En årsak til at spørsmålet kommer opp er at det tidvis er betydelig prisforskjell mellom ferskt og fryst råstoff, for eksempel prisforskjellen på fersk og fryst hyse i 2013. Avsetningsproblem for torsk og hyse under sesongtopper utløser også slike initiativ.

Innfrysing på land skjer til en viss grad på sei, og det er gjort spede forsøk med torsk og hyse. En del av kystflåtens blåkveitelandinger blir fryst på land.

Så vel fangstleddet som industrien har begrenset erfaring med denne typen innfrysing av hvitfiskråstoff på land. Før det blir satt i gang konkrete forsøk er det derfor ønskelig å utføre en forstudie som kan avklarer viktige forutsetninger med hensyn til forskrifter og regelverk; egnet utstyr til innfrysing/lagring/transport; investerings-/driftskostnader; prisforutsetninger; krav til råstoffkvalitet, konkurranseforhold mot ombordfrosset råstoff, osv.
Å avklare forutsetninger for etablering og drift av anlegg for frysing av fangst fra kystflåten; for eksempel små anlegg for innfrysing fra 1–3 fartøy og større anlegg for innfrysing i en skala som kan avhjelpe kapasitetsproblemer i mottaket i toppsesonger.

Forstudien skal belyse økonomiske og teknologiske forutsetninger for å etablere og drive anlegg for innfrysing av fangst fra kystflåten, på land. Innfrysing av fangst fra kystflåten kan bidra til:
• økt lønnsomhet
• bedre avsetningsmuligheter for kystflåten
• jevne ut sesongtoppene

Forstudien skal utrede eventuelle begrensinger i salgslagenes forretningsregler så vel som i offentlige forskrifter/krav; samt tekniske og økonomiske forhold som valg av utstyr, investeringsbehov driftskostnader, prisforutsetninger og konkurranseforhold mot sjøfrosset eller ferskt råstoff. Organisatoriske forhold som eierskap (selvstendig enhet eller integrert i annet anlegg), samarbeid fartøy/landanlegg, omsetning via auksjon eller på annen måte, organisering av fryselager/-transport, m.m., skal også omtales.

FHF oppnevner en styringsgruppe og forstudien skal planlegges og gjennomføres i samråd med styringsgruppen og næringsaktører som vurderer å starte opp med innfrysing, fortrinnsvis både enkeltfartøy som vil fryse egen fangst og anlegg som eventuelt vil kjøpe fisk til frysing fra flere fartøy.

Forstudien kan blant annet omfatte:
• forretningsregler, forskrifter og andre offentlige krav
• historisk prisutvikling, forskjell ferskt/fryst råstoff
• Kunnskapsstatus med hensyn til egnet fryse-/tineteknologi
• kalkyle av merkostnad (fryse-/arbeidskostnader) og krav til mer-pris sammenlignet med fersk omsetning.
• forutsetninger med hensyn til pris og kvantum for å oppnå lønnsomhet.
• kunnskapsstatus om krav til råstoff og prosess for å oppnå minst like god/bedre kvalitet som ved ombordfrysing
• forskningsbehov med hensyn til organisering, drift, omsetning, produktkvalitet, mv.

Etter samråd med styringsgruppen ble det enighet om at studien skulle dekke følgende tema:
a. prisutvikling for fryst og fersk hel fisk (råstoff), for de aktuelle artene
b. kvalitetskrav til råstoff som skal fryses inn (de aktuelle artene)
c. egnet (fryse-)teknologi, kapasitet og prosessflyt i slike fryseri
d. faste og variable (drifts-)kostnader
e. økonomisk sensitivitetsanalyse
Resultatene vil bli formidlet gjennom en sluttrapport til oppdragsgiver.
keyboard_arrow_up