Prosjektnummer
Utvikling av system for automatisk prøvetaking og vektestimering av pelagisk fisk ombord på fiskefartøy
Realisering av en industrialisert løsning forutsetter videre FoU-arbeid innen detaljering av systemet, videre utvikling av singulatoren, utvikling av robuste algoritmer for identifisering av art, skadd fisk og singulert fisk versus flere fisk, immobilisering av fisken før den går inn i systemet, og testing av robusthet ombord på fartøy med de tilhørende utfordringer. Industrialisering av systemet vil frigjøre mannskapets kapasitet under lasting, føre til forbedret HMS for fiskerne og en mer nøyaktig estimering av enkeltfisk for hele fangsten og dermed en mer nøyaktig prissetting av fangsten ved auksjon, bedre planlegging av produksjonen ved landanleggene ved at de får mer informasjon om størrelse og kvalitet på fangsten, samt mindre svinn av fisk ombord da veid fisk kan gå tilbake til lagringstanker.
-
Faktaark: Automatisk vektestimering av enkeltfisk ombord på pelagiske fiskefartøy
SINTEF. Faktaark13.09.2012. Av Ida Grong Aursand.
-
Presentasjon: Teknologi for bedre fangstbehandling og kvalitet fra ringnotflåten
SINTEF Fiskeri og havbruk. Pelagisk samling desember 2012. Foredrag av Bendik Toldnes (for Ida Aursand)
-
Rapport: Utvikling av system for automatisk prøvetaking og vektestimering av pelagisk fisk ombord på fiskefartøy. Sluttrapport for fase 1
SINTEF Fiskeri og havbruk. Rapport A24002. 22.02.2013. Av Ida Grong Aursand, Aleksander Eilertsen, Bendik Toldnes, John Reidar Mathiassen, Cecilie Salomonsen og Morten Bondø
Veiing/vektestimering kan gjøres med bevegelseskompenserende vekt (veiecelle) og/eller ved bruk av maskinsyn-prinsipper (3D/2D) og bildebehandling. Førstnevnte er det som benyttes ved manuell veiing i dag, og sistnevnte har i andre prosjekter vist å være et alternativ.
Fase 1:
• Å utvikle og definere prinsipp for representativt prøveuttak fra hovedstrømmen av fisk (fra silkasse).
• Å utvikle og definere prinsipp for infeed-system til veie-/vektestimeringsenhet – skille ut enkeltvis og innmating.
• Å utvikle og definere teknologi for veiing/vektestimering av enkeltfisk om bord.
Fase 2:
• Å utvikle og lage integrert testmodell/prototyp for sammenstilling av elementene fra fase 1.
• Å verifisere testmodell.
Kapasitet- og nøyaktighetsmål:
• Kapasitet: 30 fisk/min.
• Nøyaktighet: +/- 3 gram per fisk (i forhold til referanseveiing på statisk vekt under stabile forhold).
• Automatiseringsgrad: maksimalt en person involvert.
• lette arbeidet for fiskerne ombord (HMS)
• rasjonalisere operasjonen ombord – frigjøre arbeidskraft
• gi et mer nøyaktig mål på størrelsesfordeling på fangsten
Hele den pelagiske flåten vil kunne ha nytte av resultatet fra dette prosjektet. I tillegg vil det også komme landsiden til gode da den er svært opptatt av å ha et riktig estimat på størrelsesfordelingen av fangsten allerede når den auksjoneres. Dette vil igjen kunne gi økt lønnsomhet for flåten ved at man vil kunne oppnå en høyere pris på auksjon når landsiden vet mer opp produktet de kjøper. Videre vil landsiden kunne oppnå økt lønnsomhet siden de lettere kan skreddersy produksjonen til markedet når de vet mer om størrelsesfordelingen på fangsten når de kjøper den.
Med bakgrunn i erfaringen fra de tidligere og pågående prosjektene, vil det i dette prosjektet utvikles et ombordbasert system for vektestimering av pelagisk fisk. Et slikt system ombord på fartøy vil, sammen med individbasert sortering på mottaksanlegg, kunne ivareta et godt estimat på vektfordelingen til fisken i hele verdikjeden, spare både fartøy og mottaksanlegg for kostbart merarbeid og redusere tapte inntekter for begge parter.
Systemet skal komme både sjø- og landside til gode. Prosjektet er planlagt gjennomført i to faser. Det er valgt å gjøre det slik for å sikre godt beslutningsgrunnlag underveis, hvor resultatene i første fase danner grunnlag for endelig definisjon av siste fase; bygging av helhetlig løsning. Fasedelingen er som følger:
Fase 1: Utvikle og definere delprinsipper
1. Utvikle og definere prinsipp for representativt prøveuttak fra hovedstrømmen av fisk (fra silkasse). Dette gjøres i samarbeid med MMC. Løsning skal defineres både for tradisjonell ombordtaking og for ny løsning med undertrykkslasting.
2. Utvikle og definere prinsipp for infeed-system til veie-/vektestimeringsenhet. Fra oppsamlingsbatch for prøvefisk skal fisk skilles ut enkeltvis og mates inn til veie/vektestimeringsenhet. Aktiviteten skal være koordinert med prosjektaktiviteten knyttet til sorteringssystem på landindustri. Løsning må være tilpasset forhold for montering om bord i fartøy, bl.a. plassbegrensning, bevegelige omgivelser, utendørs plassering m.m.
3. Utvikle og definere teknologi for veiing/vektestimering av enkeltfisk om bord. Det vil bli vurdert og testet anvendelse av veiecelle-basert vekt samt kamerabasert 3D/2D vektestimering. Sistnevnte vil være koordinert med aktivitet knyttet til prosjekt ang. sorteringssystem for landindustri. Hvilken teknologi som er best egnet for denne aktuelle anvendelsen (ombord) skal avklares og system defineres.
Aktivitetene i pkt. 1–3 vil skje i en kombinasjon mellom laboratoriearbeid og arbeid om bord i forbindelse med forskningstokt.
Fase 2 Bygging og testing av prototyp
Forutsatt finansiering, vil denne fasen omfatte:
1. Utvikle og lage integrert testmodell/prototyp for sammenstilling av elementene fra fase 1 (innmating, utskilling av fisk enkeltvis, veiing/vektestimering). I samarbeid med MMC vil en fullskala testmodell bygges med utførelse og komponentanvendelse tilpasset industrielt bruk.
2. Testing, verifisering og dokumentasjon av testmodell ombord. Dette forventes gjennomført i to runder i forbindelse med gjennomføring av forskningstokt. Mellom hver av de to testrundene forventes det videreutvikling / justering av konseptet. Systemet skal rapporteres og dokumenteres, bl.a. ved bruk av publiserbar video.
Organisering
Forskning og utvikling: SINTEF Fiskeri og havbruk som også er ansvarlig for prosjektledelse.
Utstyrsleverandør: MMC Tendos: Ansvarlig for utvikling av konsepter i samarbeid med SINTEF. Ansvarlig for utvikling av implementeringsplan.
Fartøy: Christina E (hvor toktene blir gjennomført), Kings Bay, Arnøytind.
Det skal leveres en rapport over gjennomført utviklingsarbeid, resultater, konklusjoner og anbefalinger. Arbeidet skal presenteres og diskuteres i møte med oppdragsgiver. Det skal utarbeides en plan for videre teknologiutviklingsprosjekt (Fase 2) basert på dette.
Fase 2