Prosjektnummer
900646
Tørrfiskmarkering 2011
Spindelfisk har med støtte fra Eksportutvalget for Fisk (EFF) og FHF har arbeidet med tørrfisksatsing i Østlandsområdet i 2011. Målet var å øke forbruket av tørrfiskfilet på innlandsmarkedet. Prosjektet har rettet seg mot Oslo, for å få spisesteder og fiskehandlere til å ta i bruk ferdig utvannet, skinn og beinfri tørrfiskfilet. Tørrfisk har blitt presentert som en sesongvare, på linje med vin. Det vil si en råvare som er preget av vær og vind, produsert under naturgitte forhold, og derfor ulike fra år til år. Samtidig har det blitt tydeliggjort at tørrfisk er en urnorsk råvare, men som i stor grad har gått til eksport.
Prosjektet har hatt to hovedarrangement: Oslo Sjømatfestival/Kystens Dag i juni og arrangementet “Tørrfisk til begjær” i august. I tillegg har det vært arbeidet med å motivere og rekruttere bransjen til å få ett tørrfisk-engasjement i form av oppsøkende besøk, informasjon etc.
Prosjektet har hatt to hovedarrangement: Oslo Sjømatfestival/Kystens Dag i juni og arrangementet “Tørrfisk til begjær” i august. I tillegg har det vært arbeidet med å motivere og rekruttere bransjen til å få ett tørrfisk-engasjement i form av oppsøkende besøk, informasjon etc.
Oslo Sjømatfestivalen / Kystens Dag
Sjømatfestivalen / Kystens Dag ble arrangert på Rådhusplassen i Oslo 9.–13. juni 2011 av Indre Oslofjord Fiskerlag. Årets arrangement strakk seg over fem dager, der tørrfisk ble profilert på fredag 10. og lørdag 11. juni. Laugssjef Harald Kvist i Kokkelauget i Oslo og kokk Bjørn Morten Johansen var ansvarlig for tilberedning av tørrfiskretter.
Til sammen ble det laget retter av vel 40 kg tørrfisk. Fredag ble det servert stekt tørrfisk med tomatsalsa fra kl 15.00–19.00 og lørdag ble det servert tørrfiskgryte med tomat og løk fra kl 12.00–17.00 og paella med tørrfisk fra kl 17.00–18.30.
Sjømatfestivalen / Kystens Dag ble arrangert på Rådhusplassen i Oslo 9.–13. juni 2011 av Indre Oslofjord Fiskerlag. Årets arrangement strakk seg over fem dager, der tørrfisk ble profilert på fredag 10. og lørdag 11. juni. Laugssjef Harald Kvist i Kokkelauget i Oslo og kokk Bjørn Morten Johansen var ansvarlig for tilberedning av tørrfiskretter.
Til sammen ble det laget retter av vel 40 kg tørrfisk. Fredag ble det servert stekt tørrfisk med tomatsalsa fra kl 15.00–19.00 og lørdag ble det servert tørrfiskgryte med tomat og løk fra kl 12.00–17.00 og paella med tørrfisk fra kl 17.00–18.30.
Fredag ble rettene servert inne fra teltet, mens lørdagen ble tørrfiskserveringen flyttet delvis utendørs, der tørrfisken fikk stor oppmerksomhet. I forkant av arrangementet var det trykket opp tørrfiskplakater, og det ble delt ut infobrosjyrer med tørrfisk.
Interessen var veldig stor, og rettene fikk mye positiv oppmerksomhet. Men fortsatt er tørrfisk et produkt, som både i kokkebransjen og blant “folk flest” blir oppfatta som “den tørre fisken”. Det å få ut informasjon om muligheten for å kjøpe ferdig bløytet, skinn og beinfri tørrfisk-filet, er svært nytt for mange.
Arrangementet ”Tørrfisk til begjær”
Tørrfisk til begjær ble arrangert tirsdag 23. august 2011 på Tjuvholmen Sjømagasin. Arrangementet ble lagt til august, i og med at det er da årets tørrfisk er klar for bruk, etter å ha hengt på hjell og ligget til etterlagring på loft.
EFF annonserte arrangementet i juni første gang, med noen purringer i løpet av sommeren. Det var 35 deltagere, som fordelte seg i gruppen journalister/media, restauranter og fiskehandlere/grossister. Arrangementet ble lagt opp som et intensivt mini-seminar med tre innledere: Halvor Hansen fra Halvors Tradisjonsfisk AS om tørrfiskproduksjon, Ansgar Pedersen fra Glea AS om tørrfisksesongen 2011, og Gunnar Andersen fra Vertshuset Skarven om hvordan tørrfisk har blitt en suksess i restaurantverdenen i Tromsø. Deretter demonstrerte kjøkkensjef Tobias Gustaffson fra Tjuvholmen Sjømagasin hvordan en tørrfiskrett kan lages, før deltakerne fikk smake på syv ulike tørrfiskretter. Disse rettene var også presentert i en brosjyre.
Tørrfisk til begjær ble arrangert tirsdag 23. august 2011 på Tjuvholmen Sjømagasin. Arrangementet ble lagt til august, i og med at det er da årets tørrfisk er klar for bruk, etter å ha hengt på hjell og ligget til etterlagring på loft.
EFF annonserte arrangementet i juni første gang, med noen purringer i løpet av sommeren. Det var 35 deltagere, som fordelte seg i gruppen journalister/media, restauranter og fiskehandlere/grossister. Arrangementet ble lagt opp som et intensivt mini-seminar med tre innledere: Halvor Hansen fra Halvors Tradisjonsfisk AS om tørrfiskproduksjon, Ansgar Pedersen fra Glea AS om tørrfisksesongen 2011, og Gunnar Andersen fra Vertshuset Skarven om hvordan tørrfisk har blitt en suksess i restaurantverdenen i Tromsø. Deretter demonstrerte kjøkkensjef Tobias Gustaffson fra Tjuvholmen Sjømagasin hvordan en tørrfiskrett kan lages, før deltakerne fikk smake på syv ulike tørrfiskretter. Disse rettene var også presentert i en brosjyre.
-
Program: Modnede torskeprodukter - fagkurs med smak av tørrfisk, boknafisk og klippfisk
Spindel.
-
Rapport: Sjømatfestivalen/Kystens dag i Oslo 2011
Sjømatfestivalen/Kystens dag i Oslo.
-
Sluttrapport: Tørrfisk-satsing i Oslo 2011
Spindel-rapport. Av Annbjørg Reiersen.
Spindelfisk har våren 2010 gjennomført et tørrfiskprosjekt i Oslo med finansiering fra Eksportutvalget for fisk (EFF), Norges Råfisklag og Landsdelsutvalget, samt markering av tørrfisk på Kystens Dag, finansiert av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF). Spindelfisk har kjøpt kokkefaglige tjenester fra Sven Ingvar Bjørndal hos Halvors i Tromsø, Sven Erik Renaa fra Renaa Restauranter i Stavanger, Marius Jacobsen fra SULT i Oslo. Lucas Lundgren på Rorbua og Tobias Gustaffson fra Tjuvholmen Sjømagasin i Oslo for å gjennomføre tiltakene. Det har vært gjennomført tre tørrfisk-seminarer i Oslo, samt tørrfiskdemoer på ulike fiskebutikker /butikker.
Næringen ønsker å fortsette det positive arbeidet som er i gang i Oslo, med en markedsføring av tørrfisk som en sesongvare. Ideen er å presentere årets tørrfisk til det kokkefaglige miljøet i Oslo, som man har en god dialog med. Spindelfisk skal organisere arbeidet gjennom et prosjekt. I dette prosjektet inngår også en markedsføring av tørrfisk under Sjømatfestivalen/Kystens Dag i Oslo som arrangeres 11. og 12. juni 2011.
Tørrfisk er et produkt som er som skapt for merkevarebygging koplet til en sesong; Tørrfisken produseres under bestemte klima og værforhold, geografisk og sesongmessig forankret. I august er årets tørrfisk klar, da har den hengt på hjell, blitt tatt ned og har ligget til etter-tørking på loft.
På mange måter ligner tørrfisk på vin, det er et sesongprodukt som er ulikt fra år til år, og det er et produkt som er preget av klimatiske forhold. I dette prosjekter skal tørrfisk markedsføres som den sesongvaren det er.
Næringen ønsker å fortsette det positive arbeidet som er i gang i Oslo, med en markedsføring av tørrfisk som en sesongvare. Ideen er å presentere årets tørrfisk til det kokkefaglige miljøet i Oslo, som man har en god dialog med. Spindelfisk skal organisere arbeidet gjennom et prosjekt. I dette prosjektet inngår også en markedsføring av tørrfisk under Sjømatfestivalen/Kystens Dag i Oslo som arrangeres 11. og 12. juni 2011.
Tørrfisk er et produkt som er som skapt for merkevarebygging koplet til en sesong; Tørrfisken produseres under bestemte klima og værforhold, geografisk og sesongmessig forankret. I august er årets tørrfisk klar, da har den hengt på hjell, blitt tatt ned og har ligget til etter-tørking på loft.
På mange måter ligner tørrfisk på vin, det er et sesongprodukt som er ulikt fra år til år, og det er et produkt som er preget av klimatiske forhold. I dette prosjekter skal tørrfisk markedsføres som den sesongvaren det er.
• Å øke omsetningen av tørrfisk på spisesteder i Østlandsområdet fra 4 spisesteder til 8 spisesteder i løpet av 2011.
• Å doble omsetningen av tørrfisk hos vanlig forbruker på Østlandet i løpet av 2011, ved at flere fiskehandlere og butikker har tørrfisk i sitt sortement.
• Å doble omsetningen av tørrfisk hos vanlig forbruker på Østlandet i løpet av 2011, ved at flere fiskehandlere og butikker har tørrfisk i sitt sortement.
Nytteverdien av prosjektet er:
• Ved å øke fokuset på tørrfisk i Østlandsområdet vil det bli et større marked for å omsette ferdig utvannet tørrfisk i Norge.
• Økt omsetning av ferdig utvannet tørrfisk på Østlandet vil gi grobunn for flere produksjonsbedrifter som har fokus på innlandsmarkedet for tørrfisk.
• Ved å øke fokuset på tørrfisk i Østlandsområdet vil det bli et større marked for å omsette ferdig utvannet tørrfisk i Norge.
• Økt omsetning av ferdig utvannet tørrfisk på Østlandet vil gi grobunn for flere produksjonsbedrifter som har fokus på innlandsmarkedet for tørrfisk.
Prosjektet gjennomføres på følgende måte:
• Arbeid med å få ulike restauranter og spisesteder til å sette tørrfisk på menyen før sommersesongen 2011.
• Sjømatfestivalen/Kystens Dag, lørdag 11. juni og søndag 12. juni 2011 på Aker Brygge: En kokk leies inn til å servere tørrfisk på stand, og reklamere for årets tørrfisk. Viktig med informasjonsmateriell.
• Den nye fiskehandleren Fiskeriet på Youngstorget har også sagt at de ønsker å grille tørrfisk i denne uken, som en forstart til Kystens Dag.
• Arbeid med å få pressen til å skrive om tørrfisk, samt å velge arrangementet “Tørrfisk anno 2011”.
• På sensommeren går det ut invitasjoner til kokker, kjøkkensjefer, restauranteiere, fiskehandlere, grossister og journalister om å delta på arrangementet “Tørrfisk anno 2011”. Det bør være ca. 20–30 stykker på plass under arrangementet.
“Tørrfisk anno 2011” vil bli gjennomført på følgende måte:
Tirsdag 23. august 2011 kl. 13:00–15:00:
• Åpning
• Sesongene til tørrfisk; fra skrei til tørrfiskfilet.
• Tørrfiskprodusentene på det norske markedet får si litt om årets produkt og hva som er det spesielle med tørrfisk årgang 2011 (vær, vind, tørkeforhold, etc.)
• Demorett
• Smaksprøver, mingling, fotoseanse etc.
Ideen er at dette skal bli et årlig arrangement i august måned, som skal være med på å løfte kunnskapsnivået og interessen for tørrfisk på innlandsmarkedet.
I oktober 2011 vil det bli arrangert ett kurs for kokker og fiskehandlere i Oslo, over temaet modnet fisk (klippfisk, boknafisk og tørrfisk). Dette kurset legges til Tromsø for å vise hvordan modnede torskeprodukter kan benyttes på restauranter på ulike måter.
• Arbeid med å få ulike restauranter og spisesteder til å sette tørrfisk på menyen før sommersesongen 2011.
• Sjømatfestivalen/Kystens Dag, lørdag 11. juni og søndag 12. juni 2011 på Aker Brygge: En kokk leies inn til å servere tørrfisk på stand, og reklamere for årets tørrfisk. Viktig med informasjonsmateriell.
• Den nye fiskehandleren Fiskeriet på Youngstorget har også sagt at de ønsker å grille tørrfisk i denne uken, som en forstart til Kystens Dag.
• Arbeid med å få pressen til å skrive om tørrfisk, samt å velge arrangementet “Tørrfisk anno 2011”.
• På sensommeren går det ut invitasjoner til kokker, kjøkkensjefer, restauranteiere, fiskehandlere, grossister og journalister om å delta på arrangementet “Tørrfisk anno 2011”. Det bør være ca. 20–30 stykker på plass under arrangementet.
“Tørrfisk anno 2011” vil bli gjennomført på følgende måte:
Tirsdag 23. august 2011 kl. 13:00–15:00:
• Åpning
• Sesongene til tørrfisk; fra skrei til tørrfiskfilet.
• Tørrfiskprodusentene på det norske markedet får si litt om årets produkt og hva som er det spesielle med tørrfisk årgang 2011 (vær, vind, tørkeforhold, etc.)
• Demorett
• Smaksprøver, mingling, fotoseanse etc.
Ideen er at dette skal bli et årlig arrangement i august måned, som skal være med på å løfte kunnskapsnivået og interessen for tørrfisk på innlandsmarkedet.
I oktober 2011 vil det bli arrangert ett kurs for kokker og fiskehandlere i Oslo, over temaet modnet fisk (klippfisk, boknafisk og tørrfisk). Dette kurset legges til Tromsø for å vise hvordan modnede torskeprodukter kan benyttes på restauranter på ulike måter.
Resultatene fra prosjektet formidles gjennom FHFs nettsider.
-
Sluttrapport: Tørrfisk-satsing i Oslo 2011
Spindel-rapport. Av Annbjørg Reiersen.