Prosjektnummer
900623
Formidlingsseminar: Kommersiell markedsforskning
Konferansen ble gjennomført som planlagt. Den hadde 44 deltagere og var todelt. En del av konferansen besto av en paneldebatt der samarbeidsutfordringene mellom bedrifter og forskingsmiljøene belyses. Målet var å komme opp med konkrete tiltak for stimulering av samhandling. Tidligere NHO-direktør Finn Bergesen jr samt 1–2 internasjonale innledere holdt presentasjoner. I tillegg var 3 innledere / paneldeltakere fra næringen engasjert for å forklare hvordan markedsforskning utnyttes i vedkommendes bedrift. Deltagere for øvrig var representanter fra fiskeri- og havbruksnæringen, FoU-miljøer og FHF. Debatten ble ledet av Aslak Bonde.
De fleste foredrag/ presentasjoner er gjort tilgjengelig på www.fhf.no.
Den andre delen av konferansen var en statusgjennomgang av pågående prosjekter som Referansegruppen for markedsforskning i FHF har satt i gang / administrerer. Presentasjonene vektla forutsetninger for bedriftenes anvendelse av prosjektresultater og prosess.
De fleste foredrag/ presentasjoner er gjort tilgjengelig på www.fhf.no.
Den andre delen av konferansen var en statusgjennomgang av pågående prosjekter som Referansegruppen for markedsforskning i FHF har satt i gang / administrerer. Presentasjonene vektla forutsetninger for bedriftenes anvendelse av prosjektresultater og prosess.
-
Presentasjon: Innledning på FHFs formidlingskonferanse 8. juni 2011
FHF. Innledningsforedrag på formidlingskonferanse 8.06.2011. Av Arne Sørvig (Marine Harvest), leder av Referansegruppen for Markedsforskning, FHF.
-
Presentasjon: Linefisken fra kystflåten, høyt etterspurt, men kan vi levere? Funn fra forskning i førstehåndsmarkedet og eksportmarkedet
Nofima. Foredrag på formidlingskonferanse 8.06.2011. Av Geir Sogn-Grundvåg og Edgar Henriksen.
-
Presentasjon: Miljømerking av norskprodusert sjømat: har det noen verdi for norsk sjømatindustri?
Nofima. Foredrag på formidlingskonferanse 8.06.2011. Av Frode Nilssen.
-
Presentasjon: Posisjoneringsstudie for norsk sjømat
Universitetet i Stavanger. Foredrag på formidlingskonferanse 8.06.2011. Av Ragnar Tveterås og Yuko Onozaka.
-
Presentasjon: Suksesskriterier
Universitetet i Stavanger. Foredrag på formidlingskonferanse 8.06.2011. Av Frank Asche og Ragnar Tveterås.
-
Presentasjon: Velkommen
FHF. Innledning på formidlingskonferanse 8.06.2011. Av Arne Sørvig (Marine Harvest), leder av Referansegruppen for Markedsforskning, FHF.
-
Presentasjon: Verdsettes bærekraft av forbrukere?
Nofima. Foredrag på formidlingskonferanse 8.06.2011. Av Pirjo Honkanen.
-
Presentation: New marketing perspectives on Global Seafood Value Chains
Stirling Management School, University of Stirling, Scotland & Nofima Marked, Tromsø. Presentation at the marketing conference on 8 June 2011. By James A. (Jimmy) Young.
-
Program: Formidlingskonferansen 8. juni 2011
FHF. Program for formidlingskonferansen. 8.06.2011.
FHF sin referansegruppe for Markedsforskning ønsket å invitere næringsaktører, forskere, virkemiddelapparat m.fl. til formidlingsseminar den 8. juni 2011.
Formidlingsseminaret skulle ta utgangspunkt i behovet for produksjon av såkalt anvendt forskning og kompetanseutvikling i bedriftene. Referansegruppen ønsket å vektlegge hvordan resultater fra markedsforskningen som foregår i regi av FHF kan tilpasses kommersielle behov og derigjennom komme til best mulig operasjonell anvendelse i bedriftene.
Å gjennomføre en formidlingssamling samt fremskaffe råd om videre fremdrift i, og nytte av, markedsforskningsprosjekter i regi av FHF.
Seminaret skal bidra til mer vektlegging på anvendelse/ implementering av resultater fra markedsforskning i fiskeri- og havbruksnæringen. I tillegg skal kommunikasjon bedres mellom aktører i fiskeri- og havbruksnæringen og forskere i FoU-miljøene.
Temaer som skulle belyses på konferansen/seminaret:
• Hvordan kan prosjektene som igangsettes best defineres slik at bedriftene kan dra praktisk nytte av resultatene?
• Hvordan sikre mest mulig konstruktiv dialog mellom forskere og bedriftsmiljøer i planlegging/oppstart av forskningsarbeidet?
• Hvordan tilrettelegge for nyttig samarbeid mellom bedrifter og forskningsmiljøer gjennom prosjektet?
• Hvordan sikre nødvendig gjensidig kompetanseoverførsel?
• Hvordan måle resultater?
• Hvordan kan prosjektene som igangsettes best defineres slik at bedriftene kan dra praktisk nytte av resultatene?
• Hvordan sikre mest mulig konstruktiv dialog mellom forskere og bedriftsmiljøer i planlegging/oppstart av forskningsarbeidet?
• Hvordan tilrettelegge for nyttig samarbeid mellom bedrifter og forskningsmiljøer gjennom prosjektet?
• Hvordan sikre nødvendig gjensidig kompetanseoverførsel?
• Hvordan måle resultater?
Foredrag fra konferansen/seminaret vil gjøres tilgjengelig på www.fhf.no i etterkant av konferansen.
Medieomtale
Savner engasjement
FiskeribladetFiskaren
Bærekraft og miljømerking betyr lite
Intrafish.no
Evig kamp om posisjonering
Intrafish.no
Næringen har feil fokus
Intrafish.no
Du kan påvirke FHF
Intrafish.no
MSC-merket blir ikke gjenkjent
Intrafish.no
Vekst og styrke forutsetter gode fagmiljø
Intrafish.no
Morgendagens markedsforskning
fhf.no