Prosjektnummer
Automatisk fangstbehandling av hvitfisk på snurrevadfartøy
Det er utarbeidet delrapporter for de enkelte arbeidspakkene, som går mer i detalj på de enkelte områdene. Prosjektet som startet opp i årsskiftet 2010/2011 og ble avsluttet i desember 2014, har vært et samarbeidsprosjekt med mange deltakere fra hele verdikjeden for hvitfisk med deltakere fra flåte, landindustri, utstyrsleverandører og organisasjoner.
Prosjektet har følgende resultater:
• Det er foretatt forenklede stabilitetsberegninger for to fartøy, og risikoforhold ved automatisk bedøving, og bløgging av snurrevadfisk er vurdert (AP1).
• Det er foreslått ulike konsepter for levendelagring om bord på fartøy (AP2).
• Det er foreslått egnede driftsparametere for elektrobedøving av hyse og torsk (AP3).
• Det er utviklet to prototyper av en automatisk bløggeenhet (AP4).
• Grunnteknologien for vektestimering og artssortering basert på maskinsynssystem er utviklet (AP 5 og 6).
-
Rapport: Elektrobedøving av sei: Tilleggsaktivitet til FHF-prosjekt 900526 “Automatisk fangstbehandling av hvitfisk om bord på snurrevadfartøy”
SINTEF Fiskeri og havbruk. Rapport A24716. Sluttrapport til tilleggsprosjekt. 28. august 2013. Av Hanne Digre, Ulf Erikson, Leif Grimsmo og Marte Schei.
-
Rapport: Sluttrapport AP2: Skånsom ombordtaking og oppbevaring av snurrevadfanget fisk før avliving: Visualisering av konsept for oppbevaring av fisk før bedøving
SINTEF Fiskeri og havbruk. Av Ulf Erikson, Svein Helge Gjøsund, Manu Sistaga, Harry Westavik, Mats Heide, Leif Grimsmo og Hanne Digre.
-
Rapport: Sluttrapport AP3: Automatisk bedøving av villfisk
SINTEF Fiskeri og havbruk. Rapport A26092. 30. april 2014. Av Ulf Erikson, Leif Grimsmo, Harry Westavik og Hanne Digre.
-
Rapport: Sluttrapport AP4: Automatisk bløgging av villfisk
SINTEF Fiskeri og havbruk. Rapport A26238. 15. juli 2014. Av Bendik Toldnes, Hanne Digre, Ulf Erikson, Cecilie Salomonsen, Aleksander Eilertsen, John Reidar Mathiassen, Harry Westavik og Leif Grimsmo.
Gjennom resultater i prosjektets del I og II, samt en arbeidsmøte hvor flere aktører fra snurrevadflåten var representert, ble automatisering av fangsthåndteringen fram til og med bløgging/direktesløying identifisert som ett av de viktigste bidragene til forbedring ombord på snurrevadfartøy.
Automatisk bløgging av bedøvd og levende fisk ombord vil både høyne kvaliteten på fisken og fjerne tunge arbeidsbelastninger for fiskerne. I tillegg har man sett i den senere tid at en del av landindustrien har lagt til rette for å sløye fisken på land, noe som har medført at fiskerne kan foreta tilpassninger når det gjelderl fangstbehandling. Dette kan gi flere fordeler bl.a. en bedre fiskekvalitet, bedre ivaretakelse av biprodukter, enklere arrangementer for fangstbehandling og mindre arbeidsbelastning for fiskerne ombord. Dette prosjektet omfatter del III av FoU-arbeidet som er satt i gang og har som mål å øke automatiseringsgraden ombord på snurrevadfartøy.
• det inkluderer både gamle og nye fartøy gjennom de løsninger som prosjektet skal utvikle (2-3 caser)
• automatisering med maskinsyn og robotteknologi innen slakting av villfisk er nyskapende og kan revolusjonere villfiskflåten
• det gir bedre omdømme i markedet for snurrevadfanget fisk ved å levere fisk med jevn og god kvalitet
• det representerer en vilje til automatisering for norsk fiskerinæring og er et nødvendig skritt for å få til en sikker, kvalitetsmessig stabil og effektiv fiskeprosessering om bord på fiskefartøy
• det etableres automatiseringssystemer i fiskeflåten med helhetlige løsninger for å erstatte øye, hånd og hjerne med maskinsyn, datastyrte fleksible manipulatorer og verktøy som også er en utvikling som har betydelig nyhetsgrad innen håndtering og prosessering av villfisk
• det gir kunnskaps- og kompetanseheving, samt nettverksbygging gjennom et tett samarbeid mellom fiskeflåten, båtdesignere, utstyrsleverandører og FoU
• det innebærer etablering av et kunnskapsgrunnlag som hele fiskerinæringen vil kunne dra nytte av, også andre fartøygrupper
• det vil bidra til bedre fiskekvalitet, lønnsomhet, rykte og anseelse
• det gir overførbarhet til andre fiskerier
• det gir lettere arbeidsbelastning og mindre slitasjeskader hos fiskerne
• det legger grunnlag for bedre rekruttering til fiskeriyrket
• det tar sikte på å tilpasse automatiseringssystemer for både nybygg og ombygging av fartøy, og omfatter ulike typer snurrevadfartøy, både nye og gamle
Prosjektledelse, årlige møter i styringsgruppen, arbeidsmøter og rapportering.
Prosjektet vil i tillegg bli kommunisert via foredrag på relevante møter, seminarer og konferanser. Det vil også bli trykt opp faktaark, som beskriver resultatene fra prosjektet etter hvert som de blir produsert. Ved avslutning av prosjektet vil det bli utarbeidet en DVD med bilder, illustrasjoner, videoer og tekst som presenterer det som er gjort i arbeidspakkene. Denne vil bli utgitt til samarbeidspartnerne i prosjektet, samt andre interesserte.
Prosjektet vil være aktiv i samlinger med FHFs Faggruppe fiskeriteknologi med statusrapportering. Videre er det planlagt å gjennomføre tre arbeidsmøter, en ved starten av prosjektet, en ved slutten og ett i prosjektperioden som vil foregå under NOR-Fishing i Trondheim 2012. Her vil det også bli vist aktuelle demonstrasjoner av ulike innretninger for prosessering om bord ved SINTEF SeaLab.