Til innholdet

Prosjektnummer

900520

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900520
Status: Avsluttet
Startdato: 01.09.2010
Sluttdato: 30.04.2011

Nye rekeprodukter til det norske markedet

Reker er lettvint og godt utgangspunkt for en rekke forskjellige retter både som middag og småretter. Utfordringen ligger i å overbevise forbruker at reker kan brukes til mer en smørbrød.  Resultatene fra dette prosjektet er allerede tatt i bruk og oppskriftene benyttes av norske rekeprodusenter i oppskriftshefter og som koketips på emballasje. I samarbeid med Norsk Sjømatråd ble alle oppskriftene lagt ut til allment bruk på nettstedet God fisk!.
Behov for nye rekeprodukter
Norsk rekeindustri har vært sterkt eksportrettet helt siden starten.  Behovet for å utvikle nye produkter og bygge kompetanse på området er presserende, men det har nesten vært umulig å slippe til på eksportmarkedene.  Nå ser vi at kategorien fryste skalldyr i det norske markedet er i vekst, drevet av importerte reker.  Dette ønsker næringen å ta del i og komme i en posisjon som gir mulighet for å utvikle reker til produkter som passer inn i moderne livsstil. 

Norsk rekenæring ønsker å utvikle nye produkter for det norske markedet. Fokuset i dette arbeidet er på fryste pillede reker, enten naturell eller marinerte produkter. Dette produktet er lite kjent for norske forbrukere, og det vil derfor være viktig å undersøke hvordan forbrukerne vil oppfatte fryste pillede reker som produkt til ulike anvendelser.

Basert på undersøkelser og statistikk er det rimelig å anta at de fleste forbrukerne bruker fryste og ferske skallreker for å lage rekesmørbrød ved spesielle anledninger.

Hvordan øke konsumet av reker?
For å øke konsumet av reker kan man anvende 4 ulike strategier:
1. Øke forbruket med å vinne nye forbrukersegmenter
2. Øke forbruket ved å øke anvendelsesområdet for reker
3. Øke forbruksfrekvensen, få forbrukerne til å spise reker oftere
4. Øke forbruk ved utvikling nye produkter

Felles for disse strategiene er at de krever produkter som forbrukerne har preferanse for. Dette gjelder både det fysiske produktet (smak, konsistens, farge etc.) og hvordan produktet oppfører seg under konsum (før/under/etter tilberedning, innkjøp etc.). Forpakningen som produktene selges i må være tilpasset forbrukernes krav, både når det gjelder design, størrelse og informasjon. Produktene må være tilgjengelige og prisen på produktene må samsvare med betalingsvilligheten til forbrukerne.

Lite kunnskap om oppfatninger hos forbrukeren
Det eksisterer lite kunnskap om hvordan reker oppfattes som produkt blant norske forbrukere. Videre er det lite kunnskap om hva som er muligheter og barrierer for å øke konsumet av reker generelt, og fryste pillede reker spesielt.

En av de få nylige undersøkelsene gjennomført av TNS Gallup på oppdrag av FHF, som fokuserer på fryste pillede reker har identifisert to potensielle segmenter for dette produktet:

1. Reker til spesielle anledninger om sommeren (rekesmørbrød)
Dette segmentet omfatter den største delen av det norske forbrukermarkedet for reker.

2. Som ingrediens i hverdagsmiddag i varme retter
Dette segmentet er per i dag et nisjesegment som utgjør ca 15 % av forbrukerne.

Hvordan tilfrestille norske forbrukere?
Fryste pillede reker virker mest lovende som ingrediens i middagsretter. Utfordringen i prosjektet vil være å avdekke hvordan en best mulig kan fremstille reker som et produkt som tilfredsstiller ønske om lettvint og sunn mat. Norske forbrukere har tatt til seg tropiske reker som ingrediens selv om slike reker var både ukjent og hadde klare utfordringer i forbindelse med tilberedning. Gjennom å utfordre fagpersoner inne matlaging til å utvikle oppskrifter basert på fryste pillede reker og teste dette ut blant forbrukere, mener vi å kunne få et grunnlag å utvikle produktet og kommunikasjon rundt dette som skal bidra til økt forbruk av pillede reker i nye situasjoner.
Å utvikle middagsretter med fryste pillede reker som ingrediens til det norske forbrukermarkedet. 

Delmål
1. Å utvikle flere middagsretter/oppskrifter der fryste pillede reker er en ingrediens.
2. Å prøve ut middagsrettene blant forbrukere og utvelgelse av de middagsrettene som har størst potensial.
3. Å markedsteste produkter av fryste pillede reker som er tilpasset de utvalgte middagsrettene i en konkret brukssituasjon.
4. Å overføre kunnskap fra prosjektet til rekenæringen.
Nytteverdien i prosjektet vil vise seg ved at norske rekeprodusenter introduserer en serie nye rekeprodukter i det norske markedet. Gjennom kunnskap generert i dette prosjektet, skal en utvikle oppskrifter som skal benyttes i kommunikasjon med norske forbrukere for å øke interessen for reker som ingrediens i nye retter.
 
På lengre sikt skal denne kompetansen være nyttig for bedriftene ved utvikling av nye produkter til eksportmarkedene.
Delmål 1: Utvikling av middagsretter
For utvikling av middagsretter/oppskrifter med fryste pillede reker vil det være naturlig å involvere kjøkkensjefer/kokker. Kjøkkensjefer/kokker har en unik rolle innen produktutvikling fordi de er eksperter i å vurdere både produktkvalitet og anvendelse. Kjøkkensjefer/kokker kan gi tilbakemelding på sterke og svake sider ved et produkt, hvordan det bør tilberedes og i hvilken sammenheng det kan anvendes. Flere næringsmiddelbedrifter som for eksempel Fjordland, Findus og Gilde anvender kjøkkensjefer/kokker på denne måten.
 
Delmål 2: Utprøving og utvelgelse av middagsretter
Gjennom å teste et utvalg av utviklede middagsretter på forbrukere kan man vurdere hvilke av disse som har størst potensial for å lykkes. Dette kan gjennomføres gjennom at forbrukere samles på et sted (central location testing) og prøver ut middagsrettene i kontrollerte omgivelser. Forbrukerne gir tilbakemelding på sterke og svake sider med de ulike rettene, og man velger ut noen få middagsretter man ønsker å videreutvikle.
 
Delmål 3: Markedstest av produkter tilpasset videreutviklede middagsretter
Når man har et knippe av middagsretter man ønsker å satse på, utvikles produkter av fryste pillede reker som tilpasses disse. Deretter gjennomføres en markedstest av disse produktene for å undersøke hvordan dette produktet oppfattes i en konkret brukssituasjon. For å få best mulig svar av forbrukerne anbefales det å gjennomføre en hjemmetest.

Hjemmetest av produkter brukes ofte når tilberedningen og konsum av produktet er relevant for hvordan et produkt evalueres, og ikke bare smak. Hjemmetest er således velegnet for et produkt som pillede reker, som majoriteten av forbrukere virker å ha liten erfaring med. En annen fordel med hjemmetest av produkter er at produktene blir testet i en naturlig situasjon for forbrukeren. Det vil si at det ikke bare er selve kjerneproduktet som evalueres, men også hvordan det fungerer i forhold til alle aspekter med tilberedningen (før, under og etter/opprydding) og hvor vanskelig det er å få et vellykket resultat. Videre kan man få evaluert hvordan produktet presterer smaksmessig, også i de forskjellige middagsrettene som er utviklet. Hjemmetest gjør det også mulig å få flere familiemedlemmer til å vurdere et produkt.

Samtidig med at man tester produktet er det mulig å undersøke andre forhold, for eksempel forbrukernes holdning til reker, kunnskap om reke som produkt og forbruksmønster for reker. Videre er det mulig å teste innpakning og kommunikasjonskonsepter til produktet.
Det er opprettet en styringsgruppe som har overordnet styring med prosjektet. I samarbeid med prosjektgruppen, gjennomføres møtevirksomhet, deltagelse i selve utføringen av prosjektet, samt presentasjon av resultater gjennom prosjektet. Det planlegges videre at kjøkkensjefer/kokker skal brukes i overføring av matfaglig kunnskap opparbeidet i prosjektet til representanter i rekenæringen og annet relevant personale.

Prosjektet vil bidra til utvikling av produkter med fryste pillede reker som er tilpasset middagskonsepter som forbrukerne ønsker. I etterkant av prosjektet må disse produktene tilpasses det norske forbrukermarkedet med hensyn til design og markedsføring. I denne sammenheng er det viktig at det utvikles en kommunikasjonsstrategi rundt produktene som skaper oppmerksomhet, involverer forbrukerne i produktet og motiverer forbrukerne til å kjøpe og konsumere produktene.

Øvrig formidlingsplan fremgår av leveranser.
keyboard_arrow_up