Til innholdet

Prosjektnummer

900369

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900369
Status: Avsluttet
Startdato: 01.12.2009
Sluttdato: 01.03.2012

Nye markeder for pelagisk fisk

Norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert til et relativt begrenset antall markeder, og lønnsomheten til norske produksjons- og eksportbedrifter har vært dårlig de siste årene. Derfor er det viktig at næringen evner å utvikle nye lønnsomme markeder.

Nedenfor oppsummeres rapportene for utvikling av nye markeder for pelagisk fisk henholdsvis i Brasil og i Egypt.

Rapporten, “Nye markeder for pelagisk fisk. En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet” (Nofima 2011) viser at norsk sild kan være et substitutt for brasilianske sardiner, enten hele året eller i perioder med fangststopp i det lokale markedet.

Brasilianske forbrukere kjenner ikke til norsk sild, og en bør derfor bruke betegnelsen norske sardiner – sild.

Norske bedrifter vil imidlertid møte flere utfordringer. Brasilianske myndigheter bruker toll aktivt for å beskytte lokal industri. Valgt inngangsstrategi må derfor ikke komme i konflikt med lokal verdikjede. En annen utfordring er at Brasil mangler videreforedlingsleddet som finnes i mange av de markedene pelagisk industri eksporterer sine produkter til. Produktutvikling og – tilpasning er derfor nødvendig dersom en skal øke eksporten til Brasil. Det anbefales at norske bedrifter benytter seg av en lokal agent, som kan fange opp endringer i regelverk på et tidlig tidspunkt og tilføre uformell kunnskap. Høye transportkostnader fra Nord-Norge, gjør at bedrifter på Vestlandet har størst muligheter i dette markedet.

Egypt har en voksende befolkning og økonomisk vekst legger til rette for større eksport av norsk sild. Konkrete tiltak kan gi enda mer eksport. Lokal industri, begrenset holdbarhet på fryst fisk og tollsatser setter begrensninger på norsk eksport. Det anbefales at norske aktører forsøker å endre reglene for holdbarhet på fryst fisk fra 6 til 12 måneder. Sortering av sild med og uten rogn og kommunikasjon av fettinnhold vil kunne skape fortrinn i markedet. Det anbefales at en ser på muligheten for sild som et substitutt til sardiner.

Makroøkonomisk er Egypt interessant. Landet har en befolkning som vokser med nærmere to prosent i året. Den økonomiske veksten har vært på mer enn 5 prosent årlig de siste fem årene. Allikevel lever mer enn 40 prosent av befolkningen for mindre enn to amerikanske dollar om dagen, og en stor andel av inntektene går til kjøp av mat. Prisen på sild, sammenlignet med prisen på produktets substitutter, vil derfor påvirke totalmarkedet.
Norsk eksport av pelagisk fisk er konsentrert mot noen få markeder som tar store volumer, slik som Russland, Ukraina, Nigeria og Japan.  En potensiell risiko for næringen er at ett eller flere av disse sentrale markedene av ulike årsaker kan falle bort eller svekkes. Det er derfor viktig at næringen utvikler nye markeder.

Utvikling av nye markeder vil antas å lede til økt stabilitet og mindre risiko i eksporten ved at man har flere bein å stå på. Dette vil kunne gi bedre omsetning og høyere priser på produkter og størrelser som ikke er kurant i hovedmarkedene. Økt eksport til nye markeder vil dessuten medføre redusert utbud til etablerte markeder, noe vil kunne gi økte priser også i hovedmarkedene.
 
I dette prosjektet ser en på tre nye markeder; Brasil, Kasakhstan og Egypt.  Disse markedene har tradisjoner for å spise pelagisk fisk, og antas å ha ett betydelig vekstpotensial.
 
Prosjektet er en del av FHFs tiltaksplan for økt lønnsomhet i pelagisk sektor som ble vedtatt i slutten av 2009.
Å fremskaffe informasjon som gir industrien et grunnlag for å foreta optimale valg og prioriteringer med hensyn til sine markeds- og inngangsstrategier for å utvikle konsumet av pelagisk fisk.

Delmål:
• å fremskaffe, behandle og presentere markedsinformasjon slik at den er lett tilgjengelig for industriens strategiske prosesser.
• å dokumentere sentrale forhold i ulike markeder slik at prosjektet hurtigst mulig avdekker geografiske områder som ikke er aktuelle/modne for markedsframstøt.
• å vurdere mulighetene for å utvikle nye produkter som er tilpasset det aktuelle nye markedet.
• Utvikling av nye markeder antas å lede til økt stabilitet og mindre risiko i eksporten ved at man har flere bein å stå på.
• Utvikling av nye markeder vil kunne gi bedre omsetning og høyere priser på produkter og størrelser som ikke er kurant i hovedmarkedene.
• Økt eksport til nye markeder som medfører redusert utbud til etablerte markeder vil føre til økte priser også i hovedmarkedene.
• Mer relevant informasjon for Eksportutvalget for fisk sitt pelagiske arbeid.
Det er gjort noen foreløpige prioriteringer av markeder, art og produkter. Disse vil kunne justeres underveis såframt styringsgruppen (SG) som er oppnevnt finner det hensiktsmessig.  Prosjektet består av en forstudie og en  hovedstudie. Det er planlagt aktiviteter fra og med siste kvartal 2009 ut 2011. Dette prosjektet med tilhørende finansiering gjelder siste kvartal 2009 og 2010. 
 
SG består av Jan Otto Hoddevik, Norway Pelagic AS, Oddvin Sørhaug, Atlantic Pelagic AS, Arne Sperre, Brødrene Sperre AS, Bjørn Fredriksen, Nergård AS & Ingelill Jakobsen, Eksportutvalget for fisk. Bjørn Nergård er leder.

Styringsgruppen vil være en aktiv deltaker i hele prosjektperioden, både som diskusjonspartner og for å foreta prioriteringer og beslutninger. En viktig oppgave blir å allokere ressurser i prosjektet, og beslutte hvorvidt noen markeder skal prioriteres foran andre.

FHF kan ved behov utvide antall medlemmer i styringsgruppen.
 
Avvik fra prosjektplan
Basert på funn i forstudien og utvikling i Kasakhstan i 2010, stanset styringsgruppen det videre arbeidet med dette markedet. Transportproblemer, offentlig byråkrati, veterinærkrav og mulige konflikter med russiske aktører er sentrale årsaker til at arbeidet ble avsluttet.
 
Etter en grundig behandling i Fagruppen for Pelagisk FoU, Styringsgruppen for prosjektet og i FHF administasjonene, har en valgt å omdisponere gjenstående midler til “En studie av mulighetene for norsk sild i det brasilianske markedet. Del 2 - Markedsbarrierer”.
 
Egen revidert prosjektbeskrivelse er utarbeidet.
• Resultater rapporteres løpende til styringsgruppen.
• Det vil lages powerpointpresentasjoner for bruk i næringsfora.
• Deltakelser i arbeidsseminarer som vil finnen sted i 2010 i regi av FHF under “Tiltaksplanen for økt lønnsomhet i pelagisk sektor”.
• Det vil skrives minst én artikkel til norsk fagpresse.
• Det vil lages nyhetsbrev/nyhetssaker i nettformat og på papir (som også forventes brukt av media).
• Det vil skrives to til tre arbeidsnotater underveis i prosjektet, hvorav ett basert på den skisserte forstudien.
• Det vil skrives en sluttrapport som utgis i Nofimas rapportserie.
• Det vil utarbeides en skisse for fase 2 i prosjektet, dersom styringsgruppen finner det hensiktsmessig å fortsette inn i andre del av prosjektet.
• Prosjektdeltakerne vil også kunne være til disposisjon for Eksporutvalget for fisk i deres arbeid med pelagisk fisk i Brasil, Egypt og Kasakhstan. Prosjektleder kan dersom EFF ønsker holde foredrag for markedsgruppen i pelagisk sektor slik at resultatene som kommer fram kan være ett av flere grunnlagsmateriale i deres arbeid med disse markedene.
keyboard_arrow_up