Til innholdet

Prosjektnummer

900291

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900291
Status: Avsluttet
Startdato: 04.05.2009
Sluttdato: 30.06.2009

Profilering av tørrfisk under Sjømatfestivalen i Oslo 2009

23.03.2010 10:45:27 Sluttrapport:
Prosjektet er gjennomført i henhold til målsetninger. Tørrfisk er et produkt som burde passe godt i det norske kjøkken, og som egner seg i mange forskjellige og velsmakende retter. For å få mer fokus på tørrfisk i det norske forbrukermarkedet ble det besluttet å samarbeide med Sjømatfestivalen om profilering av ulike tørrfiskprodukt.
 
Publikum viste stor interesse for rettene av tørrfisk, så allerede søndag formiddag ble det tomt for tørrfiskgryten. Dugnadsgjengen delte ut smaksprøver av tørrfisk, og på lørdagen ble det servert 3 ulike tørrfiskretter til inviterte gjester.
Tørrfiskforum har siden 2005 arbeidet med markedsføring og profilering av gryteklar tørrfisk i det norske markedet. Forumet har i samarbeid med bedrifter bl.a. gjennomført følgende;
• markedsaktiviteter:
• en rekke kokkekurs
• utarbeidelse av markedsmateriell (brosjyrer, oppskriftshefter, osv.)
• deltagelse på messer, arrangementer og festivaler
 
I mars 2009 har Tørrfiskforum gjennomført kokkekurs i bruk av tørrfisk i Oslo, Bergen og Stavanger. På kurset i Oslo var det 8 deltagere fra restauranter og 2 deltagere fra grossistene.
 
Tørrfiskforum ønsker å profilere tørrfisk under Sjømatfestivalen i Oslo 5.- 7. juni i samarbeid med restaurantene og grossistene som deltok på kokkekurset. Det legges opp til at restaurantene setter tørrfisk på menyen i forbindelse med festivalen, og at restaurantene og festivalen markedsfører hverandres tilbud av tørrfisk. Tørrfiskforum vil få Annbjørg Reiersen i Arktisk meny til å koordinere den tørrfisksatsingen som skjer i Oslo-restaurantene med profilering av tørrfisk gjennom Sjømatfestivalen.
 
På Sjømatfestivalen vil tørrfisk profileres både som snacks og gryteklart produkt. Innleide kokker vil bli benyttet til å lage en eller to retter med bearbeidet tørrfisk, som skal presenteres og serveres på linje med de øvrige sjømatmenyene som tilbys. I tillegg skal det søndag 7. juni 2009 gjøres en egen presentasjon av tørrfisk med smaksprøver. Her vil man benytte brosjyrer og oppskriftshefter som allerede er utarbeidet sammen med EFF.
Å profilere tørrfisk overfor konsumenter i Oslo, slik at etterspørselen og forbruket kan økes. Gjennom arrangementet vil publikum bli presentert spennende måter å tilberede tørrfisk på, samt mulighet for å smake tørrfisk som ferdig utvannet og gryteklar og/eller som snacks.
Nytteverdien vil være at mange potensielle konsumenter (100.000 besøkende) i Oslo får informasjon om tørrfisk, hvordan den kan tilberedes, samt smake på ulike retter av tørrfisk. Dette vil være et godt utgangspunkt for å kunne øke konsumet av tørrfisk i Oslo-området
Da Kystens Dag 9. juni faller på en tirsdag i 2009, velger Sjømatfestivalen i Oslo å bruke helgen – dagene før – til å markere Kystens Dag.
 
Under sjømatfestivalen planlegger vi å profilere tørrfisk direkte overfor forbrukere, både som snacks og i bearbeidet form. Oslo og Akershus har ikke foredlingsanlegg for tørrfisk, men som avtagere er Oslo og Akershus store. Det bør derfor være av interesse å få til samarbeidsformer også i Oslo og Akershus og tilgjengelig informasjonsmateriell, evt. oppskriftsbrosjyrer hører med i vår profilering.
Resultatene fra prosjektet vil bli formidlet gjennom en rapport fra Sjømatfestivalen som legges ut på FHF sine hjemmesider. Videre vil Sjømatfestivalen samarbeid med Landslaget for lokalaviser om informasjon og markedsføring av festivalen. Sjømatfestivalen vil også lage informasjonsmateriell og annonser der fokuset på tørrfisk vil fremkomme.
keyboard_arrow_up