Prosjektnummer
Utvikling av et kystfartøy under 15 meter med integrert helautomatisk linehalesystem
-
Populærformidling: Sjark med automatisk linehaling
Norges fiskerihøgskole. 12.07.2010.
-
Sluttrapport: Utvikling av et kystfartøy under 15 meter med helautomatisk integrert linehaler
Norges fiskerihøgskole/Universitetet i Tromsø. 2010. Av Lasse Rindahl og Roger B. Larsen.
Den mest krevende operasjonen i dagens linefiske er bruk av klepp (høtting) og sikring av fisk ved rullen på rekka (korten) som brukes ved innhaling. Det har vært lansert noen patenter på kort som er klare forbedringer og som tilsvarer typen som tradisjonelt benyttes på autoline, men ingen som fullt og helt erstatter mannskapsmedlemmet ved rekka.
Autolineflåten har slitt med samme utfordringen, og her er det utviklet to løsninger som er i bruk i dag: Moonpool (montert i M/S “Geir”) og automatisk lineheis (montert i M/S “Loran”).
Begge disse har resultert i gode tilbakemeldinger fra rederiene som har installert dem. Det er en løsning på markedet beregnet på kystflåten, der en fiskeheis har vært montert på rekka (autolinehaler (ALH) fra Delitek). Denne er i dag i bruk av to fartøy, som er fornøyd med prinsippet og den arbeidsreduksjonen den medfører, men begge påpeker at konstruksjonen tar stor plass og er for svak i konstruksjonen over tid. Begge mener at en innebygd løsning ville vært ideell, men dette vil kreve et omfattende utviklingsarbeid. Det kan uansett vise seg å bli vanskelig å få dette på plass i en eksisterende båt.
Delmål
1. Vurdering av fartøyskonsepter
2. Helse, miljø og sikkerhet (HMS)-vurdering av operasjoner i dagens linefiske
3. En tegning av et endelig fartøyskonsept
4. Kostnadsberegninger og investeringsanalyse i lys av reders driftsmarginer (kvoterettigheter).
I dette prosjektet tok en sikte på å utvikle et nytt fartøyskonsept for kystlineflåten der en eliminerte operasjonen med høtting (klepping) av fisk. En har tatt utgangspunkt i det arbeidet som er gjort med utvikling av automatisk linehaler (ALH) i kystline og integrert ALH i M/S “Loran”.
Utgangspunktet for prosjektet var å identifisere hvilket fartøyskonsept som var best egnet for integrering av et slikt system. Her ville en innhente erfaringer fra den norske og islandske kystlineflåten.
Ut fra disse vurderingene ville det i samarbeid med SINTEF bli designet et fartøyskonsept, enten ved modifisering av eksisterende konsept eller tegning av nytt. Kontrahering skulle kostnadsberegnes og det skulle gjøres en investeringsanalyse på bakgrunn av reders driftsgrunnlag. Målsetningene var at dette prosjektet skal føre til bygging av neste generasjons kystlinefartøy.
Prosjektorganisering
Prosjektledelse og ansvarlig for sluttrapport:
• Roger B. Larsen, Norges fiskerihøgskole (NFH)
• Lasse Rindahl, NFH
Fartøydesign:
• Roar Pedersen, SINTEF Fiskeri og havbruk og Skipsteknisk
Investeringsanalyse og finansieringsplan:
• Tor Einar Pedersen, Polarconsulting
Rådgivning/erfaringer:
• M/S Loran
Reder og potensiell bygger av konseptet:
• Øyvind Bolle, Havsvalen AS
Patentutvikler linehaler:
• Asbjørn Larsen, Delitek AS
Det ble satt sammen en prosjektgruppe bestående av Øyvind Bolle, Lasse Rindahl og Roar Pedersen. Andre aktører ble trukket inn i prosjektplanleggingen etter behov.
-
Sluttrapport: Utvikling av et kystfartøy under 15 meter med helautomatisk integrert linehaler
Norges fiskerihøgskole/Universitetet i Tromsø. 2010. Av Lasse Rindahl og Roger B. Larsen.