Enkelte eldre prosjekter i databasen, særlig fra før år 2008, kan fremstå med mangelfull informasjon på grunn av overgang til nytt nettsted. Vi jobber fortløpende med forbedringer, skulle du oppdage feil, ikke nøl med å ta kontakt med prosjektansvarlig hos oss.
Prosjektnummer
900140
Informasjonstiltak og undersøkelser i forbindelse med EUs vurdering av forbud mot handel med selprodukter
Sammendrag av resultater fra prosjektets sluttrapport
Gjennom et samarbeid med IWMC World Conservation Trust ble det produsert en brosjyre om fordelene ved handel med selprodukter. Brosjyren ble oversatt og gitt ut på engelsk, fransk, italiensk, spansk og russisk. Den ble våren 2009, mens saken var på EU-parlamentets bord, distribuert til alle parlamentsmedlemmene. For øvrig ble den oversendt til bl.a. EU-land som var deltakere på CITES 14. partskonferanse, amerikanske myndigheter, media og norske myndigheter.
Arbeidet med å utforme brosjyren var omfattende og krevde bidrag fra involverte i selnæringen. Samarbeidet med IWMC om dette gikk meget bra og sluttproduktet vurderes å være vellykket og i tråd med de formulerte intensjonene.
Til tross for dette tiltaket og andre anstrengelser fra bl.a. norsk side, vedtok EU-parlamentet våren 2009 et forbud mot import av selprodukter. Det kan derfor konkluderes med at det ikke lyktes å stoppe prosessen. På den annen side ble forbudet mindre dramatisk for selnæringen i og med at transitt ikke er omfattet av vedtaket.
Rett i forkant av beslutningen i EU-parlamentet ble det gjennomført en reise til Brussel hvor formålet var å kartlegge effekten av tiltaket og hvordan saken hadde vært håndtert av selfangstinteressenes side.
Det kan trekkes en konklusjon som går ut på at brosjyren som ble produsert var et godt bidrag, men langt fra tilstrekkelig til å påvirke slik at saken fikk det ønskede utfallet. Det kunne heller ikke forventes. Brosjyren var et ledd i et arbeid i en sammenheng hvor det var vanskelig å oppnå positive resultater.
Gjennom et samarbeid med IWMC World Conservation Trust ble det produsert en brosjyre om fordelene ved handel med selprodukter. Brosjyren ble oversatt og gitt ut på engelsk, fransk, italiensk, spansk og russisk. Den ble våren 2009, mens saken var på EU-parlamentets bord, distribuert til alle parlamentsmedlemmene. For øvrig ble den oversendt til bl.a. EU-land som var deltakere på CITES 14. partskonferanse, amerikanske myndigheter, media og norske myndigheter.
Arbeidet med å utforme brosjyren var omfattende og krevde bidrag fra involverte i selnæringen. Samarbeidet med IWMC om dette gikk meget bra og sluttproduktet vurderes å være vellykket og i tråd med de formulerte intensjonene.
Til tross for dette tiltaket og andre anstrengelser fra bl.a. norsk side, vedtok EU-parlamentet våren 2009 et forbud mot import av selprodukter. Det kan derfor konkluderes med at det ikke lyktes å stoppe prosessen. På den annen side ble forbudet mindre dramatisk for selnæringen i og med at transitt ikke er omfattet av vedtaket.
Rett i forkant av beslutningen i EU-parlamentet ble det gjennomført en reise til Brussel hvor formålet var å kartlegge effekten av tiltaket og hvordan saken hadde vært håndtert av selfangstinteressenes side.
Det kan trekkes en konklusjon som går ut på at brosjyren som ble produsert var et godt bidrag, men langt fra tilstrekkelig til å påvirke slik at saken fikk det ønskede utfallet. Det kunne heller ikke forventes. Brosjyren var et ledd i et arbeid i en sammenheng hvor det var vanskelig å oppnå positive resultater.
-
Informasjonshefte: Les phoques et le milieu marin: Les bienfaits du commerce des produits de phoques
IWMC World Conservation Trust. Januar 2009.
-
Informasjonshefte: Seals and the marine environment: The Benefits of Trade in Seal Products
IWMC World Conservation Trust. Januar 2009.
-
Sluttrapport: Informasjonstiltak og undersøkelser i forbindelse med EUs vurdering av forbud mot handel med selprodukter
Norges Fiskarlag. 2009.
EU-kommisjonen la 23. juli 2008 fram et forslag om å forby handel med selprodukter. Forslaget har en åpning for at det kan gis unntak fra forbudet hvis det kan garanteres humane fangstmetoder, uten at disse er nærmere definert.
Selv om det er spørsmål knyttet til human avlivning som framføres som grunnlag i denne sammenhengen, kan saken også betraktes som et angrep på selve selfangsten og handelen med selprodukter. Saken har sitt utspring i dyrevernorganisasjoner som er til dels er sterkt negative til all fangst og følgelig også handel med slike produkter.
Forslaget innebærer at det innføres et generelt forbud mot omsetning av produkter som stammer fra selen på EU-markedet, herunder import, transitt og eksport av selprodukter. Det åpnes imidlertid for å gi unntak fra forbudet dersom det kan garanteres høye standarder for dyrevelferd og at dyrene ikke lar lidd unødig.
Utfallet av denne saken vil kunne ha stor betydning for utviklingen av selfangstnæringen framover.
Selv om det er spørsmål knyttet til human avlivning som framføres som grunnlag i denne sammenhengen, kan saken også betraktes som et angrep på selve selfangsten og handelen med selprodukter. Saken har sitt utspring i dyrevernorganisasjoner som er til dels er sterkt negative til all fangst og følgelig også handel med slike produkter.
Forslaget innebærer at det innføres et generelt forbud mot omsetning av produkter som stammer fra selen på EU-markedet, herunder import, transitt og eksport av selprodukter. Det åpnes imidlertid for å gi unntak fra forbudet dersom det kan garanteres høye standarder for dyrevelferd og at dyrene ikke lar lidd unødig.
Utfallet av denne saken vil kunne ha stor betydning for utviklingen av selfangstnæringen framover.
Hovedmål
Å kunne bidra til bedre norsk selfangstnæring sin posisjon når dett gjelder de prosessene som foregår i EU gjennom de tiltak som blir iverksatt.
Delmål
• Å bidra til at beslutningstakerne innen EU får bedre kunnskap om selnæringen og hvordan norske myndigheter ser på næringen.
• Å bidra til å samordne selnasjonenes interesser gjennom de respektive samarbeidende fiskeriorganisasjoner for de nasjonene dette vedrører.
• Å øke norske myndigheters kunnskap og innsikt i beslutningskanalene og de politiske forhold samt skaffe oversikt over aktørene innen EU på dette området.
Å kunne bidra til bedre norsk selfangstnæring sin posisjon når dett gjelder de prosessene som foregår i EU gjennom de tiltak som blir iverksatt.
Delmål
• Å bidra til at beslutningstakerne innen EU får bedre kunnskap om selnæringen og hvordan norske myndigheter ser på næringen.
• Å bidra til å samordne selnasjonenes interesser gjennom de respektive samarbeidende fiskeriorganisasjoner for de nasjonene dette vedrører.
• Å øke norske myndigheters kunnskap og innsikt i beslutningskanalene og de politiske forhold samt skaffe oversikt over aktørene innen EU på dette området.
Med informasjonstiltakene ønsker man å bidra til en balansert og helhetlig fremstilling av norsk selfangst generelt og selfangstens plass i den totale forvaltningen av marine ressurser.
Denne informasjonen vil suppleres med en vurdering av utviklingen i dette spørsmålet innenfor EU med sikte på å styrke selfangstnærigens posisjon i de prosessene som skjer innen EU.
Samlet vil prosjektet bidra til å styrke selfangstnæringens posisjon innenfor EU og utviklingen av næringen framover.
Denne informasjonen vil suppleres med en vurdering av utviklingen i dette spørsmålet innenfor EU med sikte på å styrke selfangstnærigens posisjon i de prosessene som skjer innen EU.
Samlet vil prosjektet bidra til å styrke selfangstnæringens posisjon innenfor EU og utviklingen av næringen framover.
Det planlegges gjennomført informasjonstiltak overfor beslutningstakere i EU i forbindelse med EU-kommisjonens forslag om å forby handel med selprodukter. Formålet er å gi balansert informasjon om norsk selfangst generelt og selfangstens plass i den totale forvaltningen av marine ressurser.
Som en del av dette vil det også bli pekt på at handel med selprodukter kan være positivt for å oppnå en god forvaltning der selbestandene trygges. Det vil også være aktuelt å påpeke interessene til kystsamfunn og kultur/tradisjon i forbindelse med fangst av sel.
Det bli produsert egnet informasjonsmateriell på aktuelle språk (minimum engelsk, fransk, russisk og spansk) som blir distribuert blant aktuelle beslutningstakere. Det vil også bli foretatt en vurdering av situasjonen og hva som er sannsynlig utvikling i dette spørsmålet innen EU.
Prosjektorganisering
Det opprettes en prosjektgruppe bestående av representanter fra Fiskeri- og kystdepartementet (FKD), GC Rieber Skinn og Innovasjon Norge.
Som en del av dette vil det også bli pekt på at handel med selprodukter kan være positivt for å oppnå en god forvaltning der selbestandene trygges. Det vil også være aktuelt å påpeke interessene til kystsamfunn og kultur/tradisjon i forbindelse med fangst av sel.
Det bli produsert egnet informasjonsmateriell på aktuelle språk (minimum engelsk, fransk, russisk og spansk) som blir distribuert blant aktuelle beslutningstakere. Det vil også bli foretatt en vurdering av situasjonen og hva som er sannsynlig utvikling i dette spørsmålet innen EU.
Prosjektorganisering
Det opprettes en prosjektgruppe bestående av representanter fra Fiskeri- og kystdepartementet (FKD), GC Rieber Skinn og Innovasjon Norge.
Det vil bli utarbeidet materiell på aktuelle språk (minimum engelsk, fransk, russisk og spansk) som skal distribueres til beslutningstakere i EU.
Det vil dessuten bli laget en rapport der dette tiltaket blir beskrevet og evaluert. Rapporten vil også inneholde en analyse av situasjonen og hva som er den forventede utviklingen i saken.
Det vil dessuten bli laget en rapport der dette tiltaket blir beskrevet og evaluert. Rapporten vil også inneholde en analyse av situasjonen og hva som er den forventede utviklingen i saken.