Til innholdet

Prosjektnummer

900058

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900058
Status: Avsluttet
Startdato: 01.04.2009
Sluttdato: 01.04.2010

Muligheter for marine proteiningredienser i det amerikanske helse- og ernæringsmarkedet

Prosjektet har identifisert et interessant potensial for høyverdige fiskeproteiner inn mot det amerikanske helse- og ernæringsmarkedet, rundt USD 45 til 60 mill i dagens marked. De mest interessante segmentene er sportsernæring og måltidserstatningsprodukter, og spesialfôr til hund og katt. Marine proteiner vil i første omgang kunne posisjonere seg som et alternativ til melke- og soya baserte proteiningredienser. En ny proteiningrediens i disse markedene må ha konkurransedyktig prising, god smak (dvs. ingen eller lite smak), dokumentasjon av helsefordeler og tilstrekkelig holdbarhet.

Basert på norsk marin ingrediensindustris tilgang til ferskt råstoff, tilgjengelig teknologiløsninger og ideer, samt resultater fra ernæringsstudier på marine proteiner, ligger det godt til rette for å utvikle attraktive produkter til disse markedene. Prisene er gode i forhold til eksisterende markeder for marine protein produkter.

Det er betydelig utviklingsjobb og investeringer som må til for at norske aktører skal være i stand til å utnytte dette markedspotensialet. En bør prioritere utvikling av smaks- og luktfrie produkter og videre dokumentasjon av helseeffekter og sammenligningsstudier med eksisterende produkter.

I tillegg til selskapsspesifikke prosjekter, anbefales det igangsetting av noen utvalgte generiske prosjekter for å bygge generell kunnskap og kompetanse. Dessuten bør det finansieres et generisk markedsinitiativ for promotering av marin protein som ernæringsingrediens, samt igangsetting av et online samarbeidsforum kunnskaps og informasjonsutveksling.

Med utgangspunkt i norsk marin proteinindustris uttrykte behov for generisk markedsarbeid ute i de potensielt store helse- og ernæringsmarkedene, ble det sommeren 2009 igangsatt et markedsprosjekt for å se på mulighetene for marine proteiningredienser i disse markedene i USA.

Det amerikanske markedet for proteiner i til helse og ernæring representerer det største enkeltmarkedet i verden, og utgjør USD 4,5 mrd. pr. år. Det er videre enklere enn mange andre land å operere i for norske selskaper (språk, forretningskultur, lover og regler) og mer innovativt enn de fleste europeiske land. En liten nisje i USA kan være et stort salg for en norsk aktør. Videre er det færre import/markedsbarrierer enn i Japan og bedre betalingsvillighet enn i de asiatiske markedene.

Å kartlegge markedsstørrelser, produkter, vekst, trender, verdikjedstrukturer, aktører, nye produkter, innkjøpsprosesser, prising, etc. innenfor proteiner til helse- og spesialernæring. Spørsmål som kritiske suksessfaktorer og hvordan en skal komme i inngrep med aktuelle partnere skal avklares.
Gi norsk marin proteinindustri innsikt i det amerikanske proteinmarkedet, som på sikt kan bidra til økt omsetning av bedre betalte marine proteinprodukter basert på norsk biråstoff. Dessuten identifisere prioritert FoU-arbeid innenfor dette området.
Det vil bli brukt statistikk og personlig kontakt med aktører for å klarlegge:
1. Det amerikanske helse og ernæringsmarkedet
    a. Størrelse, vekst og trender
    b. Strukturen i verdikjeden
    c. De viktigste aktørene i de forskjellige deler av verdikjeden
2. Konkrete produkter i markedet
    a. Kartlegging av eksisterende protein og
    oljeprodukter i konsumentmarkedet
    b. Nye produkter og trender
    c. Ingrediensprodukter
3. Ideer og muligheter
    a. Koble muligheter med marint baserte produkter og dagens
    marked og trender
    b. Vurdering av muligheter inn mot forskjellige
    produktsegmenter og deler av verdikjeden (suksessfaktorer).
• Arrangere et arbeidsseminar (workshop) med forskere, næringsaktører og virkemiddelapparat for å diskutere resultater og prioritering av videre arbeid.
• Sluttrapport legges ut på FHFs og RUBINs webside.
• Presentasjon på RUBIN-konferansen og på Marie Ingredients Conference (MIC) 2010.
• Presentasjon i RUBIN-nytt.
keyboard_arrow_up