Til innholdet

Enkelte eldre prosjekter i databasen, særlig fra før år 2008, kan fremstå med mangelfull informasjon på grunn av overgang til nytt nettsted. Vi jobber fortløpende med forbedringer, skulle du oppdage feil, ikke nøl med å ta kontakt med prosjektansvarlig hos oss.

Prosjektnummer

900024

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900024
Status: Avsluttet
Startdato: 01.03.2008
Sluttdato: 01.09.2008

Utvikling av nye omsetningsformer for og profilering av produkter fra hval og sel

Sjømatfestivalen/Kystens Dag på Rådhusbrygga i Oslo er blitt en fellessatsing fra Stiftelsen Oslofjorden Kompetanseselskap og Indre Oslofjord Fiskerlag. Festivalen markedsfører fisk, fisker-, fangst- og kystnæringene, samt tradisjon og kultur knyttet til kysten og de marine næringene.

I 2008 ble det i tillegg til omfattende og variert informasjon og profilering av sjømat og kystkultur, også arrangert flere fagseminarer om forskning og utvikling inne fiskeri og marine produkter. Det ble fokusert på; fangst, marine oljer, kystbasert reiseliv og fiskeri. Nærmere 100.000 mennesker var innom arrangementene i de dagene disse varte, fra 5. Juni til og med 9. juni.

Stiftelsen Oslofjorden Kompetanseselskap og Indre Oslofjord Fiskerlag (IOF) hadde i år også lagt opp til omfattende seminarvirksomhet og besøk fra skoler og barnehager. I løpet av helgen fikk alle alderssammensetninger anledning til å lære mer om fisk, havforskning, nye produkter og utviklingsmulighetene for fiskeri- og fangstnæringen, deriblant nysatsingen Olivita, dette kombinerte selolje- og olivenproduktet som er utviklet av professorene Edel Elvevoll og Bjarne Østerud ved Universitetet i Tromsø.

Det unike med dette arrangementet er at denne maritime stormønstringen foregår på Rådhusbrygga i Oslo. Stiftelsen Oslofjorden Kompetanseselskap og Indre Oslofjord Fiskarlag (IOF) leide ut selve restaurantdelen av arrangementet, som disponerte 500 kvadratmeter på kaien i hjertet av Oslo, i tillegg til fiskebåtene. Dette området ble brukt til å profilere sjømat, til servering av blant annet retter av hvalkjøtt og produkter av sel.

Indre Oslofjord Fiskarlag presenterte hvalkjøtt (både biff og burger) fra Ellingsen på Skrova og fra Myklebust Trading, hvor sistnevnte selskap hadde egen stand i hovedteltet.

FHF støttet det faglige programmet som tok sikte på å la fagfolk på området marine oljer og fangst belyse og diskutere temaer med interesse for næringen og formidle denne informasjonen til en bred målgruppe.

Noen hovedsynspunkter fra fagseminarene om marine oljer og fangst, var følgende:
• aksept av at fangst er nødvendig for å oppnå økologisk balanse i havet, gjennom et balansert uttak både oppe og nede i næringskjeden
• aksept for de økonomiske incitamentene som må foreligge for at det skal være lønnsomt for enkeltaktører å delta i fangst
• at man ser at det kan være en fordel for fiskeriene å utnytte hele dyret, og ikke bare skinnet eventuelt biffen – både økonomisk, men også av hensyn til miljøaspektene ved fangsten
• at man ser den muligheten som de marine oljene er for både forbrukerne og produsentene

Foredragsholderne på områdene fangst og marine oljer var:
- Terje Flatøy, Forskningsfondet FHF
- Bjarne Østerud, professor ved UiT (marine oljer-kosthold)
- Livar Frøyland, NIFES (marine oljer-kosthold)
- Tore Haug, Havforskingsinstituttet (selbestandsituasjonen)
- Halvard P. Johansen, Fiskeridepartementet (eksportsituasjonen)
- Nina Jensen, WWF-biolog

Mediedekning
Det var god dekning av arrangementet totalt sett. Det gjaldt også seminarene, hvor journalister fra aviser, NRK (Faktaavdelingen) og NTB var tilstede. Det var en rekke artikler i landets aviser og innslag på radio i tillegg til FiskeribladetFiskaren og andre publikasjoner som dekker næringen.
Indre Oslofjord Fiskerlag (IOF) er et lokalt fiskerlag tilknyttet Norges Fiskarlag. Foruten å være et faglag for yrkesfiskere, forestår IOF organiseringen av fiskeomsetningen direkte fra fiskebåt ved Rådhusbrygga. IOF arbeider også med å etablere et permanent fisketorg med fiskedisk og eventuelt en fiskerestaurant i tilknytning til salget fra fiskebåtene. Med det nye fisketorget vil Oslo få et moderne og levende fisketorg, med fiskere og fiskebåter. Et fisketorg som er tenkt å bli i et utstillingsvindu for norsk fiskerinæring og sjømat.

I 2006 og 2007 arrangerte IOF Sjømatfestivalen i nær tilknytning til Kystens Dag på Rådhusbrygga i Oslo. IOF mottok støtte fra FHF i forbindelse med utviklingsarbeidet og profileringen av fangsten under Kystens Dag i 2007.
• Å etablere en omsetningsplass for all sjømat og være en informasjonsarena for fiskeri- og sjømat
• Å utvikle samarbeidsstrategier særlig hva gjelder biprodukter fra fangstnæringen (fortrinnsvis skinn- og oljeprodukter)
• Å utvikle en arena for omsetning av disse produktene samt et produktspekter tilpasset målgruppen i Oslo-området. 
• Å bidra med helhetlig informasjon om hvordan uttak av alle artsgrupper kan foretas på en bærekraftig måte.
Prosjektet ventes å fremme omsetningen av produkter fra hval og sel – samt øke kunnskapene om fangst av sel og hval i målgruppen.
I 2008 vil IOF utvide arrangementet (Sjømatfestivalen) fra en dag til hele helgen, 6–8. juni 2008. Under arrangementet vil fiskerinæringens ulike aktører, mottakere og produsenter få anledning til å ha utstillinger av sine produkter eller profilere seg på andre måter. Fiskerlaget vil for egen del sørge for at fiskerisiden blir presentert og profilert ved servering av sjømat.

Utviklingsarbeid i forbindelse med Sjømatfestivalen, Kystens Dag og det nye fisketorget
IOF arbeider med å få etablert et permanent fisketorg i Oslo (Vika) i tilknytning til fiske- og rekesalget fra fiskebåtene. I den forbindelse vil fiskerlaget under Sjømatfestivalen og Kystens Dag presentere sine planer for dette fisketorget. Fiskerlaget vil også bruke arrangementene til å få kontakter blant aktørene i omsetningen av sjømat herunder fangstleddet og ikke minst biprodukter (f.eks. skinn). IOF vil høste erfaringer og utvikle omsetningsstrategier knyttet til omsetning av ulike typer produkter og gjøre nytte av disse i forbindelse med etableringen av det permanente fisketorget. Fiskerlaget ønsker å utvikle et fisketorg som både kan være en omsetningsplass for all sjømat og være en informasjonsarena for fiskerinæringen og sjømat.

Ut fra erfaringene fra Sjømatfestivalen/Kystens Dag 2007 vil IOF i 2008 søke å utvide forbindelsene særlig hva gjelder biprodukter fra fangstnæringen (fortrinnsvis skinn- og oljeprodukter) og søke å utvikle en arena for omsetning av disse produktene i tilknytning til det fremtidige torget og til å finne frem til gode samarbeidsformer og produktspekter som passer til målgruppen i Oslo-området. Derfor vil IOF være interessert i å ha kontakt med mange flere aktører innen fangstnæringen og næringsaktører som benytter seg av hval og ikke minst sel i sin videre produksjon.

Polar- og fangstutstilling
IOF ønsker i forbindelse med arrangementet å sette fokus på helheten i naturen og spesielt motvirke tendenser til å se de ulike formene for fiskeuttak separat. Derfor ønsker IOF å få frem informasjon om nødvendigheten av balansert uttak av alle artsgrupper – herunder “toppnivået” i næringskjeden. IOF tror det er i alle fiskernes og hele fiskeriindustriens interesser å få frem opplysninger om det “fiskeuttak” som sel og hval representerer.

Fiskerlaget vil derfor i sitt informasjonsarbeid under Sjømatfestivalen/Kystens Dag 2008 fokusere på behovet for å ha kontroll over bestandene av sel og hval. Dermed blir det nødvendig å få frem fangst som et tema. Med dette for øye ønsker IOF å sette fokus på sel og hval, selv om disse artene (p.t.) ikke utgjør en direkte trussel mot balansen i Oslofjorden.

Videreføring
IOF ønsker at Rådhusbrygga skal utvikles og bli en arena for fiskerinæringen i Oslo. Arbeidet som gjøres i 2008 må derfor også anses å være et forprosjekt til denne satsingen.
Presse- og profileringsarbeid Det er lagt opp til lukkede arrangement for spesielt inviterte gjester fra fiskeri- og fangstnæringen, fiskeri- og fangstnæringens organisasjoner og forvaltning samt journalister og politikere. Under disse arrangementene vil man legge opp til at de ulike aktørene, utstillerne og deltakerne skal få anledning til å profilere seg og sine produkter, og ikke minst få en mulighet til knytte kontakter innenfor forvaltning og presse samt forretningsforbindelser. Samleannonser – informasjonsannonsering i Aftenposten Nytt av året vil være at det i forbindelse med Sjømatfestivalen/Kystens Dag vil bli utgitt en avis om fiskerinæringen i form av en samleannonse i Aftenposten, der også de som er med på arrangementet får profilere seg, både gjennom annonser og tekst. Samleannonsen vil nå ut til 175.000 husstander i Oslo og Akershus den uken arrangementene pågår. Senere tar en sikte på at både fisketorg og spisested for sjømat også skal benyttes i profileringsøyemed.
keyboard_arrow_up