Til innholdet

Enkelte eldre prosjekter i databasen, særlig fra før år 2008, kan fremstå med mangelfull informasjon på grunn av overgang til nytt nettsted. Vi jobber fortløpende med forbedringer, skulle du oppdage feil, ikke nøl med å ta kontakt med prosjektansvarlig hos oss.

Prosjektnummer

900014

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 900014
Status: Avsluttet
Startdato: 23.10.2007
Sluttdato: 31.12.2009

Optimal føringskapasitet og velferd for levende villfanget torsk: Praktiske forsøk

I en tidlig fase av ombyggingen av M/S Trinto ble det satt opp en liste over utstyr som var nødvendig for gjennomføring av forsøkene med å teste ut hypotesene som omfattet viktige parametere for økt føringskapasitet av villfanget levende torsk.

I april 2008 ble utstyret implementert og testet. Bortsett fra noe bagatellmessige innkjøringsproblemer med åpning og stenging av enkelte ventiler for tilførsel av sjøvann, fungte FoU-utstyret fullt ut etter hensikten. Den første delen av prosjektet “Optimal føringskapasitet og velferd for levende villfanget torsk” – med tilrettelegging og spesifisering av nødvendig utstyr for videre forsøk, ansees dermed som fullført. Den praktiske utprøvingen med fangst og føring av levende torsk vil vise om arbeidshypotesene gitt i innledningen er riktige eller ei.

Prosjektgruppen mener at M/S Trinto fremstår med mange gode og praktiske løsninger på utstyr og layout som kan komme godt med under eventuelt andre fremtidige FoU-prosjekt som kan tenkes utført i den større kystflåten. Den mener videre at andre aktuelle prosjekt for denne flåtegruppen kan være:
1. redskapsforsøk på not og snurrevad
2. kvalitetsvurdering av hvitfisk ført iset i kasser kontra RSW-kjølt
3. bruk av enkel levende fisketeknologi under ombordtaking av hvitfisk til konvensjonell anvendelse
4. ombordtaking av levende fisk med vakuumpumpe kontra snurrevadsekk med lerretsløft
5. teknikk for røkting av føringsrom under lengre turer med levendefisk/(ref. fiske etter torsk ved Bjørnøya sommer/tidlig høst)
6. bruk av vakuumpumpe for lasting/forflytning og lossing av levende torsk. Etablering av maks tillatte vakuumverdier under pumping av levende torsk
7. verifiserings av tankforsøk med hensyn til skrogform, roll and pitch, og sammenligning av modell- og fullskalaforsøk med nytt skrog. (Rent fartøyprosjekt med etterprøving av teoretiske modellforsøk).

I tillegg til rene FoU-oppgaver mener prosjektgruppen at fartøyet vil være godt egnet til demonstrasjons- og undervisningsformål med sine gode bo- og rorhusfasiliteter.
Kystflåtens begrensede kapasitet for restitusjon og føring av villfanget torsk er en flaskehals for den videre utviklingen av fangstbasert akvakultur. Et fartøy som fører levende fisk har bare kapasitet til å transportere og levere en brøkdel av det volumet som kan leveres ved konvensjonell fangst (10–20 %). Fartøy som fanger og fører fangsten levende må derfor gjøre langt flere turer mellom fangstfelt og mottak enn konvensjonelle fartøy. Dette medfører økt tidsforbruk, lengre sesong og risiko for ikke å utnytte kvoten. I tillegg fører dette til økte kostnader til mannskap, drift og drivstoff.
Å prøve ut nye konsept for føring av vill torsk og konkretisere optimal føringskapasitet med hensyn til fiskevelferd, overlevelse, mengde (% av romvolum) og økonomi.

Delmål
1. Å gjennomføre praktiske forsøk for optimal føring av levende villtorsk.
2. Å vurdere/tallfeste hva som kan være maksimal føringskapasitet (i samsvar med gjeldende kriterier for god fiskevelferd).
3. Å videreutvikle og bekrefte potensielle velferdsindikatorer for føring av vill torsk.
4. Å foreta en økonomisk analyse om dette.
For å videreutvikle fangstbasert akvakultur som en lønnsom næring, må nye løsninger for føring av vill fisk utvikles og utprøves. Dette inkluderer både fiskevelferd, føringskapasitet og driftsøkonomi. Prosjektet har til hensikt å gi ny kunnskap om både tekniske løsninger og andre forhold som kan øke kapasiteten for føring av vill fisk. Det antas at kapasiteten for føring av vill torsk kan fordobles ved gjennomføring av prosjektet.

På bakgrunn av det som er nevnt ovenfor vil resultatene av prosjektet kunne bidra til økt lønnsomhet i hele verdikjeden innen fangstbasert akvakultur, i tillegg til bedre fiskevelferd og miljø (redusert drivstofforbruk og reduserte utslipp av NOx og CO2).
Prosjektet skal prøve ut nye løsninger for føring av vill fisk (torsk). Dette omfatter til både fiskevelferd, føringskapasitet og driftsøkonomi. I prosjektet skal mulige parametere, som kan innvirke på føringskapasitet, sammenlignes og verifiseres ut fra følgende to hovedhypoteser:

1. Føringskapasiteten for levende nyfanget torsk er hovedsakelig avhengig av volum i føringstankene, samt mengde tilført sjøvann.

2. Føringskapasiteten for levende nyfanget torsk er hovedsakelig avhengig av bunnareal i føringstankene, samt mengde tilført sjøvann. (Det antas at økt bunn, eller hvileareal i form av etasjeskiller etc., vil kunne øke føringskapasiteten av nylig fanget vill torsk).

For å kunne teste ut disse hypotesene er det nødvendig med spesiell tilrettelegging. Gjennom prosjektets fase I er det lagt til rette for dette på fartøyet M/S Trinto.

Organisering
Prosjektet ledes og koordineres av Odd-Børre Humborstad (Havforskningsinstituttet). Ole Arve Misund vil være prosjektansvarlig ved Havforskningsinstituttet. Det opprettes ikke noen formell styringsgruppe ut over dette.

Det oppnevnes en egen rådgivende referansegruppe for prosjektet. Denne er sammensatt av: Åge Sivertsen (reder); Einar Frismo (Villfiskforum); og Jan Henrik Sandberg.

Ved behov kan det være aktuelt å oppnevne flere representanter til denne referansegruppen.
Avslutningen av prosjektet skal formidles til fiskeripressen, og omtales på aktuelle nettsider. Det vil bli utarbeidet en ordinær prosjektrapport. Det skal etter planen også utarbeides en vitenskapelig artikkel om optimal føring av villfanget torsk, som skal søkes publisert i et internasjonalt fagtidsskrift med fagfellevurdering. Prosjektet utføres i samarbeid med aktive fiskere, og næringen bør bli kontinuerlig oppdatert.
keyboard_arrow_up