Enkelte eldre prosjekter i databasen, særlig fra før år 2008, kan fremstå med mangelfull informasjon på grunn av overgang til nytt nettsted. Vi jobber fortløpende med forbedringer, skulle du oppdage feil, ikke nøl med å ta kontakt med prosjektansvarlig hos oss.
Prosjektnummer
572022
Marked-based value adding and differentation of salmon
Resultatene viser at laks forsøkes differensiert på en lang rekke måter. Dette inkluderer fysiske produktegenskaper som produktets utseende og merking, ulike aspekter ved kvalitet, produktform og emballasje i tillegg til mer abstrakte egenskaper som helse/sunnhet, miljøhensyn, bærekraftighet, opprinnelse, produksjonsmetode, historiefortelling og tradisjon m.m.
Oppsummert tyder funnene på at laks kan differensieres og at gode priser kan oppnås. Det har imidlertid vært vanskelig å avdekke fortjeneste knyttet til differensierte produkter og egenskaper. Butikkstudiene viser også at svært mange egenskaper imiteres av konkurrenter. Slik sett er imitasjon en langt mer utbredt strategi enn innovasjon/differensiering.
En sentral lærdom for bedrifter som ønsker å differensiere sine produkter er derfor å satse på strategier og egenskaper som vanskelig lar seg kopiere. Slike strategier bør i størst mulig grad være tuftet på unike kombinasjoner av ressurser og ferdigheter som bedriftene besitter. Slike ressurser og ferdigheter bør være vanskelige og kostnadskrevende å imitere.
Oppsummert tyder funnene på at laks kan differensieres og at gode priser kan oppnås. Det har imidlertid vært vanskelig å avdekke fortjeneste knyttet til differensierte produkter og egenskaper. Butikkstudiene viser også at svært mange egenskaper imiteres av konkurrenter. Slik sett er imitasjon en langt mer utbredt strategi enn innovasjon/differensiering.
En sentral lærdom for bedrifter som ønsker å differensiere sine produkter er derfor å satse på strategier og egenskaper som vanskelig lar seg kopiere. Slike strategier bør i størst mulig grad være tuftet på unike kombinasjoner av ressurser og ferdigheter som bedriftene besitter. Slike ressurser og ferdigheter bør være vanskelige og kostnadskrevende å imitere.
-
Matergradsarbeid: Differensiering av norsk laks: Identifisering og analyse av mulige dimensjoner
Universitetet i Tromsø. Institutt for økonomi. Mai 2009. Av Sissel Haukebø Samuelsen.
-
Matergradsarbeid: Differensieringsstrategier innen irsk lakseoppdrett
Universitetet i Tromsø, Institutt for samfunns- og markedsfag. Norges fiskerihøgskole. Mai 2008. Av Rúni Wihe.
-
Sluttrapport: Markedsbasert verdiskaping og differensiering av laks: Resultater fra et 3-årig forskningsprosjekt
Nofima. 2010. Redigert av Geir Sogn-Grundvåg.
Laks eksporteres i hovedsak som standardvare, som hel laks eller filet. Dette gjør at pris ofte er det eneste kriteriet lakseprodusentene konkurrerer på. Resultatet er et sterkt fokus på å produsere laksen så billig som mulig.
Dette prosjektet tar sikte på økt forståelse for betydingen av produktdifferensiering og konkurransefortrinn både for laks og annen sjømat
Dette prosjektet tar sikte på økt forståelse for betydingen av produktdifferensiering og konkurransefortrinn både for laks og annen sjømat
Å kartlegge lakseprodusentenes strategier for å skille seg fra konkurrentene.
Kartleggingen vil gi en oversikt over hva bedriftene konkret gjør for å markere seg, hvilke hindringer de møter, og hvor vidt slike tiltak er lønnsomme.
Forskerne skal blant annet følge enkelte bedrifter som prøver å skille seg fra andre, for eksempel ved å produsere økologisk laks eller ved å merke laksen på spesielle måter. Målet er å få kunnskap som kan bidra til økt verdiskaping i laksenæringen.
I tillegg skal det gjennomføres markedsstudier blant innkjøpere i supermarkeder og butikker. Bedriftsundersøkelsene skal gjøres i de respektive land, og markedsstudiene skal foretas i sentrale markeder.
Prosjektet er i samarbeid med, University of Stirling, Skottland, og Universidad Austral de Chile.
Finansiert av Norges forskningsråd, Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond og Marine Harvest.
I tillegg skal det gjennomføres markedsstudier blant innkjøpere i supermarkeder og butikker. Bedriftsundersøkelsene skal gjøres i de respektive land, og markedsstudiene skal foretas i sentrale markeder.
Prosjektet er i samarbeid med, University of Stirling, Skottland, og Universidad Austral de Chile.
Finansiert av Norges forskningsråd, Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond og Marine Harvest.
Prosjektet planlegger utgivelse av en rekke arbeider, bl.a. mastergradsarbeid og en rekke artikler i fagpressen.
Medieomtale
Vil lage mer sofistikerte produkter
nofima.no