Enkelte eldre prosjekter i databasen, særlig fra før år 2008, kan fremstå med mangelfull informasjon på grunn av overgang til nytt nettsted. Vi jobber fortløpende med forbedringer, skulle du oppdage feil, ikke nøl med å ta kontakt med prosjektansvarlig hos oss.
Prosjektnummer
333033-6
Optimalisering av redskap i forhold til fartøy - forprosjekt (del ENØK05)
Fartøyutvikling: Prosjekt for å utarbeid et hovedprosjekt for utvikling av forsøks- og beregningsmetodikk, samt dataverktøy til bruk om bord i fartøyene
Målsettingen: Formålet med prosjektet er å kunne tilby et hjelpemiddel (f.eks. et dataverktøy eller brukerhåndbok) for å systematisere informasjon vedr. rigging, samt å gi fiskere et verktøy for å vurdere konsekvensene (motstand, bunntrykk og geometriendringer) av endret rigging.
Videre er målet med dette forprosjektet:
1. Kartlegge problemområder og behov ved å gjennomføre et møte med sentrale skippere.
2. Spesifisere hvordan et dataverktøy kan lages for å avhjelpe problemene, herunder:
a. Definere hvilke input fra modellforsøk som er nødvendige
b. Definere hvilke metoder som skal benyttes for å gjøre nødvendige beregninger
c. Definere hvordan grensesnittet mot brukerne bør være
3. Foreslå hvordan ny forsøksmetodikk kan utnyttes, eksempelvis for:
a. Separat og mer systematisk testing av enkeitkomponenter som notpanel, tråldører og burmgir.
b. Forsøk med totalredskap for validering av beregninger.
4. Beskrive et hovedprosjekt for utvikling av forsøks- og beregningsmetodikk, samt dataverktøy til bruk om bord i fartøyene.
Bakgrunn: Energiprisene har i de siste årene økt jevnt, og energieffektivisering er et meget sentralt tema for havfiskeflåten i dag. Fiskebåtredernes forbund har tatt initiativ til å gjennomføre et prosjekt hvor man fiimer løsninger/metoder som kan redusere motstanden på eksisterende bunntrålredskap ved å gjøre justeringer som f.eks. endring av rigging.
Bunntrålnæringen sliter i dag med høye energipriser. Et typisk havgående fatøy for bunntrålfiske etter reker eller hvitfisk kan i dag bruke 10.000-15.000 liter bunkers pr. driflsdøgn, eller nesten 4 mill, liter pr. år. Ettersom bunkersprisene har økt evnt de siste årene, og reke- og fiskeprisene har hatt motsatt trend, er marginene på driften redusert betydelig.
Energioptimalisering av redskap er således høyaktuelt for bunntrålnæringen, men eksperimentering med rigging er svært dyrt for det enkelte fartøy i en driftssituasjon. Konsekvensen er derfor at man sikrer seg høy fiskeeffektivitet ved å ha stor vekt og dimensjoner på komponentene, noe som også gir stor motstand. Et hjelpemiddel for å optimalisere redskapen vil derfor kunne gi umiddelbare gevinster for det enkelte fartøy.
Vegard Johansen, Sintef fiskeri og havbruk er faglig leder for prosjektet.
Prosjektet er forankret i Teknologi forum, med Eirik Ulsund som prosjektkoordinator på vegne av FHF
Prosjektet inngår for øvrig i prosjektpakken, Energiøkonomisering 2005.
Kontakt person:
Målsettingen: Formålet med prosjektet er å kunne tilby et hjelpemiddel (f.eks. et dataverktøy eller brukerhåndbok) for å systematisere informasjon vedr. rigging, samt å gi fiskere et verktøy for å vurdere konsekvensene (motstand, bunntrykk og geometriendringer) av endret rigging.
Videre er målet med dette forprosjektet:
1. Kartlegge problemområder og behov ved å gjennomføre et møte med sentrale skippere.
2. Spesifisere hvordan et dataverktøy kan lages for å avhjelpe problemene, herunder:
a. Definere hvilke input fra modellforsøk som er nødvendige
b. Definere hvilke metoder som skal benyttes for å gjøre nødvendige beregninger
c. Definere hvordan grensesnittet mot brukerne bør være
3. Foreslå hvordan ny forsøksmetodikk kan utnyttes, eksempelvis for:
a. Separat og mer systematisk testing av enkeitkomponenter som notpanel, tråldører og burmgir.
b. Forsøk med totalredskap for validering av beregninger.
4. Beskrive et hovedprosjekt for utvikling av forsøks- og beregningsmetodikk, samt dataverktøy til bruk om bord i fartøyene.
Bakgrunn: Energiprisene har i de siste årene økt jevnt, og energieffektivisering er et meget sentralt tema for havfiskeflåten i dag. Fiskebåtredernes forbund har tatt initiativ til å gjennomføre et prosjekt hvor man fiimer løsninger/metoder som kan redusere motstanden på eksisterende bunntrålredskap ved å gjøre justeringer som f.eks. endring av rigging.
Bunntrålnæringen sliter i dag med høye energipriser. Et typisk havgående fatøy for bunntrålfiske etter reker eller hvitfisk kan i dag bruke 10.000-15.000 liter bunkers pr. driflsdøgn, eller nesten 4 mill, liter pr. år. Ettersom bunkersprisene har økt evnt de siste årene, og reke- og fiskeprisene har hatt motsatt trend, er marginene på driften redusert betydelig.
Energioptimalisering av redskap er således høyaktuelt for bunntrålnæringen, men eksperimentering med rigging er svært dyrt for det enkelte fartøy i en driftssituasjon. Konsekvensen er derfor at man sikrer seg høy fiskeeffektivitet ved å ha stor vekt og dimensjoner på komponentene, noe som også gir stor motstand. Et hjelpemiddel for å optimalisere redskapen vil derfor kunne gi umiddelbare gevinster for det enkelte fartøy.
Vegard Johansen, Sintef fiskeri og havbruk er faglig leder for prosjektet.
Prosjektet er forankret i Teknologi forum, med Eirik Ulsund som prosjektkoordinator på vegne av FHF
Prosjektet inngår for øvrig i prosjektpakken, Energiøkonomisering 2005.
Kontakt person: