Til innholdet

Enkelte eldre prosjekter i databasen, særlig fra før år 2008, kan fremstå med mangelfull informasjon på grunn av overgang til nytt nettsted. Vi jobber fortløpende med forbedringer, skulle du oppdage feil, ikke nøl med å ta kontakt med prosjektansvarlig hos oss.

Prosjektnummer

313034-6

Prosjektinformasjon

Prosjektnummer: 313034-6
Status: Avsluttet
Startdato: 01.04.2008
Sluttdato: 31.12.2008

Teinefartøy for fangst av taskekrabbe

Framtidens teinefiskeflåte vil fortsatt ha en høy andel eldre deplacementsbåter. Speedsjarker og flerskrogsbåter vil etter hvert også bli benyttet til krabbefiske. Teinebåtene vil sannsynligvis få en bedre utrustning, et bedre arrangement, økt effektivitet, bedre fangstkvalitet og ikke minst et bedre arbeidsmiljø, enn de har i dag. Tilstrekkelige fangstmengder, god inntjening og lønnsomhet vil være avgjørende for rekrutteringen til fiskeriet etter krabbe, som har spesielt høy aktivitet i Midt-Norge med forgreininger til Helgeland og Salten.
Det er fortsatt mange små og eldre teinebåter i krabbefisket, men flere nye og større deplacementsbåter finnes også samt at flere nybygde speedsjarker av ulik størrelse blir rigget for fangst av taskekrabbe. Man benytter ulike teinetyper som; treteiner, plastteiner og sammenleggbare spileteiner med notlin. Krabbefiskerne har varierende erfaringer med de ulike teinetypene. Det er vanskelig å peke på en teinetype som bedre enn andre typer uten at man først setter opp en rangering av egenskapene og funksjonskravene.

En stor del av krabbefangsten blir ofte plassert på åpent dekk i kasser eller containere. Dette kan utgjøre en sikkerhetsrisiko generelt for mindre sjarker og spesielt for speedsjarker med lite eller ingen fast ballast og lavere marginer for maks dekkslast. Teinebåter bør få dokumentert informasjon om maksimal grense for tillatt dekkslast og riktig plassering av dekkslasten med eller uten last i lasterommet. For nye sjarker under 35 fot lengste lengde, er det nå krav om tilgjengelig stabilitetsdokumentasjon i forhold til ulike driftsformer og lastkondisjoner.
Prosjektet ble gjennomført på oppdrag fra Krabbeutvalget av Sintef fiskeri- og havbruk i samarbeid med Møreforsking. Arbeidet ble finansiert av fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) og rapporten kan lastes ned i sin helhet som PDF.
Prosjektet har som hovedmål å optimalisere redskaps- og fangsthåndtering for en større kystfiskebåt som driver med teinefiske blant annet etter taskekrabbe og kongesnegl i kombinasjon garnfiske.
Delmålene for prosjekt vil være å
- Redusere manuell håndtering av redskap og råstoff, bevaring av kvalitet på råstoff og utsortering av undermåls kongesnegl.
- Bevaring av kvalitet på krabbe og kongesnegl gjennom levendelagring om bord.
- Ivaretaking av sikkerhet for fiskere.
 
Økt sikkerhet og redusert arbeidsbelastning ved gjennomføring av ulike arbeidsoperasjoner ombord på krabbefartøy for krabbefiskere.
Bedre utnyttelse av ressursene: Prosjekt for å optimalisere redskaps- og fangsthåndtering for en større kystfiskebåt som driver teinefiske etter taskekrabbe
Det faglige prosjektarbeidet er i regi aV Sintef fiskeri og havbruk og vil være i samarbeid med fisker, en skipskonsulent, aktuelle teknologileverandører samt Krabbeutvalget.

Finansieringen vil tillegg til FHFs midler komme fra Innovasjon Norge og gjennom egeninnsats fra prosjektdeltakerene.

Prosjektet inngår i tiltakspakken for Krabbe 2006 med Leif Harald Hanssen, Krabbeutvalget som prosjektadministrator.

Resultater fra prosjektet ble presentert under Krabbekonferansen 2009 og sluttrapporten med et sammendrag ble lagt ut for nedlasting via hjemmesiden til NSL/NSS på www.nsl.no
keyboard_arrow_up