Enkelte eldre prosjekter i databasen, særlig fra før år 2008, kan fremstå med mangelfull informasjon på grunn av overgang til nytt nettsted. Vi jobber fortløpende med forbedringer, skulle du oppdage feil, ikke nøl med å ta kontakt med prosjektansvarlig hos oss.
Prosjektnummer
141181
En studie av tre ulike modeller for markedsorganisering av næringsmiddelprodukter med eksempler fra New Zealand
Modellene fra New Zealand viser at det er fult mulig for mindre produksjonsenheter å gå sammen og etablere eksport- og markedsføringsselskaper som de eier og styrer til beste for sin egen lønnsomhet og risiko. I de undersøkelsesobjektene man har studert har det vært en entydig oppfatning at det først og fremst er primærprodusentene som bærer størst risiko og har de største kostnadene med overproduksjon, manglende markedstilpasning og varierende betingelser innen primærproduserende næringer (værforhold, internasjonal konkurranse, handelspolitiske forhold etc.).
Det er også politisk aksept for at intern priskonkurranse kan medføre redusert verdiskapning for nasjonale verdier herunder redusert kvalitet og nasjonalt omdømme. Vilje og evne til å foreta markedsinvesteringer og internasjonalisering for å sikre avsetning av råvarer og produkter er nødvendig. Investering i innovasjon, kvalitet og effektivisering bør prioriteres foran tiltak som øker produksjonsvolumet. Dette fordi et regulert internasjonalt marked av næringsmidler også er mer mottakelig for produkter som har høyere verdi enn høyt volum (reguleringene går gjerne på tonn).
Selv om mange store internasjonale kunder ønsker et totalspekter av produkter viser erfaringer fra New Zealand at en kan overleve med å spesialisere seg på en råvarekategori.
For å kompensere for manglende produktspekter kan en organisere sin internasjonale distribusjon opp mot selskaper/distributører som kan møte kundenes krav til variasjon. På den annen side kan en via spesialisering utnytte sine produksjonsfortrinn, kvalitet, innovasjon og i beste fall utvikle merkevarer av de produkter de prioriterer. Sett i lys av norsk fiskerinæring vil det være mulig for bransjer som reker, pelagisk og oppdrettstorsk å utvikle sine råvarer gjennom mer samarbeid, økt grad av differensiering, større fokus på kvalitet og produsenteide merker enn hva man er vitne til i dag. Når disse eksemplene nevnes er det også fordi en ser at disse bransjene er på gang med å utvikle samarbeid som kan videreføres med mer styrke innen internasjonalisering, produktutvikling, merkevarebygging og forbrukerrettet markedsføring.
En av de viktigste lærdommer en har høstet av dette prosjektet er hvordan bransjene nå har innsett betydningen av å beskytte sine innovasjoner og sine produkter. Beskyttelsen går på at de ikke fritt lar andre nasjoner dra nytte av de innvesteringer som er gjort med å utvikle nye produkter og ny teknologi i sine bransjer. Det faktum at de utviklet et verdensmarked for kiwifrukt uten å beskytte dets teknologi og merkevarefortrinn har gitt nasjonen en viktig lærdom. Dette har ført til at New Zealand Greenshell Mussels er patentbeskyttet, at kiwiprodusentene selv har patentbeskyttet sin nye GOLD-variant, at nye eplevarianter blir beskyttet – og at de samtidig utvikler merkevarer og innfører beskyttede kvalitetssikringssystemer.
For norsk fiskerinæring bør næringene vurdere i hvilken grad de skal gi fra seg konkurransefortrinn ved at andre nasjoner eller enkeltselskaper kan høste investeringene som ligger i utvikling av nye arter, avlsarbeid og gjennom markedsutvikling. Et videre prosjekt kan være å se på hvordan innovasjon og forskning kan utnyttes som et nasjonalt fortrinn; hvordan New Zealand distribuerer, organiserer og beskytter felles forskning. Utvikling av patentbeskyttede merkevarer gir også muligheter til å tvinge konkurrerende produkter som kopierer merkene ut av markedene. Når kinesiske kiwi kommer i forpakninger til Zespri kan markedsapparatet til Zespri-konsernet tvinge kopiproduktene “ut av pakningene” eller ut av hyllene.
Det er også politisk aksept for at intern priskonkurranse kan medføre redusert verdiskapning for nasjonale verdier herunder redusert kvalitet og nasjonalt omdømme. Vilje og evne til å foreta markedsinvesteringer og internasjonalisering for å sikre avsetning av råvarer og produkter er nødvendig. Investering i innovasjon, kvalitet og effektivisering bør prioriteres foran tiltak som øker produksjonsvolumet. Dette fordi et regulert internasjonalt marked av næringsmidler også er mer mottakelig for produkter som har høyere verdi enn høyt volum (reguleringene går gjerne på tonn).
Selv om mange store internasjonale kunder ønsker et totalspekter av produkter viser erfaringer fra New Zealand at en kan overleve med å spesialisere seg på en råvarekategori.
For å kompensere for manglende produktspekter kan en organisere sin internasjonale distribusjon opp mot selskaper/distributører som kan møte kundenes krav til variasjon. På den annen side kan en via spesialisering utnytte sine produksjonsfortrinn, kvalitet, innovasjon og i beste fall utvikle merkevarer av de produkter de prioriterer. Sett i lys av norsk fiskerinæring vil det være mulig for bransjer som reker, pelagisk og oppdrettstorsk å utvikle sine råvarer gjennom mer samarbeid, økt grad av differensiering, større fokus på kvalitet og produsenteide merker enn hva man er vitne til i dag. Når disse eksemplene nevnes er det også fordi en ser at disse bransjene er på gang med å utvikle samarbeid som kan videreføres med mer styrke innen internasjonalisering, produktutvikling, merkevarebygging og forbrukerrettet markedsføring.
En av de viktigste lærdommer en har høstet av dette prosjektet er hvordan bransjene nå har innsett betydningen av å beskytte sine innovasjoner og sine produkter. Beskyttelsen går på at de ikke fritt lar andre nasjoner dra nytte av de innvesteringer som er gjort med å utvikle nye produkter og ny teknologi i sine bransjer. Det faktum at de utviklet et verdensmarked for kiwifrukt uten å beskytte dets teknologi og merkevarefortrinn har gitt nasjonen en viktig lærdom. Dette har ført til at New Zealand Greenshell Mussels er patentbeskyttet, at kiwiprodusentene selv har patentbeskyttet sin nye GOLD-variant, at nye eplevarianter blir beskyttet – og at de samtidig utvikler merkevarer og innfører beskyttede kvalitetssikringssystemer.
For norsk fiskerinæring bør næringene vurdere i hvilken grad de skal gi fra seg konkurransefortrinn ved at andre nasjoner eller enkeltselskaper kan høste investeringene som ligger i utvikling av nye arter, avlsarbeid og gjennom markedsutvikling. Et videre prosjekt kan være å se på hvordan innovasjon og forskning kan utnyttes som et nasjonalt fortrinn; hvordan New Zealand distribuerer, organiserer og beskytter felles forskning. Utvikling av patentbeskyttede merkevarer gir også muligheter til å tvinge konkurrerende produkter som kopierer merkene ut av markedene. Når kinesiske kiwi kommer i forpakninger til Zespri kan markedsapparatet til Zespri-konsernet tvinge kopiproduktene “ut av pakningene” eller ut av hyllene.
-
Scientific article: Export Marketing Arrangements in Four New Zealand Agriculture Industries: An Institutional Perspective
Journal of International Food & Agribusiness Marketing. 23:4, 310–329. November 2011. By Kåre Skallerud og Svein Ottar Olsen.
-
Sluttrapport: Modeller for markedsorganisering - fire eksempler fra næringsmiddelbransjer på New Zealand
Norges fiskerihøgskole ved Universitetet i Tromsø. 17.06.2005. Av Svein Ottar Olsen og Kåre Hansen.
Fiskeriforskning gjennomførte for over 12 år siden en studie hvor de kartla og sammenlignet flere av markedsrådene i New Zealand (Olsen, 1992; 1993). Formålet var å få frem målsettinger, aktiviteter, organisering og finansiering av felles eller generisk markedsføring. Dette ble blant annet brukt som grunnlag for utforming av aktiviteter og organisering av Eksportutvalget for fisk. I de senere årene har det skjedd en rekke endringer i landbruksnæringene på New Zealand. Det viktigste er etter prosjektgruppens oppfatning etableringer av varemerker på epler/pærer (Enza) og kiwi (Zespri), samt fremveksten av en eksportnæring på vin. Etter som kjøttbransjen har hatt en struktur med lisensiert eksport – på samme måte som norsk fiskerinæring – finner man det også interessant å følge opp utviklingen i denne bransjen. Denne næringen eksporterer over 800.000 tonn kjøtt på det internasjonale markedet.
Primærnæringer er ikke alltid som andre næringer med hensyn til styring og organisering. Dette gjelder ikke bare det faktum at næringene er styrt av vær og vind som påvirker volum og kvalitet. De er også av ulike årsaker en regulert næringer i mange land; næringer som også blir subsidiert og gitt et ansvar for å opprettholde egen matproduksjon og sysselsetting i distriktene. De blir også ansett som næringer som ivaretar et lands naturlige fellesresurser av det som kan produseres på land og sjø.
Primærnæringer er ikke alltid som andre næringer med hensyn til styring og organisering. Dette gjelder ikke bare det faktum at næringene er styrt av vær og vind som påvirker volum og kvalitet. De er også av ulike årsaker en regulert næringer i mange land; næringer som også blir subsidiert og gitt et ansvar for å opprettholde egen matproduksjon og sysselsetting i distriktene. De blir også ansett som næringer som ivaretar et lands naturlige fellesresurser av det som kan produseres på land og sjø.
Å studere 3 ulike modeller for markedsorganisering av næringsmiddelprodukter avgrenset til eksempler fra New Zealand (kiwi, lam/storfekjøtt, epler/pærer og vin).
For næringen vil nytteverdien bestå av å få frem mulige suksesskriterier i markedsføring og internasjonalisering på bransjenivå.
Faktisk gjennomføring
I prosjektet har det blitt lagt vekt på å gi en generell oversikt over de ulike markedsordninger og bransjer man ønsket å sette fokus på. Herunder vil man gi en historisk beskrivelse av de ulike ordninger med vekt på de endringer som er skjedd de siste 10–15 årene. I så måte blir det en kort oppfølging av tidligere studier av de fleste av bransjeordningene beskrevet av Olsen (1992; 1993). De temaer man innledningsvis var mest opptatt av å få belyst var merkevarebygging, regulering av produksjon og eksport, samt utfordringer omkring samarbeid innen markedsføring og eksport. Et viktig tema var ønsket om å få frem mulige suksesskriterier i markedsføring og internasjonalisering på bransjenivå; hva anser bransjen selv som viktige strategiske visjoner og tiltak for å oppnå vedvarende lønnsomhet og vekst?
I prosjektet har det blitt lagt vekt på å gi en generell oversikt over de ulike markedsordninger og bransjer man ønsket å sette fokus på. Herunder vil man gi en historisk beskrivelse av de ulike ordninger med vekt på de endringer som er skjedd de siste 10–15 årene. I så måte blir det en kort oppfølging av tidligere studier av de fleste av bransjeordningene beskrevet av Olsen (1992; 1993). De temaer man innledningsvis var mest opptatt av å få belyst var merkevarebygging, regulering av produksjon og eksport, samt utfordringer omkring samarbeid innen markedsføring og eksport. Et viktig tema var ønsket om å få frem mulige suksesskriterier i markedsføring og internasjonalisering på bransjenivå; hva anser bransjen selv som viktige strategiske visjoner og tiltak for å oppnå vedvarende lønnsomhet og vekst?
Det vil bli utarbeidet sluttrapport samt en artikkel i internasjonalt tidsskrift med fagfellevurdering.
-
Sluttrapport: Modeller for markedsorganisering - fire eksempler fra næringsmiddelbransjer på New Zealand
Norges fiskerihøgskole ved Universitetet i Tromsø. 17.06.2005. Av Svein Ottar Olsen og Kåre Hansen.