Prosjektnummer
901733
Utvikling av lærebok i fiskefysiologi som skal benyttes til høyere utdanning og som faglig læreverk for havbruksnæringen
• Læreverk i fiskefysiologi på norsk er utviklet – se Fiskefysiologi.
• Kan brukes av teknologer, biologer ved universiteter og av næringen.
• Kan brukes av teknologer, biologer ved universiteter og av næringen.
Sammendrag av resultater fra prosjektets faglige sluttrapportering
Prosjektet har levert en lærebok i fiskefysiologi. Den kan lastes ned her: Fiskefysiologi fra NTNU Open, og er tilgjengelig for alle som ønsker å benytte den.
Enkelte kapitler er tilrettelagt for teknologer som har begrenset kunnskap om biologi mens andre forutsetter grunnleggende biologisk kunnskap.
Læreverket i fiskefysiologi som er utviklet skal primært benyttes til studenter på bachelornivå ved norske universiteter (biologi og teknologi, og på NTNU også til havbruksingeniører). Det vil også tilrettelegges slik at det kan utvikles kurs for personer med arbeid i havbruksnæringen. Siden flere bidragsytere er internasjonale eksperter som vil bidra på engelsk, er intensjonen på lang sikt å lage både en norsk og en engelsk versjon. Sistnevnte vil produseres når versjon 1 på norsk er etablert. I tillegg til at en engelsk utgave kan gjøre læreverket mer interessant internasjonalt, kan det også benyttes i de internasjonale utdanningsløpene ved eksempelvis MSC Ocean Resources ved NTNU, hvor en stor del av den engelskspråklige studentmassen mangler god biologisk kunnskap som er rettet mot havbruk.
Boken er organisert i kapitler. Noen kapitler er introduksjonsemner for studenter som ikke har biologisk og/eller teknologisk bakgrunn, og vil dekke basale problemstillinger som “Utfordringer med å leve i vann” og “Samspill mellom teknologi og miljø”. Noen kapitler vil være generelle emner som dekker “Fiskens anatomi” og diskuterer oppmerksomheten mot “Spesielle oppdrettsarter” og kan benyttes til kurs hvor fysiologi er en liten del av kurset. Andre kapitler er mer tilrettelagt for BSc-kurs i akvakultur/fiskefysiologiog i noen grad MSc- studenter, og dekker fysiologiske områder som ioneregulering, kjønnsmodning mage-tarmsystemet, stress etc. Sidetallet er på noe over 600 sider og danner ett godt grunnlag for ett 7,5 studiepoengs kurs.
Prosjektet har levert en lærebok i fiskefysiologi. Den kan lastes ned her: Fiskefysiologi fra NTNU Open, og er tilgjengelig for alle som ønsker å benytte den.
Enkelte kapitler er tilrettelagt for teknologer som har begrenset kunnskap om biologi mens andre forutsetter grunnleggende biologisk kunnskap.
Læreverket i fiskefysiologi som er utviklet skal primært benyttes til studenter på bachelornivå ved norske universiteter (biologi og teknologi, og på NTNU også til havbruksingeniører). Det vil også tilrettelegges slik at det kan utvikles kurs for personer med arbeid i havbruksnæringen. Siden flere bidragsytere er internasjonale eksperter som vil bidra på engelsk, er intensjonen på lang sikt å lage både en norsk og en engelsk versjon. Sistnevnte vil produseres når versjon 1 på norsk er etablert. I tillegg til at en engelsk utgave kan gjøre læreverket mer interessant internasjonalt, kan det også benyttes i de internasjonale utdanningsløpene ved eksempelvis MSC Ocean Resources ved NTNU, hvor en stor del av den engelskspråklige studentmassen mangler god biologisk kunnskap som er rettet mot havbruk.
Boken er organisert i kapitler. Noen kapitler er introduksjonsemner for studenter som ikke har biologisk og/eller teknologisk bakgrunn, og vil dekke basale problemstillinger som “Utfordringer med å leve i vann” og “Samspill mellom teknologi og miljø”. Noen kapitler vil være generelle emner som dekker “Fiskens anatomi” og diskuterer oppmerksomheten mot “Spesielle oppdrettsarter” og kan benyttes til kurs hvor fysiologi er en liten del av kurset. Andre kapitler er mer tilrettelagt for BSc-kurs i akvakultur/fiskefysiologiog i noen grad MSc- studenter, og dekker fysiologiske områder som ioneregulering, kjønnsmodning mage-tarmsystemet, stress etc. Sidetallet er på noe over 600 sider og danner ett godt grunnlag for ett 7,5 studiepoengs kurs.
God basiskunnskap om fisken, miljøet den lever i og samspillet som må til er viktig for å drive og utvikle næringen best mulig. Dette læreverket bidrar sterkt til dette ved at leseren får en god forståelse av “hvordan fisken virker”, og hva som kan utfordre levevilkårene for en fisk. Dette er viktig ikke bare for biologene, men også for teknologer og andre som jobber i og med næringen. Dette læreverket er et godt bidrag til dette – men krever selvsagt en innsats fra den enkelte som har behov for mer kunnskap.
Det finnes i dag ingen læreverk i fiskens biologi og fysiologi som er egnet til bruk i høyre utdanning ved universitetene. Den siste boka på norsk ble laget i 1992 og har vært ett populært oppslagsverk i utdanning og i havbruksnæringen. Den er i dag svært utdatert. Heller ikke på engelsk er det brukbare læreverk på dette nivået. Løsningene har vært å presentere studenter med kopier av ulike artikler og bokkapitler på engelsk og å gjøre forelesninger til pensum. Dette gir ikke optimal læring, og gir stor frustrasjon blant undervisningspersonell, og studenter. God, oppdatert og lett tilgjengelig biologisk kunnskap er nødvendig i en verden hvor havbruk og teknologi ekspanderer, og hvor utviklingen ikke alltid skjer på fiskens premisser. Mangelfull kunnskap vil lede til suboptimale forhold, velferdsproblemer og sykdom hos fisken. Det er derfor ett prekært behov for ett oppdatert og målrettet læreverk i fiskens biologi og fysiologi som kan brukes i utdanningen av biologer og teknologer. Ett slikt læreverk vil også være ett viktig oppslagsverk for de som jobber i næringen og som vil oppdatere seg i nye problemstillinger.
• Å utvikle et faglig læreverk i
fiskens fysiologi som skal brukes av akvakultur- og teknologistudenter og av
dem som jobber i havbruksnæringen og har behov for faglig oppdatering.
• Å utarbeide et oppdatert læreverk som representerer den nyeste og beste kunnskapen som er tilgjengelig på området.
• Å utarbeide et oppdatert læreverk som representerer den nyeste og beste kunnskapen som er tilgjengelig på området.
Et dedikert og oppdatert læreverk vil bidra betydelig til økt kunnskapsutvikling
hos brukere. Økt kunnskap vil gjøre det lettere å ta de riktige avgjørelsene i
praktisk arbeid og der teknologi og biologi møtes. Dette muliggjør at videre
utvikling av havbruksnæringen kan gjøres tryggere og på fiskens premisser. Ett
oppdatert læreverk vil erfaringsmessig, fungere som ett oppslagsverk for
aktører i næringen og vil beholde sin verdi i minst ti år fremover.
Ved oppstart av prosjektet vil det nedsettes en prosjektgruppe fra de mest meriterte miljøene nasjonalt og internasjonalt som University of British Columbia, Gøteborgs universitet, Veterinærinstituttet, NMBU – Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Universitetet i Tromsø, Havforskningsinstituttet og NTNU.
Gruppen er ønsket utvidet med representanter fra Nord Universitet og Universitetet i Bergen (UIB) om mulig. Før oppstart vil det arrangeres et møte med referansegruppen bestående av representanter for næringen, slik at næringens kunnskapsbehov kan ivaretas. Man vil også invitere inn flere andre fra akademia og næring slik at det kan organiseres som et miniseminar.
Endelige temaer og kapitler vil så avstemmes innom prosjektgruppen. De kapittelansvarlige vil lage sine egne undergrupper som skal arbeide i fellesskap frem mot ferdige kapitler. I skriveprosessen holder gruppens ledelse månedlig kontakt med kapittelforfattere og formidler kontakt med grafiske ressurser (NINA og NTNU Grafisk) for produksjon illustrasjoner. Det vil utarbeides en norsk og en engelsk versjon av læreverket. Det vil bli minimum 4 referansegruppemøter for diskusjon av innhold i produktet.
AP2: September-22. Skriveprosessen og produksjon av illustrasjoner
Selvstendig prosess med månedlige møter med arbeidsgrupper og NTNU hvor man har diskusjoner om progresjonen i prosjektet.
Gruppen er ønsket utvidet med representanter fra Nord Universitet og Universitetet i Bergen (UIB) om mulig. Før oppstart vil det arrangeres et møte med referansegruppen bestående av representanter for næringen, slik at næringens kunnskapsbehov kan ivaretas. Man vil også invitere inn flere andre fra akademia og næring slik at det kan organiseres som et miniseminar.
Endelige temaer og kapitler vil så avstemmes innom prosjektgruppen. De kapittelansvarlige vil lage sine egne undergrupper som skal arbeide i fellesskap frem mot ferdige kapitler. I skriveprosessen holder gruppens ledelse månedlig kontakt med kapittelforfattere og formidler kontakt med grafiske ressurser (NINA og NTNU Grafisk) for produksjon illustrasjoner. Det vil utarbeides en norsk og en engelsk versjon av læreverket. Det vil bli minimum 4 referansegruppemøter for diskusjon av innhold i produktet.
Læreverket vil så distribueres til ulike brukere og gjøres tilgjengelig på NTNU nettsider. Basert på tilbakemeldinger fra brukere, vil revisjon 1 bli fullført ved prosjektets avslutning, i oktober 2023.
Prosjektet har følgende arbeidspakker (AP-er):
AP1 1: Desember-21. Organisering av deltagerne i skriveprosessen og fordeling av oppgaver
Kontrakter, innhold, referansegruppemøter. Organisering av grafikere og arbeidsgrupper for hvert kapittel under ledelse av NTNU og kapittelansvarlig.
Leveranse: Avtaler med bidragsytere og grafikere om detaljert fagverk.
Prosjektet har følgende arbeidspakker (AP-er):
AP1 1: Desember-21. Organisering av deltagerne i skriveprosessen og fordeling av oppgaver
Kontrakter, innhold, referansegruppemøter. Organisering av grafikere og arbeidsgrupper for hvert kapittel under ledelse av NTNU og kapittelansvarlig.
Leveranse: Avtaler med bidragsytere og grafikere om detaljert fagverk.
AP2: September-22. Skriveprosessen og produksjon av illustrasjoner
Selvstendig prosess med månedlige møter med arbeidsgrupper og NTNU hvor man har diskusjoner om progresjonen i prosjektet.
Leveranse: Tekst og figurer til ett faglig læreverk i fiskens fysiologi.
AP3: November-22. Redigering av innspillene, oversette og sette dette sammen til et helhetlig læreverk
Redigering og justeriner av faglig innhold. Oversettelse og kvalitetssikring av bidrag.
Leveranse: Redigerte, oversatt og fagfellevurderte bidrag.
AP4: Desember-22. Publisere åpent læreverk
Publisere produktet med inviterte partner sammen med FHF. Kommentarer og forslag til justeringer.
Leveranse: Ferdig online kapittelbasert faglig læreverk på norsk og engelsk i fiskens fysiologi.
AP5: Oktober-23. Innhente kommentarer, justeringer av læreverket
Erfaringer fra brukere er svært viktig. Det kan bli større eller mindre justeringer av tekst og innhold. Feil må lukes ut.
AP3: November-22. Redigering av innspillene, oversette og sette dette sammen til et helhetlig læreverk
Redigering og justeriner av faglig innhold. Oversettelse og kvalitetssikring av bidrag.
Leveranse: Redigerte, oversatt og fagfellevurderte bidrag.
AP4: Desember-22. Publisere åpent læreverk
Publisere produktet med inviterte partner sammen med FHF. Kommentarer og forslag til justeringer.
Leveranse: Ferdig online kapittelbasert faglig læreverk på norsk og engelsk i fiskens fysiologi.
AP5: Oktober-23. Innhente kommentarer, justeringer av læreverket
Erfaringer fra brukere er svært viktig. Det kan bli større eller mindre justeringer av tekst og innhold. Feil må lukes ut.
Leveranse: Oppdatert læreverk.
Ved publisering av læreverket
vil det bli holdt et seminar for FHF og inviterte gjester hvor man går gjennom
bokens intensjon, innhold og bruksområde. Det er også svært viktig å motta ris
og ros som gjør at læreverkets verdi kan forbedres. Man vil derfor be om
innspill til forbedringer og endringer som kan tas hensyn til i revidert utgave.
Læreboken og de enkelte kapitlene vil gjøres gratis tilgjengelig på nett og vil oppdateres i en periode etter publikasjon basert på tilbakemeldinger fra brukere.
Læreboken og de enkelte kapitlene vil gjøres gratis tilgjengelig på nett og vil oppdateres i en periode etter publikasjon basert på tilbakemeldinger fra brukere.