Prosjektnummer
900553
Ny tankutforming og laste/lossesystem for pelagisk fartøy
To forskningstokt på henholdsvis makrell og norsk vårgytende (NVG) sild ble gjennomført for å evaluere et nytt laste-, kjøle- og lossesystem installert i fartøyet M/S Cristina E.
De viktigste konklusjonene i prosjektet er:
• Lastekapasiteten var ikke tilfredsstillende ved de to gjennomførte toktene. En utbedring fra slangeføringen fra not til avsilingskasse er nødvendig
• Trykklossing vil kunne bidra til en betydelig reduksjon i andelen utkast. Det anbefales at VERITAS undersøker mulighetene for å godkjenne en slik losseprosess.
• Fangstkvaliteten var god både for makrell og NVG-sild til tross for relativt lav lastekapasitet og dårlig vær under fisket og transporten til land. Dette antyder at ny tankutforming og kjølesystem er viktige bidragsytere til ivaretakelsen av kvaliteten.
• Kjølingen av fangsten var generelt god. Temperaturmålinger viste en hurtigere kjøling av NVG sild enn makrell. Dette antas å kunne forklares med artenes ulike “oppførsel” på tanken. Fyllingsgraden på tankene var lik for begge fangstene.
• En “sensorfisk” fanget opp data fra laste- og losseprosessen, og ga indikasjoner om hvilke belastninger fisken utsettes for.
Teknologien vil kunne bidra til en mulig merverdi av fangsten som effekt av høyere produktkvalitet, og en mulig høyere grad av utnyttelse av pelagisk fisk til humant konsum. Mannskapets HMS vil kunne ivaretas på en god måte da flere tunge operasjoner kan erstattes av automatiske løsninger. Dekksarrangementet kan gjøre fartøyet med fleksibelt for benyttelse i offshore-oppdrag. Det anbefales å gjennomføre en ny funksjonalitetstest når det nye systemet er tilstrekkelig modifisert og innkjørt.
• Lastekapasiteten var ikke tilfredsstillende ved de to gjennomførte toktene. En utbedring fra slangeføringen fra not til avsilingskasse er nødvendig
• Trykklossing vil kunne bidra til en betydelig reduksjon i andelen utkast. Det anbefales at VERITAS undersøker mulighetene for å godkjenne en slik losseprosess.
• Fangstkvaliteten var god både for makrell og NVG-sild til tross for relativt lav lastekapasitet og dårlig vær under fisket og transporten til land. Dette antyder at ny tankutforming og kjølesystem er viktige bidragsytere til ivaretakelsen av kvaliteten.
• Kjølingen av fangsten var generelt god. Temperaturmålinger viste en hurtigere kjøling av NVG sild enn makrell. Dette antas å kunne forklares med artenes ulike “oppførsel” på tanken. Fyllingsgraden på tankene var lik for begge fangstene.
• En “sensorfisk” fanget opp data fra laste- og losseprosessen, og ga indikasjoner om hvilke belastninger fisken utsettes for.
Teknologien vil kunne bidra til en mulig merverdi av fangsten som effekt av høyere produktkvalitet, og en mulig høyere grad av utnyttelse av pelagisk fisk til humant konsum. Mannskapets HMS vil kunne ivaretas på en god måte da flere tunge operasjoner kan erstattes av automatiske løsninger. Dekksarrangementet kan gjøre fartøyet med fleksibelt for benyttelse i offshore-oppdrag. Det anbefales å gjennomføre en ny funksjonalitetstest når det nye systemet er tilstrekkelig modifisert og innkjørt.
-
Sluttrapport: Evaluering av laste-/losse- og kjølesystem om bord på pelagisk fartøy: Effekt på fangstkvalitet
SINTEF Fiskeri og havbruk. SINTEF-rapport A22610. 29.03.2012. Av Ida G. Aursand, Morten Bondø, John A. Fossum og John Reidar Mathiassen.
Den norske pelagiske flåten leverer i all hovedsak fisk som brukes til konsumanvendelse. Denne tilpasningen har over tid vært viktig for å øke verdiskapningen fra fisket. En sentral utfordring for videre utvikling av den norske pelagiske fiskeflåten vil være å utvikle enda bedre systemer og løsninger for håndtering og oppbevaring av fangsten. I denne sammenhengen har rederiet Sydvestor AS sammen med utstyrsleverandørene jobbet aktivt for å komme frem til en ny løsning for lasting og lossing av pelagisk fisk. Videre har rederiet bidratt til å utvikle et nytt konsept for tanktutforming.
I forhold til tradisjonelle lastetanker som innvendig har mange vinkler og kanter, vil de nye tankene ha en oval form og innvendig slett overflate. Dette vil bidra til langt bedre sirkulasjon av sjøvannet i tanken som kjøler ned fisken, og som igjen vil bidra til bedre kvalitet. Videre kan en gjennom en slik løsning redusere energibehovet til pumper og lignende, og dermed oppnå en mer miljøvennlig og fremtidsrettet total løsning. En slett overflate vil også spare fisken for slagskader under transport, spesielt i sjøgang under dårlig vær.
Fisk pumpes tradisjonelt om bord med en hydraulisk skovelpumpe, som pumper fisk og sjø fra nota/trålen og om bord i fartøyet. Om bord i fartøyet skilles sjø og fisk ved hjelp av en silekasse. Fisken blir videre tradisjonelt losset ved hjelp av en vakumpumpe (system om bord i tilegg til skovelpumpen).
Om bord på det prosjekterte fartøyet erstattes skovelpumpen med et trykklastesystem. Gjennom en stor tank som kan trykkjusteres, kan en laste fisken gjennom å danne undertrykk i tanken og losse fisken gjennom å danne overtrykk i tanken.
En antar at det nye systemet vil være mer skånsomt enn det tradisjonelle fordi:
• en fjerner skovlen som kan bidra til slagskader på fisken og redusert kvalitet
• nyutviklet “silkasse” (soppen) som fordeler fisken til tankene mer skånsomt og har forbedret avsiling av sjøvannet, noe som gjør at fisken går i tanker med rent nedkjølt sjøvann
• forbedret tanksystem
Det nye systemet gjør også at en kan kjøle fangsten kontinuerlig fra den lasten om bord til den losses på land. På et tradisjonelt anlegg er det vanskelig å kjøle fangsten under laste- og losseoperasjonen. Det nye anlegget bidrar derfor til kontinuerlig kjøling med fangsten er om bord og som igjen gir bedre kvalitet.
Om bord på det prosjekterte fartøyet erstattes skovelpumpen med et trykklastesystem. Gjennom en stor tank som kan trykkjusteres, kan en laste fisken gjennom å danne undertrykk i tanken og losse fisken gjennom å danne overtrykk i tanken.
En antar at det nye systemet vil være mer skånsomt enn det tradisjonelle fordi:
• en fjerner skovlen som kan bidra til slagskader på fisken og redusert kvalitet
• nyutviklet “silkasse” (soppen) som fordeler fisken til tankene mer skånsomt og har forbedret avsiling av sjøvannet, noe som gjør at fisken går i tanker med rent nedkjølt sjøvann
• forbedret tanksystem
Det nye systemet gjør også at en kan kjøle fangsten kontinuerlig fra den lasten om bord til den losses på land. På et tradisjonelt anlegg er det vanskelig å kjøle fangsten under laste- og losseoperasjonen. Det nye anlegget bidrar derfor til kontinuerlig kjøling med fangsten er om bord og som igjen gir bedre kvalitet.
I dette prosjektet legger en opp til noe økonomisk støtte til bygging av pilotanlegget, samt til dokumentasjon av anleggets oppbygging, virkemåte og kvalitet på fangst levert fra fartøyet.
De nevnte problemstillingene passer god med de skisserte FoU oppgavene for denne flåtegruppen i Handlingsplan fiskeriteknologi 2010–2012.
De nevnte problemstillingene passer god med de skisserte FoU oppgavene for denne flåtegruppen i Handlingsplan fiskeriteknologi 2010–2012.
• Å bygge og prøve ut et nytt fisketankkonsept som gir økt fleksibilitet og betydelig forbedret kvalitet på pelagisk fisk.
• Å evaluere effekten på kvaliteten av nytt konsept for håndtering og lagring/kjøling av fangst ombord på pelagiske fartøy.
En antar at bygging av fartøy med ny tankutforming vil bidra til økt kunnskap til pelagisk næring om sammenhengen mellom utforming på lastetankene og kvalitet på landet fangst. Videre vil dette være viktig for å få kunnskap om hvordan man bygger mer miljøvennlige fartøyer (energioptimale systemer).
Bygging og utprøving av nytt laste- og lossesystem vil gi kunnskap om et slikt systems virkemåte og om systemet er mer skånsomt for fangsten enn et tradisjonelt laste- og lossesystem. Videre håper en på lenger sikt å redusere byggekostnadene for nye pelagiske fartøyer gjennom å utvikle systemer som krever færre og enklere komponenter.
Bygging og utprøving av nytt laste- og lossesystem vil gi kunnskap om et slikt systems virkemåte og om systemet er mer skånsomt for fangsten enn et tradisjonelt laste- og lossesystem. Videre håper en på lenger sikt å redusere byggekostnadene for nye pelagiske fartøyer gjennom å utvikle systemer som krever færre og enklere komponenter.
Prosjektet er todelt:
- Bygge prototypen
- Dokumentere anlegget og anleggets funksjonalitet.
Fartøyet er ferdig prosjektert og under bygging ved et verft i Danmark. Prototypen er en del av leveransen.
Når fartøyet er kommet i fiske, skal det gjennomføres to forskningstokt på henholdsvis makrell og NVG sild, hvor laste- og lossesystem ombord på M/S Christina E ved hjelp av undertrykk (levert av MMC Tendos) med hensyn på fiskekvalitet vil bli evaluert.
Kvalitetsanalyser av fisken vil bestå av følgende:
• Overlevelsesrate (andel fisk som er i live ved ulike ledd i ombordtakingsprosessen; batch-uttak fra not, etter silkassen og i lagringstanken)
• Sensorisk vurdering av skader på rundfisk ombord ved ulike ledd i ombordtakingsprosessen (batch-uttak fra not, etter silkassen og i lagringstanken)
• Hos mottaksanlegget vil følgende bli vurdert:
o Andelen utkast (skadd fisk) for både sild og makrell.
o Andelen sildefileter med blodflekker og røde haler samt gradering av rødfarge vil bli estimert ved hjelp av maskinsyn.
o Sensorisk gradering av gaping og tekstur på makrellfileten vil bli vurdert.
• Evalueringen av ombordhåndteringssystemets design, samt vurdering av dette med tanke på råstoffkvalitet vil bli utført ved hjelp av følgende analyser:
o Videodokumentasjon
o Observasjon og vurdering av systemets utforming
o Kapasitetsmålinger under ombordtakingsprosessen
o ”Sensorfisk” som transporteres sammen med fangsten fra not til lagringstank og videre inn i landanlegget. Data som skal logges er g-krefter, trykk og temperatur.
• Kjølesystemet (RSW-anlegget) vil bli evaluert ved hjelp av temperaturlogging i tanken fra bunn til topp. I tillegg vil kjernetemperaturen i noen fisk logges.
Resultatene vil bli sammenlignet med tidligere års forskning på tradisjonelle fangsthåndteringssystemer ombord på pelagiske fartøy.
• Overlevelsesrate (andel fisk som er i live ved ulike ledd i ombordtakingsprosessen; batch-uttak fra not, etter silkassen og i lagringstanken)
• Sensorisk vurdering av skader på rundfisk ombord ved ulike ledd i ombordtakingsprosessen (batch-uttak fra not, etter silkassen og i lagringstanken)
• Hos mottaksanlegget vil følgende bli vurdert:
o Andelen utkast (skadd fisk) for både sild og makrell.
o Andelen sildefileter med blodflekker og røde haler samt gradering av rødfarge vil bli estimert ved hjelp av maskinsyn.
o Sensorisk gradering av gaping og tekstur på makrellfileten vil bli vurdert.
• Evalueringen av ombordhåndteringssystemets design, samt vurdering av dette med tanke på råstoffkvalitet vil bli utført ved hjelp av følgende analyser:
o Videodokumentasjon
o Observasjon og vurdering av systemets utforming
o Kapasitetsmålinger under ombordtakingsprosessen
o ”Sensorfisk” som transporteres sammen med fangsten fra not til lagringstank og videre inn i landanlegget. Data som skal logges er g-krefter, trykk og temperatur.
• Kjølesystemet (RSW-anlegget) vil bli evaluert ved hjelp av temperaturlogging i tanken fra bunn til topp. I tillegg vil kjernetemperaturen i noen fisk logges.
Resultatene vil bli sammenlignet med tidligere års forskning på tradisjonelle fangsthåndteringssystemer ombord på pelagiske fartøy.
Arbeidet beskrives i en kortfattet rapport, hvor det totale fangsthåndteringssystemet ombord på M/S Christina E evalueres med hensyn på råstoffkvalitet.
-
Sluttrapport: Evaluering av laste-/losse- og kjølesystem om bord på pelagisk fartøy: Effekt på fangstkvalitet
SINTEF Fiskeri og havbruk. SINTEF-rapport A22610. 29.03.2012. Av Ida G. Aursand, Morten Bondø, John A. Fossum og John Reidar Mathiassen.