Prosjektnummer
Muligheter for marine proteiningredienser i det amerikanske helse- og ernæringsmarkedet
Basert på norsk marin ingrediensindustris tilgang til ferskt råstoff, tilgjengelig teknologiløsninger og ideer, samt resultater fra ernæringsstudier på marine proteiner, ligger det godt til rette for å utvikle attraktive produkter til disse markedene. Prisene er gode i forhold til eksisterende markeder for marine protein produkter.
Det er betydelig utviklingsjobb og investeringer som må til for at norske aktører skal være i stand til å utnytte dette markedspotensialet. En bør prioritere utvikling av smaks- og luktfrie produkter og videre dokumentasjon av helseeffekter og sammenligningsstudier med eksisterende produkter.
I tillegg til selskapsspesifikke prosjekter, anbefales det igangsetting av noen utvalgte generiske prosjekter for å bygge generell kunnskap og kompetanse. Dessuten bør det finansieres et generisk markedsinitiativ for promotering av marin protein som ernæringsingrediens, samt igangsetting av et online samarbeidsforum kunnskaps og informasjonsutveksling.
-
Rapport: Muligheter for marine proteiningredienser i det amerikanske helse- og ernæringsmarkedet.
RUBIN- rapport 186/2010. April 2010. Av Bjørn Skjærvestad.
Med utgangspunkt i norsk marin proteinindustris uttrykte behov for generisk markedsarbeid ute i de potensielt store helse- og ernæringsmarkedene, ble det sommeren 2009 igangsatt et markedsprosjekt for å se på mulighetene for marine proteiningredienser i disse markedene i USA.
Det amerikanske markedet for proteiner i til helse og ernæring representerer det største enkeltmarkedet i verden, og utgjør USD 4,5 mrd. pr. år. Det er videre enklere enn mange andre land å operere i for norske selskaper (språk, forretningskultur, lover og regler) og mer innovativt enn de fleste europeiske land. En liten nisje i USA kan være et stort salg for en norsk aktør. Videre er det færre import/markedsbarrierer enn i Japan og bedre betalingsvillighet enn i de asiatiske markedene.
a. Størrelse, vekst og trender
b. Strukturen i verdikjeden
c. De viktigste aktørene i de forskjellige deler av verdikjeden
2. Konkrete produkter i markedet
a. Kartlegging av eksisterende protein og
oljeprodukter i konsumentmarkedet
b. Nye produkter og trender
c. Ingrediensprodukter
3. Ideer og muligheter
a. Koble muligheter med marint baserte produkter og dagens
marked og trender
b. Vurdering av muligheter inn mot forskjellige
produktsegmenter og deler av verdikjeden (suksessfaktorer).
• Sluttrapport legges ut på FHFs og RUBINs webside.
• Presentasjon på RUBIN-konferansen og på Marie Ingredients Conference (MIC) 2010.
• Presentasjon i RUBIN-nytt.