Til innholdet

Ny kunnskap som kan åpne nye muligheter for effektiv drift og skipsdesign

Et avsluttet FHF prosjekt har hatt som mål å utvikle metoder og verktøy innen både drift og design for å redusere energiforbruket i den norske (skips)Fiskeflåten. Resultatene som nå foreligger fra prosjektet vil ha stor nytte for næringen.

capture

En av de viktigste oppgavene i prosjektet har vært å logge og bearbeide driftsdata fra tråleren Prestfjord. Resultatene fra prosjektet kan blant annet vise til utvikling av en demonstratorversjon av skipsdesignverktøy. Basert på simulatormodeller av mulige komponenter i et designs energisystem, kan programmet finne hvilke komponenter som bør installeres for best mulig å passe designets forventede driftsprofil. Det har også blitt utviklet et system for logging av distribuerte målinger som inkluderer både funksjonalitet for å innhente målinger, lokal lagring og sentral lagring. Videre kan resultater fra prosjektet kan vise til måltall (KPIer) for å kunne tallfeste hvor effektivt et fartøys operasjoner er. SINTEF Fiskeri og havbruk har hatt prosjektledelsen og Rolls-Royce Marine AS har vært samarbeidende industribedrift. 

«Prosjektet har utviklet verktøy for analyse av store mengder operasjonelle data, slik at disse kan tas i bruk til både forskning, designutvikling og beslutningsstøtte om bord. Dette vil bringe frem kunnskap som vil åpne nye muligheter for effektiv drift og skipsdesign, sier Roar Pedersen, fagsjef i FHF.

For å lese mer om prosjektet og de konkrete analysene som er foretatt se her:
Improved ship design and operation, by operational data aggregation, key performance indices and numerical optimization
 

 

keyboard_arrow_up