Til innholdet

Luktfri fastfish

? Vi skal gi forbrukerne i fastfood-markedet en smaksopplevelse, som skal være minst like god som produkter av kylling og kjøtt. Det innebærer at vi må fjerne fiskelukten, for den vil ikke forbrukerne kjenne, sier Ingebrigt Overby fra NSL.

Norske Sjømatbedrifters landsforening (NSL) har samlet flere fiskeforedlingsbedrifter på Matforsk. Hensikten er å benytte kompetansen forskerne har innen produktutvikling, fett, holdbarhet og harskning og forbrukerkunnskap til å komme frem til nye sunnere produkter for fastfood-næringen. Linken er dessverre fjernetIvrig smaking og luktingLinken er dessverre fjernet Dagen skal munne ut i 2-3 fiskeburgere, som det skal arbeides videre med å etablere i det norske fastfood-markedet. 15 personer ansatt i norsk fiskeindustri lukter og smaker konsentrert på lakseburgere. I første runde får de smake på tolv ulike fiskekaker, noen kun med filetkjøtt, noen kun med ryggbeinskjøtt og noen med blanding av disse i ulike grovhetsgrader.

I neste runde etter et par timers pause - er det smakstilsetninger som skal testes ut. Dagen skal ende opp med et utvalg produkter som gruppen skal gå videre med, prøveprodusere og teste på ulike segmenter i fastfood-markedet. Linken er dessverre fjernetNedslående forsøkLinken er dessverre fjernet I 2006 var NSL i kontakt med fastfood-kjedene, for å prøve å komme gjennom med produkter av fisk. ? Tilbakemeldingene var mange og klare: Det skal ikke avgis fiskelukt, produktene må kunne ferdiggjøres på utstyr som finnes i utsalgene i dag og produktene må ikke avgi fett, slik at man unngår smitte på andre typer produkter. Bransjen har dessuten forventinger til holdbarhet, emballering og tanker rundt et totalt måltidskonsept som passer til fastfoodmarkedet.

Det ligger i kortene: Dette er en lang vei å gå for produsentene, sier Ingebrigt Overby. En fersk undersøkelse utført av AC Nielsen viser at 70% av forbrukerne ønsker sunnere fastfood-produkter på markedet, gjerne av laks. ? Undersøkelsen har gitt oss en bekreftelse på at dette skal vi satse på. Men produktutvikling er en møysommelig prosess. Det er derfor viktig at bransjen samarbeider. Med støtte fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) kan vi stille hjelp til rådighet for bedriftene, blant annet fra Matforsk, fortsetter Overby.

Vi er dessuten veldig glad for at Innovasjon Norge har igangsatt et marint verdiskapingsprogram. Da får bedriftene og deres kunder mulighet for støtte til konseptutvikling og markedsføring, i tillegg til den støtten som i dag finnes til forskning og utvikling.

Jeg er overbevist om at det vil føre til oppblomstring av fastfish i løpet av få år, sier Ingebrigt Overby optimistisk.

keyboard_arrow_up