Til innholdet

Konsumentundersøkelse om klippfisk i Portugal

Prosjektet "Differensiering av klippfisk: Konsumentundersøkelse klippfisk i Portugal" gir næringen innsikt i viktige forhold i det portugisiske markedet for klippfisk. Det er gjort undersøkelser i Lisboa og Porto hvor forbrukerne har smakt og vurdert ulike sider ved klippfisk.

Det er utarbeidet en rapport som blant annet drøfter klippfiskhistorie, portugiseres forhold til klippfisk, preferanser for klippfisk, valg av klippfisk i butikk, betydning av produktinformasjon og feil og vraking og konsekvenser av mulige forskjeller mellom klippfisk laget av atlanterhavstorsk og stillehavstorsk. Det presenteres også en segmenteringsstudie som viser at det finnes preferanseforskjeller på klippfisk. Til slutt er det også skrevet en artikkel basert på tidligere innsamlet data fra det brasilianske markedet. Linken er dessverre fjernetJevnere konsum i Portugal enn BrasilLinken er dessverre fjernet Inntrykket fra Portugal er at klippfisk står meget støtt og at det spises av alle lag av folket omtrent hele året. Den er sterkt forankret i portugisisk tradisjon, og vil konsumeres i betydelig grad også i framtida. Hovedforskjellen mellom Brasil og Portugal går på produktutvalg og konsumfrekvens. I Portugal spises det mest klippfisk av torsk, mens man i Brasil spiser klippfisk av torsk, sei, lange og brosme. I Brasil spises det aller meste av klippfisken til jul eller påske, mens svært mange portugisere spiser klippfisk en gang pr uke. På tross av dette svarte portugisiske forbrukere at de hadde lite kunnskap om klippfisk! I Brasil er prisen antagelig den viktigste enkeltfaktoren for et økt konsum. Linken er dessverre fjernetForetrekker norsk klippfiskLinken er dessverre fjernet Resultatene viser videre at de fleste i Portugal ser ut til å foretrekke en lys fisk med mild eller lite distinkt smak, og skillet mellom klippfisk laget av atlanterhavstorsk og stillehavstorsk synes ikke å være spesielt godt forankret verken i handel eller hos forbruker. Samtidig finnes det grupper med preferanse for gulere fisk med kraftigere smak. Resultatene tyder også på at man i kjøpsprosessen vektlegger ting som ikke nødvendigvis har spesielt med kvalitet å gjøre. Utvanningspraksisen hjemme blant deltagerne var uensartet. Norge som opphavsland er sterkt foretrukket, på tross av at det knapt finnes informasjon om opphavsland i butikkene. For mer informasjon, se » Linken er dessverre fjernetprosjektrapportenLinken er dessverre fjernet (obs: 60 siders artikkelsamling på 12,3 MB) » Linken er dessverre fjernetprosjektbeskrivelsenLinken er dessverre fjernet
keyboard_arrow_up