Til innholdet

Klare tilbakemeldinger om LNG på Teknologikonferansen 2011

Målet med konferansen ?Gass som energibærer i fiskeflåten?, som forskningsfondet FHF arrangerte i Ålesund 13. oktober, var å identifisere de største flaskehalsene med tanke på å benytte naturgass (LNG) som energibærer i fiskeflåten. Til dette ble det ble gitt en klar tilbakemelding om at fiskeriflåten er klare til å investere i gassdrift.

Men før dette kan skje i en storstilt skala må de norske prisene ned på internasjonalt nivå. Dette var hovedbudskapet som blant andre styrelederen i Fiskebåtrederens forbund, Tore Roaldsnes, delte med de rundt 60 deltagerne på konferansen. I tillegg identifiserte Roaldsnes og andre foredragsholdere distribusjonssystemer for gass og gode finansieringsløsninger som avgjørende elementer for å kunne utnytte fordelene med LNG fullt ut.

Energiforbruk og tilhørende kostnader er en økende utfordring for norsk fiskerinæring. Dette først og fremst av hensyn til økonomien i fisket, men også av hensyn til miljømessige effekter. Ifølge Professor Harald Ellingsen fra NTNU, blir LNG regnet som det mest lovende alternative maritime drivstoffet i dag fordi skadelige utslipp reduseres drastisk, samt at LNG møter de nye kravene fra FNs sjøfartsorganisasjon (IMO).

På den rent motortekniske siden trakk salgssjef Jakob F. Nielsen i Rolls Royce, frem fordelene ved bruk av LNG i fiskebåter. Ifølge Nielsen blir resultatet med LNG renere motorer, det blir redusert slitasje og et redusert motoroljeforbruk. Lavt støynivå og lite viberasjon i skroget bidrar til et bedre arbeidsmiljø. På minussiden trakk skipssjef Alf Arne Borgund på KV Barentshav frem at LNG var en relativt ?ny? teknologi med de ulemper det medfører, samt at det tar mye plass på en fiskebåt. I tillegg var forbruket av LNG relativt høyt ved høy belastning, hvilket medførte hyppigere bunkringer. Han konkluderte imidlertid med at ingen av mannskapet om bord ønsket seg tilbake til rene diselmotorer igjen. Linken er dessverre fjernet43 skip planlagtLinken er dessverre fjernet Daglig leder av Næringslivets NOx fond, Geir Høibye, fremhevet at i 2008 var det bare tre skip foruten ferger som gikk på LNG.

Nå har NOx fondet gitt tilsagn om støtte til 43 skip som skal bygges eller konverteres til bruk av LNG. To av disse er fiskebåter. Høibye forklarte at NOx-fondet nå har 420 millioner disponible kroner til nye tiltak, og at søknader om støtte som de mottar i 2011 kan få refundert opptil 80 prosent av investeringen. I tillegg planlegger NOx-fondet å støtte tiltak for å videreutvikle infrastrukturer (fyllestasjoner) for gass. Når det gjaldt forskning og utvikling (FoU), så gjorde administrerende direktør i FHF, Arne E. Karlsen, det klart for alle at forskningsfondet ville fortsette å bidra til å videreutvikle og tilpasse LNG for fiskeflåten.

Samtidig erkjente Karlsen at hovedutfordringene for næringen er manglende infrastruktur på land med hensyn til en god distribusjon av LNG, samt at LNG blir bedriftsøkonomisk lønnsom sammenlignet med alternativene. Her gjenstår det en del FoU arbeid både med henhold til fartøy design, gjenvinning av energi og fremdriftstekniske løsninger.

Men med dette som bakteppe er FHF nylig blitt kontaktet vedrørende et fiskebåtprosjekt som setter fokus på alle tre arbeidsområdene. Alle foredragene kan leses på prosjektsiden her:

keyboard_arrow_up