Historien bak fiskefileten
Arbeidet med sporing pågår på flere fronter, og innsatsen rundt fersk hvitfisk er nå inne i en svært aktiv fase. Målet er å gi forbrukeren oversikt over filetens historie.
Å kunne fortelle forbrukeren hvor fisken kommer fra og hvordan den er behandlet, kan bli et konkurransefortrinn i årene som kommer. Ifølge en pressemelding fra Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) vil det snart finnes systemer som kan samle opp og presentere mer informasjon om fisken enn vi er vant til i dag. - Snart vil det være normalt at forbrukerne for eksempel taster inn en kode på produktet i butikken og får informasjonen opp på en dataskjerm, sier Kristin Lauritzsen som er FoU-kontakt i Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) og NSL. - Tilsvarende kan en få opplysninger via mobiltelefonen eller internett. Linken er dessverre fjernetSporing fra fangst til forbrukerLinken er dessverre fjernet Sporbarhetsprosjektet for fersk hvitfisk i innenlandsmarkedet drives av NSL på vegne av FHF og Innovasjon Norge. Nofima Marked og Sintef Fiskeri og Havbruk står for forskningen, og en rekke andre deltakere bidrar med kompetanse og egeninnsats: Norges Fiskarlag/Sunnmøre og Romsdal Fiskesalgslag (SUROFI), Vikomar AS, Naustvik Gruppen AS, Coop Norge og TraceTracker Innovation. Deltagerne arbeider tett og godt sammen for å finne fram til effektive og gode sporbarhetsløsninger gjennom hele verdikjeden, fra fangstleddet frem til forbrukeren. Prosjektet skal pågå frem til mai 2009. - Gjennom bedre sporbarhet ønsker vi å øke tilliten hos forbruker, og tillit er avgjørende ved omsetning av mat, poengterer Lauritzsen. For mer informasjon, se » Linken er dessverre fjernetprosjektbeskrivelseLinken er dessverre fjernet » Linken er dessverre fjernetpressemeldingen fra NSLLinken er dessverre fjernet Linken er dessverre fjernetFotolisens: Creative Commons Linken er dessverre fjernetCCPLLinken er dessverre fjernet