Til innholdet

Fremstår næringen som meningsfylt for unge?

Over hele verden ønsker unge seg en meningsfull og interessant jobb. Norsk ungdom viser imidlertid liten interesse for den kompetansen som trengs i fiskeri og havbruk. I stedet velger de jobb ut fra hvilket image og hvilken identitet det gir dem.

Fiskeri- og havbruksnæringen trenger flere hoder og hender. I flere stillingskategorier trengs det kompetanse innen teknologi, biofag og andre realfag. Men på samme måte som næringen har vansker med å fylle ledige stillinger, sliter også realfagene med rekrutteringen. Linken er dessverre fjernetEn forsker som forstår de ungeLinken er dessverre fjernet Det er få som vet mer om ungdoms studievalg enn Camilla Schreiner. Hun har forsket på de unges verdier, holdninger og interesser i forhold til naturfagene. Hun er også nyutnevnt nestleder i styringsgruppen for et større rekrutteringsprosjekt som Fiskeri- og kystdepartementet har tildelt FHF (Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond). På statsråd Helga Pedersens seminar under fiskerimessen Nor-Fishing 2008, la Schreiner frem konklusjonene fra et større forskningsprosjekt der mer enn 26 000 tiendeklassinger i 25 land har svart på en rekke spørsmål om interesser og holdninger. Linken er dessverre fjernetØnsker mening, velger bort realfagLinken er dessverre fjernet På ett område er elevene enige, uavhengig av hvilket land og kontinent de kommer fra: Alle vil jobbe med noe som er viktig og meningsfylt. Samtidig viser forskningen at jo mer utviklet og modernisert et land er, jo mindre interessert er ungdommen i realfag, teknologi og forskning. Som flerårig "vinner" av FNs levekårsindeks, står Norge også i første rekke blant landene som har sviktende realfagsrekruttering. Dette kan få en til å lure på om ungdom i velstandsnasjoner ikke anser naturfag og teknologi som viktig og meningsfylt. Linken er dessverre fjernetTre forklarende perspektiverLinken er dessverre fjernet For bedre å forstå bakgrunnen for de unges valg, trekker Schreiner opp tre perspektiver. For det første har dagens norske ungdommer større valgfrihet enn ungdommer i mindre utviklede land, og også større frihet enn tidligere norske ungdomskull. I dag har ungdommen en opplevelse av fritt å kunne velge hvor de vil bo, hva de vil tro på og hva de vil jobbe med. Et annet viktig perspektiv er at ungdom ikke bare velger Linken er dessverre fjernethvaLinken er dessverre fjernet de skal Linken er dessverre fjernetjobbe medLinken er dessverre fjernet, men Linken er dessverre fjernethvemLinken er dessverre fjernet de vil Linken er dessverre fjernetværeLinken er dessverre fjernet. Utdannings- og yrkesvalg blir symboler man ikler seg. "Hva passer best til min identitet; å være motedesigner, politi, fisker eller forsker?" Det tredje utviklingstrekket Schreiner fremhever, er en stadig mer kjønnsdelt og kjønnsbevisst ungdomskultur. Selv om kvinner og menn har tilnærmet like muligheter i Norge, har vi et av verdens mest kjønnsdelte arbeidsmarkeder. Dette kan forklares med at jenter Linken er dessverre fjernetønskerLinken er dessverre fjernet å ta feminine valg, og at gutter har et tilsvarende ønske om å være maskuline. Linken er dessverre fjernetIdealistiske og kreative realisterLinken er dessverre fjernet Det vil alltid finnes "nerder" som velger realfag, men Schreiner er opptatt av at også andre typer ungdom skal velge realfaglige utdanningsveier som blant annet kan føre dem inn i fiskeri og havbruk. Som eksempler på slike mennesketyper trekker hun frem "idealisten" og "den kreative". Begge vil realisere seg selv, men der idealisten vil arbeide Linken er dessverre fjernetforLinken er dessverre fjernet andre mennesker, vil den kreative jobbe Linken er dessverre fjernetmedLinken er dessverre fjernet mennesker. Der den kreative ønsker å lage bedre løsninger, vil idealisten gjøre verden bedre. For å få disse typene ungdom til å velge naturfag, må det synliggjøres for dem at de for eksempel kan bidra til å avhjelpe den varslede globale matmangelen, løse miljøproblemer og forbedre folks helse. De må forklares at fiskeri og havbruk er teknologi- og kompetansenæringer som er avhengig av nye ideer og løsninger for å utvikles videre. Linken er dessverre fjernetImageskifte for næringen?Linken er dessverre fjernet Schreiner viser til at næringer relativt hurtig kan skifte eller oppdatere imaget sitt. Kokkeyrket har klart det gjennom kjendiskokker som Jamie Oliver og Nigella Lawson. Her hjemme har Siri M. Kalvig endret bildet av meteorologien, og ført til en markant økning av kvinneandelen i meteorologistudiene. Spørsmålet blir nå om fiskeri- og havbruksnæringen klarer, både i innhold og innpakning, å vise at også den er spennende, bærekraftig og meningsfylt. Klarer den i tillegg å vise frem en feminin side som i større grad kan tiltrekke seg damene? For mer informasjon, se  » artikkelen "Linken er dessverre fjernetRegjeringen satser på økt rekruttering til næringenLinken er dessverre fjernet"  » artikkelen "Linken er dessverre fjernetFHF har ansatt to prosjektledere for rekruttering"Linken er dessverre fjernet  » nettsiden til Linken er dessverre fjernetforskningsprosjektet om unges studievalgLinken er dessverre fjernet
keyboard_arrow_up