Til innholdet

Nye rapporter om markedenes bærekraftskrav og miljømerkers posisjoner foreligger.

Bærekraft er en viktig forutsetning fra markedet, og også et felt som norsk sjømat har et pluss på. Samtidig florerer det med forskjellige miljømerker i markedene, og man kan bli møtt med påstander fra kunder om forbrukernes krav på området, som igjen er dårlig dokumentert.

Norske aktører trenger kunnskap og fakta om dette feltet for både å kunne posisjonere sine produkter best mulig, få gode faktagrunnlag for diskusjoner med partnere og krav i markedene. Dette er bakgrunnen for at FHF har finansiert et forskningsprosjekt , utført av Nofima, som nå leverer en serie rapporter fra viktige markeder - av betydning for norske aktører.

Rapportene belyser flere viktige forhold - blant annet hvordan markedskravene er sterkt handels- og aktørdrevet, heller enn forbrukerdrevet, samt hvordan forbrukernes bevissthet varierer.

Og ikke minst hvordan det er betydelige forskjeller mellom du undersøkte markedene Storbritannia, Tyskland og Frankrike. Rapportene vil derfor kunne være nyttig informasjon for norske aktører i næringen som opererer i særlig disse tre markedene.

Rapportene finner du her:

Rapport 1 - Hva menes med bærekraftig sjømat?

Rapport 2 og 3 - Hva er drivkraften bak bærekraftig sjømat og hvordan er norsk sjømatnæring posisjonert?

Rapport 4 - Sustainable seafood on the French market: Expectations and attitudes of large scale buyers

Rapport 5 - Forbrukeroppfatninger og holdninger omkring bærekraft

Sluttrapport - Etterspørselsforhold knyttet til bærekraft og miljø

 

 

keyboard_arrow_up