Til innholdet

Gode resultater fra pilotanlegg for storskala ensilasjeproduksjon

Etterspørsel og stigende pris på marine ingredienser, gjør at viktigheten for å finne lønnsomme produksjonsmåter av restråstoff om bord i havfiskeflåten er økende. Et nylig avsluttet FHF prosjekt har nå utviklet et pilotanlegg for ensilering om bord i en tråler slik at 100 % av råstoffet kan utnyttes om bord.

capture

Historisk har det vært manglende lønnsomhet i utnyttelse av restråstoff for flåteleddet, blant annet lite utviklet logistikk for mottak og produksjon av restråstoff på land har gitt utfordringer. Prosjektet som er gjennomført i samspill med SINTEF Ocean, Nofima og med Aquarius/Hordafôr har vist at ensilasjeproduksjon om bord i en tråler gir 100 % utnyttelse av restråstoffet samtidig som at produksjonen er lønnsom. Ensilasjeproduksjon er et godt alternativ for fartøy som ikke produserer filet og ikke har restråstoff som er egnet til produksjon av mel.
Utviklingen har resultert i en  permanent, fullskala løsning for anlegg og drift.  Resultatene fra prosjektet viser utnyttelse av langt over 50 % av tilgjengelig restråstoff (2015 og 2016). I de siste måneders drift er utnyttelsesprosenten tilnærmet 100 %.  Råstoffet som går inn i produksjonen er så ferskt som det er mulig å oppnå, og produsert ensilasje er nå stabil og av beste kvalitet. 

Dette prosjektet viser at ombordbasert ensilasjeproduksjon er en robust og effektiv måte for utnyttelse av restråstoff i havfiskeflåten.  Ensilasjen blir brukt som råstoff i laksefôr og etterspørselen er stigende, sier Roar Pedersen fagsjef i FHF. 

For å lese mer detaljert om ensilasjeproduksjonen se her:
Pilotanlegg for storskala ensilasjeproduksjon på M/S Nordstar

 

keyboard_arrow_up